Spelrum
Giraffen19
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade40
Mobilspel
Pågående19 675

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ErikSeger2010-04-19 20:27
Antal inlägg: 71

Ugo... Koranen är Islams religiösa grundpelare och också Islams lagbok. Men en del av de "seder" som tillämpas av ett litet fåtal muslimer ("hedersmord", burkha osv) har inget stöd i Koranen.

Bitte - Administratör2010-04-19 20:35
Antal inlägg: 24154

Krille vad handlar tråden om ?? Bygglov har jag för mig

Bitte

SiriusMusta - Ej medlem längre2010-04-19 20:37
Antal inlägg: 3325

Nej Bitte, det står egentligen ingen direkt fråga i TS första inlägg, om du läser..

Yin_Yang - Ej medlem längre2010-04-19 20:43
Antal inlägg: 10

Måste säga att vissa i tråden har en skrämmande människosyn , men å andra sidan så går det ju att läsa i andra trådar där dessa även skrivit.

En klok man sa får tänka vad man vill men man behöver och ska inte säga allt

limpan__22010-04-19 20:48
Antal inlägg: 2847

Krill: De frågor du ställer fyller några hyllmeter med doktorsavhandlingar men jag kan försöka besvara dem utifrån hur jag ser på det.

"vad för gott för det med sig i längden för vårt land, vårt folk, vårt samhälle att ha en moskè och det denna symboliserar och stöttar, uppmuntrar till i sverige? "

Jag tror det för med sig nytta för de som bor i vårt land och är eller kommer bli vårt folk att de får rätt att utöva sin religion i en lokal avsedd för detta ändamål och inte i diverse källare. För mig personligen gör den varken till eller från och för dig och andra motståndare bidrar den med onytta. Ungefär som för de flesta andra byggnadsprojekt. När det gäller frågan om vad den symboliserar stöttar och uppmuntrar har jag inte en annan uppfattning än när livets ord eller judiska församlingen bygger sina religiösa mötesplatser. Religion bygger på okunskap och kan väl då sägas motverka ett upplyst och liberalt samhälle. Dock tror jag inte vi behöver vara rädda för att en moské i Göteborg ska bli ett nytt nav i något heligt krig. Dessa dårar har nog hittat varandra även i andra lokaler. Att däremot diskriminera muslimer som vill bygga en moské i enlighet med rådande lagstiftning torde kunna bidra till en farlig känsla av utanförskap i vissa grupper.

"hur kommer det sig att dessa länder ser ut som de gör gällande infrastruktur, lagar, jämnlighet, demokrati, fred, press, censur, kvinnofrågor, utbildning, socialt, utvecklingsmässigt, inrikesstabilt, gränsnations stabilitet etc ?"

Här måste du nog precisera dig lite. Menar du brister i dessa områden eller bara varför ländernas kultur och tradition ser ut som de gör? Mindre ironiskt kan mitt svar ändå bli att du kommer inte finna något starkare statistisk samband i en analys mellan så vitt skilda länder som Albanien, Libyen, Afghanistan och Indonesien. De har alla olika historia och traditioner som förklarar varför deras länder ser ut som de gör och varför dessa länder skiljer sig markant åt. Rimligtvis kommer islam att att vara en gemensam nämnare men även kolonialism, andra religioner, kalla kriget etc.

ingson2010-04-19 20:49
Antal inlägg: 4285

Vad jag inte förstår med stols,krill-masters mfl inlägg är;

Om man nu ogillar mycket av religösas (som av en händelse i det här fallet muslimers) sätt att tänka och agera (och det gör jag) ,är då rätt väg att få dessa stackars vilseförda till insikt att neka dem byggnadslov för sin kåk?

ugo2010-04-19 21:08
Antal inlägg: 24

ErikSeger. Jag är fullt medveten om att koranen inte förespråkar hedersmord mm. Det är dock ett problem att koranen kan tolkas på det sätt du vill tolka den. Det spelar ju ingen roll om koranen förespråkar något så länge en del manliga muslimer tolkar den till sin "fördel" och förtrycker och diskriminerar kvinnor. Min poäng är att våra lagar måste gå före olika religiösa lagar, oavsett vilket samfund den än må vara. Här är det kanske svårare för islam att anamma detta.

SuperGreta2010-04-19 21:15
Antal inlägg: 216

TS:
Man är inte rasist för att man inte vill ha en moské.. =)

Det är ju inte ett folkslag det handlar om.. Bara en religion som en del av vår befolkning inte anser hör hemma här. Ståndpunkter som inte stämmer överens med vårt sätt att se på människan.

Men vi har redan flera moskéer. Kan man inte samsas? =)

Behringer2010-04-19 21:22
Antal inlägg: 3575

Våren är på G och med den står det inte på förrän guden Thor dundrar fram på sin åttafotade häst Sleipner och slår i bergen med sin hammare så himlen blir upplyst av gnistorna och luften skälver. Kanske har hans dön redan hörts någonstans i Svea Rike?

Så:
Visst tusan är vi alla mäniskor med samma värde och det handlar inte om rasism eller om någon pågående förintelse utan jag vill inte att kristna kyrkor byggs i Sverige. Har man flyttat hit så får man anpassa sig. Jag ser inga problem med att kristna utövar sin religion men gränsen går vid kyrkobyggen.

vad för gott för det med sig i längden för vårt land, vårt folk, vårt samhälle att ha en kyrka och det denna symboliserar och stöttar, uppmuntrar till i sverige?

Vaddå "vi lever faktiskt på 2000-talet"?

ErikSeger2010-04-19 21:24

Behringer: ^5!

limpan__22010-04-19 21:25

ugo: Det finns väl inte direkt många, muslimer eller icke-muslimer, som förespråkar att koranen skall ha företräde framför svensk lag? Att det sedan finns muslimer som bryter mot svensk lag är väl inte mer eller mindre märkligt än att det finns kristna, judar, hinduister, buddister, asatroende eller ateister som gör det?

SuperGreta: Är inte det här den första moskéen som byggs i Göteborg? Med tanke på hur bra kollektivtrafiken fungerar detta år är det väl lite mycket begärt att de ska behöva åka till Malmö eller Stockholm för att besöka en moské?

BirkaS2010-04-19 21:27
Antal inlägg: 1

Jag är sedare, jag utövar nordisk sed och firar årshögtider med mitt blotlag genom att blota på Ramberget, bara ett stenkast från där moskén kommer att stå. Jag bor på Hisingen, närmare bestämt i det mångkulturella Biskopsgården. Jag och min familj är aktiva medlemmar i Sveriges Asatrosamfund, ett litet med strävsamt och växande religiöst samfund som kämpar för ett likaberättigande som rimligen borde vara självklart i ett demokratiskt och sekulariserat samhälle. Vi och våra likar välkomnar moskén, som en del av ett mångkulturellt land där alla trosuppfattningar, monoteism, polyteism, ateism och allt däremellan, får plats och respekt. Andras rättigheter gynnar oss! Jag har dessutom personligen mycket svårt att förstå den som pratar om svenskhet som något som står i vägen för mångfald och mänskliga rättigheter, varav religionsfrihet (frihet till eller från religion, är en).

Cybertron2010-04-19 22:39
Antal inlägg: 254

som sagt, det finns väldigt många argument för moskébygge...jag, och de flesta med mig, har inte kallat någon för rasist och har heller inte byggt hela diskussionen på "Det är rätt". I många inlägg talas det om grundlag, i andra dras paralleller till andra (muslimska) länder som tillåter bygge av kristna byggnader... så har det förövrigt varit i många muslimska länder allt sedan 700-talet (bokens folk) men frågan är om någon verkligen läser dessa inlägg, med tanke på motsvaren man får (vars kontenta lyder: ni bygger era argument på lösa grunder)...och nu tycks till och med diskussionen ha lämnat moskébygget och övergått till stora teologiska frågor om Koranen.

krill_master - Ej medlem längre2010-04-20 07:50
Antal inlägg: 1576

Limpan_2. tack för vettigt, bra och seriöst svar.
och ang att precisera mig i min fråga varför det ser ut som det gör i islamska nationer... tja, det jag syftar på är när muslimer och islam tillåts styra, regera och leda inom politik och när religionen och tron är så stark att den formar nationer. tex flickors skolgång, kvinnors rösträtt, kvinnors rätt (så sent som förra året öppnades en bank dit kvinnor får gå) individers valfrihet, censur, kärleksval/eget val av partner, och en hel rad med personknutna frihets och rättighetsfrågor så grundläggande som att en kvinna skall kunna tala med en främmande man utan att skyla sitt ansikte eller vända sin blick, och ska inte även kvinnor få gå till sin kyrka och utöva sin tro?
men sedan oxå det faktum att hämma utvecklingen, forskningen, demokrati, det sociala samspelet, människosyn, människovärde och det sociala ansvaret för nationens medborgare etc.
alla dessa saker och fler är långt underutvecklade i våra ögon mätt i islamska nationer. och detta just pga religionen ofta inte tillåter förändringar samt är skäl till att det "ska vara så" eller är "poetens vilja" mm. sedan är det inte särskilt stora skillnader i dessa grundläggande vardagliga ting i de olika islamska nationerna inom och alla grundar sig i nationens starka religionsinflytande inom deras politik och lagar och då direkt i islam. så min fråga löd: varför ser det ut som det gör i de islamska nationerna, i deras befolknings vardag, och vad är en genomgående röd tråd / gemensam nämnare i dessa länder?

och är det en samhällsuppbyggnad, en människosyn, en utveckling, en religion, en livsstil som gagnar oss att etablera här? och fungerar detta "system" tillfredsställande och utvecklande för en nation och dess befolkning? är den förenlig med vårt lands sätt att bygga upp vår nation? och på vilket konkret sätt är den utvecklande och nyttig för oss att stötta i sin utbredning och sitt etablerande här?
speciellt som det påverkar så grundläggande vardagliga ting som tex utbildning och arbete, och hur är detta förenligt med vår kultur då en man inte kan eller tillåts ta en order av en kvinnlig chef? eller en person kan dö på sjukhus pga läkarens tro, kön eller det nödvändiga blodets ursprung...

nä, jag ser inte en enda anledning till att vi indirekt ska acceptera och stötta denna kulturs och religions etablerande i vår vardag. ser inte något gott eller stärkande, utvecklande komma ur det helt enkelt.

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-04-20 09:46
Antal inlägg: 1821

Krillmaster, ditt inlägg talar ju för sig själv. 48 muslimska nationer, 23% av jordens befolkning, och du drar alla över en kam! Dessutom låter du din generalisering om muslimska kulturer dessutom stå för att om vi tillåter moskébyggen så "accepterar vi denna kulturs etablerande i vår vardag"!!!

Var inte du lärare?!?

SuperGreta2010-04-20 09:53

limpan:
Räknas inte den i Högsbo då?
Sen finns det i Trollhättan också, så man behöver inte åka till Sthlm eller Malmö om man inte vill..

ErikSeger2010-04-20 10:00

Steve Z

Jag hade en lärare i högstadiet (SO: Samhällskunskap, Geografi, Historia och Religionskunskap), som var den sämsta av alla. Han lärde oss att av alla religioner är Islam den enda som går ut på att ta över världen, med våld om så krävs. Han lärde oss också att ordet barbar kommer från att de inte kunde tala rent utan blev mest blabla, som ju låter som barbar (or not).

Det tog alldeles för lång tid för mig att se sanningen: En lärare behöver inte vara bra. Den behöver inte ens hålla sig till sanningen.

Cybertron:
Tycker att det är på sin plats att förtydliga skillnaden mellan religionen i sig och det sätt på vilket ett ytterligt litet fåtal av en miljard muslimer på jorden uttrycker sin tro, nämligen med fanatism som utmynnar i våld.

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-04-20 10:25
Antal inlägg: 1821

Sant ErikSeger. Jag lider av ett generellt syndrom där jag - trots att jag är i vuxen ålder - inbillar mig att folk i vissa positioner innehar en viss grad av kompetens och kunskap. Jag bedrar mig hela tiden.

Och missförstå mig nu inte Krille. Jag är villig att gå i graven för din rätt att tycka som du vill och jag tycker att det är sunt att du står för - och uttrycker - det du tycker, även om det inte är "politiskt korrekt"!

Det är din okunskap och dina grova generaliseringar som får mig att reagera, och tanken på att du för vidare ditt resonemang till yngre generationer.

limpan__22010-04-20 10:28

Krill: Jag håller inte med dig om att muslimska länder liknar varandra lika mycket som du påstår. Jag bodde en tid i Jakarta och trots att Indonesien är världens befolkningsrikaste muslimska land måste jag säga att det var som vilken storstad som helst. Kvinnorna gick fritt på gatorna, i många fall utan slöjor, det var inget problem att finna trevliga pubar att dricka öl på (Bintang är för övrigt ett gott indonesiskt öl). Vi kunde även utan problem gå in i mataffären och köpa en julskinka till julbordet.

Jag är medveten om att detta inte går att göra i Saudiarabien men det är just det som är poängen. Du kan inte dra alla muslimska länder över en kam, och du kan absolut inte dra alla muslimer över en kam. Jag är helt övertygad om att det finns muslimska män som utan problem accepterar kvinnliga chefer. Precis som det finns kristna män som inte gör det. Det är helt enkelt bara att acceptera att det finns muslimer i Sverige, och då vi har religionsfrihet måste den omfatta även islam och byggandet av moskéer. Dock lovar jag att stå på din sida i kampen för ett öppet och tolerant samhälle. Jag kommer varje dag i veckan bekämpa dårar som vill införa religiösa lagar eller propagerar för förtryck.

SuperGreta: Nasirmoskén i Högsbo tillhör ahmadiyainriktningen som inte accepteras av övriga muslimska världen. Att säga åt en vanlig muslim att de kan hålla till där är väl som att säga till en katolik att gå till Rikets sal. Moskén i Trollhättan är Shiitisk varför det kanske finns ett intresse för andra grenar att bygga sin egen.

SuperGreta2010-04-20 10:34

Där håller jag med dig.. Finns ett intresse för andra grenar, kan man bygga en egen för dessa.

Träd 5, gren 3 har jag hört ska va tillgänglig..
Jag som skattebetalare, har ingen som helst vilja att betala byggen för människor att utöva sin tro..

Människor får själva välja vad de ska tro på, givetvis.. Men vill man ha en moské, får man bygga en moské.. För egna medel, där det inte stör nån.. Typ i Lappland.. ;)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?