Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 865 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2011-01-10 00:49 | |
![]() | Skugga 2011-01-10 00:17 "Precis, Bim, alla importerade grönsaker under vinterhalvåret här, hur belastar inte de miljön, för de vegetarianer som nu förordar vegetarisk kost av miljöskäl? :)" Fast den egentliga tanken är (och så fungerade det ju till 100% förr i tiden) att vi så långt som möjligt ska hålla oss till det vi har kunnat producera och samla ihop här. Våra egna rotfrukter, grönsaker, frukter, bär mfl räcker ju väldigt långt. Vi hos oss t.ex är inga storkonsumenter av gurka, tomat och motsvarande - importerade - produkter under vintern/våren då vi inte kan köpa inhemska sådana. | |
| Tjattefackap | 2011-01-10 02:24 | |
![]() | sus50 2011-01-09 10:35-"andra djur äter djur.varför inte vi?" den dagen alla går ut och skjuter kvällens middag själv så funkar det argumentet. | |
| birkan96 | 2011-01-10 02:53 | |
![]() | Om nu alla skulle tvingas sluta äta kött, vad ska vi göra av alla djuren som redan finns idag då? Ska de bara får gå och beta, bli feta och dö?? Hur bra är det för moder natur att alla djur ligger och dör och blir till kadaver? Ruttna djur överallt lär stinka bra det... Hur bra är det för moder natur att alla våra "tam"boskap får öka hej vilt i antal genom att para sig hur som helst? Ja, djuren kan också bli inavlade!! Är det humant det? För vi kan ju inte ta hand om köttet eftersom vi inte får äta det... Och hur gör vi när stammarna av vilt såsom älg, ren, råddjur, hare och vildsvin har ökat så vi har dem i trappuppgångar, i trädgårdar, på skolgårdar och framför allt i bondens alla åkrar med grönsaker, bönor och linser, för att de inte har någon annanstans att ta vägen.. Eller bönodlarna kanske kan gå ut i skogarna och prata preventivmedel med djuren, så det inte blir fler vilda djur! Skogarna kommer ju annars att bli för små för de vilda djuren och de söker sig till stan för att maten inte räcker till ute i skogarna, och eftersom rovdjuren lär följa efter från skogen så har vi snart ex.vis både varg, lo, räv, järv och mård i våra trädgårdar och på skolgårdarna... och då kan vi ju släppa ut våra små barn att leka med dem, för de vilda djuren är ju så söta!!! De kommer inte att bita barnen för de har ju lärt sig att "kött det får man inte äta, inte ens om det sitter på en hund eller katt" .. :) jaja, tur att var och en gör som de själva känner för! | |
| slånbär | 2011-01-10 07:56 | |
![]() | Hagarna och ängarna kommer inte att finnas om vi intehar någon tamboskap som betar. Det är nämligen så att det handlar om ett samspel mellan vår tama djurhållning och naturen. Utan betande boskap så tar skogen över och ängarna växer igen. Detta är gammal bondekunskap som inte verkar finnas längre. Vad gäller nöjesjakt så handlar det ju inte i första hand om det utan att hålla viltbeståndet på en nivå så att dom inte blir för många då det ju inte finns några naturliga fiender längre i form av varg och björn i den mängden som skulle behövas för att hålla en balans. Viltsvinen ökar tex extremt i mängd och orsakar väldiga skador. Om vi inte äter av köttet då kan man ju verkligen snacka om nöjesjakt. Att jaga bara för att döda utna syftet att äta är ju ännu värre. För jaga måste vi annars har du både viltsvin och älg på gatorna i stan snart. | |
| Skugga | 2011-01-10 08:41 | |
![]() | Men varför förstår ingen att det går inte att jämföra ett kilo kött med ett kilo potatis? *börjar tröttna* | |
| lalilur | 2011-01-10 09:44 | |
![]() | Skugga, om du tänker lite vidare kan du säkert förstå att alla näringsämnen vi behöver kan odlas fram på ett mer resurssnålt sätt än genom djur. Jag jämför inte näring i just potatis med kött. Birkan96, dina argument är omogna. Varför skulle vi bara strunta i de nuvarande djuren? Överkonsumtionen är något som borde minska successivt. Vad gäller jakt är det naturligtvis svårt att diskutera när folk förlöjligar och är oseriösa. Men preventivmetoder är kanske en idé trots allt. Kastrering tex. Men det är en ytterlighet. Tänk om vi inte utrotat mammutarna och drontfågeln. Och snart tigern. | |
| Skugga | 2011-01-10 09:48 | |
![]() | Jo visst, inget är svart eller vitt, men ett återkommande miljöargument från föreapråkare av vegetarisk kost är just jämförelsen i miljöbelastning kött vs vegetabilier i kilo för kilo eller gram för gram, vilket blir fullständigt felaktigt. Det retar mig på samma sätt som de som hävdar att för miljöns skull ska man alltid välja ekologiskt odlat, men en ekologiskt odlad gurka från, säg, portugal, jämfört med en icke ekologiskt odlad gurka från Sverige, vilken gurka är störst miljöbov? Den som odlats ekologiskt men fraktats långt, eller den som närodlats icke ekologiskt? | |
| slånbär | 2011-01-10 09:54 | |
![]() | lalilur- på vilket sätt är diskussionen angående jakt oseriös och förlöjligande? | |
| Pocaloca | 2011-01-10 09:57 | |
![]() | Jag tror på den naturliga balansen som var menad till oss från början.... ...att inte bara äta av en sort....utan en blandning av allt...det behöver ju våran kropp tillskott av vitaminer idag är ju ändå oftast vita piller.....dom är ju inte ekologiskt framställda i alla fall =) | |
| belsebus | 2011-01-10 09:57 | |
![]() | "Precis, Bim, alla importerade grönsaker under vinterhalvåret här, hur belastar inte de miljön, för de vegetarianer som nu förordar vegetarisk kost av miljöskäl? :)" Jag bor i Frankrike, har min egen tradgard och lever ett helt ar pa de gronsaker jag odlar. Nu t.ex. ar det brysselkal, morotter, purjolok, kal, endiver, machesallad m.m i min tradgard. Har frysen full av tomater, broccoli, blomkal, aubergine, squash m.m och gor varje ar en massa konserver sjalv. I september snor jag massa applen och paron och forvarar ca 6 manader i garaget och resten av aret koper (eller plockar) jag bara sasongsfrukt... sa allvarligt talat Skugga haller jag inte med. | |
| le-lou | 2011-01-10 10:00 | |
![]() | allvarligt talat Skugga så håller jag med dig . | |
| slånbär | 2011-01-10 10:01 | |
![]() | Belsebus- försök att leva så här i sverige då. Skulle vilja se den som kan ha färska grönsaker i sin trädgårt nu. Men kul för dig att du kan ha det så. Däremot kan du ju liksom inte göra den jämförelsen mellan två sländer med så olika klimatförutsättningar. Samma sak gäller ju vid jämförelsen mellan stads och lantbor. Klart att man har större möjligheter att äta bra kött när man kan slakta själv och äta egenodlade ekologiska grönsaker men bor man i stan då funkar ju inte riktigt det. | |
| Skugga | 2011-01-10 10:02 | |
![]() | Visst, Belsebus, det går om man självhushållar, men de flasta av oss är beroende av mataffärer och de importerar ju redan idag enorma mängder under vinterhalvåret för att tillfredsställa våra behov av vegetabilier. Jag anser att det bästa för miljön och människan själv är att äta en välbalanserad blandad kost, närodlat samt att sluta slänga så mycket mat. | |
| le-lou | 2011-01-10 10:02 | |
![]() | www.sydsvenskan.se/s...se rna.html | |
| lalilur | 2011-01-10 10:04 | |
![]() | slånbär, jag syftade på birkan96 som bland annat säger att "[...]bönodlarna kanske kan gå ut i skogarna och prata preventivmedel med djuren [...]" | |
| le-lou | 2011-01-10 10:08 | |
![]() | tipsar åter igen om boken Vegomyten av Lierre Keith. Läs den. Snodde istället för att själv knattra in vad den tar upp, för trött så här tidigt.. "Jag är helt uppslukad av boken Vegomyten av Lierre Keith, en f d vegan. Efter mindre än 100 sidor är jag fullkomligt övertygad om att vi behöver äta och använda djurprodukter för att leva och för att odla den mat vi behöver. Den här boken är ett måste att läsa för att alla som vill engagera sig i matfrågan. Industriellt producerad mat är en vedervärdig mardröm, enligt författaren. Dock är allt jordbruk beroende av djur (eller åtminstone fossila bränslen) och utplånar dessutom djur i stor skala. Keith beskriver omöjligheten i att välja bort dödandet av djur, vegan eller inte. Vad vi än väljer att göra kommer djur att få sätta livet till. Det viktiga är att respektera djuren och hitta vår plats i kretsloppet istället för att försöka dominera på jorden. En viktig fråga vi alla bör ställa oss, enligt författaren är: ”Vad växer där du bor?”. Att odla ris där det inte finns naturliga förutsättningar är t ex rena vansinnet, eftersom det går åt enorma vattenmängder. När jag läser känner jag mig liten och maktlös. Det är så stora ekonomiska intressen i livsmedelsindustrin. Frågan är om vi kan få ordning på planeten så att floderna återfår liv, jordarna återfår sin näring och antalet djur- och växtarter inte får fortsätta att minska så att de i sin tur kan berika varandra och skapa bördigare jord och mera liv/biomassa!" | |
| lalilur | 2011-01-10 10:09 | |
![]() | Skugga, jag premierar också närproducerat framför importerad ekologisk. Men Sverige är rätt bra på båda. Ska vi fortsätta att vara det dominerande djur vi är idag måste vi ta ansvar. Det kan ni väl inte tycka annorlunda inför. Och det finns bevis på att vårt nuvarande leverne, speciellt i västvärlden, är direkt skadligt för planeten. Förövrigt finns kosthållare som inte äter odlat djur alls, utan bara vilt. Det kanske ni kan ha mer förståelse för? Mig passar det dock inte, men jag kan förstå det mer. | |
| belsebus | 2011-01-10 10:15 | |
![]() | slanbar.. suckar. Tror du inte att det ar mojligt. Purjolok, brysselkal, morotter.. ar det inte sant som gar att odla i sverige? Potatis? Tomater? nastan allt det jag odlar har gar att odla i sverige..(med undantag om du bor i nordligaste norrland kanske, men de flesta gor ju inte det) om man bara vill sa gar det, om man bara kan undvara lite tid till att jobba i tradgarden sa gar det. sa javla daligt klimat har vi faktiskt inte i sverige. | |
| Skugga | 2011-01-10 10:16 | |
![]() | Belsebus, just nu har vi meterdjup snö här. Hur tänkte du då? | |
| belsebus | 2011-01-10 10:20 | |
![]() | och forresten slanbar... du menar att man inte kan vara sjalvforsorjande i svergie...hur fan tror du dom gjorde pa gustav vasas tid? | |