Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade55
Mobilspel
Pågående19 499

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Little_Red - Ej medlem längre2008-05-28 13:26
Antal inlägg: 1092

Förövrigt E Cantona, bra inlägg.

På min ena sida av släkten finns det nån typ av genetisk övervikt, så jag har verkligen sett vilket helvete det kan vara med följdsjukdomar, sjukhus-dieter, gastricbypass och skit, är inget jag ens önskar ens min värsta fiende...Jag förstår hur lätt det måste vara för någon som aldrig lidit av övervikt eller känner någon som lider av det att dra alla över en kam, men att se människor man känner föra en konstant kamp mot sin egen vikt är fan inte roligt.

upa - Ej medlem längre2008-05-28 13:30
Antal inlägg: 2565

Little_Red, jag känner empati för överviktiga. Eftersom jag gör det försöker jag också se problemet och hur man eventuellt skulle kunna hjälpa alla dessa människor. Att inte tala om det ser jag inte som någon hjälp.

Little_Red - Ej medlem längre2008-05-28 13:31
Antal inlägg: 1092

Jag har aldrig sagt att man inte ska tala om det.

miss_ia2008-05-28 13:37
Antal inlägg: 288

Jag vet inte hur många här som har en aning om sjukdomen Prader Willi Syndrom. Sedan vi fick diagnosen PWS på vår dotter har vi sluttat klaga på alla som är överviktiga (även om det inte var mycket klageri innan heller). Vi vet idag att det kan finnas svar på varför en människa är fet, att det finns orsaker till att dessa inte kan sluta äta, att de stjäl för att äta och att de aldrig någonsin under dygnets 24 timmar känner mättnad.

Ni som tycker feta människor får skylla sig själva. lev under en vecka med någon med PWS, så ändrar ni nog åsikt. Det är ett helvete de lider sig igenom..hela livet.
Och de som INTE har PWS....ja, vad säger man...ätande kan bli ett missbruk, lika gärna som narkotika. Maten idag är fullproppad med socker och ämnen som inte fanns där för 30 år sedan. När jag växte upp åt man fet mat, husmanskost och grädde var en vardagsingrediens. Inte var vi överviktiga för det. Nej, skräpmat, McDonalds, pizza, salladsbarer...allt skit som finns på stan. undvik det, så mår ni bättre!

upa - Ej medlem längre2008-05-28 13:39

Nej, inte jag heller :)
Jag tycker heller inte offermentaliteten är särskilt sund. Jag ser det faktiskt som ett av samhällets största hot.
"Det är inte mitt fel att jag är tjock, men jag vill vara tjock fast jag inte vill vara tjock och alla som lägger sig i att jag är tjock ska skita i mig och sköta sitt tills jag ber om hjälp för det är ju inte mitt fel att jag är tjock."

Ibland får man ju välja. (absolut inte riktat mot dig Red, mer allmänt riktat)

Candee2008-05-28 14:16
Antal inlägg: 1256

E-Cantona..så klokt och välskrivet..du har både intelligens och empati så det räcker och blir över.

Att straffa den som redan ligger är inte något alternativ jag tror på. Sen att staten väljer att skatta sprit och tobak är väl inget som hjälper den som är drabbad i första hand. Allt det som skattas går ju åt så mycket mer än bara hjälp till de dom blivit drabbade och hamnat i missbruk.
Ge gärna förslag på hur man ska straffa(läs beskatta) människor som är överviktiga. Var grå gränsen för överviktighet? Hur mycket ska man beskatta..är det per kilo, per 10 kilo eller kanske 50 kg?

Alla vi betalar skatt..vissa mer andra mindre. Men att börja straffa utöver det är som att sparka på en som redan ligger. De som har cancer..ska de också straffas..tänker först då på de som t.ex har fått lugncancer. De har ju rökt i sitt liv och får skylla sig själva. Om man inte har rökt och ändå fått lungcancer..ska man då bevisa att man inte har rökt och har man då alltså en fördel jämte de som har rökt?

Nej, vägen att bestraffa människor för att bryta ett mönster och bli friska nås inte den vägen..det är motivation och mål som gäller..att få ännu en börda genom beskattning att bära på är knappast gynnsamt för någon i längden.

Candee2008-05-28 14:51

Och jag har blivit en börda mindre för samhället. Den 2 juni har jag varit en fd rökare i 5 månader..det ni..;)
Överkilon har jag dock att jobba med fortfarande men min hälsa är faktistk väldigt bra. Och jag kan med facit i hand säga att det är mycket större risk för att bli en börda för samhället om man röker än om man har en övervikt som inte här farlig för hälsan.

För att vara överviktig betyder inte direkt att man har en dålig hälsa. Det är när övervikten är så pass stor att man mår fysiskt dåligt pga den. Att det inte alltid är så tilltalande att var överviktig är en annan sak men man jag är hellre en "mullig", frisk och ickerökare än en smal men ändå mindre frisk rökare...;)

vulcan2008-05-28 14:59
Antal inlägg: 7666

Nä jag tror inte på några straffsystem för övervikt eller extraskatt på fett och socker. Däremot har jag lite problem med attityden "Det angår inte dig ett jävla dugg om jag har 60 kilo övervikt, röker 2 paket cigg om dan och aldrig motionerar" när det åtföljs av en åsikt att andra med absolut självklarhet ska betala för vård och sjukskrivning som lär följa som ett brev på posten. Solidaritet är i min värld inte bara att de mer priviligerade ska hjälpa de mindre priviligerade, utan också att vi inte begär att andra ska bära bördor åt oss i onödan. I ett samhälle som det amerikanska är det i så fall mer rimligt att säga "suit yourself" om någon klagar - där betalar man ju sin sjukvård och sin sjukskrivning själv via privata försäkringar och den som inte gillar att det egna bolaget ev. försäkrar högriskpersoner till en för låg premie kan ju alltid byta försäkringsgivare. Men här har vi ju röstat fram en ordning där de som arbetar och är friska är skyldiga att försörja de som inte gör/är det. Då kan det ju inte rimligen vara så att alla skyldigheter ligger hos den ena gruppen och bara rättigheter hos den andra.

Sen ändrar inte det jag sagt ovan att jag fortfarande tycker/tror att det är mycket svårare att komma till rätta med övervikt än vad vi som inte behövt kämpa mot det kan förstå. Oavsett om orsakerna är genetiska eller miljömässiga så bör man ha stor respekt och empati för det.

upa - Ej medlem längre2008-05-28 15:37

Ska investera i ett par skygglappar tror jag. Verkar bra att ha.

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-28 16:37
Antal inlägg: 2483

Nu är jag tillbaka efter att ha njutit av den friska försommaren och brännt kalorier i goda vänners lag. Jag är ganska övertygad om att när människor talar om att "vissa i tråden" är "sjuka eller dumma i huvet" så är det mig man talar om. Ja det stämmer, jag är sjuk och dum i huvet, men trots det lyckas jag begripa enklare samband som till exempel att ett högre intag av kalorier än de man förbränner resulterar i fetma. Våra ämnesomsättningar skiljer sig åt, vissa bränner mer i vila än andra, men här är det lite finurliga i alltsammans, livet är inte rättvist. Du har inte rätt att äta lika mycket som alla andra och förvänta dig att din kropp ska bete sig som deras, varken Gud eller evolutionen är demokrat eller marxist. Du har fått en kropp, ta hand om den. Om du inte klarar att ta hand om den så kommer den tas ifrån dig i förtid, det kan du inte göra nåt åt. Att se en massa tjockskallar (i många fall tycks de även vara det i bokstavlig mening) sitta och försvara långsamt självmord med de mest långsökta ursäkter är sorgligt. Det krävs så oerhört lite för att göra nåt åt sin situation, ät mindre och träna mer. Träning kan vara nåt så litet som att parkera lite längre hemifrån eller ta en trevlig promenad i aftonsolen.

Det är inte svårt, tvärtom, det är mycket enklare än kvällstidningar och läkemedelsföretag vill göra gällande, men det är så bekvämt att skylla ifrån sig på omständigheter man inte rår över att många hellre väljer att göra det. Jag tycker det är en tragedi och tyvärr är straffet för slarv med kosten inget vi rår över, naturen bestraffar försumligheten med en plågsam död och det är bara du själv som kan förhindra det. Ja jag är sjuk, hemsk och elak som är ärlig mot människor som gör våld på sig själva, jag borde minsann hålla käften och låta dem förstöra för sig själva, eller?

bove2008-05-28 17:39
Antal inlägg: 1333

Jag förstår att frågan är känslig för många, men det känns som om en hel del människor i den här tråden verkar ta det personligt, utan anledning. Det finns, så vitt jag har sett, ingen som har gått till några personangrepp mot någon överviktig person.

Att det finns sjukdomar och skillnader i olika personers ämnesomsättning som gör att vissa lättare går upp i vikt än andra är det väl ingen som ifrågasätter, det trådskaparen har försökt göra, som jag tolkar det, är att skapa en debatt kring varför detta är ett såpass tydligt accelererande fenomen. Jag antar att de flesta här inne håller med om att det är ganska osannolikt att det är våra gener som har förändrats såpass dramatiskt säg de senaste 25 åren?

Som sagt, det handlar inte om enskilda individer, det handlar om ett övergripande samhällsfenomen.

Candee2008-05-29 00:58

bove..visst är det så. Och fetman ökar i samhället, kanske just för att det är lätt och går fort med snabbmat.
Det är inte enbart dåligt mående som kan vara grunden för missbruk utan mycket för att det är lättillgängligtl oavsett vad man missbrukar.
Därför tycker jag fortfarande att varje individ ska ta sitt ansvar och sätta upp långsiktiga mål för att göra något åt sin egen situation, om man är i riskzonen.
Allt går ju att ta tag i och ändra på, bara vilja och motivation finns. Lite i taget.
Men att sitta och diskutera saken i ett forum och tro att man kommer fram till någon lösning är inget jag tror på. Visst kan det här ämnet ventileras och kanske är det bra i vissa fall men det kan även ha motsatt effekt. Det skrivna ordet kan tolkas på så många olika sätt helt beroendes på hur läsaren vill tolka det. Jag tror innerst inne att de flesta som lider och är en "belastning" eller blivande sådan för samhället, vet det själva. Det är där man måste börja och det hjälper inte hur mycket än andra sitter och talar eller diskuterar det.

Jag själv varken ursäktar eller moraliserar. Alla är, eller borde vara herre över sin egen kropp. Oavsett om man röker, dricker, drogar, skär sig, äter för lite, hetsäter etc.
Jag vet nämligen av egen erfarenhet att det inte är enkelt att komma över den värsta biten i början. Men när man väl är fri från sitt beroende så finns det inget som får mig att gå tillbaka. Då talar jag om min rökning. Jag är glad att jag tog det steget..har en väninna i samma ålder som har början till KOL..
..den fick mig att bli motiverad..ska det behöva gå så långt.
Vad beträffar min övervikt så har jag gått ner över 10 kg trots att jag slutat röka..så visst går det om viljan finns. Att lägga om kosten och ta promenader...ja, det kan göra underverk..;)

Bitte - Administratör2008-06-17 17:23
Antal inlägg: 24223

orebro.expressen.se/...la -sverige
Artikel i Expressen idag

ANTAL MED FETMA (I procent)
Örebro 16
Gotland 16
Gävleborg 15
Västmanland 15
Västernorrland 14
Södermanland 14
Dalarna 13
Östergötland 13
Skåne 13
Jämtland 13
Uppsala 12
Blekinge 12
Västerbotten 12
RIKET 12
Värmland 12
Västra Götaland 12
Kronoberg 12
Halland 12
Kalmar 11
Jönköping 11
Stockholm 10

Monamie_2008-06-17 17:36
Antal inlägg: 1

okej nu har jag läst de första sidorna och den sista i den här tråden, och jag säger bara en sak. jag överviktig. absolut inte usa-fet.väger runt 90kg men jag har tränat i hela mitt liv. är ute å går typ varje dag.tränade på gym 5 dagar i veckan hela våren. men ändå har jag inte gått ner speciellt mycket.... tänkte bara upplysa alla som läser detta att inte tänka så fort ni ser en överviktig person" åh gud hon borde verkligen träna " För tro det eller ej, men vi är många som är överviktiga hur mycket vi än tränar

medans de finns MASSOR me smala människor som äter just skräpmat typ VARJE dag.äter chips varje helg.... men de är ingen som klagar på dem, men sen om jag som är överviktig sitter på stan å njuter av en mjukglass så känns de som att alla som går förbi tänker " hon borde verkligen inte äta den där "

de har ingen aning om hur mycket jag har motionerat å ätit nyttigt i flera dagar... medans de själva aldrig ens kan pallra sig ut på en promenad.
usa-feta har självklart nåt allvarligt fel, de håller jag med om.

men jag tror stenhårt på det som de skrev om i tidnigen förut. att de som lätt går upp i vikt har en speciell bakterie i tarmen som inte de som aldrig går upp i vikt har.alltså en del går lättare upp i vikt än andra...

sen har jag oxå fel i ämnesomsättningen som jag får äta medicin för resten av mitt liv. är du överviktig? kolla upp det med ett enkelt blodprov....

tack för mig

ordprofeten - Ej medlem längre2008-06-17 18:21
Antal inlägg: 1302

Väldigt få människor har verkligen en sjukdom som gör det svårt för dem att gå ner i vikt. De flesta behöver helt enkelt äta mindre. När man tränar äter man ofta mer. Om du nu har en sjukdom så borde din medicin korrigera dina problem att förbränna fett, dessutom är det viktigt att komma ihåg att du bränner mer fett när du använder benmuskler än överkroppen.

trashone - Ej medlem längre2008-06-17 18:23
Antal inlägg: 18678

Är du läkare?

ordprofeten - Ej medlem längre2008-06-17 18:31
Antal inlägg: 1302

Jag läkare? Hur skulle det se ut?
www.betapet.se/forum...ea did=8439

Intet2008-06-17 18:34
Antal inlägg: 557

Fet-trenden håller nog i sig över hela västvärlden skulle jag tippa på. Vi har mindre fysiskt ansträngande jobb, äter mer och emr snabbmat etc. Så jag tror inte att det går att generalisera med att problemet är större i storstäder etc utan det är både ett nationell och internationellt fenomen.

Dyslekso2009-05-07 23:18
Antal inlägg: 8945

Hårda bud, och hård rubrik:

www.dn.se/nyheter/ve...a- 1.861142

Dyslekso2009-05-07 23:24
Antal inlägg: 8945

Kan tänka mig att enda sättet att öka sina chanser att som kraftigt överviktig man få gifta sig är att skaffa sig rejäla kunskaper om exempelvis datorer, rollspel eller Star Trek.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?