Spelrum
| Giraffen | 15 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 31 |
Mobilspel
| Pågående | 19 342 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-05-04 01:15 | |
![]() | Men vänta nu... Jag har katter och ont i lederna, förutom muskelvärk, stelhet och lymfgrejen... | |
| Femmy | 2008-05-04 01:20 | |
![]() | Min borrelia dröjde ett år, innan den visade sig med några påtagliga symptom (som ingen läkare brydde sig om, förövrigt), så det kan vara olika från fall till fall. Man kan bära borrelia latent i kroppen länge, och sedan när immunförsvaret blir nedsatt av någon anledning, så bryter den ut. Och, glöm all svensk info om borrelia, den är oftast felaktig. Och som jag redan sagt, bara ca 50% får något synligt utslag från fästingbettet! Förlåt, jag rörde visst ihop cat-scratch med toxoplasmos :) det var inte meningen! | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-04 01:21 | |
![]() | Budalv, har du inte fått någon annan diagnos för dina problem. Tror inte det är så vanligt att bli smittad av toxoplasmos. Blir man det tror jag den ligger latent och inte ger några direkta symtom frutom vid själva insjuknandet efter smittotillfället. Annars borde du väl kolla upp dina problem om du nu haft dem länge. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-05-04 01:30 | |
![]() | upa, jag har bara fått veta att jag har fel på sköldkörteln. Enligt proverna har jag underfunktion, men symtomen stämmer inte alls på mig. Testade att äta Levaxin men blev läkemedelsförgiftad trots pyttedos. Så jag tror definitivt jag har fått fel diagnos alt att det är något annat. Håller på mkt med olika djur och är ju lantis så jag funderar på om det kan vara någon infektion också. Har levt bland sorkpest, ved, spån, vildkatter och säkert en o annan fästing även om de inte är många man ser... | |
| MrAllStar | 2008-05-04 01:30 | |
![]() | Alla kan hitta de mest mystiska sjukdomar inneboende i sin kropp - bara de letar tillräckligt länge. Femmy: Hat du fått hjälp med din borrelia nu? Jag har själv haft borrelia, men är frisk nu. Det var en kämpig tid, mycket flytande föda. hem.bredband.net/tbe...or eningen/ | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-05-04 01:33 | |
![]() | MrAllStar: Men läkare missar ju de mest uppenbara så ofta, så man blir ju tvungen att hitta på själv till slut. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-05-04 01:35 | |
![]() | Oj, vad sjukdomar det poppar upp här. Vart tog patieneten vägen? | |
| MrAllStar | 2008-05-04 01:36 | |
![]() | LÄkarkåren i det här landet förtjänar inte att bli kritiserade. De sliter mer ont än de flesta tror. De har ett sådant hårt patienttryck att det knappast är dem som skall beskyllas! Ett genomsnittligt läkarbesök tar 4 minuter. Då ska den stackars läkaren hinna undersöka, ställa diagnos och skriva ut piller åt höger och vänster. Kul? | |
| Bergarn1 | 2008-05-04 01:36 | |
![]() | upa: Det va precis det jag menade, 25% har antikroppar för det i södra sverige, men det är bara när man insjuknar som man får symptom såklart. Men det betyder oxå att 2 miljoner svenskar nån gång har fått sjukdommen :-P , men symptomen är somsagt övergående och inte ihållande. Femmy: borrelia (lymes dissease eng.) har ett fungerande vaccin, dock har tillverkningen lagts ner pga människor, helt enkelt, eller ogynnsam marknadsföring. Han som gjorde vaccinet föreläste för mig för 2 veckor sen om just borrelia, dock va föreläsningen på en mer molekylär nivå. | |
| Femmy | 2008-05-04 01:38 | |
![]() | MrAllStar! Skriv gärna till föreningen och berätta om hur din LÅNGVARIGA borrelia botades, för vi behöver ha lite hopp alla vi andra med LÅNGVARIG svårbotad borrelia som ännu inte har blivit friska. Jodå, jag får hjälp, och det är högdos med antibiotika (två olika sorter!) i snart ett år nu. Är inte frisk ännu! | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-05-04 01:39 | |
![]() | Tyvärr känner jag unga människor som blivit dömda till livslånga smärtor och förkortat liv, enbart p.g.a. läkares nonchalans. Själv har jag det bra i jämförelse, men jag tycker att de där 4 minuterna används väldigt illa av en del läkare. Därmed inte sagt att alla läkare är kassa, många är säkert förträffliga. | |
| Femmy | 2008-05-04 01:40 | |
![]() | Bergarn, man kan inte tillverka vaccin på "vanligt vis" för borrelia, och det vaccin dom hade, utlöste en borrelia-liknande sjukdom, så det drogs tillbaka! | |
| Bergarn1 | 2008-05-04 01:40 | |
![]() | En läkares viktigaste uppgift är till börja med att kontrollera det vanligaste och utesluta det farligaste, enligt mig. Sen kan det blir lite svårare och man får ut och titta på differentialdiagnoset. Sen så är internet egentligen ofta ett stort gissel för folk som är sjuka, eftersom man får både det ena och det andra. Jag tror halva svenska studentbefolkningen skulle kunna ha någon form av sömnstörning beroende på hormon, om man bara tittade på symptomen :-P | |
| Femmy | 2008-05-04 01:42 | |
![]() | Jag håller med Bergarn, man bör utesluta lättbotade sjukdomar (som tex tidig borrelia) i tid, innan dom blir svårbotade! | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-05-04 01:44 | |
![]() | Jag vet fall där "näthypokondriker" fått rätt mot sina läkare. En tjej som fick rätt i att hennes ben höll på att skrumpna bort. Blev tydligen så pinsamt för hennes läkare att hon fick byta läkare sen. Han hade ju påstått att hon låtsashaltade. | |
| MrAllStar | 2008-05-04 01:46 | |
![]() | Om ens ben håller på att skrumpna bort är det väl lite upp till en själv att man vänder sig dit man får hjälp? Det lär ha funnits mer än ett ställe att söka hjälp. Patienten har ett egenansvar. | |
| Bergarn1 | 2008-05-04 01:47 | |
![]() | Femmy: Vaccinet fungerade utmärkt. Det gav sig på ytreceptorer på bakterien när bakterien fanns inne i fästingen, dvs, så länge personen blir biten av en infekterad fästing så kommer bakterien att dö innan den hinner infekterat pat. Dock nedregleras receptorerna när de kommer in i människan och andra ytreceptorer uppregleras, vilket de oxå försökte vaccinera mot, men då blev immunsvaret för starkt. Dom har 15 stämningar på sig nu företaget som gjorde vaccinet. De kliniska testerna (på ca 20 000 personer) har inte visat att sjukdom uppkommit pga vaccinet. Ingen av stämningarna har gått igenom på företaget förövrigt. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-05-04 01:48 | |
![]() | Det där tycker jag är helt fel MrAllStar. Det innebär ju att enbart den som är frisk nog att hävda sig kan få rätt vård. Man ska väl inte behöva vara stark nog att bråka med läkare som trycker ned en? | |
| Femmy | 2008-05-04 01:49 | |
![]() | Bergarn, gå med i vår förening, vi behöver dig! :) | |
| Bergarn1 | 2008-05-04 01:49 | |
![]() | med andra ord, bakterien dör i fästingen. Injeceras bakterien direkt så kommer den att överleva för att den byter ytreceptorer. Boreliaförbundet har aldrig varit positiva för vaccinet för att de inte har tillräcklig utbildning :-P | |