Spelrum
Giraffen | 37 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 29 |
Inloggade | 68 |
Mobilspel
Pågående | 19 921 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Minta | 2008-06-09 23:48 | |
![]() | Le lou, du tycker egentligen att alla hundar bör vara kopplade - alltid därför att de kan störa andra? Oavsett om detta är ett bra hundliv eller ej? Då har hundarna inte ett bra hundliv och efetrsom du inte gillar hundar och katter så bryr du dig inte om det. Men de som har hundar och katter bryr sig om sina djur för deras skull och vill inte att de ska ha ett dåligt liv bara för att det finns människor som inte gillar dem. | |
le-lou | 2008-06-09 23:56 | |
![]() | nej inte onödigt mycket, men nog ska man begränsa hur vi håller djur, för att inte belasta de som nu inte vill ha djur? Att hålla en hund kopplad är inte nåt konstigt, hundar går i koppel och att springa fritt... det kan de göra i rastgårdar, i skogen, ute på landet, hemma. Är att hunden ska få gå lös inne i stan viktigare för en person + en hund än för omgivningen? Det är ju hundägaren som resonerar så som är en egoist och ingen annan. Dessutom, att hunden ska må bättre av att gå lös inne i stan än att gå i koppel - says who? Jämför principen med att spela hög musik. Jag älskar musik. Och jag vill spela högt. Men mina grannar störs av det, ska de inte kunna säga det och kräva att det ska vara tyst efter 10? Ska jag köra motargument att musik är härligt, och att jag inte fattar hur ni iNTE kan uppskatta Metallica på högsta volym klocken 11 på kvällen? Kan lägga till i mitt motargument att jag inte fattar hur de kan vilja gå o lägga sig så tidigt också... (som att vad jag personligen tycker om musik spelar roll egentligen...) Är de egoister menar du? är fortfarande nyfiken på vad du menar med principsak. | |
le-lou | 2008-06-09 23:58 | |
![]() | minta - jag gillar katter och jag gillar hundar som djur. (stora hundar är jag livrädd för dock). Men du måste ha läst mina inlägg dåligt om du läser att jag tycker hundar ska hållas kopplade jämnt. Jag tycker hundar ska hållas kopplade bland folk. Jag uppskattar väldigt mycket människor som visslar in sina hundar och kopplar de när man kommer. Däremot inte folk som skrattar och säger att hunden inte är farlig. | |
le-lou | 2008-06-10 00:00 | |
![]() | minta - man behöver inte ge avkall på sina djurs hälsa och välmående för att för den skull ge avkall på sina medmänniskors hälsa och välmående :). Bor man så illa att man inte kan hålla sina djur bra, (för både djur och människa- så som man själv tycker att det BÖR vara), så får man väl se till att flytta ut på landet då. Själv bor jag i stan, har två katter och både de och mina grannar mår ypperligt. | |
Basta - Ej medlem längre | 2008-06-10 00:11 | |
![]() | Min stilla fråga blir som följer. Vad är det för konstig drift hos er som begär total lydnad. Fot,Sitt osv vad är eran begränsning? | |
Tufflan | 2008-06-10 00:16 | |
![]() | Upa menar du inte tvärt om, du vill inte begränsa ditt liv bara för att du har hund? Så allergiker, fobiker, hundrädda och alla ni som av andra orsaker inte vill ha en smutsig hund brevid sig på allmän plats, skärp er och respektera hundägarnas behov av livsutrymme lite mer. | |
Minta | 2008-06-10 00:18 | |
![]() | Varför alltid smutsig? | |
upa - Ej medlem längre | 2008-06-10 00:24 | |
![]() | Tufflan, blir man begränsad av sina fobier tycker jag man ska göra något åt dem. Det finns inga egoistiska intressen bakom mina uttalanden utan jag försöker ta hänsyn till djuren och deras behov. Jag har ganska svårt för intolerans och tycker det är intolerant att begära att någon ska behandla sitt husdjur som direkt strider mot djurets natur för att de upplever någon som lite störande. Allergiker tar man redan hänsyn till genom allergifria zoner. | |
Tufflan | 2008-06-10 00:25 | |
![]() | Omformulerar: Upa menar du inte tvärt om, du vill inte begränsa ditt liv bara för att du har hund? Så allergiker, fobiker, hundrädda och alla ni som av andra orsaker inte vill ha en ytterst renlig och hygienisk hund brevid sig på allmän plats, skärp er och respektera hundägarnas behov av livsutrymme lite mer. | |
upa - Ej medlem längre | 2008-06-10 00:28 | |
![]() | Tufflan, jag har inte hund :) | |
Tufflan | 2008-06-10 00:29 | |
![]() | Upa, då är vi helt eniga, jag tycker också man ska ta hänsyn till djuren, jag tycker det är rent djurplågeri att hålla hund i lägenhet många gånger ensamma i timtal medan ägarna arbetar, och utan möjlighet att få gå fritt utan att störas av okända människor, och tanken på att tvinga min hund genomlida ett låt säga två timmar långt cafebesök där den måste lyda och sitta fint och se alla godsaker som folk bär runt på utan att få smaka tycker jag är rent horribelt. Nä fy för hundägare som inte tar sitt ansvar och ser till att hunden får det bra med mycket motion och sällskap och omvårdnad istället för att släpas runt på stan och uppfylla ägarens behov av shopping, sällskap och fika. | |
Tufflan | 2008-06-10 00:37 | |
![]() | Upa: vaddå jag har inte hund ???? Klart du har hund, det måste du ha efter ett sånt intensivt hundutspel. Visslar och mumlar *hon har inte hund" !!!!! *S* Så fel man kan anta ! | |
upa - Ej medlem längre | 2008-06-10 00:41 | |
![]() | Jag håller med Tufflan. Jag har inte själv hund men har stort hjärta för min väns storpudel. Han bor i stan men har nära till skogsområden. Han kopplar henne väldigt sällan eftersom hon tycker det är underbart att få gå fritt och lukta sig fram. Många gånger möter man sura blickar även när man går på skogspromenad. Jag har själv blivit livrädd när jag stod med näsan i blåbärsriset och fick se två storväxta hundar komma i rasande fart mot mig. Det är en instinkt att ha respekt för stora djur men jag skulle aldrig begära hundägaren att koppla hundarna för att jag reagerar negativt. Jag har för bra insikt om djurs behov för att väga mina egna triviala behov över hundens. | |
le-lou | 2008-06-10 00:43 | |
![]() | "Tufflan, blir man begränsad av sina fobier tycker jag man ska göra något åt dem. Det finns inga egoistiska intressen bakom mina uttalanden utan jag försöker ta hänsyn till djuren och deras behov. Jag har ganska svårt för intolerans och tycker det är intolerant att begära att någon ska behandla sitt husdjur som direkt strider mot djurets natur för att de upplever någon som lite störande. Allergiker tar man redan hänsyn till genom allergifria zoner." - begränsad av mina fobier blir jag när någon tvingar på dem på mig. Är jag spindelrädd, så ska alltså folk kunna kasta en spindel på mig, för att det är upp till mig att i så fall ta itu med fobin? Löjeväckande. Faktiskt. Det är ju inte jag som blir begränsad av min fobi. Jag klarar mig alldeles utmärkt i livet utan att behöva klappa en stor hund nämligen. Klart, det vore enklare för alla som äger en stor hund om ALLA gillade stora hundar. Jag ska acceptera att hundar ska hoppa upp mot mig, och för den skullen ska jag bearbeta min fobi. Varför inte koppla era j-a hundar istället, ursäkta mig men det är ju sjukt? Varför ska jag behöva göra saker för att era jyckar ska studsa på mig? Om jag inte är rädd då? Jag kanske OGILLAR hundar. Ska jag gå på kurs för det med och lära mig gilla dem eller? " Jag har ganska svårt för intolerans och tycker det är intolerant att begära att någon ska behandla sitt husdjur som direkt strider mot djurets natur för att de upplever någon som lite störande. Allergiker tar man redan hänsyn till genom allergifria zoner."" Detta stycker finner jag väldigt intressant. Behandla djuren som direkt strider mot djurens natur? Vad är det vi gör mest hela tiden mot våra djur? Vi sätter de att skita i små lådor med sand i, vi klär upp de i kläder, vi avlar sönder de för utseendeds skull, vi håller de i bur, vi håller de inomhus, vi tävlar i massa löjliga tävlingar och tvättar de med schampo och lukta gott prylar, vi låter de stackarna leka med små leksaker i plast, vi låter de åka bil, buss och gud vet allt.... Vi gör en jädra massa saker som är helt onaturligt för djuren, ändå är det koppeltvång i stan och att inte låta katten få tillträde till grannen du reagerar på? Det tror jag inte ett dugg på Upa, att du tar ditt argument här på allvar själv.. du stör dig helt enkelt på att folk stör sig på djur. Baserat på att du själv inte gör det naturligtvis. Allergiker tar man hänsyn till? Vilka allergifria zoner, menar du på allmänna transportmedel nu eller? | |
Minta | 2008-06-10 00:46 | |
![]() | Tufflan, jag har hund, en hund som kräver mycket motion och uteliv. Vi är ute mycket i skog och mark, långa promenader, agility ibland, cykelturer och den tycker om att gå på utekafé med mig - ibland, dock inte två timmar. Den är mycket social och älskar att vara bland människor. Den är helt lugn och avslappnad på kafé, ett tecken på att den är helt tillfreds. Vi sätter oss alltid i utkanten av kaféet och inte mitt i för att störa så lite som möjligt. Det är bra för en hund att vara med i många olika sammanhang och då blir hunden mest harmonisk och trygg. | |
upa - Ej medlem längre | 2008-06-10 00:52 | |
![]() | Le-lou, jag tycker inte en hundägare ska kunna tvinga en fobiker att klappa på hunden. Hoppa upp med mutsiga tassar på någon är ett beteende som inte är önskvärt alls och ingenting jag förespråkar. Att du ogillar hundar är inget bra argument för att koppla dem. man kan tyvärr inte ta hänyn till folks ogillande eftersom det är högst individuellt. Jag är allmänt emot att pyssla med saker som strider mot djurens natur. Att vi väljer att ha husdjur accepterar jag eftersom jag tror det för med sig bra konsekvenser. Jag stör mig inte på att folk stör sig på djur. Jag stör mig på folk som stör sig på djur och anser att det de stör sig på ska rättas till oavsett konsekvenser. | |
le-lou | 2008-06-10 00:53 | |
![]() | Minta - du tänker mer på dig och din hund(rättare sagt på dig själv- se nedan) än på människor i din omgivning som inte uppskattar hundar av olika orsaker. Speciellt inte på ett cafè. Dessutom tror jag att din hund struntar fullkomligt i om den är med på ett cafe eller inte :). | |
Tufflan | 2008-06-10 00:53 | |
![]() | Det är din åsikt Minta, jag har en annan åsikt om hur man bör sköta sin hund, jag tror att cafebesöket med hunden endast uppfyller ägarens behov, inget tyder på att hundar har behov av cafebesök för att må bra. | |
Tufflan | 2008-06-10 00:56 | |
![]() | Upa, det är stor skillnad på rädsla och fobi, blanda inte ihop dem två sakerna. Rädsla kan kontrolleras och förebyggas av en sån enkel sak som att ägaren har koppel på sin hund, medan en äkta fobi är något helt annat! | |
Minta | 2008-06-10 00:56 | |
![]() | Hunden har behov av att vara med, den älskar att vara med mig på utekafé. Som jag skrev hade den inte legat så lugn och avslappnad där annars. När vi går förbi kaféet vill den alltid stanna där. Den visar på sitt sätt att det är något hon gillar. | |