Spelrum
Giraffen33
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 339

Forumkategorier

Användare Inlägg  
pion ekrot2009-04-02 01:35
Antal inlägg: 3340

dgeo: Man kan inte välja det nu, eftersom adekvat information inte verkar framgå för köparen.

le-lou2009-04-02 01:35
Antal inlägg: 17500

en snabb död?

dgeo27 - Ej medlem längre2009-04-02 01:37
Antal inlägg: 450

denna ras är en ganska så ny ras för människan.den är avlad av människan för att vakta sin flock,så klart de går att få den familje vänlig,pantrar är inte avlade av människor

dgeo27 - Ej medlem längre2009-04-02 01:38

basta:jag har inte sagt att jag vill ha denna hund,även fast den är fin.men tycker de är fel med förbjud

Caligatia2009-04-02 01:40
Antal inlägg: 2187

dgeo, jag tror inte heller på ALLT jag ser på TV.
Men om du tittar på hela kroppsspråket hundarna uppvisade, det faktum att en uppfödare med såpass stor erfarenhet av krävande hundar starkt avråder från att skaffa den här hunden.

Jag har ingenting emot kamphundar däremot, men den här verkade totalt oberäknelig - och ja. Farlig. Det FÖRSTA jag kom att tänka på när jag såg hunden första gången var "Cujo".

upa - Ej medlem längre2009-04-02 01:41
Antal inlägg: 2565

dgeo27, nu talar du om en ras som inte existerar än, en fd herdehund som avlats fram till sällskap. Just nu är det en herdehund som inte alls verkar ha avlats för att få bort vissa oönskade egenskaper om den ska röra sig bland folk.

le-lou2009-04-02 01:42

dgeo, varför ska man prompt införa vilda djur i alla avseenden som denna hund helt ärligt är? Vad tjänar vi på det? Vad tjänar hunden på det? Förutom att du under din vänjarperiod utsätter dig själv och andra för stora risker?
Jag fattar inte grejen. Varför ska vi människor så enfaldigt tro att vi kan tämja allt? Vi är så korkade att vi tror att vi kan kuva instinkter som djur har sedan hundratals år tillbaka, bara för att vi läser en bok i hundpsykologi. En del djur LÅTER oss tämja dem, en del inte.
Låt det vara, och förbjud raser som det här i områden med folk i.

Varför är det fel med förbud dgeo? Förklara det för mig, för jag förstår faktiskt inte vad du kämpar för?

dgeo27 - Ej medlem längre2009-04-02 01:42

den finns alltid avikande kullar från varje ras,som beter sig annorlunda än vad dom ska göra...jag tycker inte denna kanske ska vara en familjehund,men de går säkert få den trevlig med,men den ska inte förbjudas för de

Caligatia2009-04-02 01:44

Åter, det jag främst upplevde talade emot den var att den uppgavs uppvisa aggressiva tendenser framförallt när man skulle kontrollera den på något sätt.
Det sades ju rakt ut att den här hunden var jättehärlig att ha att göra med, så länge den fick göra som den själv ville.

anneli72 - Ej medlem längre2009-04-02 01:46
Antal inlägg: 11612

Om jag hade en hund som inte lydde mej skulle den hunden
få gå sin egen väg.
och jag skulle säga lycka till.

dgeo27 - Ej medlem längre2009-04-02 01:46

upa:denna ras har funnit ett tag och de är en vakt/herdehund..men alla är så rädda för de okända..varför ska man förbjuda vissa raser,för den är mer vild än vissa?för den är kanske en enmanna hund som kräver mkt tid?jag tycker bara de är fel att man ska förbjuda raser på grund av detta,som sagt de finns alltid avikelser

le-lou2009-04-02 01:46

stackars hund, så här går det:
images.google.se/img...N% 26um%3D1

visst ser stackarn glad ut :(

dgeo27 - Ej medlem längre2009-04-02 01:49

anneli:om inte ditt barn gjorde som du ville skulle den få gå sin egen väg då?precis samma sak...

le-lou vad vill du visa me den bilden,att den som hade den hunden inte var lämplig nog?kolla blocket så lär du nog hitta en golden som en familj inte kunde ha på grund av vissa omstädigheter

Caligatia2009-04-02 01:50

(dgeo, det verkar som ett avvikande beteende hos denna ras hade varit ett "normalt" beteende för övriga hundar.)

Caligatia2009-04-02 01:52

och vad har du förresten att säga om den ursprungliga uppfödaren; som fick rasen registrerad?
Som HADE stor erfarenhet av krävande hundar, men som ändå inte klarade av hunden? VEM skall klara av den här hundrasen menar du?

dgeo27 - Ej medlem längre2009-04-02 01:52

vad är normalt beteende då?

dgeo27 - Ej medlem längre2009-04-02 01:53

vem säger att de inte var just den kullen?finns de undersökningar om folk som har den hunden som är trevlig?

Caligatia2009-04-02 01:54

Det var därför jag satte det inom citationstecken.
En "normal" hund uppfostrar du, du är den dominanta, flockledaren, och hunden skall lyda dig. Vilket den gör om du gör rätt.
Den här uppgavs bete sig tvärtom; ju mer ägarna försökte uppfostra/kontrollera den, desto mer markerade hunden att det var DEN som bestämde, DEN som var flockledaren.

le-lou2009-04-02 01:54

dgeo27 - okej, blindfolded. Att det här ödet inträffar förmodligen bra mycket oftare med den här rasen i familjehänder än med andra.
Sökte på hunden i häst forum jag hänger på och fann bla:

"hade en ovtjarka på hundklubben. den avlivades för ett tag sen, 1år blev den. trevlig till att börja med lite osäker, men ju äldre den blev desto mer aggresiv blev han. tom mot folk han kände. han gick och tittade ut vem han skulle hoppa på. en mycke obehaglig hund. han skulle ha fått göra det som han är gjord för istället, vakta får nästan utan mänsklig kontakt."

"Har mött ett 15 tal kaukasisk ovtjarka, Det är väldigt svåra hundar för nybörjare och många omplaceras när de blir ett år, dock mognar rasen väldigt sent.

De är väldigt egna, man bör veta vad man ger sig in på, De har ett ganska säreget vaktsätt, där tiken springer i stora cirklar o varnar övriga flocken."

Men dgeo, du verkar inte vilja förklara varför du inte vill ha förbud mot dessa hundar.

upa - Ej medlem längre2009-04-02 01:56
Antal inlägg: 2565

dgeo27, hunden existerar inte idag som en sällskapshund, det du tyckte den mycket väl kunde vara. Hunden är inte bara relativt till andra raser lite vildare, den är direkt farlig för sin ägare och andra just för att den är framtagen för ett ändamål som kräver det. Vad är så förbannat svårt att fatta?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?