Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 431

Forumkategorier

Användare Inlägg  
promenad - Ej medlem längre2011-09-06 20:44
Antal inlägg: 3995

ursäkta stavning

uffew2011-09-06 21:57
Antal inlägg: 530

Nä du promenad. ångest blir man inte av med. Trodde du förstod det.

promenad - Ej medlem längre2011-09-06 21:58

jag förstår det
man kan ändra ångest iaf
det är en pil som säger "fel väg"

uffew2011-09-06 22:00

Satrya: Klart man inte tänker klart när väl attacken kommer igång. Fan så obehagligt när den sköljer över en. Då försöker man bara hålla ihop sig.

uffew2011-09-06 22:18

Satyra: Medicinering och terapi går alldeles utmärkt ihop. Finns inget fel alls i det.

promenad - Ej medlem längre2011-09-06 22:22

det borde finnas nån för alla
finns det ingen så finns det väl andra vägar att gå
jag snackar ljustunnlar

Snoosy2011-09-06 22:24
Antal inlägg: 4273

promenad, absolut! :)

promenad - Ej medlem längre2011-09-06 22:25

:)

Snoosy2011-09-06 22:25

uffew, kan man inte bli av med ångest menar du? Förstår inte riktigt?

promenad - Ej medlem längre2011-09-06 22:28

jag hade inte velat gå till uffew iaf.
tyvärr uffe, du har lite mer att lära.
Men det finns ju alla sorter.
Kram

uffew2011-09-06 22:36

Snoosy: Ångest är som en del redan skrivit för vår överlevnad. Den som gör att vi kan undkomma faror. Paniken däremot är nåt annat. Den kan vi bli av med.

Ja du promenad. Du ska ju helst ha en andeutdrivare istället.

Snoosy2011-09-06 22:40

uffew, okej så det var enbart ironiskt menat.
Bra att du mår bra iaf!

uffew2011-09-06 22:44

Nä. ingen ironi mot dig snoosy.

Snoosy2011-09-06 22:57

uffew,, Promenad har haft samma upplevelser som mig.
Det andliga kan ha med det vi varit med om, på ett eller annat sätt.

Men är för det, ingen övernaturlig person. Har bara varit med om en del oförklarliga saker som kan ha svar i det vi varit med om (promenad och jag) Låter konstigt? Men det är en stark upplevelse att färdas genom lena och knaggliga känslor.

uffew2011-09-06 23:00

Svarade på din fråga om ångest.
Det som ni har tillsammans har jag ingen åsikt om. Var bara ironisk mot promenad.

Snoosy2011-09-06 23:15

uffew, okej. Men kan vi inte vara seriösa nudå?? ;) Med tanke på att det är ett känsligt ämne.

promenad - Ej medlem längre2011-09-06 23:20

varför ska han bråka med mig?
jag sa bara att om du ska vara kbt-terapeut/psykolog kanske du borde sätta dig in i mer än bara vetenskap. Vissa saker kan inte förklaras på vanligt vis och ångest KAN botas och framförallt lindras. kbt är ju bra mot en del beteenden, men inte alltid effektivt nog,
jag tror på hypnos.
men
Breaking the continuity by choice är väl en slags kbt.
kram!
menar att vidare studier berikar även den bäste kbt-are

uffew2011-09-06 23:30

"Det psykologen tipsade mig om var att tänka på var känslan fanns då den uppstod. (Den satt i magen.) I flera år efteråt kunde jag känna detta sk ''förstadie'' och tänka bort känslan genom att låta den driva ner mot fötterna och flyga iväg. Det hjälpte mig. "
Så skrev du i ett inlägg Snoosy. Låter helt perfekt att möta sin ångest. Det är ett sätt som används i nåt som heter ACT. Då acceptera man sina negativa känslor.

Vet inte om det är detta du menar, men vi människor är jätteduktiga på att lösa problem särskilt de problem som finns utanför oss. Ex ser vi att det är smuts på golvet så löser vi det genom att dammsuga.
Problemet blir när vi gör på samma sätt med känslor och tankar. Vill inte känna av ex ångest eller nedstämdhet så blir det precis tvärt om. Vi känner det ännu mera. Det är paradoxalt.

Kan göra ett experiment. Under tre minuter ska du INTE tänka på en gul jeep. Sen gör du om övningen och då ska du tänka på en gul jeep under tre minuter. Vilken av övningarna tänker man mest på en gul jeep.

Genom att du möter din ångest så blir den inte lika obehaglig eller farlig. Eftersom du har hittat ett sätt att hantera den på så fortsätt på samma sätt.

knasanka2011-09-07 00:53
Antal inlägg: 13

Vill egentligen inte lägga mig i en redan hetsig diskussion men reagerade på detta, skrivet av uffew: "Ångest är som en del redan skrivit för vår överlevnad. Den som gör att vi kan undkomma faror. Paniken däremot är nåt annat. Den kan vi bli av med."

På psykologprogrammet på Stockholms Universitet har fått lära mig följande, vilket visserligen bara är en teori av många:

Rädsla är en överlevnadsinstinkt som leder till flykt. Genom att fly från faran försvinner rädslan. Men om man flyr och fastnar i t ex en återvändsgränd omvandlas rädslan till ångest eftersom den inte kan ta sig uttryck i en aktiv handling.

Detta är såklart bara ett försök att beskriva ett fenomen och det är en väldig förenkling av hur det ser ut.

Men i detta exempel läser jag in att ångest får vi om vi t ex är rädda för något (ex framtiden, relationsproblem etc) och inte finner någon lösning. Stressnivån stiger, adrenalinet pumpar,diverse processer i kroppen sätter igång och vi upplever ångest.

Men om det är på detta sätt betyder det ju också att om man på ett konstruktivt sätt, genom t ex KBT, DBT, PDT, mindfulness, akupunktur whatever, kan finna en lösning på det problem som orsakar ångesten så kan man även lindra och i bästa fall bota ångesten.

Självklart kan det dyka upp ångest även i andra situationer och det kan vara en lång process att bli fri från ångest, men såklart går det att lindra. Vad skulle man annars med terapi till om vi inte kunde hjälpa människor?

Obs. Ta inte denna text som någonting vetenskapligt korrekt eller bevisat. Det är en kombination av vad jag läst under psykologutbildningen samt egna reflektioner. Jag är bara inne på min femte termin och det är mycket jag inte lärt mig ännu. Men jag tycker det är viktigt att komma med en positiv infallsvinkel.

Jag har själv ångestattacker med mer eller mindre jämna mellanrum och det är inget att leka med. Men hjälp finns, det gäller "bara" att hitta något som passar just dig och att försöka uthärda tills dess.

uffew2011-09-07 08:52

"Men i detta exempel läser jag in att ångest får vi om vi t ex är rädda för något (ex framtiden, relationsproblem etc) och inte finner någon lösning. Stressnivån stiger, adrenalinet pumpar,diverse processer i kroppen sätter igång och vi upplever ångest."

Klockren beskrivning på hur vi människor upplever ångest. När vi ställs inför jobbiga situationer reagera vi med rädsla. Har man barn så finns det många situationer där vi upplever ångest. Kommer till exempel att tänka på när min dotter opererades. Satt och hade en jävla ångest tills läkaren kom in och sa att allt va bra.
När någon säger att man inte ska känna ångest, ångest går att bota, låter det som att det är fel att känna ångest. Ångest är ju ett uttryck för att något inte är bra. Då är det ju det dåliga man ska fokusera på i terapin. Som du nämner relationer, arbetet eller vad det nu kan vara.

Panikångest handlar mer om att man är rädd för att känna ångest. Blir att ångest ger ångest. Förväntansångest är ett begrepp man använder.
Och i terapin är det då själva ångesten man fokusera på.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?