Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 13 |
Mobilspel
| Pågående | 18 928 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| vindsus86 | 2008-05-05 12:27 | |
![]() | och morristown, särskrivningar förekommer OFTA. särskilt i reklam och sådär. på baksidan av en buss häromdagen så såg jag en reklam för en ny "zoo affär" vid namn "zoo kompaniet". och i en liten sammanfattning på deras sida på eniro står det att de under vår och sommar minsann har koi/guldfisk foder. liknande särskrivningar som inte alls är underhållande och knappast kan skyllas ifrån på att personen som skrev dem gjorde det för att vara "putslustig och smårolig". sådant förekommer ofta, för att folk helt enkelt är dumma. jo. dumma. exempelvis, personen som skrev reklamen för "zoo kompaniet" har lyckats skriva rätt på "kattartiklar", "akvarietillverkare", "dammfisk"... varför skall det då vara så svårt att skriva annat rätt då? det förstår jag inte. något annat störande är folk som sitter och får betalt för att översätta program på tv som dels ibland översätter helt fel och dels inte kan skilja mellan "de" och "dem". huuu! | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-05-05 12:27 | |
![]() | För övrigt tycks ordblindhet i nio fall av tio vara ett annat ord för lättja. | |
| Eiras - Ej medlem längre | 2008-05-05 12:27 | |
![]() | Felstavning kan bli riktigt underhållande, en viss särskrivning kan jag acceptera men inte sånt som styvpappa :p sjuksyster osv. Men jag fick iaf adressen till en väninna som flyttat till Rågsved, det var ganska humoristiskt då hon skrev RÅGSVETT... | |
| vindsus86 | 2008-05-05 12:28 | |
![]() | rumpnissen, tappa bokstäver är inte samma sak som att tappa mellanrum ju.:P sedan tycker man ju att åtminstone översättare och folk som skriver reklam.. som faktiskt får betalt för att göra det.. borde kunna skriva korrekt och om de inte kan det skall de anställa någon som kan det. det är ju bara skrattretande när man får syn på särskrivna reklamskyltar. | |
| vindsus86 | 2008-05-05 12:30 | |
![]() | förresten, ni ordvänner, har ni också märkt hur många det är så plötsligt har dyslexi när man kommenterar på deras sätt att skriva? det är lite lustigt. typ - fan vad långsamt du springer. - jo, jag vet. jag har inga ben. | |
| Drfg | 2008-05-05 12:38 | |
![]() | Bra tråd creamie, håller med! | |
| Krösamajja | 2008-05-05 12:42 | |
![]() | Men allt så, jag ser inge problem i detta :O ) Finns viktigare saker att haka upp sig på.. | |
| Linda88 - Ej medlem längre | 2008-05-05 12:52 | |
![]() | krösamaja trådskaperen har de inte lätt just nu, hon hittar inte den rätta och måste börja gnälla på alla stakars felstavare istället Hon behöver lite *PIP* för o bli snäll igen. | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-05-05 13:00 | |
![]() | Krösamajja, vad? svältande barn? Österrikiska pedofilpappor? Engla? | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-05-05 13:01 | |
![]() | Fast det var väl särskrivning och inte stavning som var "på tapeten"?? Det ser riktigt illa ut, tycker jag med, men så tycker jag också att felstavningar KAN se illa ut. Jag skriver ofta fel i trådar här, men det brukar vara "slint"-problem när man klickat på fel bokstav på tangentbordet och sånt... eller skriver spnt i stället för sånt eftersom å och p ligger bredvid varandra. Felstavningar där personen i fråga (som jag uppfattar det när jag läser det) inte VET hur ett ord stavas. Inteligent var ett sånt exempel jag kom på nu | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-05-05 13:02 | |
![]() | Nej, ordis. Enligt Linda behöver hon en pip (fispip?) för att bli glad igen | |
| Krösamajja | 2008-05-05 13:04 | |
![]() | Ordvältaren, nja de känns inte så kul de heller.. Kanske blommor och bin, de är ju alltid på tapeten i detta forum=) | |
| Same_skit123 | 2008-05-05 13:51 | |
![]() | Hittade ett par roliga på gruppen Sluta Särskriv: www.facebook.com/pho...=6 89794331 www.facebook.com/pho...=5 93072975 Tyvärr läggs det upp så alldagliga bilder där så det blir jobbigt. En skylt jag skrattade högt åt var "Sjuk Vård". Kanske är det bara min humor. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-05-05 14:24 | |
![]() | Är det inte så att särskrivningar i reklam och innehållsförteckningar ibland är resultatet av översättningsprogram? En del utländska produkter verkar ha fått sin svenska etikett av ett halvdant program och inte av en språkkunnig person. Den yngre generationen särskrivare som är uppvuxna med internet och sidor på engelska kan väl antas vara influerade av just engelskans sätt att skriva isär ord. Att de tappar bort modersmålet må vara sorgligt, men å andra sidan lär de sig förhoppningsvis engelskan bättre. För att topprida det egna modersmålet måste man nästan känna till andra språk. Man kan ju inte påstå att man "behärskar" svenskan så länge man inte kan betrakta henne utifrån ett annat språk och piska henne med snärtiga grammatiska sanningar. Att misshandla modersmålet är ett bra sätt att behärska det och göra det till sitt eget. Krossa Julen. | |
| creamie | 2008-05-05 14:37 | |
![]() | Vilka synpunkter! :) Jag särskrev självklart rubriken medvetet, och att ändra den till "SÄR SKRIVER" är inget jag skulle få för mig att skriva, då detta inte alls handlar om sär, utan snarare människor som är tillräckligt intelligenta för att förstå hur man skriver. Att reklamer särskriver är ytterst pinsamt, då de verkligen borde checka vad de skriver, inte bara en gång utan flera.. | |
| Same_skit123 | 2008-05-05 14:42 | |
![]() | Sen är det så att många produktetiketter, är särskrivna för ett bindestreck inte är estetiskt snyggt. Vad spelar det för roll. Vad jag kan känna är att det snarare finns en ovilja/ointresse att vårda sitt språk hos dem yngre, eller så är det rentav slarv. Fast det går nog ihop lite med Budalvs resonemang. Att man styckar sönder sitt egna språk och slänger in engelska fraser, shit jag gör det själv ibland! | |
| beaujolais - Ej medlem längre | 2008-05-05 14:54 | |
![]() | vindsus86 - va knasigt rolig du är! :D Egentligen borde det inte vara så mycket begärt att man kollar igenom sitt inlägg innan man postar, så kanske man slipper de mest pinsamma felstavningarna. Vad gäller särskrivningar så krävs det inte alltför mycket snille för att inse att ett ord som LÅTER som ett ord ÄR ett ord. Man säger väl knappast att man bär cykel byxa utan cykelbyxa. Eller är sjuksyster, inte sjuk syster. Elementärt min käre Watson! | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-05-05 15:00 | |
![]() | Reklamer överlag riktar sig väl till det undermedvetna och retarderade, inte till hjärnans språkcentra? Hur många efterblivna trudelutter har man inte hört i TV-reklamen och hur fula är inte bilderna? Reklamens huvuduppgift är ju att dupera, inte utbilda. Varför inte passa på att fara med felaktigt språkbruk när man ändå har köpt sig till en plats i etern? | |
| Same_skit123 | 2008-05-05 15:03 | |
![]() | Degenerera mera! | |
| mamman_ | 2008-05-05 15:05 | |
![]() | Håller fullständigt med Creamie. Särskrivning av ord ser fruktansvärt illa ut! | |