Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade4
Mobilspel
Pågående20 105

Forumkategorier

Användare Inlägg  
BrokenString - Ej medlem längre2010-04-09 13:38
Antal inlägg: 1682

Citerar mej själv..
"Vill bara poängtera att jag verkligen inte tror att ni är rasister för att ni känner som ni gör inför ordet. Det är inte alls det jag diskuterar här utan den allmäna uppfattning och språkbruket med hänsyn till våra medmänniskor och samhälle vi lever i."

Satyra2010-04-09 13:41
Antal inlägg: 4561

BS - "Vill bara poängtera att jag verkligen inte tror att ni är rasister för att ni känner som ni gör inför ordet."

I ditt inlägg 2010-04-07 02:10 var det väl just det du ville säga att jag/vi är? Så tolkade jag det i alla fall. :-o

DodgeJourney2010-04-09 13:41
Antal inlägg: 68

Satyra är helt ute och cyklar, Minta har helt rätt och även BrokenString. Neger har en negativ laddning i vilket sammanhang som helst. Det är mer värdeladdat än svart, som är mer neutralt. Jävla svart är inte så vanligt! Kopierat från SAOL :"neger -n negrer ( något nedsättande)". Kopierat från Wikipedia: "Neger: Användning av ordet kan av vissa uppfattas som nedsättande och kränkande. Fram till och med 1970-talet var neger den dominerande termen för svarta personer men idag anses det av en del vara ett föråldrat, förolämpande och negativt laddat begrepp och används även av somliga som ett invektiv. Ordet blandas ibland ihop med det ursprungligen anglosaxiska skällsordet nigger."

Kan inte bli mer SVART på vit!

Satyra2010-04-09 13:47

DodgeJourney - Den där texten länkade jag till i mitt andra inlägg i den här tråden.
Du får tycka vad du vill om min syn på saken. Jag har förklarat MIN tolkning av ordet och JAG har inte använt det/sett det med dessa osynliga "jävla" ord framför/efter som ni andra tycks ha gjort, helt enkelt.

DodgeJourney2010-04-09 13:53

böj dig för den allmänna beskrivningen så slipper du göra dig till åtlöje!

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-09 13:57

Jo jag kan förstå satyra att du tolkade det så. Men det var inte jag som sa det som stod i artikeln utan Nyamko Sabuni.
Jag håller med om det mesta som hon skriver. Och det har ju faktiskt i våra lexicon förr stått under ordet neger=lägre stående varelse.

Så att utgå från att ordet neger bara är en form av ordet negro och betyder svart är att förenkla det hela en smula. Ordet ligger farligt nära det andra ordet som användes av slavdrivare så att det kan uppfattas kränkande av många svarta är väl inte bara något som jag hävdar.
Det är nog de flesta upplysta om efter all debatt som varit om det överallt. Även domar som fällts till de som sagt ordet.

Sen så utgår jag inte från att alla som säger ordet är rasistiska. Du satyra förklara det ganska så bra hur du ser på det så för mej verkar du inte vara främlingsfientlig. Men det finns ändå många smårasister som hävdar sin rätt att få säga neger och försvarar sig med diverse ting som togs upp i min länk.
Det kanske vi kan vara överrens om satyra?

Robbandido - Ej medlem längre2010-04-09 14:00
Antal inlägg: 459

"Användning av ordet kan av vissa uppfattas som nedsättande och kränkande."

Ja, det var verkligen svart på vitt! Tack.

stefanf2010-04-09 14:03
Antal inlägg: 1744

För mig är inte begreppet "Fetto" negativt eller kränkande så jag använder det friskt i alla möjliga sammanhang.

Konstigt nog så finns det andra som verkar reta sig på detta och bli upprörda. Vissa tycker till och med att jag kränker dem.

Detta tycker jag är jättekonstigt eftersom JAG inte alls tycker det är kränkande.

Ja, jag är ironisk *garderar mig mot ironialfabeter*

Hur svårt kan det vara egentligen...

brava2010-04-09 14:06
Antal inlägg: 1636

så typiskt och löjligt att haka upp sig på ett ord bara (visserligen heter tråden ....) jag sa typ samma sak som Robban fast på ett krångligare sätt - ja jag misstänker att folk som tycker sig behöva vakta sin tunga i själva verket gör skillnad på människors olika värde. "typ jag är inte rasist men att hoppa i säng med en "mörkhyad" är inte aktuellt för mig" eller nåt liknande mesigt uttalande

Robbandido - Ej medlem längre2010-04-09 14:06

Har inte läst alla inlägg i tråden, men är det överhuvudtaget NÅGON som har sagt sig använda ordet "neger" i dagligt tal?

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-09 14:06

håller med stefanf.

Margana2010-04-09 14:09
Antal inlägg: 826

Bara en liten fråga så där, om jag ska förklara för någon att personen som just gått förbi var en neger men inte får säga neger. Vad ska jag säga då?

Svart - jo men det är många som är svarta och syftar inte riktigt på det jag menar.

Färgad - ja då finns det ännu fler och begreppet blir vidare.

Afroamerikan - hmmm ja men jag vet ju inte att vederbörande är amerikan, dessutom kanske han var så mörk att han måste ha kommit från något afrikanskt land.

Afrikan - ja men alla afrikaner är inte negrer och inte så mörka som personen jag syftar på var.

För mig har inte ordet neger någon negativ klang och för mig uppstår inget problem när jag använder ordet för jag skulle aldrig tilltala någon med neger precis som jag aldrig skulle tilltala någon med finne eller svenne heller.

Känner jag inte personen i fråga så skulle jag säga typ du där i röda jackan eller nåt om jag inte visste namnet.

Men som sagt, tillbaka till min fråga. Vad ska jag kalla personen som gick förbi för att på ett enkelt sätt förklara hon/han om jag inte får säga neger?

klobba2 - Ej medlem längre2010-04-09 14:09
Antal inlägg: 2332

Nyamko Sabuni
snacka om het minister

brava2010-04-09 14:10

Jag brukar säga det till nån som är väldigt solbränd

eller om jag ska beskriva en person som har afrikanska rötter

Satyra2010-04-09 14:11

DodgeJourney - "böj dig för den allmänna beskrivningen så slipper du göra dig till åtlöje!"

Du verkar inte ha läst vad jag har skrivit? Jag har skrivit ett flertal gånger att jag inte använder ordet utan ger här bara MIN känsla för det! VAD än ni andra får för direktassociationer av ordet neger så får inte JAG det, hur mycket du/ni än förklarar hur större delen av befolkningen ser på det.

Kan någon människa här påvisa att ordet neger ÄR just nedlåtande i sin betydelse i sig? ATT det är direktkopplat till svartas historik?
Att som t.ex BS jämföra med förintelsen är ju fånigt - ordet förintelsen står ju i direktanslutning till ett vidrigt händelseförlopp som pågick under Hitlers inverkan över fårskocken (den stora massan människor alltså). Ordet neger har inte en sådan direktkoppling alls. Och har den det så visa det för mig på något vis, tack.

Den text du kopierade in säger inte det - därför länkade även jag till den. Den säger precis som också Rob här visar på, att:

"Användning av ordet kan av VISSA uppfattas som nedsättande och kränkande."

Och även detta stycke i din kopierade text är vad jag känner:

"Ordet blandas ibland ihop med det ursprungligen anglosaxiska skällsordet nigger."

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-09 14:12

Du kan ju säga att personen är mycket brun eller vad svart du blivit av ditt solande.

Robbandido - Ej medlem längre2010-04-09 14:12

Jag brukar kalla mig själv "hobbyneger" när jag är solbränd. :-)

brava2010-04-09 14:13

visst men jag svarade på en direkt fråga

DodgeJourney2010-04-09 14:14

Har du hamnat i fel tråd Stefanf? Fetto finns inte i SAOL tolfte upplagan som jag har, ej heller på Wikipedia, alltså inget allmänt vedertaget ord. Därmed hör det mer till slang och hur ett sådant ord ska uppfattas kan ha geografiska olikheter.

HelloKitty2010-04-09 14:14

Jag får ibland höra att jag är neger. Jag är från Indien. När jag kallas neger görs det alltid i negativa sammanhang. Alltså måste det vara ett skällsord som används för att nedvärdera och trycka ner någon. Jag är adopterad och känner mig väldigt svensk i mina värderingar och i mitt tänk. Tråkigt att vi fortfarande dömer efter hudfärg och inte individens personlighet och handlingar. Varför ska vi döma över huvudtaget?
Ta hand om varandra. =0)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?