Spelrum
Giraffen36
Krokodilen4
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade68
Mobilspel
Pågående19 419

Forumkategorier

Användare Inlägg  
remvanrijn2009-10-11 09:06
Antal inlägg: 16500

tillägg till run-marie
familjen tänker jag större än bara föräldrar/barn. , snarare släkten då.

i olika faser i livet har man det ibland ekonomiskt knapert, andra tider har man gott om pengar. Om man då vidgar vyarna till släkten finns där några med småbarn samtidigt som de är ensamstående elelr kanske arbetslösa. Men några äldre/yngre släktingar befinner sig inte i den fas just då och kan säkert hjälpa.
Tro på dig själv och dina förmågor, men va inte rädd ( elelr skäms) för att be andra.
Om man ser hur folk i andra länder/kulturer tar hand om barnomsorgen eller sina äldre släktingar, så kan jag nog påstå att det både ger harmoni och är berikande, medan ansavaret i sverige oftast läggs på staten.
min erfarenhet är , utan att räkna på fått/gett summor, att ingen förlorar på sånt. Inom släkten är man till för att hjälpa, en annan gång behöver man hjälp.
Den unge som bor kvar, bor billigt, samt ger föräldrarna nåt av sin inkomst ifall de tjänar pengar. har de ingen inkomst än, så besparar man dem utgifter och en start med skulder.
Har man en nära band inom släkten finns det alltid yngre som behöver extra inkomster och äldre som behöver praktiskt hjälp. och så länge det inte handlar om medicinsk vård är det väl alltid roligare att få hjälp av en släkting än av 35 olika ansikten under ett år av kommunens hemtjänst?

myra64 - Ej medlem längre2009-10-11 10:27
Antal inlägg: 578

Håller med Rem.
Har själv en 22 åring som bor kvar hemma pga inget jobb, och inga utsikter till att hitta ett heller. Han har sommarjobbat de senaste 3 åren och lever resten av året på det han lyckas skrapa ihop då, eller om han har tur och de behöver hjälp flera gånger. Det är väl ingen ide att sänka honom med att be om 2000 i månaden till hyra, el och internet när han har ungefär 1500 att leva på själv varje månad, och då röker han också. Jag brukar få en del av internet betalt och någon annan liten räkning , om jag ber honom. Sin mat står han mestadels för själv.
Vad ska man göra då? Inte upphör min plikt som förälder bara för att försörjningsplikten upphör? Inte flyttar jag till mindre bostad den dagen barnen, ett efter ett, tagit studenten, "för då ska de ju flytta ut och klara sig själva"!!
Jag bor redan trångt som det är, men så länge han inte har så han klarar att betala en hyra så är det ju ingen ide att "slänga" ut honom för risken är ju bara att han kommer tillbaka, med massa skulder i bagaget! Eller att det går honom riktigt illa!!!
Det är väl så det är att vara förälder att man måste hjälp, stötta, ta hand om barnen tills de kan stå på egna ben, och så länge de inte har jobb med lön som går att leva på utanför hemmet så blir i alla fall mina barn kvar hemma. Jag tänker inte slänga ut någon av dem!!
När de sedan har fått jobb och lön så är det en annan sak.

Idag verkar det som att de unga flyttar för tidigt! De har sina studielån och sen helt plötsligt är studierna slut och hyran ska ändå betalas, man ska ha mat, lite kläder och allt annat som ska betalas och vips..... så står man på gatan för att pengarna från extrajobbet/helgjobbet inte räcker...
visst måste det finnas plats för barnen hemma tills studierna är klara och tills de har hittat ett jobb? Det fanns ju plats innan försörjningsplikten upphörde så varför inte efteråt?

Frun2009-10-11 10:47
Antal inlägg: 91

alltså mitt tips unibet, var seriöst
självklart ska man spela med stil

Frk Panik - Ej medlem längre2009-10-11 10:57
Antal inlägg: 147

Jag är rädd att de som resonerar som att ungarna ska ut och klara sig själva asap är de som låter de göra det redan tidigare också. Med allt elände det medför....

micro1132009-10-11 11:13
Antal inlägg: 17542

Myra

Jag har inte sett någon i tråden som anser att man skall kasta ut sina barn på arton års dagen.

run-marie2009-10-11 11:15
Antal inlägg: 1806

Myra, vem har skrivit i tråden om att slänga ut sina barn?

Den enda jag vet sen många år som yttrat sig så t o m i media är Anna Wahlgren, som tyckte att 16 årsgräns räckte för att ungarna skulle flytta hemifrån (eller bli utslängda). Kan inte påminna mig i de inlägg jag läst här att någon har sagt något liknanade.

Min äldste flyttade hemifrån när han var 24 för att han kunde klara sig ekonomiskt, men framförallt för att han fick en liten 30 kvm egen lya. De 3 yngre syskonen har flyttat hemifrån vid ca 20 års ålder. Det är de själva som velat flytta trots att det alltid funnits plats för dem hemma. Jag flyttade också hemifrån när jag var 20 just för att jag ville ha något eget och kunna få "rå" mig själv.

Jag är lyckligt lottad med barn som har sökt sommar- och extrajobb från det de var runt 15. Det har varit jobb alltifrån att skrubba bryggor och hålla rent på gräsmattan på badet (sommartid) till att så småningom arbeta kvällar och helger på äldreboende. De har tidigt tagit ansvar av egen fri vilja och känt en enorm glädje över att tjäna egna pengar.

Det där med att betala hemma började först när de hade en "riktig" månadslön och den var ungefär lika stor eller liten som min egen på den tiden. Jag tror nämligen det är nyttigt att lära sig i tid att det kostar att bo, äta telefoner osv. Det finns ju en del familjer jag känner där det vuxna barnet bor hemma helt gratis och kan spendera hela sin lön på vad han/hon vill. Tänk vilken chock det blir att behöva avstå från att köpa kläder för ett par tusen i månaden och inte kunna gå ut och festa varje helg när dessa barn en dag flyttar till eget boende och äntligen förstår att det inte blir mycket kvar när hyra, mat, telefon, resor, TV-licens, hygienartiklar m m är betalda.

Naturligtvis kan du inte begära att din son ska betala hemma med den lilla inkomst han har. Tycker iaf han är duktig som jobbar när han får möjlighet och dessutom lyckas med att pengarna räcker även de månader han inte har jobb.

Frk Panik - Ej medlem längre2009-10-11 11:16
Antal inlägg: 147

Det är många som anser att de ska flytta så fort det bara går, även om de inte har ekonomi eller egentligen möjlighet att göra det. Potato potato.

micro1132009-10-11 11:16

remvanrijn
Det du beskriver låter ju väldigt idylliskt. Jag undrar dock, har du personligen vårdat gamla i hemmet?

I min familj har vi gjort det - vi har vårdat dem från det att de behöver hjälp, inte kan ta hand om sig själva och fram till deras död.

Det är långt ifrån så idylliskt och enkelt som du framställer det.

Jag personligen vill inte att mina barn skall ta på sig den tunga uppgiften när det gäller mig och maken.

myra64 - Ej medlem längre2009-10-11 11:39
Antal inlägg: 578

Har jag skrivit att någon annan sagt att de ska slänga ut ungarna vart efter försörjningsplikten försvinner för dem? Nej, jag skrev bara att JAG skulle aldrig be dom flytta, slänga ut dom eller tvinga dom att flytta så länge de inte klarar sig själva!
Tvärt om tycker jag att ungdomarna försvinner för tidigt hemifrån, just med tanke på att de känner sig så rika när de får studiebidrag, studielån, en liten extra inkomst o.d och tror att det är så jävla lätt att bo själva, vilket det inte blir sedan, när studiehjälpen upphör!

run-marie2009-10-11 13:55
Antal inlägg: 1806

OK, Myra jag missförstod nog en del i din text, sorry?

Då är vi överens om det att de är något (kanske mycket) för optimistiska när de flyttar för tidigt. Tror att det till stor del beror på att de inte vet vad allt "runtom kostar", de tänker nog att de klarar hyran och kanske har en 1000-lapp kvar till mat och då går det bra. andra fasta kostnader eller oförutsedda utgifter, tandläkare, sjukdom, även om det bara är några dgr, med inkomstbortfall blir ju lönen lägre.

Det är väl bra att vara optimist, men det fordras ju lite livserfarenhet för att veta vad som kan komma.

När mina barn har flyttat hemifrån har de alltid vetat att dörren hem står öppen vad det än skulle kunna bli för problem.

HumbleBug2009-10-11 14:12
Antal inlägg: 1836

Jag har jobbat på förskolor, pressbyrån och annat. Nu har jag 1 praktik och två jobb. Jag jobbar minst 10 timmar 6 dagar i veckan och får ihop ca 12 tusen spänn efter skatt. För närvarande försörjer jag två personer själv på detta sätt. Och vi lever inte dåligt.

Det största problemet är att stress och arbetslöshet tar död på kreativiteten. Så, förslag till den som har fantasibrist: Det går att jobba på Mcdonalds på helgerna, blanda cement på dagarna och extraknäcka på resten av fritiden på olika sätt. Man kan sätta in en enkel annons i lokaltidningen om hemnära tjänster etc. Man kan också ta reda på kontaktpersoner på kommunen och tjata ner dom efter extrajobb. Efter det att du ringt varje dag i sex veckor så börjar dom tröttna på dig...

Har man inget ordentligt jobb får man jobba mer och hårdare för mindre pengar. Men jag tror helt och fast på att om folk omkring en ser att man är villig att jobba bra och hårt så kommer man att lyckas till slut.

.... Tid, attityd och uthållighet ....

Dallonpaj2009-10-11 15:23
Antal inlägg: 92

Vad svårt många av der verkar ha det. Jag som trodde att jag hade dålig ekonomi. Nu känner jag mig rik.

1stclassriot2009-10-11 15:32
Antal inlägg: 522

stol - va fan ska man ha för kvalifikationer då om man jobbat i restaurangbranschen i 2½ år och har utbildning i servering och bar? jävla konstiga krav de har verkligen på en sketen snabbmatskedja

micro1132009-10-11 15:35

1stclassriot
Ditt problem där är att du är överkvalificerad, och därför kanske kommer kräva både skälig lön och vettiga villkor.

De vill ha folk som tar lite betalt och låter sig hunsas.

1stclassriot2009-10-11 15:38

micro113 - nej jag har inte rätt till det efter uträkning på fsk´s hemsida. jag har så oregelbunden inkomst så förra gången jag hade bostadsbidrag blev jag återbetalningsskyldig 3500 kr som jag sitter och betalar av nu...

Plumspapper - Ej medlem längre2009-10-11 15:41
Antal inlägg: 1005

1stclass... Hade inte du en Traderatråd? Vet ej hur du bor. Bor du i storstad med dyr second hand blir det ju svårt... Annars köp billigt och sälj dyrt. Jag tycker det är enklaste sättet att få in extrapengar. Fast det beror på hur mkt man behöver såklart.

micro1132009-10-11 15:42

1stclassriot
Okej - synd. Det där med återbetalning är ett gissel. Har du kollat om du kan få det uppskjutet, eller minska månadsbetalningen på det -- så att du får ner månadskostnaden så.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-10-11 15:42
Antal inlägg: 1005

Ibland kan man göra klipp på tradera också. Köper hem något billigt som inte är dyr frakt och säljer det dyrare. Men detta är omständligt.

1stclassriot2009-10-11 15:46

BiNo8 - har en kille som också har det väldigt knapert, vi har precis flyttat isär för att vi flyttade ihop för tidigt och vi klarade inte av att bo ihop, förhållandet skulle dött ut.

jag bor i en bostadsrätt med hyfsat billig hyra, 2:a på 54 kvm 2712:- i månaden.

lagar alltid egen mat och gör verkligen allt för att spara in på pengar men man vill ju inte leva som en buddhist och inte kunna unna sig något utöver det extra någon gång i månaden.

tror grejen ligger att jag lyckats samla på mig kreditskulder eller hur man ska säga till tre olika klädföretag - H&M, La redoute och Ellos, sammanlagd skuld på ca 14 000 kr just nu.

Vill ta ett lån på banken för att kunna betala av detta p.g.a den jävligt höga räntan men måste nog ha en borgensman eftersom ja har en prick i registret som jag fick p.g.a missuppfattning och sedan slarv.

1stclassriot2009-10-11 16:02

plumspapper - säljer på tradera, har praktik i en second hand-butik så jag har köpt mina kläder där nu de senaste månaderna. Mina pengar är slut som jag fick den 26:e så nu måste jag sälja mitt Playstation 2 för att få pengar till nästa månad.

Bor i en liten stad utan något Citygross, finns Coop och sånt men det är fortfarande svindyrt med mat. Citygross finns i Norrköping men dit kan jag inte ta mig eftersom jag inte har råd med busskort och har inte bil, funderar dock på att skriva en lista så får min mamma som jobbar i NRKPG månadshandla åt mig.

micro - mina föräldrar betalade hela summan så jag månadsbetalar till dom.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?