Spelrum
| Giraffen | 53 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 44 |
| Inloggade | 100 |
Mobilspel
| Pågående | 19 874 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2009-04-07 22:36 | |
![]() | Naturligtvis skall vi ligga hårdare på icke-demokratiska stater som fängslar folk för deras åsikters skull än demokratiska stater som fängslar folk för inblandning i polismord. Vad är detta för jämförelsetrams? | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-07 22:37 | |
![]() | Jag tror AÖ är totalt ofarlig katalias. Jag tror också att om amerikanska och svenska myndigheter har kommit överens, så bra då! Det enda jag funderar är på vem det är som agerat i frågan, och om svenska myndigheter har gjort det så tycker jag det är en konstig prioritering - av samma anledning som du nämner (det finns svenskar som sitter i fängelse under sämre förutsättningar och med svagare bevisning i andra länder). | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-07 22:37 | |
![]() | Minta, svarade du på att AÖ inte är ofarlig? I så fall skulle jag vilja förtydliga mig. Jag skulle tro att det är betydligt större risk att just AÖ gör något farligt än en majoritet kvinnor. Av den enkla anledningen att hon suttit i amerikanske fängelse och levt med våld och hot varje dag. Jag har svårt att tro att hon skulle komma ut och vara lika ofarlig som exempelvis jag (som jag misstänker är väldigt vanlig). | |
| Paradisia | 2009-04-07 22:38 | |
![]() | Annika sitter på planet hem. Det lyfte 21.26 svensk tid | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-07 22:39 | |
![]() | Tack Jaap. Jag känner att det här är en icke-fråga. Om A.Ö får flyttas till svenskt fängelse som hon vill och om det är ett beslut som tagits av amerikanska myndigheter, så bra då. Om hon inte blivit överflyttad, så gråter jag inte över det. Det finns ingen anledning att tro att hon har utsatts för rättsövergrepp eller vanvård i kaliforniskt fängelse, och frågan torde därmed inte vara prioriterad för SVENSKA STATEN. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-04-07 22:39 | |
![]() | Shit.. | |
| Paradisia | 2009-04-07 22:40 | |
![]() | Vad säger att hon skulle göra något när hon kommer till Sverige när tom vakterna i fängelset sagt att hon skött sig exemplariskt i 28 år. Det skulle nog hända mer i det fängelset bland brottslingar än i Sverige. Tror knappast att hon gör så att hon får sitta i fängelse igen när så många så länge har kämpat för att hon ska få komma till Sverige. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-07 22:41 | |
![]() | dudeniro, du vet antagligen mer om hur ofarlig man kan tänkas tro att AÖ är. Så visst, jag hoppas du har rätt. I övrigt håller jag med. | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2009-04-07 22:42 | |
![]() | Det bör ligga väldigt mycket i fatet innan UD och regeringen går in och medla i enskilda individfall. Dawit är ett sådant. Guantanamo-snubben ett annat. Kanske finns det några till. Men i Annika Östbergs fall, eller i fallet med den där svennen som cuttade en grek på Kos, så tycker jag vi ska lägga resurserna på något annat. Jag skulle som dudeniro vilja se den bakomliggande diplomatin offentliggjord, och vad det har kostat. Om det rör sig om något mer än ett telefonsamtal eller två så är det skandal. | |
| pion ekrot | 2009-04-07 22:42 | |
![]() | Jaap: Ho ho vad rolig du är. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-07 22:43 | |
![]() | Katalias, det bygger på det enkla faktum att hon är 28 år äldre, och att hon kommer ut i ett helt annat sammanhang än när hon åkte in. Dessutom kan man ju väga in de omdömen hon fått från kriminalvården i usa. Enda anledningen till att hon inte frigetts tidigare har ju redan konstaterats: POLISMORD. | |
| strom9030 | 2009-04-07 22:44 | |
![]() | Mitt namn är strom och inte storm, katalias. Ja, precis som du sa, så "råkar" hon vara svensk och hon bör därmed alltså ha rätt att vistas och bo i det här landet. Eller tycker du att det lämpar sig bättre att kalla USA för hennes hem? Med tanke på hennes långa interneringstid i ett amerikanskt fängelse så kanske vi rent av ska kalla fängelset för hennes "hem"? Du får gärna definiera vad som kan kallas "hem" i det här sammanhanget. Om man drabbas av plötslig minnesförlust eller blir dement och inte kan minnas sitt ursprung, förlorar man då sitt medborgarskap och sina rötter pga glömska? Nej, jag vill varken nämna några namn eller peka ut någon specifikt för deras inlägg men för min del är det svårt att bortse från tonen i många av inläggen här och den trångsynthet som råder. Jag gillar inte det helt enkelt och jag utgår ifrån att jag är i min fulla rätt att uttrycka det, precis som jag anser att du är i din fulla rätt att uttrycka din åsikt. Du säger dig kunna skilja på känsla och princip. Det är bra och jag är en varm anhängare av vanligt sunt bondförnuft i motsats till slaviskt paragraf-rytteri. Det gläder mig att din internerade vän har en kompis på utsidan som välkomnar henne efter 8 år instängd. Jag hoppas att även Annika Östberg, efter 28 års internering har någon som välkomnar henne på samma sätt, oavsett den tid hon har kvar att avtjäna i ett svenskt fängelse...som jag för övrigt är tevksam till är bättre än ett amerikanskt. | |
| mrperfect | 2009-04-07 22:46 | |
![]() | hunters , du har helt rätt i att det kommer att finnas nya mördare, tyvärr :( | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-07 22:48 | |
![]() | Dude, jag tänker mest på psykologin. Hur man påverkas av att leva i ett "kallt och hårt" klimat (som någon artikel beskrev AÖ:s fängelse). Den uppfattning jag fått av amerikanska fängelser är att det förekommer våld och hot på daglig basis, att det är en naturlig del av internernas vardag. Det är därför jag tänker mig att AÖ skulle ha närmare till att skrida över en gräns om hon pressas, än en vanlig svensk kvinna. Och att hon därmed skulle kunna anses som mindre ofarlig. Men som sagt, jag VET inte, det är bara vad jag fått för mig. Om det finns vittnesmål om att hon är fredlig och välanpassad (hur man nu kan vara det i ett am. fängelse) så säger jag inget mer om det. Förhoppningsvis har jag helt fel. Förhoppningsvis är AÖ en jättetrevlig kvinna som har mycket positivt att dela med sig till medmänniskor i hennes närhet. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-07 22:51 | |
![]() | AÖ flyttade med sin mamma till USA som mycket liten. Hon växte upp i USA, levde där innan hon fängslades. Det var i fängelset som hon började lära sig svenska igen. Nej, det spelar ingen roll vad du säger, strom9030. Sverige är inte hennes hem. Det är det land där hon har medborgarskap. Som jag ser det är hennes hemland USA eftersom det är där hon levt sitt liv, oavsett om det är i fängelset eller inte. Hemma för mig är där man lever. Inte där man har medborgarskap. | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2009-04-07 22:52 | |
![]() | För mig hade det kvittat om hon var släkt med Roger Pontare. Den kritiska frågan är: vad fick Sverige göra in return? Förhoppningsvis väldigt väldigt lite. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-07 22:54 | |
![]() | Katalias, som svensk medborgare har AÖ samma rättigheter som dig eller mig. Dessa rättigheter skiter fullständigt i vad du och jag har för definition av "hemma". Därmed inte sagt att AÖ har någon "rätt" att avtjäna sitt straff i sverige. Hon har rätt att begära, och har så gjort utan resultat i många år. Tills nu då, då något hände och jag är så nyfiken på att få höra vad! | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-07 22:55 | |
![]() | Exakt Jaap! Min teori: Vi kommer snart att få höra att sverige tar emot en fånge från guantanamo bay. | |
| hunters - Ej medlem längre | 2009-04-07 22:55 | |
![]() | Personligen känner jag en större rädsla av att katalias strövar fritt i mitt samhälle än att AÖ gör det. Det är nämligen ett hot mot värderingar och rättigheter jag högaktar. Men som någon redan sagt, Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem Så fick jag glädjen att citera Voltaire idag (eller om det var påhittat, det är ett tjusigt citat ändå) sweet. Till sist vill jag bara säga -Lycka till AÖ! Välkommen hem. Hoppas du kan motstå lusten att mörda igen. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-07 22:56 | |
![]() | Jaap, det gör inte mig något om Sverige officiellt lade hårt arbete på att få loss henne. Hon är ju faktiskt svensk medborgare. Men jag tycker också att det vore väldigt intressant med vad Sverige får ge. | |