Spelrum
Giraffen50
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
40
Inloggade92
Mobilspel
Pågående20 270

Forumkategorier

Användare Inlägg  
oceano - Ej medlem längre2008-06-12 13:43
Antal inlägg: 1563

Lite kul Lyreco att just du säger att det inte förekommit några påhopp utan bara simpla åsikter!!
om jag vore som du skulle jag inte ta dessa ord i min mun. Du om nån har stått för de värsta påhoppen i denna tråd!!

le-lou2008-06-12 13:48
Antal inlägg: 17496

måste allt handla om ekonomiska värden? Bär naturen frukt så är det förmodligen rätt? Var inte tanken att två hundraser skulle kunna få barn, så skulle de förmodligen inte kunna föröka sig.
Men se det kan de.

"Renrasighet" bland hundar är människans påfund och visst, skoj att folk avlar, mindra bra är att folk avlar fram raser där djuren verkligen lider, strunt i det..hunden ska visst ha svårt att andas. Skitball.

Lyreco2008-06-12 14:00
Antal inlägg: 265

oceano

Det är din åsikt, jag är dock av en annan. Anser jag att det som kommit från mig är åsikter så är det så, därmed har jag inte sagt att du måste tycka som jag, du får gärna tycka att jag kommit med påhopp, det gör mig ingenting. Men som sagt, jag är av annan åsikt.
Om jag tex påstår att ngn är dum, så är det min åsikt, och då det råder både yttrande och åsiktsfrihet i sverige så anammar jag det.
Om sen du eller ngn annan tolkar det som påhopp så är det väl så, för er.

vi är av olika art, människan bestämmer här på jorden, och djuren eller andra levande ting så som växter, har inte ett smack att säga till om, därav är det befängt att jämföra djur och människor.

le-lou2008-06-12 14:06

Det du skrev Lyreco hör icke hemma på betapet! Möjligen på flashback, men inte här.
Att anropa rätten till yttrandefrihet som ett försvar för rena personliga påhopp som det där var är bara patetiskt.
Inget att diskutera heller, du gick över gränsen och det kommer inte att hända igen.

CrazyQ2008-06-12 14:06
Antal inlägg: 602

Några här skriver att " Vad som helst kan hända. Tänk dig för."
Och vilka är riskerna för en renrastik att föda sina valpar? Är det inte samma risker för en renrastik som för en blandrastik? Jag bara undrar??

Sedan att ALLA uppfödare, någongång har fått sin FÖRSTA kull, eller hur?
Vad är det som säger att Barbie skulle vara sämre än någon annan att ta hand om sin valpkull?
Varför tror ni att hon vände sig hit till forumet för att få hjälp och råd? Jo, för att just få KUNSKAP innan valparna kommer! Hon gör nu allt för att komma över den kunskap som behövs för att kunna föda upp sina valpar på ett bra sätt.

Och hur blir hon bemött? Jo alla dessa besserwizzrar som tycker att blandisarna ska utplånas från jordytan, kastar skit på henne!
Jag har haft både renrasiga hundar och blandraser. Mina blandisar har varit hur friska som helst, medan mina renrasiga hundar haft problem med rinnande ögon ( Bichon Frisé) synfel (Collie) hjärtproblem (dvärgtax).
Jag förstår inte heller varför man ska döma ut personer som väljer att ha blandraser? Alla kanske inte är fixerade vid utställningar, tävlingar osv. utan bara har sin hund för sällskap, aktivitetskompis och som hobby. Då spelar det ingen roll om hunden är blandis eller renras.

Nej sluta hacka på oss som tycker att blandisarna är ok. För det är precis samma sak som om jag skulle spy ur mig: "Varför har du valt en schäfer, fyyyy f*n!"

Alla gör vi våra val och låt oss också bli respekterade för vårt val.
Själv skaffade jag min nuvarande hund Engla, som är en blandis mellan Chinese Chrested och Bichon Frisé, enbart för sällskap och promenadkompis. Valde en mindre hund pga. att jag bor i lgh och för att jag kände att en liten hund passade mig då/nu. Hon fyller 5 år i okt.

Men så lärde jag känna en grannflicka, 15 år, som så gärna ville låna Engla ibland. Vilket hon fick. Tillsammans började de gå agility 2 ggr i veckan.
Nu visade det sig att Engla och Sara var de bästa i sin grupp här på SKK i Skellefteå, så dom skulle få åka till Globen och tävla i aug. Tyvärr blev det inget av det, då ingen annan hund i samma klass anmält sig.....:´( Vi som tänkte åka ner och hejja på. Men det får väl bli en annan gång.

Så det jag ville säga med detta är, att vi väljer hund efter vad vi ska _ha_ den_ till_, _vad_den_har_för_egenskap er_, och kom nu inte och säg att det kan man inte veta med en blandis.
Vet jag att jag köper en blandis mellan boxer, stövare, border, så kan jag räkna med en livlig, lekfull och lite jakttokig kompis. Eller en blandis Tax, Terrier, Papillon, så får jag en hund som är lite ettrig, full fart och som kräver mycket. Eller hur?
Så som sagt, respektera varandras val!

Optimisten2008-06-12 14:07
Antal inlägg: 146

Hejsan Barbi
jag orkar inte läsa alla dessa inlägg så jag vet inte om du fått några "vettiga" råd eller inte. Ser att en del urartat en del. Tror att trashone tänkte på både dig och din lilla tik när hon föreslog dig att reducera kullen. Förstår även din ståndpunkt att det är hemskt. Det är ju så att det inte räcker med att få valparna, vilket i och för sig kan bli lurigare än du tror, men förhoppningsvis inte. Valparna skall, veterinärundersökas, chipsmärkas och skaffas ett ordentligt hem när de väl är här. Det är dyrt att ha valpkull. Det finns många idioter som vill köpa hund, man har ansvar mot sina valpar att se till att de får det bra. De skall inte bara dansa en sommar. Så här i början behöver inte din tik ngt extra men ju längre det lider behöver hon mer mat för att orka. Ta kontakt med din veterinär för diet råd. Försök att fixa en med valpningserfarenhet som kan vara med när valparna kommer, som kan läsa tecknen om det går fel. Det är en liten tik och om valparna blir stora , kan de fastna, då behövs snabb färd till veterinär och kejsarsnitt. Vill inte måla fan på väggen oftast går det ju bra, men man måste nog vara beredd om utifall att..... Det vore tragiskt att förlora både valpar och din hund. Lycka till, det är jobbigt men roligt att ha valpar. Det är lite svårt att ge råd i ett forum, om du vill kan du maila så kan jag förtydliga mig i ett längre mail.

Lyreco2008-06-12 14:14

le-lou

Vill du se det som ett försvar så varsågod. Jag anser hur som helst inte att jag kommit med påhopp och så är det med den saken.

barbi2008-06-12 14:17
Antal inlägg: 1924

lyre varför svarar du inte på min fråga? kom du på dig själv där
ocean ja har ingen länk men eftersom ja e så stolt över henne så får du gärna mejla din msn så får du se henne:=) liten svart lurvig :=))
tack igen till er som stöttar mig!

Lyreco2008-06-12 14:18

CrazyQ

Jag hade haft mer förståelse om barbi vände sig till ett HUNDFORUM och ställde frågan/frågorna där.

Javisst, ALLA är nybörjare någon gång ja. Skillnaden är väl att man kanske planerar INNAN man avlar, och då på renrasiga djur, samt lär sig det man bör lära sig, INNAN.

Att släppa ihop en löptik och en hane och låta olyckan ske är inte försvarbart enligt mig. Jag ser iaf inte en sån grej som en loycka, oavsätt vad det kommer för ursäkter. Det är ju som att be om "olyckan", det säger ju sig självt.

Lyreco2008-06-12 14:21

För jag anser inte att mina hundar hör hemma att diskuteras i en tråd om DIN hund.

barbi2008-06-12 14:21

du måste ha svårt o läsa lyre! ja visste inte att hon höglöpte! just ja du är ju så perfekt att du vet allt! o varför ja fråga här på beta va för att ja har alltid tyckt att man har fått jätte bra stöd o stöttning av folk här kunde aldrig tro att de skulle bli så här! men men... svara på frågan

Lyreco2008-06-12 14:23

spelar ingen roll om du visste eller ej att hunden höglöpte, du visste ju om att hunden löpte iaf, räcker inte det som skäl att hålla henne borta från hanar?

oceano - Ej medlem längre2008-06-12 14:24
Antal inlägg: 1563

Lyreco skriver-

le-lou

Vill du se det som ett försvar så varsågod. Jag anser hur som helst inte att jag kommit med påhopp och så är det med den saken.

* det är inte vad le-lou ser det som utan ren fakta!!!
Folk kan säga - men jag är bara ärlig! Men man kan inte bete sig som en idiot ändå och tro att man kommer undan med att skylla på åsikter och ärlighet. Lite god ton och uppfostran hör också till!!

ANDERStG2008-06-12 14:24
Antal inlägg: 7560

Hmm, ni har inte flygplan, så det här är mer en catfight än en dogfight.

Lyreco2008-06-12 14:26

oceano

Det är eran och säkert många andras åsikt, jag respekterar att ni tycker så. Men fortfarande så är jag av annan åsikt. Punkt slut

barbi2008-06-12 14:26

ja antar att du har haft dina hundar sen dom va valpar o plus att du har betalat en hel den? hur kan du då ens skriva att man ska först o främst ta hand om hundarna som finns o som inte har hem? nää just de du ville bara o en cool profil o kom då fan inte o säg att du bryr dig om hundar om du heller vill köpa en dyr valp än o hjälpa en hund som inte har ett hem!
ja har själv vart jourfamilj till hundar som kommer från tex spanien som har haft ett helvete för när ja ville skaffa hund så gick ja de vägen först o ville hjälpa en hund.. men som ja hade ett litet barn hemma då så våga ja inte till slut o fortsätta för dom här hundarna är verkligen rädda o behöver en massa

le-lou2008-06-12 14:27

jovisst, hör det till oceano.

Lyreco - du står alltså fast vid att du inte skrivit några fel ?

Lyreco2008-06-12 14:28

barbi

nu menade jag att man ska hjälpa de hundar som inte har ngt hem framför att avla fram blandraser. Mina hundar är renrasiga, där är skillnaden.

barbi2008-06-12 14:30

vad är skillnaden? menar du att man ska bara hjälpa en renrasig utan hem?

Lyreco2008-06-12 14:31

le-lou

Jag gick säkert för långt innan då jag skrev vad jag tyckte, det kan jag med handen på hjärtat erkänna. Så visst, jag kanske borde sagt det till personen öga mot öga för att inte ha gått över gränsen. Men det är fortfarande min åsikt, vilket jag står för.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?