Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 671 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| vulcan | 2008-04-27 19:59 | |
![]() | Vad är det som har hänt med vårt avmätta forum? Folk flirtar vilt till höger och vänster i alla möjliga trådar och kategorier :) | |
| Morristown - Ej medlem längre | 2008-04-27 20:01 | |
![]() | Det är våren Vulcan. Och lusten att döva sorgen efter en förlust på Tjångavallen. | |
| vulcan | 2008-04-27 20:02 | |
![]() | Ja fy ja - jevla Trelleborg! | |
| Morristown - Ej medlem längre | 2008-04-27 20:03 | |
![]() | Men det var nog för att medgångare som du och jag valde 10Mila framför en Skåneresa... | |
| vulcan | 2008-04-27 20:04 | |
![]() | :) | |
| emman | 2008-04-27 20:08 | |
![]() | På ISC har de lite annorlunda rating än vi kör med här. Där kan man aldrig gå minus om man vinner en match, oavsett om den du spelar med har mindre eller högre rating än du själv. Däremot kan du aldrig heller plussa bortåt 70-80 ratingpoäng på en match heller. Jag tycker isc har ett bra upplägg överlag (inte sagt att Betapets skulle vara dåligt). | |
| Radagast | 2008-04-27 20:13 | |
![]() | Jag tycker också att ISC:s ratingsystem funkar bra. En skillnad mot här är dock att de flesta där spelar i väldigt snäva ratingintervall: På en skala där 500 är nybörjare och 2000 världselit så är det rätt få som spelar mot spelare med >200 mindre i rating än de själva har. Jag har t.ex. aldrig mött någon med mer än 50 poäng högre rating än den högsta jag har haft. Det skulle kunna tänkas bero på att en högrankad spelare riskerar mycket rating utan att kunna vinna något om h*n spelar mot någon med mycket lägre rating. | |
| vulcan | 2008-04-27 20:14 | |
![]() | Nå... nu får jag lite dåligt samvete ändå och känner ett behov av att återgå till ämnet. Precis som Matss så tror jag att det skulle bli ett motsatt problem om vi hade en ratingkalkyl där man alltid gick plus vid vinst. Sen är ju min uppfattning efter fem års spelande med det här systemet att det faktiskt ger ett bra mått på inbördes spelstyrka. Jag tror också att de relativt stora förändringar som kan bli i absoluta tal efter en match bidrar till spänningen. Scrabbleförbundet kör som ni kanske vet med en annan sorts ratingsystem av "nollsummetyp". Där ligger alla ratingar mellan 900 cirka och drygt 1100, att jämföra med ingångsvärdet 1000. Där kan man aldrig gå back vid vinst, men å andra sidan tycker jag att tävling innebär en lite annan situation. I själva tävlingen räknas ju bara vinst eller förlust; poängskillnad används bara för att särskilja spelare med lika många vinster. Det betyder en lite annan spelsituation där det är viktigare att vinna än med hur mycket man vinner. Det blir rätt mycket taktikspel vissa matcher, där säkerhetsspel går före att sätta dit motståndaren med så mycket som går. Jag tror det blir ett roligare nätspel om vi behåller den princip som vi har idag; mer öppet, mer offensivt. Även från de bästa spelarna som annars har kunskapen att kunna "grisstänga" många matcher där de har tagit en någorlunda säker ledning. | |
| emman | 2008-04-27 20:15 | |
![]() | Fast så är det ju här med egentligen? Med tillägget att du kan förlora rating även om du vinner | |
| emman | 2008-04-27 20:16 | |
![]() | Mitt inlägg var tänkt att komma innan Vulcans, men han prånglade sig fram utan att dra in armbågarna ;) | |
| emman | 2008-04-27 20:18 | |
![]() | Även på isc finns det grader i helvetet. Vinner du stort plussar du mer. Vinner du med ett fåtal poäng så blir det snålare med belöningen. | |
| HPIK | 2008-04-27 20:23 | |
![]() | Jag tycker att ratingsystemet i stort fungerar bra och att det inte behöver ändras. Det finns en liten tendens att man tappar rating när man spelar mot dem med lägre poäng (signifikant, jag har räknat på det) men tycker man att ratingen är jätteviktig kan ju välja vilka man spelar mot. Tycker man att spelandet är huvudsaken att det sak samma vem man spelar mot. | |
| vulcan | 2008-04-27 20:28 | |
![]() | Det var intressant att höra Erik. Har du, trots vad du skriver, analyserat tänkbara ändringar i kalkylen som skulle kunna minska den tendens du beskriver, utan att någon annan oönskad effekt uppstår? | |
| SÖDERTÄLJESK - Ej medlem längre | 2008-04-28 00:45 | |
![]() | jag tycker oxå att man aldrig ska förlora ranking fastän man vinner matchen bara för att man vinner med för låg marginal emot en med lägre ranking. vinst är alltid en vinst och skall belönas efter det! | |