Spelrum
Giraffen24
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade36
Mobilspel
Pågående18 621

Forumkategorier

Användare Inlägg  
eXzion2008-05-03 16:39
Antal inlägg: 45

Den bästa Fantasy-serien jag läst är "The Malazan Book of the Fallen" av Steven Erikson, rekommenderar den varmt.

gnill2008-05-03 17:29
Antal inlägg: 1942

pottränad: I like! Torgny är underbar! Suveränt att höra honom läsa själv! Jag börjar en av mina böcker med ett citat av honom.

chixx0r2008-05-03 17:43
Antal inlägg: 23

Bulgakovs Mästaren och Margarita
Lagerkvists Dvärgen
Lundholms Konungarnas konung från Baklandet

chixx0r2008-05-03 17:46
Antal inlägg: 23

Loes Naiv Super är också god

Pottränad - Ej medlem längre2008-05-04 10:07
Antal inlägg: 4315

Gnill: Spännande! Får man vara nyfiken och fråga vilket citat? (Och finns din bok i handeln?)

Hörde Torgny högläsa under litteraturens långa natt tidigare i våras och jag njuter ännu när jag tänker tillbaka på det :)

Dyslekso2008-05-05 13:27
Antal inlägg: 8945

sabato: sabato hade jag inte ens hört talas om, påminner han särskilt om någon annan författare?

En lite speciell bok jag läste för ett tag sedan är Tintin and the secret of literature av Tom McCarthy. Författaren gör i denna bok en psykoanalytisk tolkning av personerna och historierna i Tintin-albumen som ibland är krånglig men ofta intressant.

För dig som är litteraturintresserad är The War on Cliché av Martin Amis att rekommendera, en mycket rolig samling av essäer och bokrecensioner.

Guds Vrede - Ej medlem längre2008-05-05 16:12
Antal inlägg: 93

"Under Vulkanen" har även gjorts som film. Men helt omöjlig att få tag på har det visat sig.

fnittermajan - Ej medlem längre2008-05-05 16:41
Antal inlägg: 26

Har en absolut favorit sedan en massa år tillbaka och den står sig än;
Pearl S. Buck, "Mina skilda världar".

Måste även få nämna en ljuvlig liten "flumbok", Bärbel Mohr, "Kund hos Kosmos".

allimac792008-05-05 16:57
Antal inlägg: 28

En bok jag skulle vilja rekommendera är Kung Leopolds vålnad av Adam Hochschild, handlar om kolonialtiden i Afrika och framförallt Kongo. Inte så trevlig läsning, mer plågsam. Men bra.

gnill2008-05-06 21:57

pottränad: jodå boken finns i handeln även om den börjar bli till åren (den boken kom ut 96 tror jag), den heter En riktig människa. Men nu var det Torgnycitatet... ligger i sängen och datrar (som en närstående fyraåring kallar det) så jag orkar inte kliva och och kolla.... jag _borde_ komma ihåg det.... få se nu...

"... Då förstod jag att det sannolika inte alltid är det som sker och att det finns oerhört många fördomar om sanningen."

Ungefär så. Från en underbar skröna om en hund som födde kattungar. Jag skrev till Torgny och frågade om jag fick citera och fick så vänligt svar :-).

Apropå läsning: Bruno K Öijer går inte av för hackor...

y not2008-05-06 22:43
Antal inlägg: 9014

Jo en riktig människa är klart läsvärd. gav mig en insikt i aspergerproblematiken som hjälpt mig i mitt jobb så den boken skall du ha många tack för.

Modern rysk litteratur är Blått fett av Viktor Sorokov. En fantastisk framtidshistoria om hur man utvinner denna vfantastiska energi ut klonade ryska författare. Dessa mer eller mindre lyckade kloningars alster tex 74% Gorkij, är en del i historien i den värld där Adolf Hitler inte dog utan vann andra världskriget

Pottränad - Ej medlem längre2008-05-06 22:46
Antal inlägg: 4315

Ah!
Tack för svaret, gnill :)

Mirr2008-05-06 23:09
Antal inlägg: 265

Andre Brink från sydafrika har skrivit många bra böcker liksom Mansetti. För att inte tala om Fågelström

blue_moon2008-05-06 23:23
Antal inlägg: 9713

Tack för svaret, gnill! Nu har jag beställt din bok (på adlibris).

asastina2008-05-07 01:01
Antal inlägg: 67

En klassiker och den roligaste boken nånsin är "Tre män i en båt" (J K Jerome). Torr brittisk humor när den är som bäst!
För den som gillar brittisk humor och djur är James Herriots böcker självklara och skrattframkallande.

asastina2008-05-07 01:01
Antal inlägg: 67

John Steinbeck är oxå en favvo. Tunga ämnen behandlas med värme och ett lättflytande språk.

Suds McDuff2008-05-07 01:09
Antal inlägg: 1308

En bok jag blev tipsad om för några år sen, och läste då. The Secret History av Donna Tartt. Den Hemliga Historien heter den på svenska tror jag (surprise...). Jättespännande bok från första till sista sidan om några universitetsungdomar, men absolut ingen deckare. Gillar inte deckare. En av de bästa böcker jag läst. Nu har jag inte läst så där supermånga, men i alla fall:)

Solen_lyser - Ej medlem längre2008-05-07 01:30
Antal inlägg: 583

Bruno K. Öijer.
Marcus Birro.

Just nu läser jag "Iskallt och Stenhårt" av Rickard Flinga.
Samt "Varsel" av Stephen King.

gnill2008-05-07 06:30

suds: deckare tål jag inte heller, om de inte är _extremt bra_ och har litterära kvaliteter som t ex Kerstin Ekmans De tre små mästarna, eller min favoritförfattare Maarten t'Hart som bland annat skrivit den underbara deckaren Kronvittnet (som blev en _hemskt usel_ svensk film men det kan vi väl glömma, boken är härlig). t' Hart har också skrivit Om så hela världen rasar där det finns en deckarliknande historia. Men de flesta av hans (alla bra!) böcker är inte alls deckare. Hart är kanske Nederländernas Kerstin Ekman skulle man kunna säga...

solen: jag har faktiskt inte läst nån bok av Birro. Det borde jag. Ska bums köpa. Och - Bruno äger! Det ska visst komma en ny diktsamling i år!

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?