Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade54
Mobilspel
Pågående19 746

Forumkategorier

Användare Inlägg  
tragica - Ej medlem längre2008-05-01 16:04
Antal inlägg: 107

Jag tror inte på gud. Och är övertygad om att troende saknar ngt och inbillar sig.

dudeniro - Ej medlem längre2008-05-01 16:15
Antal inlägg: 6214

Jag tror att vi kan skapa precis vad vi vill med våra sinnen. Lycka, rikedom, trygghet, kloka beslut. Om vi nu kan skapa detta, och det är sant att vi t.ex. är lyckliga, varför inte också Gud? Om gud ses som något som är det bästa i oss alla - kärlek, medmänsklighet medvetenhet, then hell yeah gud finns - and he/she is a living person!
She is you!

tragica - Ej medlem längre2008-05-01 16:19

Inbillning alltså.

Jamo2008-05-01 16:22
Antal inlägg: 438

Tragica, lika lätt att säga att det är du som inbillar dig eftersom du inte har ett enda bevis på att det inte finns nån "gud" eller liknande.

dudeniro - Ej medlem längre2008-05-01 16:22

Är du inbilling tragica?

tragica - Ej medlem längre2008-05-01 16:23

Jamo: Må så vara.

Dyslekso2008-05-01 16:28
Antal inlägg: 8945

Jamo: tycker du att åtalade ska bevisa sin oskuld också? Självklart är det upp till någon som hävdar existensen av något att bevisa densamma.

dudeniro - Ej medlem längre2008-05-01 16:35

Dyslekso - tänker du på gud nu i form av t.ex. kristendomen... om jag tror på gud - på mitt sätt och frånkopplat från "religion" som samhällsinstitution, vem är jag skyldig att bevisa existensen av min övertygelse för? Och varför?

upa - Ej medlem längre2008-05-01 16:39
Antal inlägg: 2565

Jag tror på Gud, om jag ska bevisa det säger jag det igen. Jag tror på Gud. Jag tycker äpplen är gott, ska jag bevisa att jag tycker äpplen är gott så säger jag "mmmm, vad äpplen är gott!"

Dyslekso2008-05-01 16:39

dudeniro: om du tror på en personlig liten gullegud ska du bötfällas eller sättas i fängelse under högst sex månader. Så säger lagen.

Närå, det är väl bara om man hävdar att något finns utanför den egna skallen som man kan plågas med bevisbörda. Så fort någon säger "jag tror det finns en gud" så gör man ju en utsago om världen, till skillnad från "i mitt huvud har jag uppfunnit en gud", som ju inte går att argumentera mot.

Dyslekso2008-05-01 16:45

dudeniro: men det skulle nog vara trevligt att vara så tolerant att man accepterar folks gudstro på grundval av att det gör dem lyckliga, och inte ser det som en irriterande brist på kritisk tänkande. Jag har lite att jobba på där, kanske.:)

WordTour2008 - Ej medlem längre2008-05-01 16:46
Antal inlägg: 1279

Att bevisa existensen av något man TROR på är naturligtvis omöjligt. Men jag måste säga att jag inte hyser någon större tillit till dem som hårdnackat och ibland med nästan rabiat ilska avfärdar sådant vi inte kan förklara eller riktigt förstå oss på som humbug. Så fattig i anden vill jag aldrig bli.
Utan tvivel är man inte riktigt klok, som salige Tage Danielsson så finurligt uttryckte det.

Jamo2008-05-01 16:54
Antal inlägg: 438

Dyslekso: den som påstår något har väl bevisbördan? Sen att man påstår att något INTE finns är sak samma för mig :)

WordTour2008 - Ej medlem längre2008-05-01 16:56

WT+Jamo=Blues brothers ;-P

Dyslekso2008-05-01 16:57

WT: det är dock en skillnad, som sagt, på att säga att man tror att något finns utanför en själv. Frågan blir då varför?, hur?, detaljer?, vad har du för stöd för detta?, till skillnad från att man direkt vidgår att det är ett privat påhitt. Jag kan gå med på att man aldrig i absolut mening kan veta något, vad man nu menar med att veta, men man kan ge bättre eller sämre stöd för sina uppfattningar. Att det är att vara fattig i anden, ja, det är din uppfattning.

dudeniro - Ej medlem längre2008-05-01 16:58

Vi svenskar har (generellt uttryckt) - vilket jag ser som mycket positivt - en slags allmän skepsism mot religion. Vi har, men låter oss nog inte längre, villseföras av kyrkan och sätter vår tilltro på till andra värden än de direkt uttryckta av kyrkan/gud.

So far so God/Good! Det som jag kan störa mig på är

1. att det finns många som direkt känner sig provocerade av att folk har en (religiös) tro, och genast klumpar ihop det med allt vad kyrkan står för och hur oerhört ovetenskapliga de är.
2. Att sverige ter sig motsägelsefullt som sekulariserat land ha mest religiösa helger (röda dagar som är kristna) i Europa och att folk gärna analyserar andra länder och kulturer efter dess religion, samtidigt som det är uppenbart för vem som helst som kommer hit att vår lagstiftning, våra värderingar och vårt beteende är enormt färgat av vår luther.

Jag tror personligen att folk kan behöva tro lite, men att det vi skall passa oss för är "organiseringen" kring troende. Jesus tycker jag var en riktig buddhist som mycket väl skulle kunna vara en förebild för humanism och omtanke, däremot tycker jag inte att kristendomen i stort (men möjligen i det lilla) har levt upp till det.

Dyslekso2008-05-01 17:03

Jamo: hur ska man kunna bevisa att något inte finns? Det går inte. Det kanske finns rosa enhörningar någonstans i universum, hur ska jag kunna bevisa att de inte finns?

WordTour2008 - Ej medlem längre2008-05-01 17:22

Dyslekso: Varför är det så viktigt för dig med bevis? Om en människa blir lycklig av att tro är väl det jättebra?
Personligen tror jag inte på gud - rent intellektuellt. I själen (finns den?) kan jag dock understundom känna någon slags närvaro av gud. Det innebär att jag inte behöver bevisa något, ty i detta fall är inte gud utanför mig själv.
Nej men, det är naturligtvis "lite" klurigt detta. Vad fan ska man tro egentligen? Gud är ett ord med skamfilat rykte på något sätt. Jag tror på den gamla klyschan "en högre makt". Eller en livets vägledare kanske man kan säga. Denna vägledare guidar oss genom livet och försöker få oss att göra rätt (gott) både gentemot oss själva och vår omgivning. Sedan finns det en ond vägledare också; den som vill att vi ska vara egoistiska och som inleder oss i frestelse osv. Det låter lite som Hin Håle, det. :-)
Nja, jag vet inte, det där låter ungefär som ett ordinärt psyke och hjärna som brottas med frågeställningen gott/ont.
Nu ska jag duscha!
/Tvivlande tänkaren

upa - Ej medlem längre2008-05-01 17:30
Antal inlägg: 2565

Dude, ajabaja, du får inte kalla jesus för buddhist!! Sudda, sudda, sudda.

WordTour2008 - Ej medlem längre2008-05-01 17:32

Alla religioner tillber samma gud, det är min bestämda uppfattning.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?