Spelrum
Giraffen | 18 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 14 |
Inloggade | 35 |
Mobilspel
Pågående | 18 774 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
wobbler | 2010-05-20 10:07 | |
![]() | Deo! Hur många Golden kan du ge exempel på som är aggresiva och bitit någon? | |
wobbler | 2010-05-20 10:12 | |
![]() | Apbur Du motsäger dig själv..Du är emot fri avel vilket ger friska trevliga hundar. Avla på en ras ger inavel och en hel del problem som uppstår med det. Både fysiskt och psykiskt. | |
Liinda01 | 2010-05-20 10:28 | |
![]() | "Vill de ha någon att bara slösa sin kärlek på så hade de ju inte behövt att skaffa just dessa hundraser som många är rädda för. Det går ju inte att sticka under stol med att det känns lite provocerande" Jag har en pitbull/amstaff å så fan heller jag har skaffat henne för att provocera nån eller skrämmas eller för att få respekt. Det e ju rent ut sagt bara löjligt. Det e fina hundar med kort päls å hon hade så fin färg å så sött ansikte att jag kunde inte motstå henne...därför skaffade jag henne. | |
Liinda01 | 2010-05-20 10:30 | |
![]() | Å då ska det tilläggas att jag för övrigt varit rädd för hundar i hela mitt liv, men hon va så snäll å fin så jag har aldrig varit rädd för henne. | |
gresa | 2010-05-20 11:02 | |
![]() | Som pittbul ägare måste jag kommentera allt detta trams om att det är en "mördarhund". Jag har haft hundar i hela mitt liv och tillhör inte den grupp som motståndarna vill ha till den typiske pitbullägaren. Jag är en medelålders kvinna med barnbarn, som jag gärna låter min hund leka med. Det är en tålig ras som tål barns lekar, kanske mera än dessa populära chihuahuas som biter och nafsar men inte orsakar så stor skada pga storleken. I rasbeskrivningen står det att det är en människokär hund som aldrig ifrågasätter människan som ledare, alltså aldrig skulle vara aggressiv mot människan utan att ha blivit fostrad så. Öppet och gemytligt temperament, en glad hund helt enkelt. Min "hemska mördarhund" sover i sängen med mig, leker med mina små barnbarn och har massor av kompisar i hundgården och har aldrig visat tendenser att ha någon som helst aggressivitet i sig. I media skrivs det ofta om "pitbulliknande" hundar, då rör det sig oftast om blandraser som media kallar pitbulls för att det väcker uppmärksamhet. Senast igår bets ett barn av en hund och media skrev om det, men när det är någon annan ras än "kamphund" så nämns det med små rubriker och ingen ras. Expressen har tidigare skrivit en artikel om hundar som biter människor och pitbulls finns inte ens med på listan. www.expressen.se/ind...p? a=575550 Det är bara att inse att hunden blir som ägaren vill att hunden ska bli, jag är övertygad om att det går att få en "attackpudel" också :) | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-20 12:17 | |
![]() | Med handen på hjärtat tror jag att de allra flesta människor skulle avstå ifrån att låta sina småbarn eller småhundar leka med, eller leka med en pitbullblandras i samma rum/rasthage. Seriösa uppfödare av rasen tror jag inte på, en seriös uppfödare är mycket noga med stamtavla, dels för att undvika inavel men också för att helt enkelt ha papper på var hundarna kommer ifrån. Och som bekant så är pitbull inte en accepterad ras inom SKK vilket gör stamtavla omöjligt. Jag har flera vänner och bekanta som har pitbull/amstaffblandraser , köpta från det som vissa klassar som seriösa uppfödare. Dessa hundar har fostras till att bli lugna och harmoniska familjehundar, vilket de även är, dock blir de mycket aggressiva i pressade situationer och det normala rangbeteendet fungerar inte för dem, då de istället för att få ner den andra hunden på rygg med blottad strype, direkt fokuserar på hugg emot strupen. Dessa blandraser borde förbjudas i Sverige likväl som i Norge! | |
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-20 12:30 | |
![]() | Man låter sinte sina barn leka med okända hunder - oavsett ras. Lika lite låter man okända barn leka med sina hundar utan tillsyn. Som den där ungen som petade upp en pinne i stjärten på en hund och blev biten. Vad är det frågan om? Och en hund som blir aggressiv i en pressad situation? No shit! Få ner den andra hunden på rygg med blottad strupe? Tror du att hundar lär sig jiu-jitsu? Att lägga sig på rygg är ett sätt för en hund som känner sig underlägsen att markera detta och få slut på bråket. Ta på dig dumstruten och säg efter mig: jag ska aldrig mer skriva korkade foruminlägg. | |
le-lou | 2010-05-20 12:50 | |
![]() | Men Electric vad onödigt skrivet bara för att hon har en annan åsikt än vad du har. De som "kan" hundar... och framförallt pitbullägarna själva (de seriösa) är rörande överens om att skillnaden mellan en pitbull och en annan hundras är att det är mycket svårare att läsa av en pittull. Kamphundar signalerar inte på samma sätt som andra, det krävs mer av dig som ägare att kunna läsa av. Varpå vi återkommer igen till att ska man äga en sån här hund, så ska man veta vad man har. För den som är nyfiken och läsa mer i ämnet: www.pitbullforum.se/...tt -leva/0/ | |
No 5 | 2010-05-20 12:56 | |
![]() | "det krävs mer av dig som ägare att kunna läsa av" Det säger de nog för att de ska framhäva sig som bättre än alla andra, för de kan ju. Tycker ElectricEye har ett klockrent inlägg här ovan. Hundar är inga leksaker och kan bara säga ifrån genom att gläfsa eller bita. | |
le-lou | 2010-05-20 13:10 | |
![]() | hm.. om nån orkar eller ids läsa det, och surfa gärna omkring till pitbullägares olika forum som finns på nätet - både engelska och svenska så ser man ganska tydligt att i problemdelen av forumen, är det typ 80 % frågor gällande dominansbeteenden, utfall mot barn, människor och andra hundar, aggressivt beteende mm som det efterfrågas råd om. Känns ganska överrepresenterat. Som en pitbull ägare skrev på frågan om varför man köper sig en pitbull: "....Jag vet inte med "er" men det är väldigt sällan jag diskuterar detta. Och dom flesta har redan dömt hunden (och mig) innan jag öppnar käften så jag orkar inte bry mig. Däremot om nån frågar varför på ett seriöst sätt så brukar jag säga att jag helt enkelt gillar rasen. Finns ju inget bättre svar. Däremot är det ju ingen som var människa ska ha då dom är avlade på en psykisk defekt. Vilket iofs inte alla har. Men det är dumt att chansa och köpa en sådan här hund om man inte reder ut det som uppstår." No 5 - nej jag tror inte det är för att framhäva sig själva. Jag tycker att erkänna en sådan sak är att ta rasens egenskaper på allvar, och inte automatiskt tro att man har en "gullig knähund som är snäll mot barn", bara för att den kan vara det också. | |
golden | 2010-05-20 13:13 | |
![]() | livsfarlig. presenterad statistik här ovan visar ju vad för typ av monster det handlar om.. oavsett ägare. vissa krokodiler kan säkert oxå tuktas, men bör ändå som jag ser det hållas borta från människor ifall nåt skulle gå snett. ungefär samma mördarkapacitet. | |
Haslo - Ej medlem längre | 2010-05-20 13:18 | |
![]() | Alltså finns det inga pitbullägare/älskare som säger "ok, det är en mer avancerad och farligare hund än många andra men jag har en ändå för att jag älskar rasen"? | |
golden | 2010-05-20 13:20 | |
![]() | att älska rasen skulle ju va det märkligaste av allt. tokerier och dumheter.. | |
gresa | 2010-05-20 13:21 | |
![]() | Avlade på en psykisk defekt? Förklara det. | |
Haslo - Ej medlem längre | 2010-05-20 13:23 | |
![]() | golden, Ja men sen finns det dom som älskar bajssex oxå. Finns väl ingen som påstår att människan är särskilt frisk =) | |
JuicyM | 2010-05-20 13:36 | |
![]() | HAHA! | |
malman | 2010-05-20 13:37 | |
![]() | jag vet att hunden är tuff och att man måste vara på sin vakt, men om man uppfostrar hunden rätt så ser jag inget problem. Jag gillar rasen tycker de är fina hundar. även om du uppvisar dominans problem, för det finns så mycket andra egenskaper som är bra. jag gillar att de är envisa det är starka individer men använd det till någe bra, jag övade mycket spår och sök med min hund, och hon passade skitbra till det, | |
le-lou | 2010-05-20 13:49 | |
![]() | gresa - du borde känna igen forumet om du intresserar dig för rasen? Största pitbullforumet i sverige, och du får väl fråga den som skrev det. Pitbullen är avlad i generationer på att kampa, väldigt få av dem klarar av att umgås med andra hundar för att lusten att kampa triggar så fort. Kanske är det det de menar? Precis som i många andra raser, så bedrivs ju aveln på att ta fram det man vill ha - och det kan också inkludera rena defekter som faktiskt är önskvärda. Kanske bara inte riktigt önskvärda för den tjej eller kille som vill ha en hund att gå ut och gå med. | |
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-20 13:49 | |
![]() | le-lou skrev: "Kamphundar signalerar inte på samma sätt som andra". Det här tycker jag är en oerhört märklig generalisering. Om en hund (pitbull liväl som andra raser) inte har blivit kuperade, har de svans och öron i behåll och borde ha alla möjligheter att uttrycka sig precis som andra hundar. Så här skriver Thomas Ryding i en intressant artikel (www.pitbull.se/pitbu...i er.html): Man får ofta höra att Pitbull terriern inte uppvisar normala relationskarakteriska. Hunden går inte att "läsa". I ena stunden viftar den på svansen och i andra vill den attackera hunden framför sig. Det hela rör sig om ett missförstånd som bottnar i bristande kunskap om rasen. Inför ett eventuellt "nappataga" med en annan hund beter sig en pitbull exakt som en jakthund som ser en katt eller en kanin. Ingen anser väl att jakthundens beteende är onormalt eller lömsk. ögonen lyser, svansen viftar, ofta tjuter han av upphetsning och förväntan. Han morrar inte, inte heller reser han ragg eller visar tänderna. Föregående rads beteende är däremot vanligt hos andra raser och är ett utryck för ett dominant hotbeteende med undertoner av rädsla. Pitbull terriern är i detta läge varken arg eller rädd. | |
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-20 13:54 | |
![]() | le-lou skrev: "väldigt få av dem [pitbullarna] klarar av att umgås med andra hundar för att lusten att kampa triggar så fort". Total jävla bullshit. En källa till detta befängda påstående? Jag har aldrig upplevt att pitbullar (eller amstaffar eller liknande blandningar) skulle vara mer aggressiva än andra hundar och ställa till med mer problem. Inte ens om leken "hettar till". | |