Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 171 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| upa - Ej medlem längre | 2009-02-22 21:05 | |
![]() | The_Viking 2009-02-22 20:55 Nä gud vad sugen jag blir på en härlig vildsvinsstek från en stressad och felskjuten vildsvinsgalt. Han led nog i en 10min medans vi skrattade åt han för att sedan skära halsen av han och lät han förblöda. *ASG* det var ju underbart och gott kött är det efter han också. Sen ska jag äta säl också efter en ihjälklubbad norsk säl. The Viking, efter det här inlägget tror jag du har förbrukat rätten att använda ordet löjlig på någon annan. Men det är du nog smärtsamt medveten om själv. | |
| Göllefjön | 2009-02-22 21:05 | |
![]() | Har försökt få en uppfattning om denna tråd och det verkar som att ni diskuterar två helt olika saker. 1) Är det moraliskt rätt att äta kött? 2) Är det moraliskt rätt att behandla djur på det sätt vi gör innan vi gör mat av dem? Jag tycker att det är stor skillnad på dessa två frågor. | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-02-22 21:05 | |
![]() | lacrimosa har rätt. Vegetarisk kost är över lag nyttigare. När jag började äta vegetariskt så fick jag mycket lättare att tillgodose mig med alla vitaminer och även protein som krävs i dagligt intag. Plus att jag insåg att jag slapp äta en massa fett som jag inte behövde, som jag onekligen var tvungen att äta så man stekte kotletter och sånt. Det är mycket lättare att balansera sin kost om den är vegetarisk. det är min erfarenhet i alla fall. har funkat utmärkt att göra en god gryta med tomat och bönor efter gymmet istället för att steka en biff. Resultatet är det samma om inte bättre. | |
| The_Viking | 2009-02-22 21:11 | |
![]() | upa: Jag är inte ett dugg smärtsamt medveten om någonting förrutom att blandkostare är ett löjligt uttryck! Varför är det så det nästan alltid är veganer och vegetarianer aggressiva mot köttätare? Och dessutom oftast saknar helt känsla för ironi?! | |
| homeopatrik - Ej medlem längre | 2009-02-22 21:17 | |
![]() | Ironi är en restprodukt som bildas vid nedbrytningen av animaliskt fett, och därmed drabbas inte veganer av detta psykiska tillstånd. | |
| Ittit | 2009-02-22 21:32 | |
![]() | Det skall finnas alla djur i vår herres hage - en del är rätt goda... | |
| Hebbelelle | 2009-02-22 21:32 | |
![]() | Det finns fler skäl än djurrätt att minska köttkonsumtionen. Bland annat för att vi helt enkelt måste göra det. Sveriges köttätare behöver minska sin köttkonsumtion. Vi äter mycket mer kött än vad kroppen behöver samtidigt som kött är en stor belastning på miljön. De gånger i veckan vi äter kött bör vi äta fisk- och viltkött, alternativt ekologiskt kött. Äter man i Sverige oekologiskt kött ås bidrar man till exploateringen av regnskogen då det foder oekologisk köttproduktion kräver för djuren odlas på nedhugen regnbskogsmark i främst Sydamerika. Protein ifrån kött kräver tio gånger så stor odlingsyta som vegetariskt protein och väldigt stor mängd fäskvatten för att få fram, samtidigt som en stor del av jorens befolkning svälter. Alla förtjänar att kunna äta sig mätta, vi måste med andra ord använda jordytan på ett smartare sätt, för miljöns, djurs och människors skull. Skulle alla på jorden leva som vi lever i Sverige skulle det krävas 3 jordklot till för att odla alla våra lyxprodukter på. Vi har en jord, det är dags att börja agera vuxet och ansvarsfullt så att den enda jord vi har räcker för våra behov. | |
| upa - Ej medlem längre | 2009-02-22 21:42 | |
![]() | The Viking, om vi tittar i den här tråden så tror jag man kan se att det faktiskt förhåller sig precis tvärtom. Det är köttätare som oftast visar aggressivitet gentemot vegetarianer. De tar sig rätten att håna och förlöjliga på ett sätt som jag inte riktigt kan se är accepterat i andra sammanhang. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-02-22 22:04 | |
![]() | Jag säger bara detta en gång på det här sättet: -hur i helvete kan någon som helst annan person veta vad jag personligen behöver äta? Jag tycker att det är oförskämt och obegåvat att ifrågasätta vad andra äter och varför. Jag kan faktiskt drista mig till att säga att den som vill göra ett försök till att styra mig i vad jag ska stoppa i min kropp för att hålla den igång är dum i huvudet! Vill man äta grönt så gör man det och vill man äta mer raffinerat (som de flesta av oss gör) så äter man kött och grönsaker i en varierad portion. Jag vågar dessutom drista mig till att säga att den som (av vilket skäl det månne vara) väljer bort det animaliska i det här avseendet är fattigare gastronomiskt kulturellt. Mat är kultur, så även veganism givetvis, och i alla mer avancerade matkulturer så är förmågan att nyttja sig av både kött och grönsaker vital. Korv är ett bra exempel på det eftersom att den finns i princip alla kulturer, det går att göra massvis med varianter men sen har vi vegankorven sojakorv, hur många varianter har vi på den? ingen mig veterligen. Mitt personliga sätt att äta korv på är en grillpannerostad skiva vitt hembakat bröd, tomatsalsa/aji pebre/olivolja blandat, kvalitetskorven (kan vara t.ex. frukostkorv från Andersson&Tillman i Uppsala) ovanpå och en bra senap på toppen. Jag tror knappas att det skulle vara gott med sojakorv, men prova gärna i er fattigdom. Så alla knäppa "vilja tvinga andra äta som jag vill"-propsare var snälla och lägg locket på! Jag kommer aldrig att sluta äta kött oavsett vad ni visar för hemska bilder. | |
| emman | 2009-02-22 22:09 | |
![]() | jag tycker trådens start var lite i klass med 'Alla ni som röstade på Moderaterna, kolla på det här klippet om elaka ungjävlar i Amerikat som misshandlar uteliggare'. | |
| pennyjenny | 2009-02-22 22:10 | |
![]() | Kanske riskerar att bli dumförklarad nu, men måste det inte ha en viss kötthalt för att få heta korv? Kan ha helt fel, men nånstans tror jag att jag har hört/läst det... | |
| Ittit | 2009-02-22 22:12 | |
![]() | Om någon vegan någon gång skulle ta och läsa bara ynkepynke lite antrpologi så kanske han eller hon skådade ljuset. Människan är sedan två miljoner år konstruerad som i huvudsak konsument av anmaliskt protein. Detta både avseende tänder, käkar och matsmältningsorganismen. Naturligtvis kan vi också peta i oss kolhydrater men det är storkonsumtionen av dessa som gjort oss allt sjukare och fetare de sista 30 åren. Vi borde för att må bättre äta mer animalisk fett och protein och mindre kolhydrater. Kött, fisk och alla mejeriprodukter. Och absolut inte de processade äckliga soppor som veganer föredrar som smörersättning. Hårdgort margarinmed färgämne för att det skall se gult ut, konsistensgivare och transfetter, för att inte tala om glutamat som smakförstärkare, fy bubblan. | |
| emman | 2009-02-22 22:22 | |
![]() | vegetarisk mat skördar också sina offer 1.bp.blogspot.com/_I...er -600.jpg | |
| Ordgräwaren - Ej medlem längre | 2009-02-23 00:28 | |
![]() | Det bästa vore om man vid en viss ålder tvingades välja ifall man ville äta enbart kött eller enbart grönsaker, då skulle vi efter ett par generationer se vilket som var bäst och utifrån det kunna välja hur vi kollektivt ska agera. | |
| Safflor - Ej medlem längre | 2009-02-23 01:06 | |
![]() | Ittit ; vad som är intressant är nu då man kunnat börja göra hårmineralanalyser på gamla arkeologiska fynd och på så sätt kan avgöra exakt vad människor ätit. Gamla "fiskelevande" stammar har t.ex visat sig vara veganer, man har bara utgått från att de levt på fiske för att de varit bosatta vid havet, osv | |
| Mårten | 2009-02-23 01:20 | |
![]() | Har du någon källa på det? Vad jag vet har människan alltid varit allätare, förutom i de fall som det faktiskt varit omöjligt att äta vissa saker på grund av att de inte funnits tillgängliga. Eskimåer lär t.ex. evolutionärt ha avvecklat behovet av allroundföda då de bor i ett island utan grönsaker. Jag kan tänka mig att det i historien har funnits människorstammar som varit veganer, men det skulle då förutsätta att de bor någonstans där det inte finns kött. Jag vet att den portugisiska ögruppen azorerna helt saknar landdjur, men de var obebodda när de upptäcktes, det skulle kanske kunna finnas fler sådana platser. | |
| Mårten | 2009-02-23 01:21 | |
![]() | Iofs är jag nog benägen att tro att forntidsmänniskorna skulle börjat äta varandra innan de gick lös på gräsmattan ;) | |
| Ordgräwaren - Ej medlem längre | 2009-02-23 01:32 | |
![]() | Mårten, hmm eskimåer som sagt... lever på enbart kött... och: 1. Lånar ut sina fruar till nattgäster 2. Super hela tiden 3. Är enligt Peter Høeg oerhört klaustrofobiska Jag tror jag går över från vegetariska laget till köttlaget... tack för den, kommer sakna frukt och nötter, men det positiva överväger helt klart. | |
| Mårten | 2009-02-23 01:39 | |
![]() | Enligt Peter Singer m.fl. dränker de även sina barn om de har "fel sort", kan vara köttdietsrelaterad mordgalenskap. | |
| Ordgräwaren - Ej medlem längre | 2009-02-23 01:40 | |
![]() | Finns det nåt annat folk med mer blandad diet som också dränker barn? | |