Spelrum
Giraffen44
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 105

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bujum2008-07-15 16:39
Antal inlägg: 1750

Jag har levt ett liv med lite pengar, och familj med små barn. Jag har alltid varit sparsam och arbetat hårt, men jag undrar vem som tjänar på att låta unga produktiva människor jobba tills de stupar för att försörja sina familjer. I mitt fall slutade det med skilsmässa och det gör det ofta pga ekonomiska problem. Mina barn, mitt ex, jag själv slet länge med följderna;depressioner osv. Själv avbröt jag läkarutbildningen efter 3 års studier. tror nog att samhället gick back där!
Nu äntligen har jag en stabil ekonomi och det gör att jag kan leva det liv jag vill. Det innebär inte någon lyx i vardagslivet, men jag sparar och jobbar extra för att resa runt i världen. Och- JA det gör mig till en lyckligare person. Bara det att kunna gå i skogen i flera timmar med hunden UTAN att tänka på hur jag ska få ihop pengar till räkningarna är en underbar upplevelse. Förr hade jag också hund och barn, men inte tid att njuta av dem. Det har jag nu, och även om jag visserligen har ett och annat problem så är jag lycklig för att jag har råd att ta mig tid att njuta av det jag har!!!

Suds McDuff2008-07-15 17:00
Antal inlägg: 1308

Förut hade jag 15000 kr/månad. Jobbade i en cafeteria då. Har aldrig haft pengar så jag tyckte det var helt ok. Har lärt mig leva på ingenting så det blev mycket över. Tack vare det behövde jag inte ta några studielån under första terminen, bara studiebidrag. Nu pluggar jag så jag har bara studiemedel. Får väl se om man får nåt jobb sen. En sak är dock säker, rik kommer jag nog aldrig att bli. Får väl hoppas att man har tur i kärlek istället:)

Nasty Nimrod2008-07-15 17:04
Antal inlägg: 1063

Utbildning är en chansning, det är inte alls säkert att det kommer leda till lön eller jobb öht.

Candee2008-07-15 17:11
Antal inlägg: 1256

Klunsen: Jag skrev inte att du var född men en silversked i munnen. Har heller inte sagt något om dina värderingar så du behöver inte ta åt dig på det viset.
Tråden handar om en hyfsad och ok lön. Och jag skrev enbart att jag tycker att 50 000 kr / månad är mer än drömlön för de flesta än en ok och hyfsad lön. Det är en viss skillnad även om du tycker att det är bara är en ok lön.
Jag har en annan uppfattning, så enkelt är det.

oeronbarn - Ej medlem längre2008-07-15 17:15
Antal inlägg: 2288

minimilönen här i norge är tillräckligt okej för att försörja mig ett knappt år på en sommars jobb, men min hushållning är väl iofs i den frugala änden av spektrat.
med en månadslön på över 30000 hade jag nog skämts såpass mycket att jag hade skänkt bort hälften.

Candee2008-07-15 17:17
Antal inlägg: 1256

tobbeas: Vad vet du om hur vi alla andra värderar oss själva? Det är rätt elakt att skriva på det viset anser jag. Bara för att man svarar på en fråga ställd av TS betyder väl inte att man värderar sig själv och andra efter det.
Jag kan själv säga att jag har helt andra värderingar. För mig är pengar ett nödvändigt ont men inget jag samlar på banken. Jag värderar andra människor efter hur de är som personer och skiter blanka faen i hur mycket de tjänar eller vad de arbetar med, hur stor villa de har eller hur dyr bil de har.

De låter mer som om du gärna vill kategorisera människor efter deras löner och tror dig veta vad det är för människor. Kan inte tolka det på annat sätt då de flesta inlägg handlar om lön...

sailorette2008-07-15 17:21
Antal inlägg: 10

Jag är utbildad barnskötare och jobbar inom kommunal förskola på Lidingö. Fick 2005 en ingångslön på 15300. Nu i januari fick jag min senaste lönehöjning och ligger nu på 18400 i månaden. Det tycker jag är en helt okej höjning. Jag klarar mig fint på min lön. Det är verkligen inte hejdundrande mycket men det räcker. Och speciellt efter att ha varit tjänstledig under våren och haft studielån som inkomst, vilket ger knappt 7500 kr i månaden. Så nu känns min nuvarande lön som en bra lön för en "sommarjobbare" då jag ska plugga i höst igen. Och dessutom tjänar jag ju i betalda semesterdagar. Det känns bra :)
Min mamma är industriarbetare nere i Småland och hon har arbetat på samma företag i 20 år och har en lägre lön än vad jag har efter 2½ år som barnskötare. Knepigt det där.

tobbebas2008-07-15 19:12

CANDEE:

Du har nog missuppfattat eller så var jag inte tydlig nog.

Jag anser inte att en människa som tjänar 50000/månad är en bättre människa än någon annan. MEN! Det ska löna sig att utbilda sig för att kunna ha möjlighet till ett bra arbete med en hyfsad lön. Sen kan man alltid diskutera vad en hyfsad lön är men det är en annan sak.

Jag anser också att jag ska ha min fulla rätt att få skriva i forumet utan att bli "pekad på näsan" att jag skulle placera in människor i fack efter deras inkomst. Jag vet heller inte hur andra värderar sig själva men känslan jag fick när jag läste inläggen var att folk satt och tyckte synd om sig själva och så vidare.

Det finns i de flesta fall bara en som kan ändra ens livssituation och det är i de flesta fall en själv.

Nu hoppas jag att jag slipper barnsliga påhopp bara för att jag har en åsikt.

ps. Jag tjänar 45000:- i månaden och anser absolut inte att jag är en bättre människa för det men jag är väl värd pengarna! ;)

illiterate - Ej medlem längre2008-07-15 19:47
Antal inlägg: 6521

En människa som tjänar 50000:- är definitivt en bättre människa. Han betalar ju massor i skatt och försörjer därmed flera än en människa som tjänar 3000 i månaden.

Silverin - Ej medlem längre2008-07-15 19:48
Antal inlägg: 1760

tobbebas: får jag chans på dig? ;-)

tobbebas2008-07-15 19:54

SILVERIN:

Nej, jag är gift... ;)

Silverin - Ej medlem längre2008-07-15 19:55

Attans!

tobbebas2008-07-15 19:56

Visst är det synd. Men jag skulle kunna överväga saken om jag får veta vilken människa du är genom att få veta din inkomst. Man kan ju tydligen bedöma människor enligt den modellen... ;)

Silverin - Ej medlem längre2008-07-15 19:59

Räcker det inte med att jag skulle vara kåt, glad o tacksam? :-)

tobbebas2008-07-15 20:01

Eeehhh... nej... ;)

Silverin - Ej medlem längre2008-07-15 20:04

Attans!

klunsen - Ej medlem längre2008-07-16 02:08
Antal inlägg: 57

Candee! Jag tror nog vi har samma åsikt i det mesta. Jag har nog aldrig haft hög lön i sikte när jag bytt jobb eller startat företag däremot en hel del tur tror jag. Ibland ramlar ju saker över en på nåt underligt sätt. Att bli värderad och värdera efter yrke och lön är mig fjärran. Liksom du tycker

Jarnis862008-07-16 02:47
Antal inlägg: 1663

Försörjer mig som pokerspelare och där kan det svänga ganska bra, hittils under mina 3 år som pokerspelare har det varierat mellan -30 000 kr och + 180 000 kr(dock är inte juli slut än så det kanske blir mer än 180k denna månden ;)). En okey månadslön anser jag ska vara över 20 000kr i alla fall.

Intet2008-07-16 14:56
Antal inlägg: 557

Jag hade 10 spänn i timmen i fast lön och resten provision som telefonförsäljare. Det ni..;)

myran_64 - Ej medlem längre2008-07-16 14:59
Antal inlägg: 3157

Telefonist och har efter 8 år i yrket "som fullgod telefonist" 19380:- plus ca 2000:- i ob varje månad.. Inte konstigt att man måste ha ett halvtidsjobb extra för att kunna försörja sin familj. =(

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?