Spelrum
Giraffen44
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade74
Mobilspel
Pågående19 479

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Snoosy2009-01-14 00:17
Antal inlägg: 4273

micro, ja måhända att det var en av palmes hjärtefrågor. Vad hände med honom ?
Allt är bara en enda påhittad värld.
Detta är enbart för att få upp respektive ner oljeaktier. Att skapa oro.
Sen skiter dom i om barn dör.
Blir så förbannad när jag äntligen förstår pusslet.
Vi vanliga jordbor har inget att säga till om.
Hemskt..
Så bojkotta varor från israel. Det vete katten om man ska. Det vinner bara de rika på.
De fattiga får leva i misär där nere pga deras äckliga spel..

etubrute2009-01-14 00:17
Antal inlägg: 124

Enligt min fasta övertygelse och så som jag tolkar skriften så är det Judarnas land och palestinierna är en blandad samling av diverse arabiska folk och stammar som genom århundranden förföljt judarna.

etubrute2009-01-14 00:19
Antal inlägg: 124

Snoosy håller precis med dig.. sen tror jag att Världen står i brand och det lär inte bli bättre för Kristus återkommer!

anneli72 - Ej medlem längre2009-01-14 00:21
Antal inlägg: 11612

Lycka till med Kristus!

micro1132009-01-14 00:23
Antal inlägg: 17542

Etu

Jag skrev kristen -- inte troende kristen.

Det betyder att om det skulle bli en uppdelning i Sverige så tillhör jag Svenska kyrkan, och är därmed protestant -- kristen -- Lutherska läran.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-01-14 00:23
Antal inlägg: 7605

Etubrute, jag tycker tyvärr att det verkar vara du som har köpt en alldeles felaktig bild av det goda landet av mjölk och honung.
Dagens israeler är inkräktare på andra folks land.
FN gav dem aldrig Gazaremsan och Golanhöjderna.
Deras krigföring betecknas inte av världssamfundet som självförsvar utan som folkmord.
De bryter alla mänskliga och moraliska rättigheter som finns.
Jag är bekännande kristen och jag tror inte att detta är vad Jesus ville.

Futharken2009-01-14 00:24
Antal inlägg: 74

löjligt att bojkotta Israel. Är en israelisk bonde skyldig till att staten Israel bombar palestina? Är då inte en palestinsk bonde lika skyldig till att Hamas skjuter in raketer mot civila israeler?

Den israeliske bonde valde kanske den israeliska regeringen men det gjorde ju å andra sidan den palestinska med. Skillnaden är väl bara att Israel i sin officiella retorik aldrig talat om att utrota palestinierna men Hamas talar ofta om att utrota Israel, dvs. mörda en hel befolkning. Visst Israel är starkare militärt men betyer det att man inte får försvara sig?

Stödjer inte Israel men förstår inte hur man så enögt kan löpa Hamas ärenden utan att reflektera lite mer.

Om man bortser från styrkeförhållanden så tycker inte jag att parallellen med Nazityskland är så överdriven. Jag menar inte att Israel är Nazityskland utan Palestina på grund av Hamas oförsonliga attityd gentemot omvärlden. Sen är ju frågan om man idag skulle ha protesterat mot de allierade bombningarna av tyskarna eftersom de civila tyskarna led pga. dem? Inte många skulle göra det men desto fler personer skulle nog demonstrera mot israels bombningar av palestina och jag undrar varför?

Kan ngn. vettig förklara varför det är logiskt att göra det?

Futharken2009-01-14 00:25

nej, Israels krig är inte betraktat som folkmord, inte officiellt utan av en antal palestinakramare.

micro1132009-01-14 00:25

Snoosy

Nej, jag tror det har mycket lite med olja att göra. Mig veterligen är olja ingen stor export för vare sig Palestina eller Israel.

Så oljepriset på världsmarknaden påverkas nog marginellt av en konflikt mellan dem.

USA-Irak däremot -- där anser jag att det enbart handlade om oljan, då och nu.

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-14 00:26
Antal inlägg: 6214

enligt min fasta tro så delar palenstinier och israeler ansvaret. Israel i egenskap av den resursstarkare, dem med en mer rotad demokratisk "organisation" samt med överlägsen militär makt bär ett visst ansvar i att vara den kontrollerade i denna konflikt.

Någon borde slita isär dessa två parter, med våld om så krävs, och skapa två separata nationer och förbjuda både judar och palestinier att i framtiden göra varken historiska elle rbibliska referenser när man talar om varandra.

USA stöttar i vanlig ordning, passivt, israels beteende. Det närmsta kritik man kan se är att usa sagt att israel inte alls kan styra usas ställning, detta uttalande enbart för att israel (självklart baserat på att man vet att man alltid har usas ovillkorliga stöd) redan innan fn:s omröstning uttalade sig om vad usa skulle rösta! suck!

micro1132009-01-14 00:28

Futharken

För att det är Israel som sedan 1968 ockuperat Palestinas mark, och startat bosättningar på ockuperat land.

Palestinierna har inte ockuperat Israel, och har inte skapat bosättningar på Israelisk mark.

Futharken2009-01-14 00:29

sen så är ju skillnaden mellan det polska upproret mot Nazityskland eller norrmännens dito att norrmännen och polackerna stred mot soldater och dödade inte framförallt civila som Hamas försöker göra. Gaza är inte långvarigt ockuperat av Israel utan lyder under den palestinska myndigheten men eftersom de attackerar israel går man in, det är försvar genom motattack.

dudeniro - Ej medlem längre2009-01-14 00:30
Antal inlägg: 6214

(förtydligande: USAs stöd inte alltid passivt så klart, men man väljer alltid att lägga ner sin röst om ställningstagandet är tydlig kritik riktat mot israel).

Palestiniernas "ledning" bör ju ha stryk för att i årtionden missbrukat stöd från bl.a. EU för att bygga upp en infrastruktur och en politisk organisation som inte alltid har varit för palestiniernas bästa, utan för att möjliggöra fortsatt kamp mot israel. Jag är för ett palestina, men inte lägger jag ett öre på att stötta en väpnad kamp där israeliska civila får betala med sina liv för deras nations illdåd.

Futharken2009-01-14 00:34

Jo man har ockuperat marken, men man kan ju också se det som att Sverige ockuperar dansk mark eftersom vi har tagit skåne efter ett krig och det var ju danskt innan. Den ockuperade marken är ju inte tagen i ett anfallskrig utan blev övertagen i ett försvarskrig från Israels sida. Det är väl lite deras rätt att ta den i besittning som kompensation för att de blev anfallna, precis som andra länder tidigare har gjort.

Men visst jag tycker inte att Israel är en trevlig stat fastän jag tror helt ärligt att Palestina är (eller skulle vara om de hade makt därtill) en stat som vi ännu mer skulle fördöma än dagens Israel med tanke på vilka som är ledare där. En knähund till Iran.

micro1132009-01-14 00:34

Dudeniro

Fast den ojämlikhet som just nu råder i döda anger ju inga stora förluster för Israel.

991 civila palestinier -- varav 298 barn

Att jämföra med

7 Israelser, varav 3 civila

micro1132009-01-14 00:37

Futharken

Och om ni Skåne vill tillhöra Danmark, och därför börjar kasta handgranater på Västergötland --- är det okej om vi bombar bort hela skiten, för dom är så radikala?

remvanrijn2009-01-14 00:37
Antal inlägg: 16501

Mommes, nej rätt om Gaza och Golan, det är occuperade område sen Yim Kippor kriget( sex dagars kriget 1967) då israel blev attackerad från Egypten; Syrien med stöd av Irak och Jordanien. Då Israel gick vinnande ur kriget (som arabstaterna startade) occuperade de dessa områden incl Sinai halvön. Vilket i mina ögon är helt rätt strategisk sett.
Tänk om Sverige skulle bli anfallen av Danmark och efter krigsvinst occuperar Bornholm och Själland t. ex hade vi väl alla tyckt att det är helt rätt? I fredsförhandlingarna har Sinai återlämnats till Egypten då detta verkar en pålitlig partner och att Israel inte verkar frukta nya attackar därifrån. från Gaza, västbanken samt Golanhöjdarna (Syrien) verkar de.. med rätta tycker jag ,inte kunna få samma garantier.. Klart man inte lämnar dessa område tillbaka då..eller vad skulle du anse..??

remvanrijn2009-01-14 00:39

vänta, nu blandade jag ihop krigen 1967 och 1973, men sakfrågan förblir detsamma.. det är kanske för sent att ha hjärnan igång..

remvanrijn2009-01-14 00:40

Just Micro Skåne =) Halland och Blekinge vem ockuperar vad???

ullis1232009-01-14 00:40
Antal inlägg: 6

micro 113 -

Palestina har ingen oljeexport och Israel väldigt lite, men oljepriset påverkas trots allt eftersom hela mellanöstern ruckas av problemen i Gaza.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?