Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 1 |
Mobilspel
| Pågående | 19 718 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2008-08-06 10:57 | |
![]() | -abc- för att inte tala om vad som frodades i "lortsverige" i början av nittionhundratalet. | |
| munsterfrass | 2008-08-06 10:59 | |
![]() | abc , det finns ett mellanting :) .. jag menar INTE att vi ska skita (haha) i att tvätta oss .. att vi ska frodas i någon sorts missär :) .. där vi vadar i bajs och kiss upp till anklarna .. så lever vi inte ?? eller ?? allergier , astma och sjukhussjukan är lysande exempel på sjukdomar som inte skulle haft en sån explosionsartad tillväxt om vi sett till att tvätta oss lite mindre ofta :) ... I Indien har jag varit en hel del , och det är inte alls omöjligt att de har pest där ,men jag tror inte det beror på att de inte tvättar händerna efter varje toabesök , snarare att de lever under former vi inte ens kan drömma om i västvärlden :) | |
| munsterfrass | 2008-08-06 11:02 | |
![]() | viss skillnad på att tömma innehållet i nattkärl på gatorna och att underlåta sig att tvätta händerna någon enstaka gång :) .. | |
| tengeling | 2008-08-06 11:08 | |
![]() | Appropå att tvätta händerna så är det äckligt med alla killar som har sina kalsonger på under badbyxorna. Tala om snuskigt vatten i badpolerna... och alla kallsupar man får... | |
| _abc_ | 2008-08-06 11:20 | |
![]() | Jamen micro, det är ju det jag menar. Det var inte särskilt hygieniskt i Sverige ens på början av 1900-talet. Jag tror att ohygien skulle leda till hemskt mycket mer skit jämfört med nuläget. "allergier , astma och sjukhussjukan är lysande exempel på sjukdomar som inte skulle haft en sån explosionsartad tillväxt om vi sett till att tvätta oss lite mindre ofta :)" Jag väljer hellre dessa sjukdomar än de dödliga som enligt mig orsakas av motsatsen, ohygien. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-08-06 11:34 | |
![]() | munsterfrass, har du varit i Indien en hel del? Då vet du säkert vad indierna använder sin vänstra hand till, för att sedan röra vid alla ytor du kan röra vid, samt förse dina pengar med en läcker hinna av koli-bakterier. I Sverige får du nog vara hur snuskig du vill, så länge du inte jobbar inom vård, omsorg och livsmedelshantering. | |
| munsterfrass | 2008-08-06 11:50 | |
![]() | :) jao ??! .. och inte dog jag eller blev sjuk för det ?! nattravn : - du kan få hemska dödliga sjukdomar av för lite handtvätt (jag har dock inte hört någon bevisa det ,inte inom sveriges gränser iaf) - andra kan tycka du är äcklig och ofräsch (men det de inte vet lider de nog inte av ) -du kan med dina tassar ev sprida bakterier vidare så andra blir sjuka Å andra sidan - så kanske du slipper massa sjukdomar - du kan röra dig ute i samhället ,utan att bli sjuk eftersom du lämnat de goda bakerierna kvar på din hud och således fått ett bättre immunförsvar - en hel del människor känner gemenskap med dig , eftersom de inte heller tycker det är särskilt äckligt att inte tvätta handsingarna alltid det är min slutsats , det finns nog inget rätt eller fel i denna fråga , det verkar mer vara en smaksak och ett personligt val :) Nu ska jag gå och duscha :) | |
| bluebite | 2008-08-06 12:11 | |
![]() | sen borde man ju göra skillnad på vilka förutsättningar man har för att hålla sin omgivning ren. Om man inte tvättar händerna, blir ju följden att man rör på massor av saker med dem och då får i sig bacillerna. sjukdomar till följd av bristande hygien är vanligt förekommande, särskilt i kombination av att man inte städar ofta omkring sig. bakterier får fäste på ytor och några dagar senare tar man med händerna där... vips! så blir man sjuk.. :( | |
| ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-08-06 13:00 | |
![]() | P E T I T E S S E R!! | |
| Malinkan | 2008-08-06 13:10 | |
![]() | jag har "labbat" på bakterier på händerna två gånger, en gång om livsmedelshygien och en gång om vårdhygien. Första gången tog vi små prover genom att först låta en tandpetare nudda vid insidan av näsan, under naglarna eller vid ett sår och sedan fick bakterierna tillväxa i rumstemperatur under någon dag. Resultatet var inte särskilt fräscht. Massa sjukdomsalstrande bakterier hade tillvuxit till skadliga mängder. Andra gången fick jag tvätta händerna först med tvål och vatten och sedan med handsprit. Därefter fick jag lysa på händerna med en uv-lampa som visade var händerna var rena och inte. Trots noggrant skrubbande var jag fortfarande skitig på ena tummen och under samtliga naglar. Alltså viktigt att man sköter hygienen om man jobbar med livsmedel eller inom vård, men jag tycker också det illutrerar varför man ska tvätta händerna efter toabesök. Bakterier finns överallt, inte bara i synligt bajs. Bara för att du känner dig ren är du inte alltid ren och om du sedan vidrör något där bakterierna har chans att växa till sig kan du vara en riktig sjukdomsspridare! | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-08-06 15:29 | |
![]() | Malinkan: Absolut bör man rengöra händerna för att undvika dumheter, men det var inte det tråden handlade om, utan om det är viktigt att alltid tvätta händerna efter toabesök, för att man ökar smittorisken just när man gör sina behov. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-08-06 15:33 | |
![]() | _abc_: Sitter du och lyssnar på dina polare när de är på toa så de inte smiter undan med tvättningen? :S "Sedan tycker jag att det redan förekommit en mängd påståenden, fakta etc i tråden som ANDRA länkat men nödvändigtvis inte den person X som kryddat mest med usch-ord, om förekomsten av farliga bakterier från stjärten." - Kan du då vänligen länka till den sidan som backar upp med fakta varför det är farligt att hoppa över handtvättning efter ett toabesök om man t ex tvättat sig precis innan man satt sig? | |
| nystan1 | 2008-08-06 16:15 | |
![]() | Handkräm är bra mot torra händer... | |
| andraideal - Spelvärd/Forumvärd | 2008-08-06 16:17 | |
![]() | Håller med Vita Loafers ;) Usch!!! Och det är viktigt att tvätta sina händer för att inte sprida bakterier, svårare är det ju inte. Det är en hel del bakterier på händerna efter ett toalettbesök, och det har redan innan postats en lista på saker som sprids mellan händer, och en hel del av dem kommer ju från magen = hamnar ut i toaletten = man får på sina händer då man torkar sig. Dessutom är det väldigt äckligt att vi ska behöva få dina bajspartiklar på våra händer bara för att du inte tvättar händerna. Det finns mängder av olika tvålar och handkrämer, så det är en rätt dålig ursäkt att händerna blir torra. Vill du inte tvätta händerna med tvål kan jag verkligen rekommendera handsprit som dödar bakterierna och återfettar huden. Klipper in igen, Bakterier/smittor som sprids mellan händer: Salmonella Stafylokocker Streptokocker Svampbakterier Matförgiftning Maginfluensa/magsjuka Höstblåsor Springmask Svinkoppor EHEC Förkylning Hepatit A Ringorm Toxoplasmos Usch! | |
| andraideal - Spelvärd/Forumvärd | 2008-08-06 16:21 | |
![]() | www.smittskyddsinsti...g- toalett/ Där har du en länk om att det är handhygienen allt hänger på då man går på toaletten. Tror att smittskyddsinstituten har rätt bra koll. | |
| emmylicious | 2008-08-06 16:21 | |
![]() | Inte haft något av det.. Bortsett från en förkylning typ vart femte år, och tvättar inte händerna alltid.. Ni andra får väl bygga upp era immunförsvar :P | |
| RogerM | 2008-08-06 16:21 | |
![]() | Hotcold "Men då lägger jag till en person C Roger. Eftersom du verkar tro att man är antingen A eller B och inget mellanting." varför skulle jag tro det? Antalet beteenden bör vara lika stort som antalet personer på jorden, men någonstans måste man förenkla för att göra en jämförelse mellan, i det här fallet, två typer. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-08-06 17:02 | |
![]() | andraideal: Men nu gör du ju precis som alla andra har gjort som tycker jag är äcklig. Får för dig att jag inte bryr mig om handhygien. Jag har förklarat 17 ggr nu att vad jag undrar är om det är något speciellt på toa som gör att man måste tvätta händerna efteråt. Din länk där bekräftar ju det motsatta, att det viktigt inte är att tvätta sig just efter att man varit på toa, utan snarare att man har god handhygien överlag. | |
| -G- - Ej medlem längre | 2008-08-06 17:16 | |
![]() | Vi har bakterier över hela kroppen och det ska vi ha, men vissa bakterier ska stanna "där de är" för att inte göra oss sjuka. Du kan vara hur ren du vill, men när du har stoppat ner händerna i kallingarna och plockat fram snorren så är du full av bakterier som din omgivning inte ska/bör utsättas för. Underlivet är ett av de ställen där bakterier har en förmåga att frodas på, varför är inte svårt att förstå - urin och avföring. Att tänka på är även att det är relativt tätt i just detta område, både hos män och kvinnor. Bara se till vilken effekt det kan få på vattenkvaliten i en pool när det badas med underkläder på. Och den avföringen som nämns behöver inte vara synlig för ögat för att sprida sin bakterie... "Problemet är att de inte tar på sig ett par rena kalsonger under badbyxorna utan att de har använts minst en dag eller flera. Det finns helt ekelt mänsklig avföring i kalsongerna" www.aftonbladet.se/n...30 06536.ab arbetarbladet.se/nyh...en /1.83062 | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-08-06 17:23 | |
![]() | -G-: Av de där länkarna att döma är det antingen direktkontakt med avföring, eller kallingar i kontakt med vatten som är farligt. Om man tar av kallingarna verkar det inte vara lika mycket bakterier i underlivet eftersom det då går bra att bada. | |