Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten3
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade44
Mobilspel
Pågående19 571

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apbur2010-01-27 23:17
Antal inlägg: 9699

Det finns ingen behandling för asperger. Man behandlar eventuella följdsymtom såsom ångest och depression.

Jag talar heller inte om förmågan att skaffa barn utan om statistik.

Skrmf2010-01-27 23:18
Antal inlägg: 218

åh, jag visste att jag inte skulle börjat läsa den här tråden...

Efexor2010-01-27 23:18
Antal inlägg: 45

APBUR - visst, vi är ju lite knepiga, det går inte att neka till. Men det är ju "normala människor också.
Jag menar bara att uppfattningen om aspien som en folkskygg kuf, inte stämt i nästan några fall jag har träffat på.
Jag mfl jag snackat med verkar ha lättare att träffa partners än "normala" människor eftersom vi inte spelar spel utan kliver fram t den heta snubben på busshållplatsen och erbjuder honom - om inte vår odöende kärlek, så iallfall vår kropp....eller en fika, eller vad det nu är man vill. Men visst...att uppräthålla ett förhållande är en annan femma...

Snoosy2010-01-27 23:19
Antal inlägg: 4273

satyra,, ''Jag kan inte sitta och se på tv ens. Jag måste virka och kanske försöka läsa en bok samtidigt....ja och springa och kolla msn såklart."

Säger inget mer så har jag inget sagt ;)

Skrmf2010-01-27 23:19
Antal inlägg: 218

med behandling menar jag både lindring av symtom och bot. i detta fallet naturligtvis lindring och hjälp för att inte få samhällshandikapp. så som hjälp med att organisera tillvaron etc.

Efexor2010-01-27 23:20

MOLLEE, nu när du säger det så ingår nog inte cat-scan nej. men man gjorde det på mig för att mina pupiller är konstant olika stora....och det ska man tydligen kolla upp. (dom hittade ingenting. ingenting i hela huvet...förutom en liten dammråtta i ett hörn.)

mollee - Ej medlem längre2010-01-27 23:21
Antal inlägg: 6087

Av egen erfarenhet känner jag många som skulle vara en utmärkt pappa trots viss aspergersproblematik!

Jag lider möjligen av adhd, har svårt med rutiner, är stressad, har dålig impulskontroll och kan knappt ta hand om mig själv men anser ändå att jag skulle kunna bli en bra mamma. Det som krävs är lite extra ansträngning och stöd utifrån.

Jag har inte ett dugg svårt att fatta, förstår precis vad du menar. Hade det inte varit för att jag faktiskt känner folk med aspergers som är väldigt högfungerade och med rätt hög empatiskförmåga hade jag nog känt lika dant som dig.

Efexor2010-01-27 23:23

Satyra - jaha, då är det bara att du masar dig ner till Tjackjouren. Där snälla människor delar ut gratis tjack till alla som behöver. Om man är extra snäll kan man få en klubba också.

...eller så var det nåt helt annat jag tänkte på.

mollee - Ej medlem längre2010-01-27 23:25

Sen behöver inte alla med ex adhd hjälp och medicinering heller. Allt handlar om hur personen mår och hur välfungerande personen är.

Minta2010-01-27 23:27
Antal inlägg: 20042

Jag känner också folk med aspergers syndrom eller högfungerande autism. Vad jag förstår är det mycket varierande hur det yttrar sig. De utvecklas ofta senare än andra. De kan därför bli familjebildare lite senare än andra, om de vill. Ofta är de nog lite ensamvargar.

Snoosy2010-01-27 23:28
Antal inlägg: 4273

mollee, är med dig i det mesta du sagt.
Synd att inte andra förstår.

Satyra2010-01-27 23:28
Antal inlägg: 4561

Snoosy och Efexor - hehe mm ... who knows. ;-)

mollee - Ej medlem längre2010-01-27 23:36

Snoosy, jag känner nästan äckligt många med diagnoser, därav vet jag att personer med neuropsykiatriskahinder kan klara sig väldigt bra i rätt miljö, med rätt behandling osv.

Att säga att en person med aspergers inte är passande för familjebildning, eller att perosner med adhd inte kan sitta still tyder kanske på dålig erfarenhet.
Givetvis är det väldigt individuellt hur en person med diagnos klarar sig i samhället. En del klarar sig bra i vardagen, en del har mer svårigheter och en del fungerar inte alls beroende på hur gravt handikappet yttrar sig.

mollee - Ej medlem längre2010-01-27 23:38

Det är det som är grejen, precis som efexor menade; Vi fungerar alla på olika sätt, alla är olika individer. Min hjärna fungerar inte exakt som din, och din fungerar inte exakt som min....

apbur2010-01-27 23:43

mollee, det är tyvärr inte så individuellt som du vill få det till.
När man tittar på kriterierna för asperger ser man tydligt att det inte är egenskaper som brukar underlätta vid relationer och familjebildning.
Jag fattar inte varför man vill förneka det.
Det är den som förnekar som lägger en massa värderingar i det faktum att aspergare inte lika ofta bildar familj.
Jag ser det som statistik, något självklart med tanke på aspergarens natur.
Tycker inte det jag säger är något kontroversiellt.
Jag har inte sagt att aspergare inte FÅR skaffa barn, jag har sagt att det nog inte är så väldigt vanligt.

Efexor2010-01-27 23:44

Ang föräldrarollen tycker jag att det är olika fr fall till fall, som med allt annat. Många blir förmodligen jättebra föräldrar, minst lika bra som "normala". Återigen, bara för att man har diagnosen betyder det inte att man har alla symptomen.

Jag själv är osäker på om jag någonsin kommer att bli en såpass bra förälder som ett barn förtjänar att ha, men det beror nog mer på den långvariga depression jag dras med, mer än med add:n eller autismen.
Men kanske den också blir bättre nu när saker börjar rulla på lite mer.

Efexor2010-01-27 23:46

APBUR, oh, jag tänkte just på detdär med familjebildning och den procentuella statistiken kring aspiesinglar och normalsinglar.

You have statistics, myeees?

mollee - Ej medlem längre2010-01-27 23:46

apbur; Förstår vad du menar. Kan tänka mig också att rent statistiskt är inte personer med aspergers syndrom de mest potentiella föräldrarna, men det finns undantag!

mollee - Ej medlem längre2010-01-27 23:48

Så jävla svårt att uttala sig om egentligen. Jag känner både folk med svår autism och folk med lättare. De med svår aspergers passar nog inte så bra som förälder medan de med lättare skulle passa utmärkt. Jag tror fortfarande att det är individuellt oavsett vad du säger. Det är min personliga åsikt, baserad på egna erfarenheter..

apbur2010-01-27 23:51

Ja, och jag har bekräftat flera gånger att det naturligtvis finns undantag. En generalisering utesluter dock inte undantag.

Efexor, jag tror inte det har förts någon statistik över föräldrar med asperger. Jag anser dock att mitt antagande är så rimligt att jag hellre kräver statistik från någon som hävdar motsatsen.

Det bor ju en del aspergare på gruppboende. Bara det talar ju emot att aspergare i lika stor utsträckning skaffar barn som "vanliga" personer.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?