Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 404

Forumkategorier

Användare Inlägg  
BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-10 18:33
Antal inlägg: 3473

Jag har ALDRIG sagt att jag inte accepterar folk som äter kött

trashone - Ej medlem längre2008-11-10 18:34
Antal inlägg: 18678

De flesta, orkar inte sammanställa. Och det gäller inte bara köttätande

tipitina2008-11-10 18:34
Antal inlägg: 2687

Ja du, Paniksurr, konsekvensen lyser ibland med sin frånvaro...

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-10 18:35

trashone men om du anklagar mig för nåt ska du väl kunna säga vad du syftar på och ge mig en chans att förklara

trashone - Ej medlem längre2008-11-10 18:37
Antal inlägg: 18678

No need. Jag har dömt dig i mitt sinne redan.

Paniksurr - Ej medlem längre2008-11-10 18:38
Antal inlägg: 242

Men om du säger att många här saknar empati för djur...Då är det helt okej, utan att du nämner något exempel? Men när trashone drar en slutsats av inlägg i tidigare trådar så är det inte okej utan att hon nämner vad hon syftar på? ;-)

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-10 18:40

trashone ja det är ju moget

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-10 18:42

Paniksnurr det är inte emot reglerna om jag ber trashone att ge ett exempel på mina egna inlägg

Paniksurr - Ej medlem längre2008-11-10 18:44

Nej, och det är väl då knappast mot reglerna att jag flera gånger bett dig ge exempel på att många här är empatilösa och känslokalla när det gäller djur. Vilket jag bett om flera gånger, men då bad du mig sluta be om det! Så något svar har jag inte fått.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-10 18:45

*suck* jag har även skrivit att om du tittar runt i trådarna förstår du säkert vad jag menar

Paniksurr - Ej medlem längre2008-11-10 18:50

Okej, då ska du få ett slutgiltigt svar på din fråga.

"Jag förstår inte varför det finns så många människor här som verkar ha helt avsaknad empati/känslor för djur?! "

Nej , det förstår du inte.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-10 18:51

?

Budalv - Ej medlem längre2008-11-10 19:21
Antal inlägg: 2199

"budlav varken kan tänka eller känna????"

Ja???? Jag undrar om det är sådana exempel du syftar på. Att folk har skrivit sådana saker om djur. Det finns tyvärr så många djurtrådar att läsa i här att jag inte alls vet vad du menar. Även om jag läser samma trådar som du är jag ingen tankeläsare och vet inte vad du anser vara exempel på total avsaknad av empatiförmåga.

Jag försöker precis som många andra här förstå vad just du anser är full avsaknad av empati.

Budalv - Ej medlem längre2008-11-10 19:28

Ibland rör det sig nog om okunskap snarare än brist på empati. En del tror ju att jordbrukets djur är mindre kontaktbara och mindre kännande och intelligenta än hundar och katter t ex.
Om någon skriver att den brukar sparka sin katt eftersom katten inte känner något är den förmodligen empatiskadad på ett eller annat sätt eller ljuger för att göra andra upprörda.

De exempel du nämner om hur vi nedvärderar djur i språket tycker jag FormulaW har svarat på ganska bra. Har delvis med vår egen hierarki att göra och också sociala förändringar, ändrad världsbild mm. I till exempel Kalevala finns mycket fina stycken skrivna om djur.

Nunnelunan2008-11-10 19:43
Antal inlägg: 1172

Det var många sidor och jag tänker inte läsa alla (men jag läste några i början). Empati är för mig ett ord som är förbehållet relationen till andra människor med mänskliga känslor, således inte till djur!

Jag tycker om mina djur, jag har hållit i slaktpistol och därefter skurit upp strupen, jag har nackat fåglar av olika slag - trots att jag har tyckt om varelserna. Jag har därefter både kokat korv av och grillat mina djur, som ibland har haft ett namn och ibland inte.

Men jag älskar bara ett fåtal människor, men jag känner mig identifierad med en massa andra människor. Jag är någolunda medveten om vad som skadar/sårar och jag gör inte detta mot någon medmänniska medvetet!

Således är det trams och naivt att tro att en person som inte älskar djur saknar empati.
Jag tror att det handlar mer om att man nått en medvetandegrad och reflektionsgrad där man kan skilja på sina känslor: kärlek, uppskattning och att tycka om?

Budalv - Ej medlem längre2008-11-10 19:57

Nunnelunan: Med empati menas väl förmågan att läsa av andras känslor och förstå att de har andra intressen än en själv. Den del av vår hjärna som anses sköta den här uppgiften klarar till exempel av att uppfatta att djur lider, trivs, är hungriga och så vidare. Vi skulle ha svårt att kommunicera med djur öht om vi inte alls kunde läsa av dem.

Forskare har ju använt sig av apor för att förstå den biologiska aspekten av begreppet empati. I försöken har apa och människa interagerat.

Nunnelunan2008-11-10 20:19
Antal inlägg: 1172

Budalv: De "känslor" du räknar upp räknar jag som behov (grundläggande/primära). Jag tror inte alls att det krävs empati för att se dessa behov hos ett djur, det handlar om införskaffad kunskap hos människan.
Empati ligger för mig på ett djupare plan.

Hur har apa och människa interagerat/har du någon bra länk där det finns att läsa mer?

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-10 20:52

Nunnelunan usch fy säger jag bara

Budalv - Ej medlem längre2008-11-10 20:54

www.dn.se/DNet/jsp/p...p; rss=1400

Det är en väldigt ny forskning och jag betvivlar en hel del av det som står om djur i artikeln. (Skummade igenom den som hastigast, har läst andra artiklar om samma sak. Snabb-googlade lite nu).
Om man koncentrerar sig på vad som skrivs om oss så tycker iaf jag det lutar åt att vi bör kunna läsa av andra djur och skilja på våra känslor och deras. Vi borde klara av att gräva fram minnen av hur det känns att vara hungrig när djuren uttrycker att de vill ha mat till exempel. Även om vi inte är hungriga själva just då kan vi känna igen känslan av hunger och känna att nu är det dags att hämta lite hö eller vad det nu kan vara. Sen kan vi inte veta exakt hur hunger känns för andra djur, förmodligen gräver de värre i magen på en häst än på mig. Men sådant skiljer sig ju från person till person oavsett art också.

cattalinka - Ej medlem längre2008-11-10 21:25
Antal inlägg: 441

Vad är det du betvivlar Budalv? För mig är det fullständigt rimligt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?