Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade69
Mobilspel
Pågående20 031

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132008-09-22 14:42
Antal inlägg: 17542

Jag röker utomhus -- och om någon jäkel är så dum så den ställer sig brevid så bjuder jag på den passiva röken.

Fleejm2008-09-22 15:02
Antal inlägg: 1

Jag röker å har barn .
Men det är väll mitt j*vla problem. Sen får väll folk skylla sig själv om dom ställer sig bredvid en när man röker .
Och bara för att man röker och har barn betyder ju inte det att man ställer sig å blåser röken på barnet.
Jag menar alla har väll för f*n ett eget liv å val så sköt dej själv å skit i andra du som tycker det är fel och röka kombinerat med ett barn !

pingvin20072008-09-22 15:09
Antal inlägg: 204

y not. från sida åtta i detta forum skrev du: menar du att alla är lika mycket värda pingvin?. svar på din fråga: ja det tkr jag. gör inte du det?:O

ulle22008-09-22 15:12
Antal inlägg: 18

ordprofeten. Varken rökning eller drickande eller andra laster är en hoppy. Vapenexporten jo du den har man ju hört förr.
Sen finns det ju alla dessa fest rökare som tycker ja men varför inte när jag dricker, Sen tycker jag att alla son röker, snusar eller tuggar tuggemi släng det i pappeskorgen. O dem som gnällst mäst idenna tråden är nog förredetta rökare.

pingvin20072008-09-22 15:13

fast då menar jag ju inte t. ex. mördare och sånt. men alla "normala" människor. förstår du/ni

Caligatia2008-09-22 15:22
Antal inlägg: 2187

Då så. Då borde rökare vara lika mycket värda som alla andra. Personligen tycker jag det är skumt att hela Sverige tycks behöva en förmanande hand som med spretande finger säger "Aja Baja" till hela svenska folket. Är man vuxen borde man kunna fatta sina egna beslut, att man däremot som rökare kan visa hänsyn mot ickerökare är en annan sak.

Mickeman2008-09-22 15:22
Antal inlägg: 72

Många säger att man lever bara en gång, bra svarsreplik är:
- Jaha, så då ska man göra det kort och dö smärtsamt!
Idiotiskt att börja röka med allt man vet om att idag, kan inte rå för de som hamnade i att för längesen då vetskapen var sämre...
Men att inte respektera rökförbud och att röka framför andra som klarat av att inte hoppa på rökningen är inte bara hänssynslöst de är också ett sakta dråpförsök!! Vill man röka, så är de upp till en själv och då ska man göra för sig själv, och inte bland annat folk!!

Jämförelsen med bilkörning är idiotisk och poänglös!! Har fan så mycket mer nytta av att kunna köra bil än att röka!! Får tänka på vad de ger tillbaka!! Eller röker du dig till jobbet du som klanka på bilen?

Jag vill inte betala alla rökares sjukvård!! Vilket just idag är situationen. Alla som rökt sig till kol och cancer mm. Kostar samhället jättemycket pengar. Respekterar de som röker för sig själva, men de andra borde vi tvångsavvänja på något sätt!!

Caligatia2008-09-22 15:24

pingvin, så om nån du bryr dig om visar sig vara en mördare, så slutar du plötsligt bry dig om människan ifråga? Mördare är väl också människor?

Iamx2008-09-22 15:26
Antal inlägg: 127

hur orkar folk gnälla på rökare? Fast jag måste hålla med att det är lätt irriterande att se gravida som röker. Men på att folk tar sig ett bloss i busskuren?

Caligatia2008-09-22 15:29

Jag röker. Jag gör det inte på allmänna samlingsplatser, som t ex busshållplatser, jag visar hänsyn.

Mickeman. Med ditt sjukvårdsresonemang, hur ser du på det här då?
"Förbjud motorcykelåkandet! De för en massa oväsen, utsätter sig själva och andra för onödiga risker. Trots att de vet hur farligt det är så sätter de sig på den fördömda hojen, jag vill minsann inte betala deras sjukvård och rehabilitering när de kört halvt ihjäl sig..." (jag har inget emot motorcyklister btw ^^)

Mickeman2008-09-22 15:42

Motorcyklarna behöver oftast inte ens söka vård två ggr. De kommer antingen in och dör eller får de åka upp och fixa sina ryggar och brutna ben. Eller dör de, låter iskallt menar inte så. Blir inte jättedyrt.. Men alla rökare som ska få syrgas sådär en 10 ggr i månaden. Få sjukskrivningar ett för resten av sina liv.
Kommer snabbt upp i frikort på medicin med så vi ska betala all medicin och de blir mycket till slut.. Vet att rökarna kostar fan så mycket mer. Motorcyklisterna är alltid illa ute men få av dem överlever olyckor. Rökarnas sjukdomar är längre mer vårdkrävande på lång sikt. Ger de svar på frågan??

pingvin20072008-09-22 15:44

caligata. ja, rökare är lika mkt värda som alla andra. Och, om nån jag tkr om skulle visa sig vara en mördare skulle jag inte bara sluta tycka om personen. men det är väl självklart jag tycker att det han/hon gjorde var helt otroligt idiotiskt. och jag skulle nog inte gilla personen lika mkt längre. men jag skulle inte sluta helt. och tillslut: ja, mördare är också människor men, jag det är nog något som inte är helt rätt med den personen. men sen får ju andra tycka vad de vill

Caligatia2008-09-22 15:50

Inte min mening att börja försvara mördare. Tror bara inte att det är särskilt många mord som är rena vansinneshandlingar, snarare att det är en serie händelser som leder till det. Men som sagt... Släpper den avstickaren...

Mickeman, nej jag förstår inte ditt resonemang. Du hade alltså inte haft något emot att betala rökningsrelaterad sjukvård, bara rökarna inte hade varit lika många? Det finns en hel del motorcyklister som efter en olycka kräver lång, kostsam vård, för att inte tala om hur mycket pengar de kostar samhället med rehabilitering och sjukpensioner. Skall man döma ut någon ur systemet för att de visste riskerna, så borde det inte göra någon skillnad hur många de är, eller vilken risken är.

Mickeman2008-09-22 15:59

Hmhm konstigt motlägg. Nä jag menar antal vårdtillfällen per person. En rökare behöver söka vård betydligt fler gånger, och betydligt mer dagar på sjukhus. Ofta sjukskrivna och inte kan arbeta, få mycket bidrag. Motorcykel är rätt lugnt medel om man bara kör de som man ska. Men de som är lite äventyrslystna de hamnar i olyckor vare sig de klättrar i berg eller håller sig på vägarna. Dem kommer alltid att hamna på sjukhus för någonting. Visst finns de dem som kostar där med, och man kan alltid hitta en syndabock för att någon kräver vård. Förutom vid rent medicinska fall som hjärtinfarkt, infektioner osv. Men rökare ligger bakom mycket, och kräver mycket så är det bara. Så i dethär paketet som alla rökare inhandlar borde de vara ett extra skattetillägg. Då får de röka hur mycket de vill. Bara som innan att de röker för sig själva. Åter igen vårdtillfällen per person, inte att de är många... Går ju att missuppfatta om man vill...

Mickeman2008-09-22 16:01

Det är en risk att leva allmänt, så jag dömer inte dem. Men rökare och att sätta sig på en motorcykel är inte riktigt samma sak. Fast de skulle vara ett symboliskt rätt bra. Då är de samma sak att sätta sig i en bil eller gå över gatan med mycket mera. Men rökning är ett gift som inte är nyttigt för någon bara tillfällig tillfredsställning. Tycker man kan lägga ner de faktiskt!!

y not2008-09-22 16:15
Antal inlägg: 9014

Mickeman 12% av dödsolyckorna i trafiken är motorcyklister 1% är trafiken, men hur stor del som blir invalider och får belasta sjukvården under en bra mycket längre tid än rökarens sita år vet jag nte, men några är det allt och det är oftast väldigt dyrbart.
Att säga att rökning är ett gift som inte är nyttigt är att göra det för enkelt. Uppenbarligen fyller det en viktig funktion eftersom så många ändå föredrar det. Och visst allt rör ju sig om val i livet och man kan anse att allt också faller tillbaka på det egna ansvaret.

upa - Ej medlem längre2008-09-22 16:25
Antal inlägg: 2565

Jag har faktiskt svårt att kunna se nikotinets egentliga nyttoeffekter. Däremot är det inte särskilt giftigt i mindre mängd.
För någon som är beroende fyller naturligtvis nikotinet det behovet man har skaffat sig. Men nyttigt? Knappast.

frvib2008-09-22 18:50
Antal inlägg: 431

ordprofeten, man kan tillåtas äta ganska stora mängder socker så länge som det finns en någorlunda variation i övrigt i kosten utan att få komplikationer. Ditt argument emot TV-tittande var ganska långsökt.

En grundläggande skillnad mellan dessa och rökning är att rökning är väldigt skadligt redan i liten mängd.

Bakfylla2008-09-22 19:30
Antal inlägg: 24

Skatten som rökarna betalar på varje paket är ju rätt hög och borde väl stå för en liten del av sjukhuskostnaderna kan man tycka..

Caligatia2008-09-22 19:36

Ang. Nikotinets nyttighet, så har forskning visat att det kan vara rätt bra. T ex. skall de nu försöka göra bl a antidepressiva mediciner som innehåller små mängder nikotin. Cigaretter innehåller o andra sidan mycket mer än bara nikotin, man tillsätter x antal gifter för att se till att man blir så beroende så möjligt. Gifter som förekommer är bl a arsenik, bensen och cyanid.

Mickeman: "Så i dethär paketet som alla rökare inhandlar borde de vara ett extra skattetillägg. Då får de röka hur mycket de vill."
- Hehe, bra att du påminde mig. Det där skattetillägget du efterfrågade, FINNS redan, med tanke på hur många paket cigaretter en rökare troligtvis har dragit in sig innan såpass allvarliga sjukdomar tillstöter, så bekostar vi förmodligen vår vård själva iaf...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?