Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade47
Mobilspel
Pågående19 398

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Liftactiv2009-12-19 12:32
Antal inlägg: 783

Jag kan fortfarande inte förstå jämförelsen mellan kyrkklockor och böneutrop. Det ÄR verkligen äpplen och päron.

vuk2009-12-19 12:34
Antal inlägg: 489

måns: har du hört böneutrop ur skräniga högtalare? riktigt störande, kyrklockor not so much, 80 procent (taget ur luften men troligt?) av de som gifter sig i Sverige gifter sig i en kyrka och gillar cermonin och tycker det är trevligt när det ringer i kyrkklockorna därför kan jag tycka att det är ett ljud som kan vara acceptabelt. Allt är givetvis en avvägning, köper inte för en sekund argument som, kan man tillåta något skall allt tillåtas, tycker inte så när det gäller droger, alkohol får av tradition och demokrati tillåtas ganja ne, tycker inte att vi måste tillåta det, -om böneutrop skall vara tillåtet så skall jag få lira crazyfrog eller nåt annat Jambatrams i spruckna högtalare 5 ggr om dagen. Nej

micro1132009-12-19 12:35
Antal inlägg: 17542

Måns_E
Säg gärna att du störs att klockorna -- och för all del klaga, men kalla det inte ett religiöst ljud, det är en klang som inte säger något religiöst.

När någon ropar ut Guds ord så kan det inte bli annat än religiöst.

vulcan2009-12-19 12:39
Antal inlägg: 7666

När jag tar del av åsikter från diverse sopprötter som vill inskränka de mänskliga fri- och rättigheterna så är det inte utan att jag undrar om Sverige haft fred och demokrati för länge.

I ett land med religionsfrihet och likabehandling så måste rimligen frågan om ljud i offentliga rummet handla enbart om hur objektivt störande de kan anses vara. Jag skulle nog inte vilja bo intill en minaret där nån religös stolle stod och mässade om Allahs storhet. Men jag skulle nog föredra det framför att bo ovanpå nån förortspub där fulla svenskar skulle gapa sönder mina helgkvällar.

Det ligger något i att kyrkklockor är en del av en etablerad ljudbild här. De har ljudit över vårt land i snart 1000 år och jag är inte okänslig för den historiska aspekten. Men vi har ingen statsreligion i Sverige längre (pris ske Gud är jag frestad att tillägga) och därmed blir åsikten att de skulle ha rätt till nån slags annan bedömning än minareter inget annat än att sätta religionsfriheten och därmed den mänskliga friheten ur spel. Om utrop på dagtid från minareter verkligen är så störande så ser jag det rätt troligt att kyrkklockorna skulle falla under samma bedömning.

Måns_E2009-12-19 12:39
Antal inlägg: 12050

Liftactiv, hur kan du tycka att jämförelsen mellan kyrkklockor och böneutrop är som äpplen och päron?

Det är två religösa manifestationer på lite olika sätt.

Eller du kanske menar att kyrkklockor inte har med religion att göra?

Och vuk, jag har personligen absolut inget emot att förbjuda såväl kyrkklockor som böneutrop. Att en del medborgare tycker att det är trevligt med klockoväsen när det gifter sig tycker jag är ett synnerligen dåligt argument.

För övrigt så finns det väl ingen lag mot att du inte får lira crazyfrog i spruckna högtalare 5 ggr om dagen?

micro1132009-12-19 12:45

Måms_E
"För övrigt så finns det väl ingen lag mot att du inte får lira crazyfrog i spruckna högtalare 5 ggr om dagen?"

Jo, det gör det faktiskt. Jag bor granne med en ganska känd ljudtekniker och hans arbete begränsas emellanåt av att han har en del tjuriga grannar som inte uppskattar när ljuden proven ut över byn.

Man får inte regelbundet plåga sina grannar med ljud ens under dagtid, eftersom det vid en viss gräns övergår till att bli en sanitär olägenhet -- och då är det kommunens skyldighet att gå in och begränsa det för allas bästa.

Dödmetallörn - Ej medlem längre2009-12-19 12:47
Antal inlägg: 705

Bove, att kalla det du inte håller med om för larvigt och löjligt är ganska kontraproduktivt. Denna tråd handlar inte endast om det ljud en minaret för med sig, många motståndare anser ju att även arkitekturen(eller tom religionen i sig, Islam) inte hör hemma i Sverige. Att ta upp en kyrka blir därmed relevant. Du tycker att ett skäl för att inte ha en minaret är att man inte kan "blunda med öronen", jag håller alltså inte med.
En annan sak: Du har själv nämnt att du tycker det räcker med de religiösa fenomen, t ex kyrkor, som vi redan har och att detta är ett argument mot minareter. Frågan är kanske om en muslim verkligen anser att 100 kyrkor väger upp bristen på muslimska byggnader. Vad tror du själv?

Måns_E2009-12-19 12:50

micro: Att det finns en lag att man inte får störa sin omgivning hursomhelst är jag väl medveten om (även om just kyrkklockor verkar vara undantagna), däremot så finns det ingen lag att man inte får spela crazyfrog i spruckna högtalare fem gånger om dan.

Och jag ser på samma sätt inget problem med böneutrop. Alltså att antingen så stör det inte eller så stör det, och det är utifrån det man tillåter elelr inte tillåter, men då skall banne mig samma synsätt användas på kyrkklockor (som jag faktiskt anser ÄR riktigt störande)

vuk2009-12-19 12:52

så att det stör, hörs ut vilket är hela syftet med böneutrop, jodu det finns det, kolla BrB,

tycker det är ett rätt bra argument faktiskt, eftersom det inte rör sig om "en del" människor utan större delen av våran befolkning, som jag för övrigt tror att de inte tycker kyrkklockor är speciellt störande alls, däremot hade prästskrället ställt sig och vrålat fader vår 5 ggr om dagen då hade jag gått i taket

Måns_E2009-12-19 12:55

Har du försökt spela Scrabble under 40 minuters konstant dånande kyrkklockor vuk?

vuk2009-12-19 12:55

"däremot så finns det ingen lag att man inte får spela crazyfrog i spruckna högtalare fem gånger om dan." haha bli inte jurist är du bussig :) det där var ungefär lika genomtänkt som "det finns ingen lag att man inte får ha ihjäl någon med 5 stycken knivhugg i magen"

bove2009-12-19 12:56
Antal inlägg: 1333

D: Jag förstår inte var moskéer och minareter i sig kommer in i bilden, dessa har jag inget emot överhuvudtaget, det är endast böneutropen som jag tycker vore lite för påträngande. Och om man då i konsekvensens namn skulle vilja förbjuda klockringning så varsågod.

Dödmetallörn - Ej medlem längre2009-12-19 12:57

Bra Bove, det kanske finns hopp om dig ändå.

micro1132009-12-19 12:58

Måns_E
Men då får man klaga på kyrkklockorna utifrån det ljud de ger ifrån sig -- du kan knappast klaga på klangen för dess religiositet -- det finns statshusklockor som ringer också.

Att kyrkklockan slår vid viss tid är en tidsangivelse -- inte ett kristet budskap.

Om det däremot stod en präst i tornet och ropade ut Guds ord, så hade vi en direkt jämförelse med böneutroparen -- någon sådan tradition har vi inte i Sverige.

Det råder religionsfrihet -- och det innebär också rätten att stå fri från religion och religiös påverkan. Varför jag skall jag tvingas lyssna på det i min trädgård, när jag valt att slippa det.

Måns_E2009-12-19 12:58

Äh fast alltså så länge du inte stör något så är det inte något problem. Det är väl det jag har sagt hela tiden?

Att vilja ha en specifik lag mot böneutrop är precis lika korkat som att vilja ha en specifik lag mot att spela "crazy frog" ur spruckna högtalare.

Om vi nu skall ha en lag där religösa samfund inte skall få hålla på med exempelvis böneutrop så skall det gälla kyrkklockor likaväl som minareter.

Jag tycker att det är du som är ogenomtänkt och okonsekvent.

Dödmetallörn - Ej medlem längre2009-12-19 13:01

Micro, för en ickekristen kan ringande kyrkklockor, och det faktum att de genom detta påminns om dessa religiösa stenkolosser som det finns ett flertal av i varje stadsbild, vara lika stötande som du verkar anse att böneutrop skulle vara. Vad är egentligen skillnaden?

micro1132009-12-19 13:03

Måns_E
Jag anser inte att det behövs en specifik lag mot böneutrop -- jag anser att de lagar vi har inte medger tillstånd för, och inte skall medge tillstånd för, böneutrop.

Måns_E2009-12-19 13:04

micro nu får du väl ändå lägga av, att kyrkklockan är en kristen symbol är väl ganska självklart? De sitter ju försjutton i ett klocktorn i en kyrka.

Man kan väl inte idag ens med bästa vilja påstå att en kyrkklockas primära syfte är att jag skall hålla tiden? Den ringer ju framförallt till kristna religösa cermonier som dop, kristen vigsel och begravningar.

micro1132009-12-19 13:06

Dödmetallörn
Skillnaden är att när du hör en klockas klang är det du som tolkar in budskapet -- när någon ropar Guds ord så serveras du budskapet och kan inte freda dig.

Vad byggnaderna har med böneutrop och klockor att göra förstår jag inte riktigt.

Vill du ställa moskeér mot kyrkor i diskussionen?

I så fall är jag fel person att vända sig till -- jag är för båda, byggnader stör mig inte, de tränger inte in i min vardag -- ljud gör det.

Bitte - Administratör2009-12-19 13:07
Antal inlägg: 24221

Micro peka i sånna fall på den lagen

Bitte

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?