Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 194

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Saga-li - Ej medlem längre2009-01-15 18:18
Antal inlägg: 2414

hihi

hakwa - Ej medlem längre2009-01-15 18:18
Antal inlägg: 462

*skakar på huvudet* Varför skulle man inte kunna argumentera för något man inte står för då? Ibland behövsdet för att balansera en annars enkelspårig diskussion. Oavsett vad Budalv står för, vilket hon inte egentligen deklarerat.

Linn79 - Ej medlem längre2009-01-15 18:20
Antal inlägg: 4279

Själv skulle jag inte kunna ha ett s.k. "öppet förhållande" av många skäl. Om jag bortser från de negativa känslor som ett sådant förhållande skulle riva upp i mig, så förstår jag inte att folk orkar. Att ha en nära relation och fokusera på den kräver min fulla uppmärksamhet.

Pg up - Ej medlem längre2009-01-15 18:20
Antal inlägg: 1354

När argumenten tryter då är det lätt att använda att skruven sitter lös hos en annan individ. Inget ovanligt beteende hos en del.

För övrigt behöver man inte gå ihop två och två för att kunna diskutera och jag ser därför ingen mening att bunta ihop människor som för och emot då en människa diskuterar kring det, likt Budalv gjorde.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-15 18:21
Antal inlägg: 31064

Hakwa: Homosexualitet är inget man väljer, men det är en annan tråd. Att inom ramen för vår kultur välja att upprätta ett avtal som institutionaliserar otrohet (för så kan man se det), det är att aktivt välja. Men min poäng är som bekant inte den. Min poäng är att jag tror att känslomässig skörhet och tappade ideal befästs av ett sådant sätt att leva.

Budalv - Ej medlem längre2009-01-15 18:26
Antal inlägg: 2199

Argumentation handlar väl om att syna och bemöta argument. Jag tycker man bör ha bra argument om man ska fördöma någon annans livsstil.

När känslan skall agera moralisk vägvisare måste det ändå gå att peka ut vilka känslor man ska lyssna på och varför. Utgår man från sig själv som något slags mall är man på djupt vatten. (ja jag gör också det ibland)

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2009-01-15 18:28
Antal inlägg: 5809

Sylvia, så här skrev du tidigare:
"Min kvasipsykologiska tolkning är att personer som "trivs" med att befinna sig i ett "öppet förhållande", är personer som har väldigt lite tillit till andra människor - vilken de befäster genom att "välja" detta sätt att leva."

Tycker att det är rätt otäckt hur du hela tiden generaliserar som om du har svar på allt. Herregud, kom ner på marken och se vad du skriver!

Saga-Li: Jag blir även ledsen över det du skriver om att budalv "slickar hakwas arsle". Vad sjutton är det med er?

Budalv - Ej medlem längre2009-01-15 18:29

Det var iof rätt kul att slicka Hawkas arsle, bu lets not go there...

kermis2009-01-15 18:31
Antal inlägg: 1323

Jag levde i öppet förhållande med min ex-sambo i fyra år. Det är lika många, om inte fler "regler" i såna förhållanden som monogama. Det finns ju olika grader av öppna förhållanden också. Från de som bara har sex med andra ibland om de vill, till de polyamorösa som har flera förhållanden samtidigt.

Jag skulle säga att det krävs MER respekt för sin partner i öppna förhållanden än i monogama.

Och det blir inte mindre speciellt med det "riktiga" förhållandet. Folk som tror det har inte direkt satt sig in i tankesättet. Min sambo var fortfarande exklusiv. Det var honom jag delade mitt liv med.

Fördelarna i ett sånt förhållande är att tilliten är enormt mycket större. Det finns ingen rädsla att den andra är otrogen (dvs går bakom ens rygg, ljuger osv). Öppenheten klår monogama förhållanden. Det gjorde liksom inget om han tände på någon annan eftersom jag visste att han tände på mig med och att det var mig han älskade. Alltså kunde vi prata om sådana saker utan minsta svartsjuka. Sex är bara sex. Kärlek är något helt annat.

Jag kan inte på något logiskt sätt motivera varför man ska förtränga lusta när det gäller vuxna människor som alla är med på saken. Man lever bara en gång och man kan ha bra sex med många olika människor. Självklart måste dock alla parter vara mogna nog att inse värdet av skydd och öppenhet. För moralpanikarna kan också tlläggas att ett öppet förhållande inte betyder att man knullar runt med vem som helst, hur som helst. Det KAN förvisso göra det men jag tror nog att de flesta i sådana förhållanden inte knullar runt bara för att de får...

De som tycker mitt tankesätt är vidrigt får tycka det. Så får jag tycka att de är patetiska, trångsynta varelser med alldeles för mycket tendens att lägga sig i andras privatliv. :)

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-15 18:32

Kafountine, min förmåga att generalisera om hur människan fungerar på ett psykologiskt plan är för det mesta en stor tillgång. Generaliserar gör vi alla utifrån det synsätt vi valt, så även du.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2009-01-15 18:34

Kermis: Kul att du skrev ditt inlägg och får de andra att se att alla inte tänker lika. Jag skulle nog ha svårt för det som det är just nu, men har ett enormt beundrande för de som klarar att leva så som du just beskrev. Tror också att man måste ha och visa tillit på ett annat sätt.

Respekt!!!

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2009-01-15 18:35

Inte riktigt Sylvia: Ja, visst generaliserar jag, men jag är medveten om det och vet att det inte är rätt. Det är skillnaden mellan dig och mig.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-15 18:38

Nej, jag vet att jag generaliserar och går du tillbaka så ser du det. Utan generaliseringar kan man inte diskutera eller argumentera för någonting alls.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2009-01-15 18:39

Va?

Budalv - Ej medlem längre2009-01-15 18:40

Alltså jag brukar fördöma promiskuösa studenter som hoppar mellan sängarna i sina korridorer och själv tycker jag en man är smutsig om han har haft partners före mig.
Men jag har inga argument att tillgripa i saken och vill inte missionera med mina övertygelser.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-15 18:42

Den önskvärda, politiskt korrekta åsikten är givetvis att allt som folk vill är bra, men det frågas för sällan vad denna vilja bottnar i, och hur fri den påstådda friheten egentligen är.

kermis2009-01-15 18:45
Antal inlägg: 1323

Spelar det någon större roll vad det bottnar i egentligen? Om båda parter vill leva så, och trivs... varför inte? Vad är det som säger att människan är gjord för att vara monogam? Talar inte alla otrohetsfall MOT det?

Budalv - Ej medlem längre2009-01-15 18:46

Man ifrågasätter framförallt monogama förhållanden för lite. Varför ska man hålla på med det om man inte ska skaffa barn är en möjlig fråga om det nu är det bästa för barnen (tveksamt)?
Varför tränar man in barn att fråga chans och bli ihop på låtsas innan de ens är könsmogna... Idolaffischer på överåriga artister i flickrummen...
Och så hollywoods hårda propaganda med kyssar i solnedgången.

Miss_jk2009-01-15 18:47
Antal inlägg: 8941

Jag kan bara inte förstå varför man ska ha ett öppet förhållande. I min lilla värld så är det så att om jag älskar någon så vill jag _bara_ vara med honom. Ingen annan. Jag kan tycka att andra är attraktiva o.s.v. men jag skulle inte vilja göra något mer. Jag har ju min älskling! Skulle jag gå från tanke till handling så skulle det troligtvis bero på att jag inte känner lika mycket för min pojkvän längre, och då är det väl inte så mycket att satsa på?
Och är jag rädd för att inte kunna lita på honom, och därför vill ha ett öppet förhållande, så anser jag att det är dags att göra något åt saken. Göra slut eller söka hjälp. Om det nu är där problemet ligger.
Är jag inte tillräckligt kär för att bara ha honom så blir jag inte tillsammans med honom utan har det som en flirt, eller kalla det vad du vill. Honom skulle jag inte dela med mig av hela mitt liv med.
Så ser jag på saken.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-15 18:47

Hur många gånger skall jag behöva upprepa att alla är fria att leva hur de vill - och blir de dessutom genuint lyckliga på kuppen så har de min blessing. Jag tror dock att så ofta inte är fallet.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?