Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 4 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 17 |
Mobilspel
| Pågående | 20 031 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| RåzaMåln | 2008-09-18 19:54 | |
![]() | För övrigt finns det inget bättre sätt att bemöta idioter på än med överdriven vänlighet. Jag gör det inte för att vara artig. Jag gör det för att jag vet att det oftast retar gallfeber på dem. Sedan håller jag med y not som skrev: "Och ger man något för att få så är det inte en gåva utan ett köpslående." Falsk godhet är vidrigt. Emellertid är väl den mesta godhet falsk, eftersom man kan göra snälla saker för att man mår bättre av det. Jag hjälper i ärlighetens namn inte gamla tanter över gatan bara för att det förväntas av mig eller för att det skulle få mig att må bättre eller för att jag kanske får något snällt tillbaka. Däremot ser jag ingen anledning att vara otrevlig mot Konsumkassörskor, människor som står i min väg eller dylika. Och bevittnar jag ett brott ringer jag åtminstone polisen. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-09-18 20:08 | |
![]() | Jag hade i ärlighetens namn önskat att jag kunde vara vänlig mot människor som beter sig som idioter men jag kan bara inte göra det. Att det handlar om att köpslå förstår jag inte. En person som beter sig illa gör mig förbannad helt enkelt och då kan jag inte även om jag skulle vilja uppföra mig som en vänlig ängel.. | |
| y not | 2008-09-18 20:17 | |
![]() | bizzy att köpslå är att ge något mot att få något tillbaka. Att Ge är att ge något utan att förvänta sig någonting. Att enbart söka bekräftelse för sin egen godhet ger jag inte mycket för. Pg ups senaste inlägg säger väl ganska väl hur mycket vänlighet det fanns där. Eller det kanske bara är ironi? Robban tycker jag sammanfattar det väl. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-09-18 20:22 | |
![]() | Så du menar y not att om en person kommer fram till dig och säger till dig att du är en ful dryg jävel så hälsar du honom med ett vänligt leende och frågar om du kan hjälpa honom med något... Av någon anledning tror jag inte på att det är så som folk fungerar. | |
| y not | 2008-09-18 20:28 | |
![]() | nej, har jag på något sett antytt det? | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2008-09-18 21:04 | |
![]() | Ironi, blink. | |
| Amiable | 2008-09-18 21:19 | |
![]() | Tänk vad ett leende kan göra! Ett leende mot tanten på bussen, kanske hon inga anhöriga har. Ett leende mot kassörskan som är snäsig, kanske hon är uppsagd och måste jobba de sista dagarna. Ett leende mot ungdomen mitt emot, kanske ingen bryr sig om h*n annars. Jag tycker man kan bjuda på sig själv - även/trots att man inte får gensvar. Jag har märkt att jag själv mår mycket bättre. Och är förvånad vad många ändå ler tbx. Det funkar ung. likadnt med att säga 'hej'! | |
| iothal - Ej medlem längre | 2008-09-18 21:29 | |
![]() | Något som jag tycker är märkligt är att folk knappt ser varandra längre, kan inte finna någon annan anledning till att folk inte lyfter på arshlet när det är fullt på tunnelbanetåget och en gammal man/kvinna kliver ombord. | |
| stefanf | 2008-09-18 21:34 | |
![]() | Jag brukar (försöka) tänka när jag möter någon riktigt otrevlig: - jag kan nog stå ut med personen i 20 sekunder, h*n får stå ut med sig själv resten av livet. | |
| Marie08 | 2008-09-18 22:06 | |
![]() | Pg up... Vilken jargong har man Tornedalen? | |
| Sotfinger | 2008-09-18 22:26 | |
![]() | På fritids sa fröknarna till barnen när de bråkade och skyllde på varandra: "Det var han/hon som började!" att "Det intressanta är inte vem som började, utan vem som kan sluta". Så det känns föga trovärdigt att hävda att man stödjer principen att bemöta andra som man själv vill bli bemött, om man samtidigt menar att man "har rätt" att vara medvetet otrevlig mot mäniskor som man tycker är otrevliga. Jag tycker alltså att man generellt sett ska vara vänlig. Det betyder inte att man börjar fjolla sej om nån kommer och säger åt en att man är en "dryg, ful jävel". Då skulle åtminstone jag bli arg. | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2008-09-19 00:20 | |
![]() | Maria08, om du vill sätta dig in i den jargonen är ett tips att gå längre bak i historian. | |
| Marie08 | 2008-09-19 00:33 | |
![]() | Pg up... Du skrev såhär "...jag kommer från Tornedalen där jag tror att det är en annan "jargong" än den i Stockholm t.ex." Du skrev i nutid så nu blev jag tveksam om du menar den här trådens historia eller om det Tornedalen har en speciell historia bakom sig...ngn viktig historisk händelse som påverkat jargongen i Tornedalen? | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2008-09-19 01:00 | |
![]() | Marie08, det finns historier bakom det mesta. Och enligt mig är Stockholmare betydligt uppsnofsigare (eller vad man vill kalla det för) än de som kommer här uppifrån. Är du från Stockholm och infödd där så tror jag inte att du kommer att se skillnaden på en från Stockholm och en från Tornedalen, tyvärr. | |
| Marie08 | 2008-09-19 09:22 | |
![]() | Jamen, vilken historisk bit är det som har just med jargongen i Tornedalen att göra? OCH hur är jargongen i Tornedalen:)? (enligt dig då såklart) | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-09-19 09:46 | |
![]() | Marie08, du tänker väl inte förfölja Pg up, så att det jämställs med mobbing/våldtäkt och hon blir ett offer? Du är ju väldigt noga annars med att folk ska få framföra vad de vill, utan ifrågasättande, även om de anklagar meddebattörer för att vara hänsynslösa jägare och betapets värdar är nonchalanta och odugliga? | |
| Marie08 | 2008-09-19 10:09 | |
![]() | Eeh...felaktiga kopplingar kallas det där:) Men nåväl...om Pg up talar om att jargongen i Tornedalen har en historisk anknytning så blir jag intresserad av det och frågar om det... Tråkig skulle en debatt bli annars...om ingen intresserar sig för människors uttalanden. _________________________ (Apropå mobbningsdebatten...natur ligtvis får, och ska, människor framföra sina åsikter om vad de vill och jag har absolut inte skrivit DÄR att man inte FÅR uttrycka vad man tycker om TS's inlägg... Varför skulle jag? Men liksom du får ifrågasätta det TS skriver så får ju jag ifrågasätta dig....är du med? Mobbhantering är ett intressant ämne helt enkelt. Lägger detta i en parentes eftersom du tog upp det som händer i en annan tråd.....helt okej för mig, men det kanske virrar till det för andra.) | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-09-19 10:11 | |
![]() | Sotfinger, Om det inte har någon betydelse vem som börjar, vad lär sig de barn som alltid börjar bråka? Jo att även om det är h*n som börjar bråka så får "offret" lika mycket tillrättavisning som den bråkiga. Om "offret " då är snäll och inget gör tillbaks så får den elake fortsätta med sitt elaka beteende. H*n kan alltså fortsätta med sitt hemska beteende och h*n "vinner" oavsett. Om personen ifråga istället får ta konsekvensen av sitt handlande istället för att lägga över skulden på någon annan så kanske h*n kunde lärt sig vad som är rätt och fel. Jag tycker alltså då att det i högsta grad visst spelar roll vem som börjar. Speciellt om det alltid är samma som startar bråk... | |
| Sotfinger | 2008-09-19 10:20 | |
![]() | Bizzy: Det var inte riktigt det som var min poäng. Självklart ska en unge som jämt bråkar och jävlas tas i tu med. Men nu pratade vi om detta med att generera positiva eller negativa attityder. Om man väljer att i n t e haka på ett negativt betende så måste ju det vara bättre, att att svara med samma mynt. Svarar du med samma mynt så har du ju spätt på den negativa trenden ytterligare. | |
| y not | 2008-09-19 14:12 | |
![]() | Bizzy problemet här är ju att den som börjar anser har mandat att bestämma för hur den andra skall reagera. Om jag uppfattar din sk artighet som bekräftelsesökande och lismande för att uppskatta hur duktig och trevlig du är, så har har jag väl full rätt att ignorera det? | |