Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 69 |
Mobilspel
| Pågående | 19 994 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| einsturz | 2008-05-08 19:26 | |
![]() | MatsJoel: Jag skrev aldrig att livet inte är värt att leva. Jag skrev att jag inte vill leva i den här världen (som den ser ut nu). Det är därför jag dels drömmer mig bort, och dels försöker dra mina strån till stacken för att den ska bli bättre. | |
| maariia | 2008-05-08 19:28 | |
![]() | einsturz. Vad jag menar är att en människan ej ser en dålig värld som någon anledning till att vi inte ska föda barn, det handlar mera om ett konstaterande helt enkelt. Och till viss del håller jag med dig att "vi har alltid gjort så" är dumt för då skulle ingen utveckling alls ha skett och vi hade befunnit oss där vi var från början. | |
| einsturz | 2008-05-08 19:29 | |
![]() | dudeniro: Det kan aldrig vara fel för alla, det är bara fel för dem som tycker att det är det. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-05-08 19:31 | |
![]() | Ah! Låter juste! Tack för förtydligandet einsturz! | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-05-08 19:36 | |
![]() | Om man tycker att världen är så vidrig, bör man nog inte ta hand om några barn alls. Barn ÄR livsglädje och behöver få det av sina vårdnadshavare. Det är inte säkert att de mår bättre i Malmö än i Hanoi. Det kostar jättemycket och är krångligt att adoptera. Sen blir många faktiskt gravida, fast de tror att de inte skulle bli det. | |
| einsturz | 2008-05-08 19:39 | |
![]() | mommesfrites: Man kan ha livsglädje trots att man tycker att världen är vidrig kan jag säga dig, jag är ett levande exempel. Nej, säkert är det inte, men jag tror att många föräldralösa inte får den kärlek som alla barn behöver. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-05-08 20:03 | |
![]() | Okej. Men du har rätt i det mesta. Oönskade gatubarn, ganska små såna, i t ex Brasilien, skulle verkligen behöva ett normalt hem. Jag har 4 egna och hade velat adoptera 4 till men hälsan och plånboken klarade inte av det. Många barn i världen tror jag att skulle må bäst om de fick hjälp på platsen där de bor. Alla har vi våra rötter och även för några veckor gamla barn är ett stort miljöombyte ett trauma. | |
| utahu | 2008-05-08 20:15 | |
![]() | Ett annat sätt att gå till väga är ju att försöka hjälpa u-länderna att utvecklas. Med utveckling och utbildning följer ofta mindre barnaskaror. Ge tredje världen en chans att må bättre. På så sätt har de möjlighet att ta hand om sina egna barn - vilket de gärna vill kunna göra. Vem vill inte kunna ta hand om sitt eget barn... | |
| DennisPlz | 2008-05-08 20:17 | |
![]() | I-länderna har aldrig legat i topplistan vad gäller antalet nyfödda, det står utvecklingsländerna för. Om några I-ländare väljer att inte skaffa barn, kommer det inte ens synas i statistiken. Att låna u-landslivmödrar för att slippa använda sin egen är inget annat än egoistiskt. | |
| annelille | 2008-05-08 20:20 | |
![]() | ... håller med utahu... skulle precis formulera mig så tills jag läste sista inlägget..... =).... varför ska vi dras med en skuld och dåligt samvete för att vi har det bra i Sverige..?.... vi kan dela med oss av vår kunskap om hur ett fungerande socialt samhälle kan se ut till de länder som halkat efter...... | |
| MissT | 2008-05-08 20:22 | |
![]() | Adoption är barnmisshandel av grövsta kaliber enligt min mening. Jag kan ite få barn och vill innerligt bli mamma men skulle aldrig utsätta ett barn för det traumat det innebär. Adoptionsbyråerna har ändrat villkoren och man nu inte får adoptera barn under 2 år. Tänk hur mycket man som två åring redan lärt sig i sitt hemland, inte minst språket. Sedan slits man från den enda trygghet man har, även om det är ett sunkigt barnhem till ett nytt land, till nya föräldrar som man inte har en aning om vilka de är, ett annat klimat och ett språk man inte förstår alls. Barn som erfarit en svår separation under sina 4 första levnadsår får väldigt ofta stora psykiska problem när de blir äldre. Bara en liten parantes till alla som tycker det är en god gärning att adoptera. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-05-08 20:25 | |
![]() | Tyvärr finns det många på jorden, som inte vill ta hand om sina barn. I hela sydamerika, finns det väldigt många barn, tror jag, som ingen vill ta hand om. Spädbarn där kan må ganska dåligt, tills de blir stora nog att ge sig iväg på egna ben och samlas i grupper av gatubarn som likt de halvvilda hundarna äter vad som hittas och grymt utnyttjas av äldre:( Det har enligt uppgift t o m hänt att polisen där har skjutit både barn och hundar, för att förhindra deras fortsatta lidande. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-05-08 20:28 | |
![]() | När ändrades det till 2 år? | |
| Vigdir | 2008-05-08 20:41 | |
![]() | Var MissT fått sina uppgifter ifrån vet jag inte, men det är i alla fall helt felaktigt att adoptionsorganisationerna bara förmedlar adoptioner av barn över 2 år. Adoptionsorganisationerna förmedlar de barn som finns, oavsett ålder. Däremot blir det allt vanligare med adoptioner av äldre barn, av flera skäl. | |
| Vigdir | 2008-05-08 20:44 | |
![]() | Och mer som ett svar på själva tråden: Jag har skrivit det i fler trådar än denna, men upprepar: Adoption är ingen quick-fix på några som helst problem. För det barn du adopterar och för dess biologiska föräldrar är adoption alltid den minst dåliga lösningen, inte den bästa. Att adoptera barn för att göra en god gärning tror jag inte alls på, de 150.000 - 200.000 som en adoption kostar skulle ex.vis kunna ge många barnhemsbarn trygga och kärleksfulla uppväxter i fosterfamiljer i födelselandet. Sedan är det tyvärr inte så att det är de barn som far sämst i världen som alltid blir tillängliga för adoption. Det är ett mycket fåtal av världens föräldralösa barn som adopteras, både inhemskt och internationellt. (Inhemska adoptioner ökar i många av de s.k givarländerna, bl.a Indien). Ibland kan man känna det som om det funnes miljoner barn som bara väntar på kärleksfulla föräldrar i Sverige eller någon annanstans i världen. Men trots att dessa barn finns och har det svårt är det få som kan adopteras, av många olika skäl, där ett av de bästa är att man vill undvika barnhandel - dvs att det barn som adopteras bort faktiskt inte är övergivet utan stulet eller köpt. Så visst är adoption ett underbart sätt att bli förälder och visst är det tusen gånger bättre att få växa upp med en kärleksfull familj än på ett barnhem, men vill man enbart göra en god gärning finns det andra sätt, både effektivare och bättre. Själv valde jag att adoptera av den mycket enkla anledningen att jag inte kan bli gravid och fick världens ljuvligaste unge. Men jag glömmer inte att min lycka faktiskt bygger på en tragedi, att min dotters biologiska mamma av olika skäl inte kunde ta hand om henne. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-05-08 20:47 | |
![]() | Vigdir: Så sant. | |
| pecan | 2008-05-08 20:54 | |
![]() | Miss T: Tror du verkligen att ett barn föredrar ett sunkigt barnhem i ett U-land framför en svensson-familj i låt oss säga Göteborg?? Vart skulle du vilja ha vuxit upp ifall du kunnat välja? | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-05-08 20:57 | |
![]() | Ett barn född i ett sunkigt barnhem vet nog inget om svenssons i göteborg, så valet är tämligen omöjligt att göra ;) | |
| MissT | 2008-05-08 21:01 | |
![]() | Pecan, du måste ju se till konsekvenserna det får för barnet | |
| MissT | 2008-05-08 21:07 | |
![]() | Vart jag får mina fakta från? Som jag sa så kan jag ite få egna barn, har gått igenom hela processen och kollat upp alla möjliga alternativ men beslutade mig emot adoption just pga det lidande det orsakar barnen. Ålder på barnen är mellan 2 och 3 år, ett fåtal länder, främst afrikanska länder har mellan 12-18 månader. Som någon annan skrev, det vore ju bättre att bistå dessa länder med pengar och möjlighet att ta hand om sina föräldralösa barn istället. | |