Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 171 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| vinterresa - Ej medlem längre | 2009-03-17 03:01 | |
![]() | absolut | |
| vinterresa - Ej medlem längre | 2009-03-17 03:02 | |
![]() | som tur pågick detta under kategorin "Snack" | |
| AbdullahCOOL - Ej medlem längre | 2009-03-17 04:32 | |
![]() | Driver du? Shit mannen hur kan du fråga nåt sånt alltså e du inte man eller? Fatta att mannen e starkare du får inte låta din kvinna bestämma över dig visa vem som e mannen i för hållandet du vet det handlar om heder och sånt. De e helt fucked up i sverige me jämställdhet o sån skit där ja kommer från vet alla sin plats speceillt kvinnor | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2009-03-17 07:45 | |
![]() | AbdullahCOOL: "De e helt fucked up i sverige me jämställdhet o sån skit där ja kommer från vet alla sin plats speceillt kvinnor" Tycker nästan synd om dig! Vilket helvete (rent ut sagt) du måste genomlida varje dag här i Sverige... Usch! Att behöva se all denna jämställdhet och alla kvinnor som inte "vet sin plats". Stackars dig. | |
| Måns_E | 2009-03-17 11:17 | |
![]() | Vinterresa: Ja jag vet inte riktigt vad "STÖRST" syftade på, nu så tog jag intelligens som ETT exempel, ihop med ett par till. Annars så är kvinnor störst, i a f i Sverige där 51% av befolkningen är kvinnor. | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-03-17 11:35 | |
![]() | Till Dudeniro Inget av mina inlägg 400 sidor bak i tråden från sidan 4... var undersökningar baserat endast på underlag gjorda av män, på män eller vad du skrev. Ditt "poblemet är" hade inget relevant underlag. Vi snackar om forskning på 2000-talet nu. Sluta underminera forskare, magnetröntgen, scanning och annat intelligent liv. 1. www.fpes.se/old/Femi...kn ing.html"Några konkreta skillnader är att den kvinnliga hjärnan har en tjockare hjärnbalk som förbinder hjärnhalvorna. Det är antagligen därför kvinnor har bättre simultankapacitet. Man har också visat att kvinnorna använder båda hjärnhalvorna och fler delar av hjärnan när hon lyssnar och talar. Män använder bara ena hjärnhalvan. Det kan vara därför mäns talförmåga drabbas hårdare vid en stroke." 2 Liknande forskning www.resurs.folkbildn...mm aman.htm"Ett annat faktum är att sex av sju savanter är män. Även bland autister är majoriteten män. Enligt autistexperten professor Simon Baron-Cohen har män mer en S-hjärna och kvinnor mer en E-hjärna, där "E" står för empati och "S" för system. Baron-Cohen hävdar att autism är en extremform av den manliga hjärnans fokus på systemtänkande. I programmet frågar sig forskarna om savanternas genialiska förmåga kan förklaras som en felkonstruktion av den manliga S-hjärnan?" 3 Självklart är alla unika och speciella människor formade av många fler saker än en struktur i hjärnan! Hittade ännu en artikel som var intressant ang skillnader även mellan homosexuella och hetersexuellas hjärnor. Också i de skillnaderna finner man stöd för manligt och kvinnligt tänkande..tycker jag. www.dn.se/nyheter/ve...a- 1.595398 Biologiska skillnader finns och är bevisade. Man kan tolka det på vilket sätt man vill men klarlagt är att skillnader finns. | |
| pion ekrot | 2009-03-17 11:47 | |
![]() | "Biologiska skillnader finns och är bevisade. Man kan tolka det på vilket sätt man vill men klarlagt är att skillnader finns." Ja, precis. Jag tycker det är intressant att fråga sig varför sådan forskning bedrivs annat än i rent medicinska syften, möjligtvis. När man gör tolkningar av och drar sociala slutsatser av biologiska fakta blir det sk "biologism", vilket inte är samma sak som biologi. Biologismen rör sig över tveksamma etiska gränser, är fullt av diverse dilemman och blir också väldigt ofta kritiserade utav andra forskare. Det är svårt att dra någon fast gräns mellan biologi och miljö, och därmed är det också meningslöst/omöjligt att dra några fasta slutsatser. | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-03-17 12:27 | |
![]() | Det tycker inte jag. Jag tycker det är lika intressant att forska om hjärnan och biologiska skillnader som inom vilket annat forskningsområde som helst. Jag bryr mig inte om laddningen manligt och kvinnligt, makt eller jämlikhet i frågan. Motståndet till att accpetera sådan här forskning ligger i den laddningen. Man vill eftersträva "likhet" därför att det ingår i vår moderna kultur och allt annat ses som ett hot. (Helt i onödan) Separerat från allting är det intressant och det kommer bli intressant vilka slutsatser man drar. Likväl är det intressant med tanke på allt tyckande hit och dit angående utpräglat homosexuella människor. I vissa fall kanske en påvisad bevisbar biologisk skillnad faktiskt kan hittas (så som i länken jag länkade till) Då blir det genast otroligt onödigt och meningslöst att säga till och döma människor utifrån någon slags moralisk ståndpunkt vilka de ska tycka om och inte och man kan inte heller relatera exempelvis till en biblisk källa om vad en människa ska tycka och inte, vilekt verkar vara populärt härinne. Vi får bevis på att en person inte har förmåga till val, på samma sätt som vi inte kan välja vilken mat vi tycker om eller färg kanske. Jag ser mestadels fördelar med forskning om biologiska processer i hjärnan. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-03-17 12:28 | |
![]() | Mekano, du äger sönder. | |
| milla39 | 2009-03-17 13:04 | |
![]() | Bakom varje framgångsrik man står en förvånad kvinna :) | |
| E Soul - Ej medlem längre | 2009-03-17 13:26 | |
![]() | Mekano 2009-03-17 12:27: “Det tycker inte jag. Jag tycker det är lika intressant att forska om hjärnan och biologiska skillnader som inom vilket annat forskningsområde som helst. Jag bryr mig inte om laddningen manligt och kvinnligt, makt eller jämlikhet i frågan. Motståndet till att accpetera sådan här forskning ligger i den laddningen. Man vill eftersträva “likhet” därför att det ingår i vår moderna kultur och allt annat ses som ett hot. (Helt i onödan) Separerat från allting är det intressant och det kommer bli intressant vilka slutsatser man drar. Likväl är det intressant med tanke på allt tyckande hit och dit angående utpräglat metrosexuella människor. I vissa fall kanske en påvisad bevisbar biologisk skillnad faktiskt kan hittas (så som i länken jag länkade till) Då blir det genast otroligt onödigt och meningslöst att säga till och döma människor utifrån någon slags moralisk ståndpunkt vilka de ska tycka om och inte och man kan inte heller relatera exempelvis till en biblisk källa om vad en människa ska tycka och inte, vilekt verkar vara populärt härinne. Vi får bevis på att en person inte har förmåga till val, på samma sätt som vi inte kan välja vilken mat vi tycker om eller färg kanske. Jag ser mestadels fördelar med forskning om biologiska processer i hjärnan.” Man kan oftast hitta mönster i vad man vill, men det är sällan som mönstren säger så mycket om något egentligen. Att det är större spridning bland män än vad skillnaden är mellan manligt och kvinnligt genomsnitt innebär ju i praktiken att skillnaderna ligger inom osäkerhetsintervallet, och alltså inte är påvisade. | |
| sophistry - Ej medlem längre | 2009-03-17 14:54 | |
![]() | Hur som helst, E Soul, så är det inte forskarens fel. Det är bara så. Att en man har mindre hjärnbalk än kvinnan behöver väl inte innebära att Han har färre nervtrådar där än vad Hon har i sin hjärnbalk. Ok, även om han skulle ha färre nervtrådar där än vad det finns i kvinnans hjärnbalk, så är det inte forskarens fel. Att vi har två händer och inte fyra (vilket skulle ibland behövas) är väl inte forskarens fel heller. De forskar ju bara för att få sin del av institutionernas stadsbidrag att leva på. Se dig i spegeln MAN, och säg: "Så här är jag och det trivs jag med". Gör det tio gånger på morgonen och tio gånger på kvällen. Du är BRA och DU DUGER! | |
| Måns_E | 2009-03-17 15:00 | |
![]() | *GÄSP* | |
| hannaroman - Ej medlem längre | 2009-03-17 15:02 | |
![]() | Jag har mest makt. Stäng tråden. Okej? Mouche älskar mig. Så man kan säga att jag och Mouche delar på makten (läs: jag har snott all hans). Mouche och jag ska gifta oss. Ska fria till honom imorgon. Nu vet jag inte ens vad jag snackar om så det är nog bäst att sluta. | |
| Dyslekso | 2009-03-17 15:11 | |
![]() | E Soul (och andra): Det ovanstående gör mig alltid lika misstänksam. Finns det inte en mängd företeelser där man kan hävda att spridning inom en grupp är större än den genomsnittliga skillnaden mellan grupper Vad är störst av lägenheter och hus? De flesta skulle nog svara hus på den frågan, men spridningen lär ju vara större inom de båda grupperna vad gäller ytan än vad den genomsnittliga skillnaden mellan grupperna är. Om man då pratar generellt borde det väl ändå vara ok att säga att det finns skillnader. Pratar man om män och kvinnor och deras fysiska egenskaper är det ju uppenbart att hundra män kommer att vara starkare än hundra kvinnor, även om man inte bestämt kan säga att en slumpvis vald man är starkare än en slumpvis vald kvinna? Frågan är när de generaliserande slutsatserna kan användas, och där blir det genast lite knepigare. Idrottsligt görs ju redan en indelning, men vad gäller intellektuella (arbets)uppgifter går det nog inte. | |
| sophistry - Ej medlem längre | 2009-03-17 15:19 | |
![]() | Där ser man, kvinnor vet inte ens vad de säger, när de blir påverkade av en man(s makt) hannaroman, frågan är, vem av er två, du och Mouche, har makten och är den starkaste. | |
| pion ekrot | 2009-03-17 15:22 | |
![]() | Mekano: Fast just smak är ju något som kan vara väldigt föränderligt över tid, och över kort tid dessutom. Vad menar du med skulle vara "bevis"? Exempel på fördelar förutom rent medicinska? "Man vill eftersträva "likhet" därför att det ingår i vår moderna kultur och allt annat ses som ett hot. (Helt i onödan)" Ren bullshit verkligen, säger jag. De flesta biologism-kritiker vill tvärtom peka på mångfaldheten, till skillnad från likformigheten i att hela mänskligheten ska delas in i två delar varav den ena är "si" och den andra är "så". Barockt. (Notera också skillnaden mellan biologi och biologism, varav det förstnämnda INTE är det som kritiseras). Jag bryr mig inte heller om nån sån "laddning". Jag bryr mig (om något) om vilka eventuella praktiska konsekvenser det till exempel kan få om en man helt seriöst tror att han inte kan knyta an till sitt eget barn det första halvåret p.g.a att han är man, e.t.c e.t.c. | |
| sophistry - Ej medlem längre | 2009-03-17 15:23 | |
![]() | Dyslekso, där ser man. Vad är störst - hus eller lägenhet. Hus är större, men många lägenheter i ett våningshus är ju ett stort våningshus, som är större än en villa. Eftersom kvinnor inte drabbas av prestige i lika stor utsträckning som männen, så går de ihop och bildar starka grupper. Gruppens kvinnliga "list övergår mannens förstånd". (skojar bara) | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-03-17 15:33 | |
![]() | Dyslekso, när skall vi gifta oss? | |
| pion ekrot | 2009-03-17 15:37 | |
![]() | Dys: Nu handlar det nog inte mest om strikt fysiska egenskaper, utan om egenskaper som är betydligt mer flytande och godtyckliga. | |