Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten4
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade53
Mobilspel
Pågående19 278

Forumkategorier

Användare Inlägg  
wulf - Ej medlem längre2010-06-12 13:06
Antal inlägg: 213

janne121212
Håller med, det är föräldrarna som måste ta itu med problemen i första hand. Uppfostra och ge barnen rätt värderingar för att kunna fungera i samhället.

wulf - Ej medlem längre2010-06-12 13:19

När man hör vuxna stå och bjäbba med ordningsmakten som bett dem lämna platsen vid såna här händelser så blir man matt. När föräldern kör "tonårsstuk" i sitt resonemang med bjäbb i stilen; Jag bor också här och detta är allmän plats och jag har rätt att stå här om jag vill. Varför ska jag gå hem, jag vill inte gå hem osv. Vad ger det för signaler till ungdomarna? Media har också stor skuld i sin vinkling. som detta; - ordningsmakten sköt ett varningsskott i luften så barnen blev rädda. En stilla undran, VAD gjorde barnen ute mitt i natten? Eller den gamla tanten som blev nedsprungen och tappade en tavla som gick sönder. VAD gjorde hon där mitt i tumulten mitt i natten? Eller de som räknade sig till de "snälla" i sammahanget som blev stötta för något i kaoset. VAD stod de där för, varför lämnar de inte platsen och låter polisen sköta sitt jobb istället för att stå och skrika som barnungar att vi har inte gjort något. Ibland är det nästan så jag undrar om de inte VILL hitta en anledning och orsak för att bli inblandade och bära sig åt.

strom90302010-06-12 13:29
Antal inlägg: 120

Om man ska förenkla det så visst är det så att invandrare, i synnerhet de som kommer från Afrika eller ett muslimskt land, har sämre förutsättningar att lyckas här. I ärlighetens namn så är jag ganska övertygad om att en potentiell arbetsgivare som söker nytt folk, har lättare att anställa en Bengt Svensson än en Mohammad Abdullah. Har du en motsatt åsikt?

wulf - Ej medlem längre2010-06-12 13:53

strom9030
Med tanke på att hälften av staben där jag jobbar är invandrare som VALT att acklimatisera sig, lära sig språket och anammat seder och bruk i Sverige så svarar jag nej, jag är inte av den åsikten att arbetsgivare har lättare för att anställa Bengt Svensson än Mohammed Abdullah. Men den Mohammed Abdullah som VALT att inte lära sig språket och segregrerat sig i största allmänhet genom att endast umgås med landsmän och därmed aldrig kan komma in i samhället. Den Mohammed kan inte heller få jobb eftersom han inte uppfyller kraven på arbetsplatsen. De kraven är samma krav som alla andra har på sig vill jag poängtera för att undvika missuppfattningen att det skulle vara några speciella krav på Mohammed jämfört med Bengt.

wulf - Ej medlem längre2010-06-12 13:54

strom9030
Vill tillägga att arbetsplatsen fungerar alldeles ypperligt trots sin blandning av kulturer, religioner och olika bakgrunder hos folk :)

wulf - Ej medlem längre2010-06-12 13:59

strom9030
Ett tillägg till i sammanhanget som nog gör det svårare och svårare för invandrare (främst muslimer) att få jobb idag är att DO jobbar hårt på att skrämma arbetsgivare från att ställa samma krav på ALLA arbetstagare vilket gör att de kanske hellre avstår från att ens försöka för att undvika den livsfarliga diskrimineringsstämpeln. Det har tyvärr gått lite långt med hänsynen till religion och annat på arbetsplatser idag. Det är inget som hör hemma på en arbetsplats, där är man för att arbeta inte för att utöva sin religion. Det har vi i Sverige skilt på för länge sedan, när man arbetar arbetar man, när man är civil sysslar man med hobbies, religion och annat man vurmar för.

apbur2010-06-12 14:02
Antal inlägg: 9699

Jag kom på att jag nog aldrig sett en somalier jobba. Vad jobbar alla somalier med? Det finns ju trots allt en del.

Snoosy2010-06-12 14:11
Antal inlägg: 4273

Ja nu har det blossat upp igen, och media är på första parkett för att blossa upp det ännu mer!

Men apbur, nog för att du har starka åsikter.
Det där sista du skrev var rasism!

henrik_l2010-06-12 14:12
Antal inlägg: 918

Seriöst. Bakgrund förutsättningar bla bla. Invandrare kommer hit. Skattebetalarna betalar för det. Vore det nån rättvisa skulle alla få beskrivet på sitt hemlands språk vad som gäller. Följs inte det ska dom slängas ut. Utan varning. Men det går väl inte i det här förbaskade moralpredikande landet. Jag menar.....tror inte jag skulle komma undan med att åka till irak och slänga sten på polisen där och hävda att jag känner mig orättvist behandlad och att det är därför. Alla bortförklaringar om att "invandrare samlas på för små ställen och för tätt" och att "dom är vana vid våld" är bara skitsnack. Det är väl människor som har en hjärna vi pratar om. Eller?

apbur2010-06-12 14:17
Antal inlägg: 9699

Snoosy, nej, hur kan du få det till det?

Försök besvara min fråga istället om du kan.

ankanka - Ej medlem längre2010-06-12 15:10
Antal inlägg: 211

jag har sett en somalisk busschaufför.

halalgren2010-06-12 15:43
Antal inlägg: 59

Fantastiskt, så fort någon skriver någonting negativt så ställer sig folk upp och skriker rasism.

Varför uppstår upploppen?
Folk är uttråkade, de vill göra något spännande som tex att tända eld på byggnader och bilar för de åker mycket mycket mycket sällan fast.
(har någon åkt fast ännu?)

Varför är de arga på oss, vi har ju bara sträckt ut en hand och fast de biter den hand som föder dem så släpper vi ändå inte taget av någon outgrundlig anledning.

Utanförskapet, går det att skylla på det när de i sina områden har hundratals människor som pratar samma språk?

Snoosy2010-06-12 17:15
Antal inlägg: 4273

Apbur, men du nämnde en folkgrupp. Det måste väl finnas många folkgrupper och även svenskar som inte arbetar?

Bulls_Eye_1 - Ej medlem längre2010-06-12 17:57
Antal inlägg: 60

"Sedan något decennium förekommer en ny typ av våldsbrott i vårt land: Angrepp på räddningspersonal och räddningsfordon. Attackerna äger huvudsakligen rum, som i upploppen i Rinkeby i veckan, i invandrartäta förorter i större städer. Och de frambringar de sedvanliga förklaringarna om utanförskap, arbetslöshet, känsla av maktlöshet, frustration och avsaknad av en plats i samhället.

Men det råder ingen social automatik som säger att utanförskap leder till att man slänger sten på brandbilar eller flaskor på ambulanspersonal. Det finns åtskilliga bostadsområden som präglas av låg sysselsättning, dåliga skolresultat och låga inkomster, från vilka det aldrig rapporteras om sådana angrepp."

www.svd.se/opinion/l...85 4177.svd

Kloka ord från en ledare i Svd. Det råder knappast någon tvekan om att det är förorter - i Sverige och i andra europeiska länder - där många muslimer bor som drabbas av dessa vansinnesdåd. Det betyder inte att alla muslimer är våldsbenägna! Men det är rätt uppenbart att det finns något slags samband mellan etniciteten och de aktuella händelserna. Varför det ser ut så, kan det finnas olika förklaringar till. Den viktigaste tror jag är den hjärntvätt som många muslimska ungdomar utsätts för av vissa imamer och andra ledande muslimer, samtidigt som man tycks tycks bli inspirerad av de extremistiska yttringar vi ser i Gaza, Irak, Afghanistan etc.

Vad tror ni andra?

Keiward2010-06-12 18:11
Antal inlägg: 471

Ett exempel är ju Jihad. Den universella lösningen till alla problem, eller?

strom90302010-06-12 18:24
Antal inlägg: 120

wulf
Jag vill bara få slut på alla generaliseringar. Jag skulle dock inte säga att alla har samma förutsättningar, däremot möjligheter, vilket är ett bättre ord i sammanhanget.

Eftersom du har erfarenhet av att det även finns människor från andra länder som är villiga att anpassa sig och följa det regelverk som råder i det här landet så håller du troligen med om att bråken i Rinkeby bör hanteras som vilket lagbrott som helst och att det därmed inte handlar om att människor från icke-svenska kulturer per se har en benägenhet att ägna sig åt de dumheter som f.n. är i fokus. Jag säger inte att du generaliserar men det finns tendenser i tråden som pekar åt det hållet och det tycker jag man bör uppmärksamma.
Om en idiot, oavsett härkomst, utför något brottsligt så är det den individen och inte hela folkslaget han/hon tillhör som ska stå till svars för det.

stol2010-06-12 18:49
Antal inlägg: 1015

Allt bråk i Göteborg, Stockholm och Malmö som har förekommit den sista tiden gynnar inte utlänningarna, de har inte förstått att de bygger upp en ännu större främlingsfientliget och spelar SD rakt i famnen.
Man undrar hur de tänker eller om de överhuvudtaget gör det.

stol2010-06-12 18:53
Antal inlägg: 1015

Kan det vara så att de har andats in för mycket rök från alla de bränder de har startat upp, så att de har blivit alldeles mossiga i skallen. Eller har dom så jävla tråkigt. Det finns många Svenskar i vårt avlånga land som har det tråkigt men inte startar de några bränder.

wulf - Ej medlem längre2010-06-12 18:58

strom9030
Jag tror att vi alla har erfarenheter av båda sorters invandrare. Sen går det inte längre att sticka under stol med att muslimer har en tendens att utmärka sig vad gäller ett allmänt missnöje, att känna sig kränkta och att ställa krav på att få en oförtjänt respekt. Detta verkar i sin tur leda till ett rättfärdigande av diverse våldshandlingar.De har uppenbara problem med att leva i ett demokratiskt samhälle. Muslimer lika litet som vilken annan grupp som helst ska inte ha mer respekt än någon annan grupp i samhället. Vi har alla samma människovärde och det måste gälla även dem. Sen är det så att för att Sverige ska fungera så måste vi alla leva efter några enkla regler:

Samma lag
Samma språk
Samma rättigheter
Samma skyldigheter

Vi har gett avkall på detta och därför är vi nu illa ute.

shosho2010-06-12 19:00
Antal inlägg: 33

det är väl egentligen det hela diskussionen egentligen handlar om - är bråken i Rinkeby lagbrott som ska beivras som vilket lagbrott som helst, eller är de inte det?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?