Spelrum
| Giraffen | 47 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 79 |
Mobilspel
| Pågående | 19 666 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2008-08-22 10:38 | |
![]() | Storamamman Du har inte försäkrat dina djur va? Försäkringsbolag godkänner inte mentala fel som skäl för avlivning. Och en veterinär får enbart döma ut ett djur av medicinska orsaker. En påvisbar hjärnskada är inte ett mentalt fel -- det är fysiskt fel som går att se, såsom en hjärnblödning, tumör etc... Ber du en veterinär göra en mentalbedömning så kommer du att få svar utifrån veterinärens personliga uppfattning -- eftersom det inte finns standardiserade test för katters mentalitet. | |
| Storamamman - Ej medlem längre | 2008-08-22 10:40 | |
![]() | Måste bara fråga er som sitter här och klagar på de som tror på att ge ett djur en chans: Hur kan ni leva med er själva?? Ni måste ju vara så inskränkta att det inte får rum med att sätta sig in i någon annans tro. Jag TROR på rehabilitering, jag TROR på att djur har en själ, jag TRO på att djuren skall bendlas likvärdigt, jag TROR på att det finns ett uns av gott i varje individ och att det kan plockas fram efter mycket slit, om och men. Min TRO enligt många av er är helt fel, hur kan det vara det?? Om alla tänkte exakt lika skulle världen inte kommit så långt som den gjort idag. Einsteins idéer kanske hade förkastats och han ansetts galen. Många forkningar görs idag i grundande på en liten idé någon har, en liten tro. Denna lilla tro från börja kan resultera i ett litet under. Detta lilla frö av tro kan bli något så stort som bot mot cancer. Min TRO om att endag kunna få fler att se att djuren har en själ kanske just nu förkastats som galen idé, men vem vet. I framtiden kanske en maskin ser att alla levande varelser har en själ. En själ som kommer gå vidare när man dör. Jag TROR på det men det är väl idiotiskt det också | |
| Storamamman - Ej medlem längre | 2008-08-22 10:42 | |
![]() | ALLA mina djur och alla oss är försäkrade. Min häst dömdes ut av veterinär för lynnesfel. Detta gick igenom hos försäkringsbolaget. | |
| Storamamman - Ej medlem längre | 2008-08-22 10:45 | |
![]() | Blev tvungen att ringa och fråga. Doldafelförsäkringen täcker detta om det är en renrasig katt som används i avel eller som showkatt. | |
| micro113 | 2008-08-22 10:47 | |
![]() | Storamamman Tog du livet av hästen för lynnesfel??????? Hur går det ihop med din ideologi? Gick den inte att bota med lite kärlek????? Eller är hästar en värre sort än katter??? Eller är det som maken tror, att det är skillnad på det du kan äta, och det du bara kan klappa. Han har bra recept på katter om du vill ha. För hundar och katter gäller inte mentalt fel som orsak om du vill ha ut livförsäkringen. | |
| micro113 | 2008-08-22 10:49 | |
![]() | Doldafel försäkringen är en avelsförsäkring som gäller djurens första två år. Det innebär att om du lämnar tillbaka djuret till uppfödaren av en orsak som täcks av försäkringen, så får du pengar från uppfödaren, och uppfödaren ersätts av bolaget. Det är inte en livförsäkring på djuret. | |
| Storamamman - Ej medlem längre | 2008-08-22 10:52 | |
![]() | Jag dömde INTE ut min häst. det gjorde veterinären. Hästen var hos en fodervärd som jobbar med hästar. Utbildad på just häst. Jag lämnade den till henne då jag ville ha en häst som utbildats. Var det fel eller?? Hon tillsammans med veterinären kom fram till att min häst var ostabil. Dom kontaktade mig och berättade om detta och jag lämnade det till dessa kunniga att bestämma det bästa. Jag tar INTE ett beslut vind för våg utan vill ha en kunnig persons omdömme i sådana här frågor, nu hade jag två. Och ja, jag grät floder och gråter än idag då jag mist en vän. Men det är väl idiotiskt detmed enligt er. | |
| micro113 | 2008-08-22 10:55 | |
![]() | Storamamman Att sörja ett djur är inte idiotiskt -- sörjer själv min hund som dog för 9 år sedan. Att tro att man kan rädda alla djur, och att jämställa sina barn med djur, det är idiotiskt. | |
| Storamamman - Ej medlem längre | 2008-08-22 10:55 | |
![]() | 39 månder dolda fel på folksam, tre år i svland och agria | |
| micro113 | 2008-08-22 10:58 | |
![]() | Visst -- då gäller den lite längre för katt än för hund. Dock är det uppfödaren som tecknar dolda fel -- och för att den skall gälla måste du också ha en försäkring på aktuellt djur. I övrigt gäller den under de förutsättningar som jag skrev ovan. | |
| le-lou | 2008-08-22 11:03 | |
![]() | storamamman - du verkar läsa lite vad du vill just nu. Jag älskar mina djur också, och skulle aldrig avliva ett friskt djur, oavsett ras, blandning, färg, härkomst osv. Jag älskar mina djur, men skulle det börja brinna hemma så skulle jag rädda dottern först, innan jag ens började tänka på djuren, makes sense? Jag äter kött också kan tilläggas. Gör du? Jag tror faktiskt mer på en rehabilitering av hund tex än en katt, enbart pga hundens natur. Att TRO som du skriver, är gott nog. Men man får inte bli dumnaiv och utsätta omgivningen för fara för ett djurs skull, det är inte att tro, det är att leka med elden. En oprovocerad attack är illa nog, dags för undersökning och se vad man kan ändra på. Flera attacker : då har det gått för långt. Man behöver inte utse sig själv till världens största djurvän heller, jag har sett folk som älskar sina djur till absurdum men ändå misskött de till döds, pga okunskap tex. Jag är ganska övertygad om att de flesta som äger ett djur älskar det, men man måste väl ändå se gränserna för vad som är ok och inte ok. | |
| Storamamman - Ej medlem längre | 2008-08-22 11:04 | |
![]() | Däri har du rätt att uppfödaren tecknar dolda fel försäkringen. Dolda fel kan man ibland kringgå i försäkringen och en obduktion kan ibland visa på att lynnesfel beror på exempelvis tryckskador i hjärnan, tumörer och liknande. Då ersätts detta. Micro 113: Jag har inte skrivit ALLA djur kan rädas. Läs tidigare inlägg om att vissa inte går rädda. Jag kommer ändå alltid älska mina djur lika mycket som mina barn. Sörja olyckor med dom lika mycket. Ge dom lika vård och ge dom lika bra mat. | |
| Storamamman - Ej medlem längre | 2008-08-22 11:11 | |
![]() | Kan tilläggas: Jag är vegetarian. Jag har också en brinnplan: Barnen, mannen, djuren, foton. I den ordningen. Skulle aldrig utsätta mig, mina barn eller mina djur för fara. Varför... det är bara dumt. Jag är INTE världens största djurvän men jag älskar de djur jag tagit mig an. Huden är ett rovdjur och kan bli minst lika farligt som en katt. Farligae med hunden är att större raser är enormt starka och man kanske inte orkar hålla emot och man kan dö. En katt ä mindre men är också ett rovdjur. Men vi en attack är chansen mindre att man skulle dö. Man kan rehabilitera bägge sorter. Man skall be om kunnig expertis om man känner att man inte kan klara djuret självt. Oh innan det hnder något allvarligt. | |
| le-lou | 2008-08-22 11:15 | |
![]() | Jaha. där var det sagt igen. Att ta sig an ett djur kan även innebära att ta väck lidandet för djuret, liksom att ta ansvaret för att djuret inte skadar andra. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-08-22 11:17 | |
![]() | Jaha där dog hon.. | |
| mipmip_ | 2008-08-22 12:04 | |
![]() | Det kan finnas många orsaker till att katten beter sig sådär. 1. Osäkerhet eller rädd, känner att h*n måste visa vem som är starkast. 2. Katter som är grymt mycket i underläge brukar ha en tendens att bråka och attackera för att försöka ta sig upp i rangordningen. 3. Katten kan ha en hjärntumör. Många katter som får hjärntumörer brukar efter ett tag twista ganska rejält och kan bli agressiva. 4. Av någon anledning så verkar katten attackera när det kommer folk i närheten, innan så är den normal? Dvs, varför vill katten inte ha människor nära sig? Tror att detta sitter i ett illamående på något sätt, för ingen katt föds elak. Det är liksom inte möjligt genetiskt sätt. För att katten ska slippa må dåligt, vilket en katt mer eller mindre alltid gör på något vis, vid sånt här beteende, så skulle nog jag som person avliva, dels också för alla omkring katten, som vuxna och barn osv. Hoppas att det ordnar sig på något sätt. | |
| mipmip_ | 2008-08-22 12:53 | |
![]() | Och jo, jag glömde att tillägga. Det går ypperligt bra att rehabilitera katter, precis lika bra som med hundar, fast man får ju såklart använda totalt olika tekniker. | |
| munsterfrass | 2008-08-22 17:26 | |
![]() | tung medicinering ?? behövs inte alltid ..lite terapi och kärlek kan göra underverk med de flesta (både aggressiva djur och människor ) jag är vegetarian , älskar mina katter ,även min något speciella kattmamma som är Manx-katt och manx vaktar på ett något vakthundslikt sätt , vilket innebär att hon skyddar mig och håller koll på inkräktare (dock ej på något vis agro) .. jag tror inte på "avrättningar" vare sig det gäller djur eller människa :) och jaaa ,jag har barn också ,och de skulle jag rädda strax före jag räddade djuren :) | |
| munsterfrass | 2008-08-22 17:28 | |
![]() | konstig formulering ovan..menar att såklart älskar jag min kattmamma även fast hon verkar "skrämmande" för en del människor ... | |
| micro113 | 2008-08-22 18:05 | |
![]() | mmm ... lite terapi och kärlek gjorde i alla fall inga underverk med mig -- och jag kan ändå tala för mig, till skillnad från en katt. | |