Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 482

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Leopardhonan2010-01-19 03:11
Antal inlägg: 556

well done tufflan om du ska ge dom så mkt pengar! skitbra! ´Bara körkort går väl loss på säkert 20 minst antar jag... :/ Dyrt dyrt.

Tufflan2010-01-19 03:15
Antal inlägg: 1254

ja det är dyrt, men segar man in den där 200-lappen varje månad så ska det nog gå tillslut.

Leopardhonan2010-01-19 03:15
Antal inlägg: 556

Jag tror det handlar om något annat om barnen går runt och pekar och bara vill ha och ha hela tiden. Oavsett om föräldrarna är rika eller fattiga.

Sista bara till larvbrud som skrev ovanstående; jag tror att om barn går runt och pekar och vill ha hela tiden så är det förmodligen för att dom oftast också får.. det dom pekar på, mest hela tiden.. Lika med bortskämda barn.. ;-) meen det var en annan tråd.

god natt

gnill2010-01-19 11:43
Antal inlägg: 1942

Sonen är 6 år och får 15 kr i veckan. Han kan t ex spara för att köpa Bamsetidning, eller till ngt större.

total_insikt2010-01-19 12:09
Antal inlägg: 39

Ett ämne som verkligen berör. Var ju tvungen att ta upp detta ämne på jobbet och det finns lika många olika åsikter här.
Enda skillnaden är att här pratade vi om frågan "Månadspeng/veckopeng
Lite intresserad vad ni tycker barn ska ha i månadspeng.." och inte om barnarbete eller annat som inte tillhör ämnet. Kanske så att det är lättare att spåra ur när vissa gör allt för att övertyga andra om sin övertygelse.

Hur som haver. Fick en intressant reflektion från en kollega.
Hennes dotter hade på hemkunskapen för ett år sedan räknat ut att hon kostade 16.000 ca i månaden.
Min kollega höll på att sätta i halsen och gjorde själv en överslagsräkning. Nu hade tonåringen räknat lite väl högt men inte helt fel.

Tänker barnen på att det kostar? Jag tror inte det. Jag tror att det är nyttigt att barn vet att det kostar.

I alla fall. Min kollega fortsatte att ge sin dotter veckopeng. Hon märkte att dottern inte begärde lika mycket och inte småhandlade på samma sätt.

Efter ett par månader satt dom och pratade och dottern hämtade sitt lilla skrin. Där i låg största delen av hennes veckopeng.
Någonstans på vägen hade dottern förstått att allt kostar och vill hon ha något så får kan hon spara av sin veckopeng. Och ju mer hon sparade desto roligare var det och som alla vet mycket vill oftast ha mer ;)

caughtbock2010-01-19 12:28
Antal inlägg: 7699

16.000 låter inte bara lite väl högt. Jag skulle vilja säga att det låter sjukt jävla högt.

total_insikt2010-01-19 12:29

Dom hade räknat på alla förbrukningskostnader så som hyra, el, tel, mat, hygien, kläder, tv.. ja allt.

caughtbock2010-01-19 12:30

Jag kan tänka mig det, men om jag gör det med mig själv kommer jag inte ens upp i hälften. De kanske bor väldigt dyrt, vad vet jag.

total_insikt2010-01-19 12:39

En hyra på 9000 i en fyra. 4 pers så 2,250 per person. (japp, jag kollar nu med min kollega som är väldigt nyfiken på era kommentarera ;) )

caughtbock2010-01-19 12:44

16.000-2250=

caughtbock2010-01-19 12:45

13750, inte noll. Hihi.

caughtbock2010-01-19 12:46

Och med detta vill jag få sagt att jag fortfarande inte förstår hur det kunde bli så dyrt. :P

total_insikt2010-01-19 12:47

hon ska be dottern om uträkningen och ta med den till jobbet

caughtbock2010-01-19 12:54

Det låter bra.

Sangria2010-01-19 13:11
Antal inlägg: 504

Min son gjorde samma uträkning i skolan och hamnade i närheten av den summan också.
Förutom att mina tonårskillar får sina studiebidrag(den yngre halva till att börja med) så sparar vi 1000:- per barn i månaden och har gjort det i ett par år nu. Vi bor i Stockholm och här är det i princip omöjligt att få tag på en hyresrätt så dom kommer bli tvugna att köpa lägenhet om dom ska kunna flytta hemifrån nån gång. Pengarna är tänkta som handpenning eller liknande. Dom kommer inte få använda pengarna till resor och sånt. Båda barnen ska bli hantverkare, röris och elektriker och kommer efter gymnasiet förhoppningsvis få en lärlingsplats och då tjänar dom i början 60% av full lön så är dom duktiga och sparar i början så kan dom nog flytta när dom är runt 21-22 sådär. Körkortet kommer vi hjälpa dom med för det måste dom ta så fort som möjligt då det är ett krav för att kunna jobba sedan. Dom vet att vi alla får göra vissa uppoffringar för detta. Tex så reser vi inte utomlands som så många andra gör varje år utan vi semestrar hemma. En och annan rockfestival väger upp åt det positiva hållet.

le-lou2010-01-19 13:28
Antal inlägg: 17500

Varför skulle det vara farligt eller dumt att berätta för barnen om familjens ekonomi?
Jag tycker helt tvärtom. Vi kör inte alls med månadspeng el veckopeng, även om målet är att börja göra det, dottern är tio.

total_insikt2010-01-19 13:48

tror inte det är dumt eller farligt att prata ekomoni men det är väl ett val man gör.
Jag tycker inte man pratar om det. Barn ska inte behöva tyngas av vuxnas problem. Men det är min åsikt.

LisaLong2010-01-19 14:22
Antal inlägg: 2725

Är man osäker på det så finns det ju riktlinjer för vad barn ska ha i olika åldrar, tror det finns på socialens sida

OneW2010-01-19 14:35
Antal inlägg: 1207

kostnader det finns här www.ko.se/sv/private...ko stnader/

Veckopengsrekommendation:
Veckopeng barn 6-9 år
Ålder Veckopeng kr
6  20
7  25
8  25
9  30
Månadspeng barn 10-17 år
Ålder Månadspeng kr
10  130
11  140
12  200
13  280
14  440
15  600
16  730
17  950

regression2010-01-19 15:00
Antal inlägg: 1563

apbur 23:25 igår:

''I vilka sammanhang gör vi så i vuxen ålder?''

Jag tolkar det som att du menar att man sällan använder pengar när man byter varor och tjänster inom familjen eller mellan polare. Jag kan dock komma på flera exempel. Jag betalade mina yngre syskon för att hjälpa mig att flytta, och vi har sålt och bytt saker med varandra hela livet. Min far är egen företagare och han har anlitat både min yngsta syster och henne pojkvän flera gånger. Har även för mig att jag sommarjobbade hos min far en gång. Slutligen har jag betalat en kompis för att utföra lite el-arbeten hemma (visserligen i whisky, men ändå), jag sålde min snowboard till en kompis flickvän, och köpte min första bil från min far. När mina föräldrar dör förväntar jag mig att jag och mina syskon delar arvet enligt ett mycket formellt schema -- mina föräldrars testamente.

Men mitt principiella svar är väl att det inte spelar någon roll att det är ovanligt med pengatransaktioner mellan vuxna polare eller familjemedlemmar -- principerna som barn lär sig av sina föräldrar borde gå att applicera utanför hemmet också. Det är -- som du själv påpekar -- inte pengarna per se som är det kritiska. Principen är detsamma om man ''bara'' byter tjänster med varandra.

Det kan även gälla subtila överenskommelser. När en kompis tar sig tid att komma och besöka mig från sin hemort känner jag mig skyldig att erbjuda husrum, och han känner sig skyldig att betala för resan. Det är ett outtalat, implicit arrangemang där vi båda förväntar oss solidariska uppoffringar för att kunna umgås -- så till den grad att vi båda skulle bli lite förnärmade om vi ansåg att skulden helt plötsligt skulle ligga hos den andre. Jag ser ett avtal mellan en fönsterputsare och en husägare som någonting mycket snarlikt, förutom att det senare arrangemanget är explicit och involverar ett värde som kan mätas aritmetiskt. Och det är min övertygelse att kunskapen om sådana arrangemang kan grundläggas i barndomen genom enkla ''diskar du så betalar jag''-regler. Men man får naturligtvis inte gå till överdrift.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?