Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 462 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| basknas | 2009-04-27 23:50 | |
![]() | heter sifo fiso i finland? | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2009-04-27 23:51 | |
![]() | Äntligen, som jag har väntat på den där kursiverade texten bredvid ditt namn. | |
| basknas | 2009-04-27 23:51 | |
![]() | nä, det borde ju heta fifo... | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2009-04-27 23:51 | |
![]() | Ovan till belugavis. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-27 23:51 | |
![]() | alfasud, jag tycker inte det är så urvattnat som du får det att låta som. Jag ser en "naturlig" utveckling i linje med vårt samhälles utveckling och ökad jämställdhet: Dels kan en man våldta sin fru (fortfarande exkluderat i en del amerikanska stater, t.ex!), dels så behöver inte en våldtäkt innebära våld eller hot om våld (fortfarande ett kriterier i vissa länder och i en del amerikanska delstater). Nu senast har man väl försökt tackla det här med kvinnor som t.ex. blir våldtagna under kraftig alkohol/drogpåverkan och när de inte är vakna/medvetna (vad kvinnan gjort skall inte påverka) Det är tämligen ovanligt, trots kanske en del mäns farhågor, att kvinnor slentriananmäler en våldtäkt för att hon haft "dåligt" sex eller har dåligt samvete, och i den mån det sker så tror jag faktiskt en del (inte alla!) uppmärksammas av läkare eller åklagare. Fast jag är ingen expert på området. Menar bara att jag tror lagstiftningen är med större åtalsmöjligheter idag än för 25 år sedan betydligt bättre. | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2009-04-27 23:54 | |
![]() | "Det är tämligen ovanligt bla bla bla" Närmare bestämt är det enligt Diesen & Diesen (de två största beivrarna av hårdare lagstiftning) ungefär två procent. En av 48 fällda för något år sedan visade sig vara falskt anklagad. Det är en för många. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-27 23:58 | |
![]() | Dom flesta män har bra koll på hur det ska vara eller hur en kvinna beter sig när hon är 'på G' Jag förstår inte ens oron över att riskera att bli falskt anmäld för våldtäkt. | |
| pion ekrot | 2009-04-28 00:00 | |
![]() | Jag förstår inte heller det. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-28 00:00 | |
![]() | Ja, det är ju illa. Det är alltid illa när folk anklagar falskt. Oavsett vad saken gäller. | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2009-04-28 00:03 | |
![]() | Kritiken baseras inte på "en del mäns farhågor", för att citera den dudeniranska debattekniken. Den baseras på principen att fria heller än fälla, att bevisbördan ligger hos den som anmäler. Jag är inte ett dugg orolig över att åka dit på de narkotikabrott dudeniro använder som exempel i "hur vet ni när man är skyldig"-tråden. Vad jag inte förstår är varför ni tror att ett åberopande av principer om rättsskydd är ett uttryck för personlig rädsla. | |
| strom9030 | 2009-04-28 00:04 | |
![]() | Jag skulle med största intresse se några goda förslag om hur vi ska komma till rätta med det problem som diskuteras vitt och brett här? Jag har inte sett några goda förslag så här långt men jag är hyfsat säker på att StorTrut har radikala åtgärdsförslag i rockärmen? Kanske ska vi rensa landet på invandrade element och få "rent i farstun"? Undrar vilka följdeffekter det skulle få på Svearike i så fall...vi skulle förmodligen bli världsbäst i våldtäktsligan också...eller? Vad är det som får män (ja, jag tror nog jag vågar säga att det fortfarande är de som leder våldtäktsligan) att våldföra sig på kvinnor? Vi har ju alla ett ganska bra hum om att en våldtäkt i grunden är ett uttryck för makt- och förnedring och då måste man fråga sig vad det är hos kvinnan som utlöser detta behov? Känner sig män hotade av kvinnor? | |
| Jacob_Flygar - Ej medlem längre | 2009-04-28 00:09 | |
![]() | Den oron tycker inte jag är så svår att begripa. Eftersom många våldtäktsdomar just grundar sig på att kvinnans uppgifter bedöms som trovärdiga och tillförlitliga. Ord mot ord. Och även om det rör sig om en falsk anmälan så är det ju samma "spår" oavsett om det varit ett frivilligt samlag (eller annat som också rubriceras som våldtäkt) som om det varit våldtäkt. Oavsett vilket kön man har tror jag att de flesta skulle vara oroliga för att bli anklagade och till och med dömda för något de inte gjort. Sally, om vi i stället gör exemplet att det från ditt jobb försvinner 10 000 kronor. En person säger sig ha sett att det var DU som stal pengarna och den personen har i sin tur direkt efter att stölden upptäckts berättat om det för tre andra arbetskompisar. I rättegången är det dessa personers berättelse som ligger till grund för att du, mot ditt nekande fälls..... Skulle du då inte INFÖR rättegången vara orolig för att bli dömd? Skulle du inte tycka det vore obehagligt? Skulle du inte fundera över hur det kommer att bli fortsättningsvis på jobbet, ja om du får behålla det? | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-28 00:09 | |
![]() | Nu är det ju fortfarande så att när det kommer till åtal så frias fortfarande fler än vad som fälls i just våldtäktsmål. ( Man friar oxå i andra mål pga brist på tillräckligt med bindande bevis, trots att uteslutningsmässigt ingen annan än den åtalade skulle kunna ha begått brottet.) | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2009-04-28 00:11 | |
![]() | Jaja, men era funderingar om "mäns farhågor" är egentligen förbehållen en mycket slemmigare sorts fiskar en de som simmar runt i den här ankdammen. "Är du emot dödsstraff? Är det för att du tror att du kommer att riskera ett sådant straff?" "Är du emot utvisning av invandrare till Egypten? Är det för att du är terrorist själv?" "Är du emot publicering av pedofilers namn på nätet? Är det för att du är pedofil själv?" "Är du emot en skärpt våldtäktslagstiftning? Är det för att du tror att den kommer att gälla dig?" etc, etc. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-28 00:12 | |
![]() | Det är oxå så att den friande domen i Tingsrätt kan ge fällande dom i Hovrätt precis som vice versa. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-28 00:15 | |
![]() | Du har många gånger ett obildat sätt att uttrycka dig på om andra människor som inte motsvarar den höga utbildning du ,förmodlingen, har Jaap. Det gör det lite tråkigt att ens försöka svara dig. | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2009-04-28 00:17 | |
![]() | Jag tror inte heller man direkt behöver "känna oro" för att på falska grunder bli anklagad för våldtäkt. Men jag har sett några fall (där rättssystemet troligen fungerade) där häktade män gått fria efter X antal omhäktningar. Anledningarna i dessa fall för de falska anklagelserna har varit: Hämnd, ånger efter tillfälliga sexuella relationer, ånger över otrohet och uppmärksamhetstörst. Det är förmodligen inte alldeles ovanligt, även om det kanske inte är så många som blir dömda i slutänden. Men att oskyldig ha suttit häktad misstänkt för ett sådant brott - kan knäcka vem som helst. Vad jag vill ha sagt är att även om det sker sällan, så är det inte försvinnande få händelser heller. I princip kan vem som helst faktiskt drabbas - allra helst om denne "vem som helst" har tillfälliga sexuella relationer med okända personer. | |
| Jacob_Flygar - Ej medlem längre | 2009-04-28 00:20 | |
![]() | Några av mina förslag. 1) Oavsett om den misstänkte begär det eller inte bör INGET polisförhör angående sådan här brottslighet hållas utan advokat. 2) Alla polisförhör, såväl med målsäganden som den misstänkte, ska spelas in på band. Detta sker på många ställen inte eller så spelar man in förhör med t ex den åtalade varför den personens tvekan eller ovilja att svara på någon fråga blir tydlig medans målsägandeförhören inte sällan skrivs i referatform och där målsäganden sedan fått godkänna det hela. Det innebär bland annat att det inte framgår hur frågan är framställd, om målsäganden tvekat eller inte velat svara, hur många gånger frågan ställs, om det varit avbrott i förhören. 3) Större krav ska ställas på åklagarens objektivetsplikt. 4) Försvaret ska i större utsträckning få möjlighet att ställa frågor till målsäganden under förundersökningen. 5) I förundersökningen och domarna ska också framgå om det är så att målsäganden vägrat att lämna in intyg eller inte gått med på att polisen gör det. Jag vet inte hur många fall jag sett där det står att kvinnan varit sjukskriven si och så länge, men där ingen koll görs. 6) Rättsintygen nu skrivs ofta av målsägandens ordinarie läkare. Det ligger ju i sakens natur att en läkare tror på vad patienten säger och så ska det ju vara i vanliga fall, men här handlar det om juridik också. Även en utomstående läkare bör därför bedöma och skriva ett utlåtande angående det. 6) Bättre motiverade domar. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-28 00:20 | |
![]() | Två procent av dömda är naturligtvis för mycket jaap. Jag beskrev början på rättsprocessen. Jag vet inte hur D&D har kommit fram till siffran (genom att gå igenom rättsfall och ompröva domar? Eller handlar det om domar som överklagats och fått ett annat domstol i t.ex. länsrätten?). Vi har ju ett system med möjlighet till att överklaga en dom just för att säkerställa rättssäkerhet. Det låter svårt att säga något om två av 100 utan att ha något att relatera till. | |
| strom9030 | 2009-04-28 00:21 | |
![]() | Jag just grundar sig på att kvinnans"...bla bla bla. Vad har du för belägg för det? Jag lägger mig i ditt exempel till sally93 och svarar på din fråga om den påstådda stölden: Vi får väl åtminstone ha lite tilltro till den svenska jurist- och domarkåren och inse att det där inte duger att fälla någon i en svensk domstol. Det är ett befängt exempel och jag tror knappast att du kan hitta ett exempel på att en påstådd våldtäktsman blivit dömd på hörsägen från icke-närvarande-under-hän delsen vittnen. Rätta mig gärna om jag har fel... | |