Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 19 636 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mårten | 2008-04-26 13:27 | |
![]() | "spring av helvete" fungerar inte alls. nu är jag förvirrad. varför? var kommer detta kraftyttryck från? Inte att jag aldrig hört det alltså, etymologiskt menar jag. | |
| Minta | 2008-04-26 13:38 | |
![]() | "Som"? | |
| Minta | 2008-04-26 13:48 | |
![]() | Det är ett fast uttryck som i t ex utav bara den, utav bara fan och utav bara helvete. | |
| Minta | 2008-04-26 13:49 | |
![]() | Okänd etymologi såvitt jag vet. | |
| Minta | 2008-04-26 13:50 | |
![]() | "Men så folkligt har nog inte dagens skribenter tänkt sig att det skall låta när de skriver ta sin del utav ansvaret eller respekten kommer utav kärlek. Tvärtom har de nog en föreställning om att utav väger lite tyngre än det enkla av. Men utav medför, som sagt, vissa stilistiska risker." | |
| Minta | 2008-04-26 13:54 | |
![]() | "Utav" är mer "folkligt" och talspråkligt och används inte i formella sammanhang men är vanligt i bibeln och i poesi och litteratur för att ange ledigt talspråk. I Svensk författningssamling finns det däremot inte ett enda utav. "Ej i formella sammanhang", bekräftar Svensk ordbok. | |
| Minta | 2008-04-26 14:11 | |
![]() | I den svenska psalmboken snarare än bibeln rättar jag mig. I vers och i prosa, från direkt tal och berättande framställning. "Vi har en rad prepositioner som kan förstärkas med en förled, som av-utav, mellan-emellan, från-ifrån. Ofta används den förlängda formen när ordet står fritt och betonat som adverb: med det blev det inget utav; hon rent utav svimmade; smockan hängde i luften men servitrisen gick emellan; jag går ifrån en stund. När små obetydliga formord skall stå på egna ben behövs helt enkelt lite kött på dessa." | |
| lottabegåvia | 2008-04-26 14:31 | |
![]() | Hej hej! Håller med den som skrev att "utav" funkar som hyperkorrigering - eller hypersvecism, som Fröding använder när han skriver "reväder" i ställer för "revär". Alltså folklig användning. Men inte bara det. Också betonade lägen används "utav" utan att det därmed skulle få ett tvivelaktigt stilvärde, till exempel: "Utav samtliga granskade fall framträder Pelles som blablabla". Man använder naturligtvis också "av" men det betonade läget talar för "utav". | |
| Minta | 2008-04-26 14:41 | |
![]() | Absolut! | |