Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade55
Mobilspel
Pågående19 708

Forumkategorier

Användare Inlägg  
OneW2006-01-04 12:59
Antal inlägg: 1207

Då är vi två som är trötta eurythmech ;-)
1. jag har inte röstat för biltullar men nu beslutades det att det skulle införas.
2. varför då välja ett system så att till och med Norska datainspektionen får hicka?
3. istället när det nu beslutades att vi skulle ha tränselskatt DÅ kunde man valt tulstationer istället.

Men åter igen.. det är inte MIN åsikt som var ämne för diskussion utan vägtullar.

Bror Mu - Ej medlem längre2006-01-04 13:12
Antal inlägg: 921

eurythmec, samhällsekonomiskt är det fullständigt irrelevant om arbete fyller någon funktion. I vissa perioder av en konjunkturfas kan det mycket väl vara förnuftigt av Göran P att se till att skapa 100 000 nya jobb som går ut på att gräva gropar och fylla igen dom.

Mitt mest pregnanta minne av Kina är toaletterna. Det jobbade en man med att sälja biljetter till toaletten. Sen gick man två steg åt vänster eller åt höger beroende på kön och där stod det "biljettrivare" bara någon meter från bordet där biljetten såldes.

I en mer renodlad kapitalism behövs inte såna här konstgjorda jobbåtgärder, den fria marknaden sköter det så bra på egen hand genom horderna av företag som producerar fullständigt meningslösa saker.

Slut på ekonomilektionen.

Farsan Mu - Ej medlem längre2006-01-04 19:09
Antal inlägg: 22

På min genomresa i Moskva mötte jag samma fenomen, käre bror. När jag skulle åka rulltrappa fick man en biljett - och när man väl åkt upp rev en annan person biljetten itu.
Nu ligger samma personer i Moskvas förstäder nersupna och eländiga. Den vackra innerstaden är inget annat än en kuliss.
Alltså: jag är för biltullar.
Inte på grund av min beskrivning av Moskva, den har egentligen ingenting med saken att göra, utan för att min hund inte tycker om bilar. De kör fort, hänsynslöst och sinkar honom när han snabbt vill komma över gatan och nosa på andra hundars urin som lyser vackert gult på snötäcket.

Lotusblomman2006-01-05 08:40
Antal inlägg: 23

Usch vad dyrt det blev att åka till jobbet....
Svårt att komma på något bra med trängselskatt när det ekar i plånboken och kurrar i magen :)
Att ta bilen till jobbet har blivit en klassfråga, de som står på nedre halvan av lönetrappan får ta tåget.
Antar att de flesta som röstar FÖR trängselskatt ej berörs av denna.

Bror Mu - Ej medlem längre2006-01-05 14:21

Dom bortskämda innerstadsbrackorna borde VERKLIGEN få betala för att köra bil. Dom har ingen som helst anledning att ta bilen till jobbet. Istället är det dom som kommer utifrån och har få andra möjligheter att ta sig till jobbet som ska betala. Stockholm växer men har vägnät som en småstad. Fylla igen och asfaltera mälaren?

Romans2006-01-05 14:35
Antal inlägg: 132

Bra!

eurythmech - Ej medlem längre2006-01-05 17:50
Antal inlägg: 567

Bror Mu, jag må vara bakis så det kan vara anledningen, men jag blev inte klokare av din lektion.
Jag missade helt partiet där du förklarar vad nyttan kan tänkas vara av att betala någon för att göra något som inte behövs göras.

Bror Mu - Ej medlem längre2006-01-05 21:00

För det första går det inte ha nån kvalitativ måttstock på arbete. Det går inte att säga att det ena är väsentligare än det andra rent ekonomiskt. Den viktigaste funktionen med ett arbete är att någon producerar en vara eller tjänst som nån annan köper. Personen i fråga får en inkomst, betalar skatt och konsumerar varor av nån annan osv i ett evigt kretslopp.
I fallet gropar är det staten som betalar dig för att gräva en grop. När det gäller Ninja Turtles-dockor är det du som betalar disney för att få ha en docka på nattygsbordet. Olika typer av ekonomier men lika meningslöst. Det är därför det kan vara stimulerande för en ekonomi att bygga fängelser trots att de kostar ofattbara summor att bygga och driva.
Absurt kanske, men så är det.

eurythmech - Ej medlem längre2006-01-05 22:01
Antal inlägg: 567

Heh,

Så om det är ekonomiskt omöjligt att säga att det är idioti att producera en tjänst s är det kanske inte särskilt meningsfullt att se på det hela ekonomiskt?
Jag menar vilken jeppe som helst kan väl se att världen inte blir en bättre plats av att en människa gör en sak som en maskin kan göra lika bra (bättre, det bildas inga köer)

Bror Mu - Ej medlem längre2006-01-05 23:49

Alla ekonomiska system är absurda, om du likt mig studerade kapitalismens nav - dow jones industrial average - i realtid varje dag, skulle du snabbt inse det. Avsiktligt eller ej, du uttrycker den poäng jag ville få fram - varför göra politik synonymt med ekonomi?

Mercedes2006-01-06 00:27
Antal inlägg: 728

Bor inte i Stockholm, men det låter som om trängselskatten verkar så orättvis!
Är det inte så att miljöbilar behöver inte betala? Och vissa andra. Blir det inte trångt av dom då isåfall? Jag är arg på sånt där spektakel!

LasseBjörn2006-01-09 19:44
Antal inlägg: 2611

Biltullarna är ett av de mest idiotiska beslut som fattats i detta land i modern tid. En skatt som spär på klyftorna mellan klasser och som dessutom är otroligt pinsam för hela det socialdemokratiska partiet som tack vare detta gigantiska svek mot väljarna tappat en hel del trovärdighet. Nåja, i höst kommer det röstas ner med en förkrossande majoritet och så är det problemet ur världen.

giar2006-01-10 08:41
Antal inlägg: 107

Om trafiken minskar, och därigenom utsläppen, hur kan det då vara idiotiskt? Än så länge har jag inte hört något bättre alternativ.

vulcan2006-01-10 09:04
Antal inlägg: 7666

det där låter lite väl mycket konsekvensetik för mig giar. Det går att försvara precis vad som helst med exakt samma argument. Prova t ex tvångssteriliseringarna i Indien av fattiga på 70-talet. Vadå fel? Det minskar ju barnafödandet och därigenom befolkningsökningen/svält en/fattigdomen. Än så länge har jag inte hört nåt bättre alternativ. Typ...

giar2006-01-10 09:06

Väldigt fin jämförelse Vulcan. Och så relevant dessutom ;-)

vulcan2006-01-10 10:10
Antal inlägg: 7666

Men vadå? Jag försöker bara visa på ett övertydligt sett att argumentation där man bara lyfter fram ett antal positiva effekter och skiter i hur de kom till eller andra ev. bieffekter kan användas för att legitimera precis vad som helst. Skatten ökar klyftorna mellan klaserna säger LasseBjörn. Äh trafiken och utsläppen minskar ju säger du. De långa väntetiderna i sjukvården gör att folk dör i vårdköer säger A. Äh trycket på sjukvården minskar ju säger B. Vad är skillnaden rent argumentationstekniskt mellan dessa båda exempel. Ingen hävdar jag.

Däremot kan man naturligtvis hävda att detta att bilåkande för den som behöver ännu mer blir en fråga om ekonomisk styrka är ett pris som är värt att betala för att få ner utsläppen och köerna. Men då bör man vara både ärlig och tydlig med att man tycker det och inte komma med ett goddag yxskaft-svar.

giar2006-01-10 10:16

jag tror inte att denna tråd i första hand handlar om argumentationsteknik, utan om biltullarna i Stockholm. Frågan gällde vad man tycker om dom. För mig är det viktigt att minska de giftiga utsläppen. Vad tycker du? Om man minskar dessa genom biltullarna så är det bra. Får biltullarna effekter på sjukvården? Ökar klassskillnaderna? Knappast. Dom som vill åka bil istället för andra transportsätt får betala vissa tider på dygnet. De allra, allra flesta kan välja. Steget från biltullar till tvångssterilisering synes tämligen gigantiskt. Men jag håller med om att du är övertydlig ;-)

mrperfect2009-12-07 12:30
Antal inlägg: 11437

Med facit i hand:

Biltullarna blev en flop, det är lika mycket köer ändå. Och vi med dålig ekonomi fick ännu sämre ekonomi! Synd att det var ett demokratiskt beslut då man tog hänsyn till vad folk tyckte i innerstaden, vi som bor utanför gav man blanka fan i .

run-marie2009-12-07 12:46
Antal inlägg: 1806

Du har så rätt där Mr, de som bor i stan jobbar ju för det mesta där också och låter sina bilar stå. För många som MÅSTE ha bilen med sig till jobbet och åker just i rusningstid blir det kostsamt. Inte tycker jag att man sett att pengarna har gått till nån speciell förbättring heller, men där kan jag ju ha fel. Åker väldigt sällan och då mest på helgen (då är det ju fritt fram), men när jag nån gång åkt en vardag har det varit exakt lika långa köer som tidigare iaf norröver E18 och E20.

ENAPEON2009-12-07 12:46
Antal inlägg: 456

Som cyklist i innerstan upplevde jag effekten av biltullarna när de infördes och det var fantastiskt bra. Vet inte hur det funkar nuförtiden dock.

"Och vi med dålig ekonomi fick ännu sämre ekonomi!"

Har man råd att åka bil till jobbet har man inte dålig ekonomi. Vi som har dålig ekonomi på riktigt cyklar eller plankar på pendeltåget.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?