Spelrum
| Giraffen | 48 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 74 |
Mobilspel
| Pågående | 19 524 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Dersu | 2011-04-18 22:09 | |
![]() | "Frågar för sjuttioelfte gången nu och hoppas någon kan svara mig. HUR tar de skada? Vad kan ske?" Precis, vill ocksa veta. Tror det ligger en större fara i att vara rädd för allting och tro att man kommer fa traumatiserade barn for att de sag pappa ta en öl. Känns som debatten i USA där man tror det är livsfarligt för barn att se en naken person pa tv. | |
| malman | 2011-04-18 22:10 | |
![]() | Gautama jag blir nervös när jag är med folk som dricker om det finns barn med jag får en illamående känsla och kommer tillbaka till det som jag var med om när jag var liten. jag blir ledsen och mår allmänt dåligt. jag tror att det kan bli så för andra barn som är med sina föräldrar på fester, jag tror att det finns flera barn som tycker det är jobbigt att vara med på fester men att vi är för blinda för att uppfatta det | |
| slånbär | 2011-04-18 22:12 | |
![]() | Guatama-i mina inlägg så säger jag inte att barn blir skadade på något sätt bara för att föräldrarna dricker normalt på nån enstaka fest. Jag har också druckit en snaps till julbordet när mina barn är med utan att för den skull bli nämnvärt påverkad. Jag tror absolut att man kan ha ett normalt förhållande till alkohol även om man haft en jävlig uppväxt. Det jag tänker på är alla dessa barn som faktiskt far illa för att deras förälder/rar faktiskt inte klarar av dom gränserna. Dom barnen kan finnas i din bekantskapskrets även om du inte vet om det och när ni träffas och har en vad du tycker och tror trevlig fest så kan det vara starten på ett par veckors helvete utan att du hade en aning. På mitt jobb brukade för några år sedan det vara ganska många personalfester där det dracks ganska friskt. Jag ifrågasatte detta starkt då jag inte tycker att man ska ha sprit i samband med personalfester just av ovanstående anledning. Man vet aldrig om någon i gruppen har problem. Jag som uppvuxen med dessa problem nära inpå har lätt att känna igen tecken hos andra på detta och misstänkte starkt att en i gruppen hade riktiga problem. Ingen lyssnade på mig, chefen tyckte att jag överdrev och menade att man måste kunna dricka och ha trevligt tillsammans på fritiden. Det visade sig tyvärr att mina misstankar var korrekta, bla fortsatte en fredagsfest hemma hos en i gruppen och vidare på krogen nästa kväll där hans dotter fick komma och böna honom att komma hem. Riktigt pinsamt för dom som hade festat vidare tillsammans. Han dog bara nåt år senare av bla svåra leverproblem. Lite off topic iof men det jag pekar på är just detta att det kan vara svårt att veta vem som har problem och din fest kan orsaka barn onödigt lidande utan att du ens vet om det. | |
| Gautama | 2011-04-18 22:13 | |
![]() | Titti mina barn är vuxna och vi pratar mycket om olika saker som t.ex. barndomen. De har aldrig sagt att festerna varit ett problem. De har däremot pratat om andra saker som varit jobbiga men ofrånkomliga som t.ex. skilsmässa. Men alkoholen som funnits på våra fester har de aldrig nämnt som något negativt. | |
| MiaMore | 2011-04-18 22:14 | |
![]() | Min mamma berättar ofta om alla kräftskivor och fester hennes föräldrar och deras vänner hade när hon var liten - alla vuxna var glada och fulla och sjöng och åt god mat...barnen var med hela kvällen, natten och hade jätteroligt - när de var trötta gick de och la sig eller som min mamma sa - hon ville vara med så länge som möjligt och somnade ofta under bordet till sorlet av glada festande vuxna. Min mamma har inte tagit någon skada alls, fick mycket social träning på köpet men det gick heller aldrig över styr på deras fester. Min mamma har hela livet varit nykterist mer eller mindre och jag såg henne onykter första gången när hon var nästan 70 år. Däremot har hon haft otur och träffat suputer till karlar som förpestat vårt liv med misshandel och missbruk och vandalisering av hem och själ - jag så fylla och missbruk från en helt annan vinkel och bestämde mig tidigt för att aldrig låta mina barn få uppleva en full mamma. Mina barn är idag 22 år, 19 år och 17 år och först nu har de sett sin mamma onykter och fnissig - det kändes riktigt konstigt första gången men min gräns är så tydligt inpräntad och jag använder inte alkohol på det sättet som min far o styvfar...jag kan ofta känna avundsjuka när mamma pratar om de roliga festerna som de barn fick vara med på och hur glada alla var och absolut inget bråk eller annat olämpligt för barn att se förekom. Alkohol behöver inte vara nåt fult och smutsigt som man måste hålla sig ifrån som förälder - tyvärr är alkoholen en av vår tids största orsak till våld och till och med mord men som min mamma fick uppleva vuxnas intag av supen till maten etc var inget hon tog skada av...och för min egen del...jag har fortfarande ett väldigt restriktivt förhållande till sprit etc. Det dricker man när det är fest...en öl eller ett glas rött mitt i veckan känns fel och skulle aldrig funka för mig även om jag tkr det är helt ok att andra gör | |
| Måns_E | 2011-04-18 22:17 | |
![]() | Så du menar att han hade druckit mindre om det inte varit för personalfester med alkohol? Nej, jag tycker inte att det är något starkt argument. Bara för att det finns folk med alkoholproblem så behöver vi inte låtsas om att alkohol existerar. Det rätta hade ju varit att försöka få in honom på behandling, inte att blunda för det och tro att han lät bli att supa om hans kollegor drack alkohol på nån afterwork. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-04-18 22:21 | |
![]() | Inser ni inte hur traumatiserade barn kan bli när föräldrar håller på och larvar sig. De behöver ju inte ens dricka för att fördärva ungdomen. En enda säckhoppande pappa med sked + potatis i munnen kan förstöra livet för en hel kader ungar. | |
| F_Errari | 2011-04-18 22:23 | |
![]() | Räcker det inte med att barn känner sig obekväma och olustiga till mods för att föräldrarna ska avstå från alkohol? Då är föräldrarna ena riktiga egoister. Låt barn slippa se sina föräldrar påverkade på något sätt, ja, t.o.m. larviga & fnittriga. Låt barnen se sina föräldrar som de är "på riktigt" utan inverkan av alkohol. Fattar ni inte att det är det enda rätta? Varför måste barnen nödvändigtvis ta skada på ett dokumenterbart sätt för att det ska vara tillräckligt? Föregå med gott exempel och bevisa att det går att ha kul om man bara är sig själv. Och är man så tråkig att man inte kan ha kul utan att vara påverkad (vare sig det är mycket eller lite), ja, då kanske man ska låta bli att festa. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-04-18 22:28 | |
![]() | måns ,han kanske hade varit på behandling,och efter behandling så fick han förmodligen lära sig total avhållsamhet från alkohol,och då är det ingen höjdare med fyll fester ,Gautama,då är det bra med dina barn då är allt frid och fröjd,men så är det inte för alla | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-18 22:28 | |
![]() | En del som är runt 50 känns som om de är 90 efter de tagit ett glas vin. Alla blir verkligen inte spirituella efter några glas. Varför utsätter de sig för det ändå? Om jag som vuxen tycker det är beklämmande måste det finnas barn som tycker det. Fast det hänger ju i så fall på att barnen har ett annat lynne än sina föräldrar. Min mamma är adopterad och hon har berättat att hon inte gillade när föräldrarna hade gäster och blev löjliga. Det hände knappast något skadligt och farligt men det måste ha varit hemskt rent intellektuellt för en person med hennes dystra sinnelag. Risken är ju att man börjar förakta fulla och vem vill bli föraktad av sina barn... Fast jag tror folk känner på sig det där oftast. Gillar man prutt-tävling gillar väl barnen också det som sagt. Mina erfarenheter är bara att folk har så svårt att förstå varför man inte vill se dem gagga på. Fattar liksom inte att andra inte är roade av samma umgängesform eller att andra inte vill dricka bara för att de själva dricker. Jag tycker inte det är överdrivet med "rör inte min sup" och liknande uttryck. Jag som inte har någon kärleksrelation med alkohol upplever ofta andra så. Jag själv skulle bli ledsen om det inte fanns kaffe men jag förnekar det i alla fall inte. | |
| Måns_E | 2011-04-18 22:32 | |
![]() | Ttiittii nej, men då har han väl rimligen ett eget ansvar? Jag förstår ärligt talat inte varför man skall lägga någon slags kollektiv skuld på en grupp som knappast har utvecklat hans alkoholproblem. Jag tycker att det är ett tendentiöst sätt att driva fram sina argument. | |
| Gautama | 2011-04-18 22:35 | |
![]() | Jag fattar verkligen inte hur vissa resonerar här. Alla människor ansvarar för sina egna handlingar. Man kan inte kollektivt hindra människor från vissa saker bara för att vissa beter sig som svin i dessa sammanhang. Jag upplever inte alls samma problem som du t.ex. malman trots att jag är uppvuxen i ett alkoholisthem. Blir inte alls nervös eller mår dåligt eftersom jag umgås med människor där jag känner mig trygg. Det finns hundratals saker man kan göra som barnen kan ta skada av. Min son t.ex. har nämnt en känslig sak som jag sa till honom när han var yngre. Det kan jag ha dåligt samvete för och vi har pratat om det flera gånger. De var något som jag sa i nyktert tillstånd. Det jag menar är att man vet aldrig vad som barnen tar skada utav. Att man skiljer sig är också en sak som skadar många barn. Vad ska man göra åt det då? Inte skaffa barn om man inte kan försäkra sig om att man aldrig kommer skiljas? Barn tar inte skada om allt sker med måtta och under trygga förhållande. Skulle jag undvika saker för att mina barn känner sig obekväma så hade jag fått gå och gömma mig när mina barn var i tonåren. Då var mina barn obekväma hela tiden med mig. Men de kom över det, nu mår de hur bra som helst. | |
| malman | 2011-04-18 22:38 | |
![]() | Gautamab det är tur att vi är olika så som våra barn | |
| apbur | 2011-04-18 22:53 | |
![]() | Barn tar i princip alltid illa vid sig när föräldrarna eller andra vuxna de hyser stor tillit till blir personlighetsförändrade. Personlighetsförändrad blir man med alkohol. Plötsligt gäller inte samma sociala regler som brukar gälla. De vuxna förlorar kontrollen och blir mer tillåtande och oseriösa. Klart det här upplevs förvirrande och obehagligt för ett barn. Sen kan barnen börja känna igen beteendet och lära sig att utnyttja situationen och på så vis uppskatta när föräldrarna då och då blir fulla. Jag är ändå övertygad om att det är obehagligt för att barn att för första gången se sina föräldrar i berusat tillstånd. Det finns föräldrar som skonar sina barn från detta genom att konsekvent vägra alkohol i barnens närhet. Sen finns det föräldrar som inte tar så allvarligt på det och låter barnen vara med när det firas med alkohol inblandat. Dessa behöver inte vara dåliga föräldrar för det, de är bara snäppet sämre än de förstnämnda och något mer egoistiska. | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2011-04-18 22:55 | |
![]() | Kommer ihåg från när jag var liten att jag var rädd för berusade vuxna. Särskilt eftersom en berusad person ofta är oberäknelig. | |
| Minta | 2011-04-18 22:58 | |
![]() | Vi var alltid med på festerna tills vi somnade, vi somnade till dragspel och sång. Vi satt med och lärde oss sångerna de sjöng, jag hörde på min fars dragspel hur graden av berusning steg. Till sist brukade han somna. Vi tyckte det var kul att vara med. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-18 22:59 | |
![]() | Väl uttryckt, apbur. Fast Uisge har övertygat mig om att det finns barn som uppskattar falsksång. | |
| Dersu | 2011-04-18 22:59 | |
![]() | Jag förstar inte det här med "sjukt att dricka med sina", "fattar ni inte att det är det enda rätta" och "snäppet sämre än de förstnämnda och något mer egoistiska." Vad är det som gör det sa jävla svartvitt att det gar att säga sa? | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2011-04-18 23:00 | |
![]() | Jaha. Så det ligger till som så att jag som barn upplevde situationen som osäker och otrygg egentligen, men lärde mig handskas med "problemet" på mitt barnsliga vis? Mina föräldrar miste kontrollen, och situationen var de fakto förvirrande att vistas i? Ok. | |
| Minta | 2011-04-18 23:01 | |
![]() | De flesta vuxna på min barndoma fester visste att vi var barn och blev inte så barnsliga själva i den meningen att de blev omåttligt löjliga. Därför tog vi inte så stor skada tror jag. | |