Spelrum
Giraffen46
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade62
Mobilspel
Pågående19 773

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Caligatia2008-05-03 14:40
Antal inlägg: 2187

Fru går man... Tsss... Är det förresten fler än jag som reflekterat över alla som vill ha fram kvinnans jämställdhet så länge det GYNNAR dem... Man vill ha lika lön för lika arbete, men när man avskaffade tjejtaxan när man åker taxi blev det ett ramaskri... Samma har jag en hel hög tjejkompisar som vill ha högre lön, men de förväntar sig ändå att bli bjudna på allting av sina pojkvänner.

Är det nån som tänkt på att om kronprinsessan Viktoria gifter sig, och hon blir drottning, så blir hennes make PRINS... Borde inte Silvia vara prinsessa då? Eller är Kung, det manliga, helt enkelt bättre än drottning?

Lagom trött på massa hycklande människor som säger sig vara feminister. Vill man ha jämställdhet skall det vara på bägge håll.

oceano - Ej medlem längre2008-05-03 14:41
Antal inlägg: 1563

Bra talat Caligatia!!

Äppelkatten - Ej medlem längre2008-05-03 14:41
Antal inlägg: 1290

Jättebra skrivet, Caligatia :)

E Solu - Ej medlem längre2008-05-03 14:42
Antal inlägg: 4715

Caligatia, uselt skrivet var det inte.

upa - Ej medlem längre2008-05-03 14:49
Antal inlägg: 2565

Jag är också evigt trött på de som kallar sig feminister och får vanligt folk att tro feminism är lika med manshat. Fy på dem!

upa - Ej medlem längre2008-05-03 14:52

Jämställdhet ska inte strida mot brottsprevention.

Frk Fårticka - Ej medlem längre2008-05-03 14:52
Antal inlägg: 180

:)) På dem bara!

oceano - Ej medlem längre2008-05-03 14:53

Vilka e vanligt folk upa?

upa - Ej medlem längre2008-05-03 14:55

I det här sammanhanget var det människor som likställer feminism med manshat. Den definitionen gäller inte generellt dock :)

oceano - Ej medlem längre2008-05-03 14:56

Ok,,skönt att höra. Då tillhör jag det vanliga folket. Är vi högre eller lägre ställda femenisterna??

oceano - Ej medlem längre2008-05-03 14:57

sorry,,feministerna. Såg ett stavfel där. Bäst att rätta till snabbt;-)

upa - Ej medlem längre2008-05-03 15:00

Självklart lägre! Feminister och enbart feminister har ett värde enligt feminismen. Herregud, jag trodde det ingick i allmänbildningen att veta att feminister motarbetar jämställdhet!

Fånmåne - Ej medlem längre2008-05-03 15:02
Antal inlägg: 1035

Jag är feminist, men för dens skull motarbetar jag inte jämställdheten det minsta. Jag känner flera feminister, som inte heller dem motarbetar jämställdhet.

oceano - Ej medlem längre2008-05-03 15:06

Mmm,,det har jag iofs förstått att de gör. Motarbetar jämnställdhet!

Seriöst så har jag bara svårt för att det ska heta något särskilt att man slåss för jämnställdhet. Vi är alla människor som kan kämpa tillsammans istället för som jag tycker emot. Det blir liksom en maktkamp mellan könen. Vad ska vi kalla männen som jobbar för sina rättigheter då?
Jag är givetvis för jämnställdhet mellan könen vad det gäller tex lika lön. Men ibland går det till sin överdrift med feminism.
Och det är ju faktiskt lite skillnad mellan man och kvinna. Jag gillar att ha en man, och jag vill fortfarande va kvinna.

E Solu - Ej medlem längre2008-05-03 15:14
Antal inlägg: 4715

Jag är maskulinist. Det behöver 50/50 av feminister och maskulinister om det ska vara jämställt. Vi maskulinister verkar också för jämställdhet, men inte på samma kvinnliga sätt som feministerna.

upa - Ej medlem längre2008-05-03 15:15

Oceano, naturligtvis förstår jag vad du menar, jag är inte så dum som jag låter, ibland är jag dummare.
En man kan kalla sig för feminist om han kämpar för jämställdhet, finns inget motsägelsefullt i det. Varför det kallas just feminism är ju för att kunna uppnå jämställdhet måste kvinnans position stärkas. Naturligt.
Det finns två typer av feminism, likhetsfeminism och särartsfeminism. Särartsfeminismen förnekar inte de könsliga skillnaderna, de vill att det manliga inte ska vara normativt som det fortfarande är och definitivt har varit.
Det är lätt att ta till sig frågan om lika lön för den verkar för de flesta helt absurd och orättvis. Men för att komma fram till det målet finns det massa andra frågor man måste ta itu med. Vill man inte stödja det så tror jag inte riktigt man vet varför man vill att kvinnor och män ska ha lika lön för lika arbete.

KajanA2008-05-03 15:25
Antal inlägg: 18

Grejen är ju att man lägger ett löjes skimmer över jämställdhetsdebatten i och med detta, vilket är helt vansinnigt. Man skrattar åt de som kämpar för jämställdhet bara för att några idioter som tror att de gör jämställdheten en tjänst kommer med den här idén. Det finns förbannat viktiga frågor att ta tag i, och det handlar inte om trafikskyltar!

oceano - Ej medlem längre2008-05-03 15:25

Tycker inte att du låter dum upa. Tror nog att jag genom att skriva i den här tråden framhåller mej mer åt det dumma hållet i så fall;-)
Men visst förstår vad du menar, då kanske jag e lite åt Särartsfeminismen;-)

Caligatia2008-05-03 15:25
Antal inlägg: 2187

Dagens boktips: Egalias Döttrar, av Gerd Brantenberg...

Den handlar om kvinniskorna i Egalis, och huvudperson är den unge Petronius. Hans största dröm är att bli sjökvinna, och hans lillasyster frågar retsamt om han skall bli sjöMAN då?! Tillsammans med några andra män som också är trötta på p-piller, pehåar, för trånga särkar och mansförtrycket skapar en maskulinistisk grupp kallad Mansligan.

Det är en parodi på det patriarkatiska samhället, författaren har ändrat ALLT, även språket (istället för "man gör" är det "dam gör" osv). Samtidigt som den belyser en hel del av jämställdheten, eller snarare bristen på den, sätter den också perspektiv och får en att inse hur löjlig hela feministkarusellen börjar bli...

Förresten... 39 kronor har jag hittat den som billigast om nån är intresserad...

upa - Ej medlem längre2008-05-03 15:32

Caligatia, vad i Egalias döttrar förlöjligar feminismen?

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?