Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 72 |
Mobilspel
| Pågående | 18 834 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| 1stclassriot | 2009-06-11 11:26 | |
![]() | vad kul det är att se så många stolta mattar och hussar! och ändå ska herrelösa katter skjutas fr.o.m nu läste jag på text-tv för några veckor sen, eller har jag fel? rädda katterna och kastrera era egna, så att det inte blir överskott på kattungar som sen ändå skjuts! det är hemskt :'-( | |
| lillakia | 2009-06-11 14:54 | |
![]() | hur många av er håller katterna inne eller i koppel? | |
| gummirumpa | 2009-06-11 15:08 | |
![]() | Kissed; det var ingen kritik mot dej. Jag vet bara att okastrerade hankatter gärna driver iväg hemifrån. Han kanske har varit innekatt o smitit ut och det kan ju vara länge sedan han smet, därav avsaknaden av hull. Men om ingen efterlyst honom så är han nog din nu. Eller rättare sagt, du är hans :-) om man ska se det från kattens sida. | |
| krav | 2009-06-11 15:28 | |
![]() | Jag har en katt som ursprungligen kommer från ett potatisland | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-06-11 15:39 | |
![]() | "När du haft Åke hos dig i tio dagar utan att någon ägare kunnat lokaliseras så kan du absolut betrakta honom som din. Tänk på att en eventuell ägare ju inte precis varit ansvarsfull, eftersom han var varken kastrerad eller märkt." Hm... Ansvarslös i kattfrågan på det stora hela för att ha släppt ut en okastrerad hankatt. Det är dock inte tillräckligt underlag för att dra slutsatsen att ägaren varit ansvarslös mot sin katt speciellt då man inte vet hans ålder. Även katter som inte är redo att kastreras måste ju få lära sig att vara ute och även de kan försvinna hemifrån. | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-06-11 15:42 | |
![]() | Fann två kattungar i en soptunna i en påse;( en hona å en hane,dom var inte mer än 7-8 veckor Jag tog hand om honan som var ljusgrå,hon fick heta Bubblan=)tyvär blev hon påkörd å avled...Men till skillnad mot hennes start i livet,fick hon ett bra liv iaf,fick en kull kattungar å sedan fick hon vara surregat mamma åt några,hon tog sig ann dom direkt. Hanen fick oxå ett bra hem=) | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-06-11 19:45 | |
![]() | Larvbrud, en katt som inte är redo att kastreras är inte redo att gå ute. Punkt slut. Helst ska katter kastreras innan de är könsmogna. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-06-11 20:54 | |
![]() | katalias: Nu är det ju många som är skeptiska till tidig kastrering. Vi behöver kanske inte dra diskussionen dit. Iof har du satt punkt så det är väl meningslöst att besvara öht. Mina katter har varit ute med mamman från det att de var pyttesmå. Det var fantastiskt att se hur hon fostrade dem att gå "hit men inte längre". För mig känns det tryggare att katten är van vid sin miljö än att släppa ut en katt som är kastrerad men ovan att vara ute. Det är ju inte lag på att kastrera sina djur så jag förstår inte riktigt resonemanget om att ägaren inte varit ansvarig. Däremot kan man ha sina misstankar givetvis. | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-06-11 20:59 | |
![]() | men att det alltid ska behövas en lag för att få folk att göra saker?om jag inte kasterar min honkatt elr hankatt,så kan jag sedan inte gnälla över kattungar som kommer till å inte är önsvärda,får dåligt hem elr lämnas i skogen,i soptunnor,i påsar som kastas i vatten! å jag vill inte att min hankatt ska gå å skvätta överallt,varken hos mej elr hos ngn annan,jag vill inte han ska vara så mycket i slagsmål med andra katter.Så,lag elr inte,så räcker det gott å väl för mig för att kastrera djur å att en katt inte är van å vara ute,styr man ju ofast själv å att katten inte skulle klara sej är ju å dumförklara djuret,dom lär sig snabbt. | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-06-11 21:00 | |
![]() | ansvar har man oavsett lagar elr inte | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-06-11 21:06 | |
![]() | Myspruppen: Ingen har skrivit att katter inte klarar av att vara ute om de inte får vara ute från början. Dock känner jag några som har haft problem att få sina katter att gå ut alls. Jag tycker absolut att man har rätt att värdera kattmammans jobb och vill man ge kattungarna möjligheten att få lära sig naturen tidigt ihop med mamman ska man få göra det precis som man får ha dem inne. Man är ju inte ansvarslös mot sin egen hankatt genom att inte kastrerar den. Däremot tar man inte ansvar för alla katter och kattungar som kan bli till som du skriver. | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-06-11 21:10 | |
![]() | ang de sista,man är inte ansvarslös mot sin egen hankatt genom att inte kastrera den.Däremot tar man inte ansvar för alla ketter och kattungar som kan bli till. Nä,just det,eftersom jag inte kan det för jag inte vet vart dom hamnar,så riskerar inte jag att blir kattungar,just av de anledningarna jag gav.Jag tänker steget längre,lämnar inte över ansvaret på ngn annan,för jag litar inte på alla.Å jag tycker oxå det är trist å se de katter som är i slagsmål å kommer hem med sönderrivna öron osv,då de finns ett sätt att få stopp på de som ägare,att stå å se på är ansvarslöst mot sin katt | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-06-11 21:13 | |
![]() | min hon katt som jag har hemma nu,tog jag av den anl att hon inte alls vill vara ute,hon har bott på bondgård i vilhelmina i flera år å hon gick som längts ut på bron å vände.Jag älskar katter(ja alla djur)men jag vill helst se dom ute,men med Alma behöver jag inte känna jag berövat henne på friheten att få vara ute å jag får ha en liten misse att mysa med å ta hand om=) | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-06-11 21:14 | |
![]() | Myspruppen: Tidigare har det funnits en del medicinska argument till varför man inte bör kastrera sin hankatt, framförallt att risken för urinsten ökar. Väldigt smärtsam åkomma som de också kan dö av. Förut sades det att just tidig kastrering medförde ökad risk. Väg detta mot hankattbråk så blir det svårt att avgöra riskerna och fördelarna. Vilka rön man ska rätta sig efter i det här fallet är inte självklart. Vill man hitta belägg för att hankatten kan bli sjuk av kastrering kan man faktiskt göra det. Ändå skulle väl ingen säga att en person som kastrerar sin hankatt var ansvarslös om katten drabbas av urinsten? En viss valfrihet ska det finnas som djurägare även om jag tror att nästan alla är överens om att kastrering är det bästa. | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-06-11 21:17 | |
![]() | men de finns ju risker med ALLT!vi kan ta vad som helst som inte bara kastreringar!har haft flera hankatter å vet flera som haft det,ingen har haft problem..däremot är det ett stort stort problem med herrelösa katter,å de problemet tror jag är betydligt större än problem med kastrering | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-06-11 21:18 | |
![]() | har lite jag måste fixa med nu,får återkomma senare | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-06-11 21:20 | |
![]() | Urinstörningar är vanligt hos katter och inte alls något att vifta bort som om "det finns risker med allt". Man kan diskutera hur stor betydelse det har att katten är kastrerad. | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-06-11 21:22 | |
![]() | vill gärna höra den veterinär som inte förespråkar kastrering på ute katter,känner två å en veterinärassistent | |
| P ll n - Ej medlem längre | 2009-06-11 21:25 | |
![]() | okastrerade katter = oönskade kattungar = vildkattsungar = herrelösa katter = nya ungar osv. osv. = PROBLEM!! Självklart ska katterna kastreras!! | |
| P ll n - Ej medlem längre | 2009-06-11 21:25 | |
![]() | (så jäkla less på stanken runt om där jag bor, på huset, på bilen mm.) | |