Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 988

Forumkategorier

Användare Inlägg  
MalanMos2011-07-10 16:08
Antal inlägg: 202

Men.. varför ska jag riskera mitt och mina medresenärers liv genom att bromsa in, köra över på fel sida eller vad det nu kan gälla för att idioten bakom är stressad.. ?

Mandelbrot - Ej medlem längre2011-07-10 16:35
Antal inlägg: 143

Vet ni om att det sedan några år är lika lagligt att köra om på höger sida som på vänster sida om hastighetsbegränsingen på vägsträckan är 70 km/h eller lägre och det finns flera körfält i samma riktning? Jag har en känsla av att många (de flesta rentav) inte har en aning om detta. Tidigare var omkörning till höger under dessa omständigheter endast tillåten vid köbildning eller om de olika filerna hade olika destinationer, men så är det alltså inte längre. Om hastighetsbegränsningen är högre än 70 km/h gäller fortfarande att vänsterfiler endast ska användas vid omkörning eller vid köbildning.

Locomondo - Ej medlem längre2011-07-10 16:50
Antal inlägg: 3768

Det som är väldigt märkligt med vissas beteende är att de anser att det är förenat med livsfara att svänga ut i vägrenen och släppa förbi bakomvarande civil bil, men om det är en ambulans eller polis så har de inga problem att göra så?

Det är alltså 2 lampor på taket som är skillnaden??

wertigo2011-07-10 16:58
Antal inlägg: 172

Jag blinkar aldrig ut ur en rondell, kommer heller aldrig att göra det

_nelliee - Ej medlem längre2011-07-10 16:59
Antal inlägg: 896

=)

MalanMos2011-07-10 17:02
Antal inlägg: 202

Locomondo, jag håller med dig, det jag menar är bara att allt är inte självklart. ALLA borde ta hänsyn till varandra i trafiken.

För att få ett körkort måste man veta att
"i trafiken har du inga rättigheter, bara skyldigheter."
Alltför få behåller denna inställning.

Locomondo - Ej medlem längre2011-07-10 17:07

Jepp, de framför har skyldigheten att inte störa trafikrytmen och jag har skyldigheten att inte ställa till med olyckor.

Än sålänge har jag hållit min del av avtalet ;-)

slånbär2011-07-10 18:16
Antal inlägg: 5539

Så för att ni som skiter i lagarna i trafiken ska kunna köra i er takt så måst e alla vi som tycker att lagar är till för att följas flytta på oss eller bli tvingade till att köra för fort och olagligt också? Jag undrar bara en sak-ni som tycker att hastighetsbegränsningarna är helt onödiga och bara till för att störa er vad mer skiter ni i? Är det ok att köra efter ett par öl till ex, så länge ni själva känner att ni är ok? Är det ok att köra mot rött ljus om det inte kommer någon ändå? Om ni orsakar en olycka pga av ert beteende i trafiken , som faktiskt är olagligt, är det lagarna det är fel på då eller var det den som körde i rätt hastighet som var orsaken till att du var tvungen att köra om i en skymd kurva? Varför tror ni att det finns hastighetsbegränsningar överhuvudtaget? Bara för att reta er eller?

Sangria2011-07-10 18:21
Antal inlägg: 504

Ttiittii- tror du Gud förlåter dig den dagen du kör ihjäl någon när du kommer dundrande i 180? Såna som du borde definitivt inte ha körkort. Kör du så när du har dina ungar i bilen också eller är du rädd om deras liv? För andras liv spelar väl ingen roll om du kör som du gör?

karissma2011-07-10 18:33
Antal inlägg: 27

Visst är det så att Gud förlåter alla galningar??

Blir förbannad när jag läser ditt inlägg ttiittii...Så egoitiskt tänkt!!

Du borde verkligen inte ha ditt körkort!!!

Locomondo - Ej medlem längre2011-07-10 21:33

När ni ändå drar in lagen i detta.
www.trafiksakerhet.s...re gler.htm

Jag saxar följande regler:
"En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."

"Exempel på hur bör uppträda:
att, undvika att blockera för andra som vill passera"

slånbär2011-07-10 22:00

locomondo-men inte om det innebär att jag överträder lagen själv eller tar en risk. Om jag kör ut i vägrenen där det är skymd sikt så riskerar ju jag att hamna i en olycka men självklart -är det fri sikt så går jag ut så andra kan köra om. För min del får ni gärna köra av vägen hela bunten så länge ingen annan drabbas.

slånbär2011-07-10 22:02

ttiittii- Tror du gud gillar ögontjänare och lögnare? Eller gäller det bara i kyrkan och inte på vägarna?

Locomondo - Ej medlem längre2011-07-10 22:06

Slånbär:
Vad mer begär jag?

slånbär2011-07-10 22:16

loco-ingen aning vad du begär men jag begär att slippa bli stressad och pressad av såna som ligger i min baklucka och trycker när jag inte anser att jag kan underlätta en omkörning om det tex inte finns någon vägren. Det beteendet är i sig förenat med en extremt stor olycksrisk och särskilt i högre hastigheter. För mig som i princip alltid håller hastigheten så händer detta hela tiden.

Gunilla _2011-07-10 22:29
Antal inlägg: 4425

Jag förstår fortfarande inte hur man kan känna sig tvingad att köra på vägrenen när sikten är skymd osv. Det är väl inte det som är problemet utan folk som konsekvent låter bli att underlätta bara "för att".

korkortonline.se/teo...i/ olyckor/ - intressant läsning btw.

Locomondo - Ej medlem längre2011-07-10 22:44

Gunilla:
Spot-on ! =)

malman2011-07-11 00:22
Antal inlägg: 1457

Det står i lagen att man aldrig får hindra en omkörning hur dum den än är. Vem vet det kan ju vara någon som har en mycket sjuk person i bilen som är ska till sjukhuset. Personen kan ju ha insjuknat i bilen och att min inte tänkte på att ringa ambulans. Hur som haver så får vi inte hindra omkörningar. Men ibland kan man ju undra hur de tänker. Sen slår jag ett slag för oss lastbils chaufförer. Släpp om oss om ni tänker köra sakta. Ligg inte på 70 på tex enfiligt och gasa upp till 92 när vi kan köra om. Vi har inte tid att vänta. Även om vi vill. Vi har lagar och regler som gör att vi förlorar våra körkort om vi kör över våra körtider som gäller. Vi får personliga böter på 3000kr för några minuter vi kört över. En lastbil ska vara spärrad på 90kmh så vi kommer inte om. Om vi kommer ikapp så stämmer förmodligen inte eran hastighetsmätare. För våra kontrolleras vart 2år och besiktap1 för att vi inte ska kunna köra för fort.

mrperfect2011-07-11 00:40
Antal inlägg: 11437

Det betyder att ´man kan kolla hastighetsmätaren mot en lastbil, det var bra att veta :D

Minta2011-07-11 01:46
Antal inlägg: 20042

En galning i trafiken är väl en som kör för fort, berusad och utan körkort. En tvååring fick betala med sitt liv.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?