Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 45 |
Mobilspel
| Pågående | 19 489 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-23 21:42 | |
![]() | Missförstå mig inte sally. Det står dig fritt att tycka vad du vill om invandrare och muslimer. Det är din rätt och jag tycker det är bra. Däremot kommer jag att vara på dig likt en vårta i röven varje gång du försöker stödja din åsikt i fördomar och rena hej-kom-och-hjälp-mig slutsatser som bottnar i okunskap. Det som ofta identifierar en främlingsfientlig är ofta ett systematiskt förnekande av innebörden av deras resonemang. Dina två punkter 1 och 2 och din respons säger ju en hel del: Du baserar en av punkterna på svensk vapenindustri (som förklaring på din invandrarsyn!?), den andra på att invandrare = muslimer = fötryckare. Liknande slutledningsförmåga är ju nästan i klass med Columbus, jag ser det därför är jag framme. I indien. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-23 21:57 | |
![]() | Jag tror du missförstått mig, ja. Eller också ser du inte vad jag försöker säga. Detta pga att du är i så stark försvarsställning. Självklart är det inte invandrarnas fel. Men medan du tycker att vi därför borde vara ödmjuka och hjälpsamma, tycker jag att vi borde skämmas! Det är ett vanligt hyckleri att tro att genom att vara snäll 'efteråt' så har man gottgjort något. Så ser inte jag det. Man gör rätt från början. Punkt slut. Jag skrev 'syn' med situationstecken. Och ja, kanhända inte du träffat människor som fått fly på kameler över bergen, du kanske heller inte träffat på omskurna kvinnor så du har en aning om de fysiska smärtor de får leva med resten av sitt liv. Troligen har du på sin höjd läst om småflickor som blivit våldtagna och bortgifta till våldtäktsmannen eller om de tonårstjejer som lever i skyddat boende pg.a hot från familjen. Jag har träffat dom, en del har jag arbetat med. Muslimer allihopa. Det har påverkat min syn negativt. Verkar det konstigt? Jag känner också flera muslimer vilka delar mina/våra demokratiska värderingar. Dom mår inte bra när vi förgyller bilden av islam och påstår att den är 'som vilken religion som helst'. Artikelförfattaren gav väl ett bra exempel på det? | |
| Pungobert - Ej medlem längre | 2009-04-23 22:15 | |
![]() | Dudinero: "Jag lever hellre i ett modernt, multi-kulturellt sverige, än ett trångsynt och ignorant sverige." . Problemet är att det inte blir ett multi-kulturellt Sverige när muslimerna tar över. Se dig om i arabvärden, där muslimerna ofta utgör den enda folkgruppen - där är det islam über alles som gäller - inte multi-kulti. Lägg ner fantasierna och kom till verkligheten. Muslimerna kommer inte hit för att berika oss, utan för att ersätta vårt samhällssystem med ett som inte har någonting med demokrati, mänskliga rättigheter eller mångkulturalism att göra. | |
| Polly Juice | 2009-04-23 22:20 | |
![]() | Lille Truto... för att nu tilltala dig lika nedlåtande som du tilltalar mig. "Sverige blev en världsnation vad gäller vetenskap, ekonomi, kultur redan innan den stora massinvandringen av muslimer." Vad jag minns av historilektionerna så tog Karl XII in turkiska muslimer som med sitt tekniska kunnande gjorde att ett nedgånget Sverige fick det uppsving som gjorde oss till en stor nation. Det vi nu istället ser är ett kulturellt, moraliskt och ekonomiskt förfall. Visst skall vi ta till oss influenser utifrån... Men vi behöver väl inte ta hit hela befolkningar för det? "Du kanske borde börja ställa dig lite frågor? Vill du att en skäggig karl skall bestämma att du måste bära slöja? Det är faktiskt vad som just nu pågår i Mamlös Rosengård där religiösa vakter tvingar tjejer att bära slöja. Vill du räknas som mindre värd än en man?" För det första; i vilket patriarkalt samhälle som helst räknas kvinnor redan som mindre värda än män, vare sig statsreligion heter islam eller kristendom eller shinto. T.ex, så har kvinnor lägre lön än män i Sverige, även om de utför samma jobb. Jag är nyfiken på att se hur du tänker skylla det på invandringen. För det andra, såväl skäggiga som renrakade män tvingade kvinnor att bära slöja en gång i tiden i Sveriges historia. Inte chador, men ett huckle som dolde håret för att visa att hon var en respektabel gift kvinna. Detta är en sedvänja som vi lade bort med tiden. Om muslimska kvinnor väljer att sluta följa traditionen att bära slöja, precis som historiens svenska kvinnor gjorde, så kommer vi en dag att enbart se barhuvade kvinnor på stan. Under tiden kan vi grubbla över vad du insinuerar att invandringen skulle innebära att karlar skulle få för sig att de kan tala om för mig hur jag ska klä mig. (Bortsett naturligtvis från de karlar som ligger bakom modet, såsom Lagerfeldt och Ralph Lauren, och alltså indirekt försöker tala om för mig hur jag ska klä mig, men i och med att de varken har skägg eller ber till Allah så tror jag att du inte känner dig oroad av dem.) "Du kan inte sitta och prata om vikten att få hit människor som skall lära dig lite exotiska danser etc när priset blir vår allas frihet." För det tredje, så var det DU som begränsade invandringens värde till att vi lyckats få kebab och falafel. Jag talade om filosofi, litteratur, konst, kultur, och livserfarenheter - vilket du helt ignorerat, ser jag. För det fjärde - på vilket sätt hotar invandringen vår FRIHET? Har du någonsin träffat en invandrare som sagt "jag tycker att du inte borde få ha rösträtt, jag tycker att du borde tvingas att gå i kyrkan/moskeen/synagogan/ templet, jag tycker att du borde förbjudas att äta griskött/nötkött/kräftor. .." ??? Du använder väldigt fina ord, men du SÄGER egentligen inte ett skit. Du bara rapar ur dig samma trötta gamla klyschor som alla främlingsfientliga typer vräkt ur sig. Jag hörde samma ytliga argument redan på 90-talet, och jag är fortfarande inte imponerad. | |
| Polly Juice | 2009-04-23 22:26 | |
![]() | Fasen, glömde att sätta citattecken runt Trutos gnäll om "kulturellt, moraliskt och ekonomiskt förfall" - nåja, de som läser inser nog att det inte var JAG som kräktes ur mig såna floskler. | |
| Goliath II - Ej medlem längre | 2009-04-24 08:54 | |
![]() | Jag förstår inte alls vad uppfinningar av diverse slag har med saken att göra. Från endera håll. Jag hävdar igen; religion är vägen till förfallet. Att tro för sig själv är en sak, men att stödja sig mot religionen och använda sig av den för att förtrycka och förstöra, det är helgalet! Jag begriper mig inte på er som tycker det är okej. HUR kan det vara okej?? | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-24 09:26 | |
![]() | MiniLudd och Sally93 är samma person va? Måste medge att det är lite förvirrande då folk byter mellan registrerade nick men samtidigt upprtäder i samma skepnad och åsikt. | |
| Truto - Ej medlem längre | 2009-04-24 10:20 | |
![]() | Jaja, vi får väl se vad som händer. Jag tycker bara det är oansvarigt att släppa in något som på andra håll visat sig vara så skadligt för civilisationen. Vi borde se hur islam beter sig på andra håll i världen och inte vara så förbannat dum-naiva och tro att det skall bli annorlunda här. | |
| efrezina | 2009-04-24 10:52 | |
![]() | sally. tror du verkligen att all muslimer som flytt till sverige gjort det pga av tvånget att bära burka eller slöja i sina hemländer????? jisses, det fattar du väl att dem flytt pga landets regim, sin fattigdom, krig och politiska åsikter o inte pga slöjan. Av alla muslimer som kommer hit har inte alla ens haft en slöja på sig, och absolut inte en burka då dne bara brukas i ett fåtal länder. | |
| Mårten | 2009-04-24 10:56 | |
![]() | Jag tycker att många här visar tecken på det världens visaste person, Pat Buchanan, kallar "demokratism" - d.v.s ett tillstånd där vurmandet för demokratin har gått utöver uppskattningen av den som ett av många möjliga statsskick och istället tagit formen av en ny religion med samma avarter som demokratisterna anklagar icke-demokrater för, de som annars är vanligast hos (andra) religiösa fanatiker. Man ser detta ganska tydligt när demokratismens fanbärare nummer ett - USA - kan tortera folk och internera dem i läger för att de är fiender till demokratin utan att demokratisterna själv tycker att detta är speciellt motsägelsefullt. Den i västvärlden ganska vanliga uppfattningen att det kan vara rättfärdigat med terrorbombning av ett geografiskt område på den grund att de som bor där har mer än en fru eller att kvinnor inte för köra bil är också det i mina ögon tecken på exakt den intolerans som man anklagar sina fiender för, något som i många fall dessutom är anklagelser utan grund. Jag tycker också att de som hävdar sig vara motståndare till att Islam etablerar sig i Sverige kan skilja detta från motståndet mot att utomnordiska folk och kulturer etablerar sig i Sverige över huvud taget. Jag må vara fördomsfull men jag har svårt att se de kategorier människor som oftast hänfaller åt islamofobi som några som kan skilja på, eller har olika uppfattning om, t.ex. Kurder (muslimer) och Syrianer (kristna), Bosnier (muslimer) och Kroater (katoliker) eller Somalier (muslimer) och Eritreaner (koptiska kristna) utan glatt buntar ihop respektive grupper till undergrupperna "turkar", "juggar" och "negrer". För att på ett rationellt sätt kunna ha en anti-islamsk inställning borde man även ha insikt och kunskap nog att kunna skilja på det religiösa klimatet i SaudiArabien (som tar ungefär lika lätt på Islam som man tar lätt på Kommunismen i Nordkorea) och t.ex. Turkiet (som lagstiftat MOT många saker som vi traditionellt hävdar är lag i muslimska länder) och inte bunta ihop alla icke-kristna länder till "länder där man slår sina fruar". För att på ett trovärdigt sätt kunna säga att det är Islams natur som är problemet och inte det faktum att många muslimska länder är länder som inte är lika utvecklade som t.ex. Sverige, bör man rimligen kunna visa på vilket sätt de muslimska länderna skiljer sig från "hemska" underutvecklade länder som anammat andra religioner, t.ex. folkmordsmekkat Rwanda (95% kristna, 4% muslimer) och dödsskvadronernas och drogkartellernas Colombia (90% katoliker). För att återknyta till det som föranledde denna tråd så var jag starkt kritisk till Mohamed Omar på den tiden då han var en liberal assimilerad mjukis, men jag har numera totalt omvärderat honom sedan han så fundamentalt tog sitt förnuft till fånga i julas. Jag ser faktiskt inget problem alls i det han säger i artikeln i Aftonbladet, Islam ÄR faktiskt botemedlet på många av våra problem i västvärlden. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-24 11:12 | |
![]() | Men vad är det som sger att vi inte skulle ha motståndskraft nog att stå emot negativa kulturförändringar, om nu islam och dess eventuella införande skulle vara det. Personligen skulle jag inte ta till mig en sådan inriktning vilket jag tror att de flesta andra traditionella svenskar inte heller skulle göra. Eftersom att jag ser det som mer troligt att invandrade kulturer slukas av den rådande så ser jag inte ett särskilt stort hot i att islam ska få ett fäste som utraderar den kultur baserad på kristendom som vi redan har. För att så ska ske så måste det ske en massinvandring likställd med en invasion eller en avyngling utan dess like utav fundametalistiska muslimer som redan finns och verkar i landet pluss att de ska leva och fostra sin avkomma i en total bubbla, låter det troligt? Jag tror snarare att vi har en hel del att tjäna på att släppa in andra influenser utifrån. Matinfluencer är ett bra exempel på hur "efter" vi har varit gastronomiskt innan utländska influencer har kommit. Jag förutsätter kallt att den som pratar så som Truto enbart äter fläsk och kallops allt annat vore skenheligt, samt att den typen av människor inte köper ett hus i Thailand eller liknande. För tänk vilken katastrof det skulle vara för den thailändska kulturen om de fick en svenskmob som mer eller mindre kriminellt skulle medverka till de thailändska kökets undergång genom införandet av falukorv som sed, curryfalukorv i cocos någon? | |
| Mårten | 2009-04-24 11:17 | |
![]() | Finns det överhuvudtaget något historiskt exempel på ett land vars ursprungsbefolkning anammat Islam efter invandring av muslimska grupper? Jag kan ju komma på ett och annat exempel där kristen invandring haft den effekten men inga muslimer. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-04-24 11:24 | |
![]() | Vad beror det på då? | |
| emman | 2009-04-24 11:27 | |
![]() | muslimska korståg är väl historiskt set inte fullt lika vanliga (iaf inte efter 800-talet). | |
| emman | 2009-04-24 11:28 | |
![]() | *sett | |
| Truto - Ej medlem längre | 2009-04-24 13:39 | |
![]() | Vi har ju ett relativt färskt exempel i Kosovo. En stadig ström av muslimer gör att man tränger ut icke muslimer och till slut tar man över med våld. Och du Risotto är ju bara för mycket. Har du helt missat att vi haft en massinvandring under flera decennier? Har du helt missat hur läget nu ser ut i Malmö och flera andra ställen i Sverige? Det ser absolut inte ut som att de invandrade kulturerna "slukas" utan tvärtom så radikaliseras de och segregationen ökar. Man tar över hela stadsdelar. Nu senast så har brandförsvaret givit upp Rosengård. Man kommer inte längre att rycka ut pga allt våld de utsätts för när de åker dit. Steg för steg vinner den nya invandrade kulturen ny mark. På DIN bekostnad. Och lilla Polly som absolut inte skulle acceptera att några män bestämmer hur hon skall klä sig... Tjejerna i Rosengård kanske tycker som du men de får stryk om de inte fogar sig... Är verkligen lite exotiska danser och maträtter värt allt det dåliga? Gruppvåldtäkter en masse, hedersvåld, gängkriminalitet, gaturån, misshandel, mord, otroligt högt bidragsberoende. Det går inte en dag utan att vi ser handfasta exempel på detta i press & TV. Hur kan ni vara blinda för allt detta destruktiva och istället börja snattra om matkultur? Islam som den stenålderskultur den är har inte att göra i ett civiliserat samhälle. | |
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2009-04-24 13:48 | |
![]() | Amish är botemedlet. Om de bara skar ner på antalet timmar man måste arbeta...sedan vore det ju kul med en radiomottagare också. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-24 14:16 | |
![]() | Det mest uppmärksammade våldtäcktsmålet just nu är de minderåriga flickor som har blivit förledda till gruppsex med sadistiska inslag och där en scoutledare sitter häktad för delaktighet, är det en muslimsk scoutledare måntro? jag får nästan anta det eftersom rediga svenska soutledare inte gör sådant efter vad jag har fått lära mig i den här tråden. Som jag lärde mig i skolan så berodde balkankriget i början på 90-talet pga den stora blandningen av kulturella grupper som har sitt ursprung i det ottomanska rikets glansdagar. Egentligen kunde folk leva samman utan problem oavsett vilken kultur de tillhörde men så kom det någon som helt plötsligt började hävda etniska skillnader och då var rensningen igång. Jugoslavien har hela tiden varit en krutdurk för konflikter och alltid varit Europas oroliga hörn, Första Världskriget startade där och det var inget konstigt att det small även på 90-talet, hade det inte hänt då så hade set smällt nu istället. Det ottomanska herraväldet över Balkan strävade aldrig efter att omforma människor i deras kultur, de redan kristna fick fortsätta vara det och de fick även fortsätta att producera och dricka vin, något som egentligen är bannlyst inom islam. Truto, jag tror att du ser lite kortsiktigt, både bakåt och frammåt, för att du ska kunna beskriva en rimlig bild av verkligheten. Om det är så som du beskriver det i Rosengård så är det väl upp till ordningsmakten att ta tag i problemet och göra det med de medel som behövs. Jag kan inte tänka mig att det sitter ett gäng mullor i Malmös kommunfulmäktige som absolut förbjuder åtgärder efter behov om situationen så kräver det. Jag tror att du är missnöjd med det du ser men inte förstår så som de styrande förstår och därför sedan förstorar upp problemet för att kunna göra din rädsla än mer hörd. Domedagsprofeter har setts till förut men de har sällan farit med sanning, snarare osanning. | |
| Måns_E | 2009-04-24 14:47 | |
![]() | Truto beskriver inte någon bild av verkligheten, han fabulerar egna fakta och överdriver händelser för att det skall passa för hans argumentation. Bara en person som utan uppbackning på allvar påstår att det har utfärdats 100 000 permanenta uppehållstillstånd till muslimer i Sverige 2008 skall man inte ta på allvar. | |
| Truto - Ej medlem längre | 2009-04-24 14:49 | |
![]() | Det är inte jag som beskriver Rosengård. Det är dagliga rapporter i media. Var bor du egentligen som inte verkar ha hört om detta? Sedan så har jag aldrig sagt att inte etniska svenskar bär sig illa åt... men dem får vi hantera så gott det går. Det jag har vänt mig mot är att den största delen av sådan kriminalitet är importerad. Det kan vi leva förutan här anser jag. Vad gäller Kosovo så har du rätt i att det var blandning av olika kulturella grupper (främst serber och muslimer) som var orsaken till kriget. Så varför göra samma resa med Sverige? Det är inte jag som ser kortsiktigt på problemen. Det är du. Du vägrar konsekvent att titta på andra varnande exempel runt om i världen och krystar värre än... jaaa jag vet inte vad, för att inbilla dig själv och andra att islam inte är något hot mot vår livsstil. Jag tittar inte kortsiktigt. Jag försöker föreställa mig vad som kommer att hända om 10, 20 eller 30 år av fortsatt massinvandring och det ser INTE muntert ut. | |