Spelrum
| Giraffen | 47 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 35 |
| Inloggade | 82 |
Mobilspel
| Pågående | 19 854 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Drfg | 2008-05-04 17:46 | |
![]() | Tror inte pengarna i sig är drivkraften, men för att ett sådant system skulle kunna funka tror jag att man måste kunna göra det på ett sådant sätt att den som lägger ner mer jobb tjänar mer på det än en som lägger ner mindre, för att få alla att lägga ner samma jobb är omöjligt och folk gillar inte att göra saker som andra kan utnyttja utan att själva hjälpa till. Pengar är ett ganska bra sätt att göra detta även om det är långt ifrån perfekt. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-04 17:48 | |
![]() | Pengar är ju ett instrument för att kunna värdera saker och ting. Vad ska vi ersätta detta instrument med? Sker det inga byten av varor i din utopi? Hur ska man veta vad en apelsin är värd? | |
| habukaz - Ej medlem längre | 2008-05-04 18:05 | |
![]() | upa: som sagt, jag har inga djupare funderingar eller ultimata lösningar på hur samhället skulle fungera. Men visst får det hjulen att snurra i huvudet? Första gången jag började fundera över frågan var efter en av Star Trek-filmerna där Jean-Luc Picard förklarade för någon tidsresenär att de inte längre hade pengar, de arbetade för mänskligheten istället. Så visst, det är lika mycket en fatasi som en utopi. | |
| habukaz - Ej medlem längre | 2008-05-04 18:06 | |
![]() | ...fantasi...skulle det vara.... :) | |
| Suds McDuff | 2008-05-04 20:55 | |
![]() | Det här har inget med topicen att göra. Men om man råkar stava fel så gör inte det nåt. Folk fattar i alla fall. Och vet dessutom att du stavat fel. Ingen tror att man är dum i huvet för att man missat en bokstav:) | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-05-04 21:14 | |
![]() | upa: Varför måste det handla om att tjäna och förlora på sitt byte? Kan man inte bara ge sin vara till den som behöver den mest? Den kan vara värdeneutral, precis som alla varor och tjänster. Just idag är ett sådant samhälle ofungerbart för människan är som den är, men kanske tids nog når vi en sådan plats, steg för steg. Om x antal år. :P | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-04 21:22 | |
![]() | Nattravn, det blir ju lite svårt att avgöra vem som behöver den bäst. Är det kanske den personen som gapar högst? Ska ett sådan samhälle fungera så kräver det altruism. Än så länge verkar det vara en omöjlighet. Jag tror heller inte det är något som kommer förändras om x antal år. Ska man inte ha någon äganderätt så kan man ju heller inte beskylla någon för att göra fel när de tar något från nån. Det tillhör ju alla? | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-05-04 21:26 | |
![]() | upa: Precis, dagens samhälle är det inte applicerbart i, men jag tror inte det är en omöjlighet att nå nån form av altruism. Tänk bara vad kristendomen gjorde med Sverige en gång i tiden. Stora moraliska förändringar KAN uppnås. Men det är nog inget att sträva efter i dagsläget, för det går inte som människan är idag. Det skulle krävas oerhört omoraliska tillvägagångssätt att uppnå en moraliskt perfekt plats att leva på. :P Så jag är nog mer inne på din idé om att alla får dra på sig en hjälm och leva i sin egna fantasi. :P | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-05-04 21:28 | |
![]() | Fast det skulle ge en äckligt otäck makt till de få som får hela den där parallella världen att gå fungera. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-04 21:31 | |
![]() | Man kan ju alltid försöka bosätta sig på planeten alturius. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-05-04 21:31 | |
![]() | Haha. | |
| -bara Ann - Ej medlem längre | 2008-05-04 21:32 | |
![]() | Nån som sett mitt pass här inne? | |