Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 671

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dudeniro - Ej medlem längre2008-04-24 23:18
Antal inlägg: 6214

Jag tycker kvotering är problematiskt... fast det är väl inte så enkelt. Den svenska arbetsmarknaden är diskriminerande, kanske framför allt mot invandrare. I USA är kvotering tillåten, men främst förekommande är att arbetsgivare aktivt måste verka för att inte orsaka diskriminering. Det innebär åtgärder för att visa att man vill främja en mångfald, vilket jag tycker är positivt och allt för ovanligt i sverige (med polishögskolan som ett utmärkt undantag, även om de gjorde det på "förekommen" anledning så att säga...)

Problemet är väl att alla tycker att de som är bäst skall få ett jobb t.ex., medan verkligeheten inte ser ut så. Troligen hade vi haft mer kunniga politiker om vi hade haft någon form av strategisk kvotering. Föränring tar tid, särskilt på i en sådan "trög" organism som arbetsmarknaden. Jag kan förstå att USA t.ex. har tagit till en radikal och kanske tveksam metod till att få stopp på att arbetsgivare systematiskt diskriminerar vissa grupper. Man kan ju hoppas att det inte behövs i sverige, men med tanke på utbildningsnivån på våra städare, tunnelbaneförare och taxichaufförer t.ex. så verkar ju inte arbetsmarknaden vara särskilt öppen, åtminstone inte för högutbildade invandrare... !?

Hoppas jag har fel.

annwid2008-04-25 09:31
Antal inlägg: 57

Håller med dig dudeniro, det är idag inte så att den som är mest lämpad för jobbet får det. De som är emot all kvotering verkar ju tro det. Men att det läkare kör taxi bara för att de är invandrare, eller att fler chefer i näringslivet heter Göran än är kvinnor visar väl med all tydlighet att kvotering redan sker, fram för allt av vita medelålders män som kvoterar andra vita medelålers män.
Sen ska ju inte kvotering handla om att en invandrare får ett jobb bara för att han/hon är invandrare, utan att om två sökande har samma meriter så ska den som är underrepresenterad som grupp få jobbet.

Ballerina2008-04-25 09:40
Antal inlägg: 1726

anwid

Du har helt rätt. Män kvoterar in varandra och kvinnor förstör för varandra. Föddes med fel kön :)

annwid2008-04-25 17:58

Inte då, att vara kvinna är väl underbart! Och lite motstånd (när man stöter på det) eggar ju bara, eller hur?

Bergarn12008-04-25 18:20
Antal inlägg: 726

Hade en polare som missade FHS (Försvarshögskolan) pga kvotering. Han va helt förstörd, mest för att han själv visste att han var bättre lämpad. Jag bodde med honom OCH den inkvoterade i 15 månader, och jag kan bara säga att han hade rätt, skulle satt honom på posten vilken dag som helst. Trist för honom, kul för henne.

annwid2008-04-26 22:30

Klart att kvotering kan användas på fel sätt, på samma sätt som det kan bli snett om man inte kvoterar. Ett kön eller etnicietet ska inte ska inte gå före kompetens, men tyvärr så gör det ibland det. Både vid medveten och omedveten kvotering. Personligen är jag egentligen emot all kvotering, men så länge det sker i det dolda så tror jag att det också måste ske medvetet.

Att bara vänta på att t. ex. alla högskoleutbildade taxichaffisar i bla. Malmö skulle få jobb efter sin kompetens utan att samhället försöker förhindra diskriminering tar alldelens för lång tid om det någonsin sker.

E Solu - Ej medlem längre2008-04-26 22:34
Antal inlägg: 4715

Ballerina, det är väl inte så svårt att satsa på sig själv? Är det verkligen något man måste lära sig? Njuta av livet däremot, det kräver träning. Jag tror jag ska anställa någon hedonistkonsult.

Little_Red - Ej medlem längre2008-04-26 22:50
Antal inlägg: 1092

Jag ställer upp som hedonistkonsult E Solu!

Miraculous2008-04-26 23:02
Antal inlägg: 73

Rätt man på rätt plats kan också vara en kvinna...

Nog vill man väl ha ett jobb för sin kompetens och det man kan. Inte för det kön man har?

Sverige är inte så bra på att ta tillvara på den kompetens som finns. Vi har för få läkare... undra hur många läkare med invandrarbakgrund som kör taxi? Är det kanske inte så att Sverige ska vara så bäst på allt så vi tror att någon som är utbildad i något annat land har sämre utbildning och kompetens? Jag undrar...

E Solu - Ej medlem längre2008-04-26 23:17
Antal inlägg: 4715

Sjysst Little_Red!!! :D

upa - Ej medlem längre2008-04-26 23:22
Antal inlägg: 2565

Jag tror Little_Red slutligen har gjort sitt livsval :)

Little_Red - Ej medlem längre2008-04-26 23:29

Jo, nunnor var tydligen inte så bra på att räkna och det tyckte jag var jobbigt för jag tänkte att det måste kunna uppstå problem med kollekten och bli mycket intriger och så...

www.birgittaskloster.se

Little_Red - Ej medlem längre2008-04-26 23:31

Förlåt det vart fel länk

www.birgittaskloster...8& amp;l=sv

Fast dom är roliga, nunnorna, det tycker jag är bra.

Ballerina2008-04-26 23:39
Antal inlägg: 1726

E solu

Hmm kanske, jag kommer nog kunna njuta av livet när jag har producerat lite barn som min man kan ta hand om. Jag kan ju leka med dem när de är på bra humör och lämna över när gnället kommer :)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?