Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 33 |
Mobilspel
| Pågående | 18 917 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Bob100 | 2011-05-04 00:01 | |
![]() | Släpper dom en bomb, Al-Kajda så blir det i Uddevalla eller Mariefred. Kanske Borlänge. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-05-04 00:05 | |
![]() | Nä, det är ju ingen tillfällighet, Lewis! Som jag sa, de har känt till hans gömställe i månader, och nu i veckan _valde_ Obama att beordra dem att slå till. Det är inte som att Vita Huset ba "jaa asså vi hitta honom i söndags så då tänkte vi att ja why not liksom, så vi sköt honom". Om Obama nu verkligen hade velat dra nytta av publiciteten hade han ju sett till att döda BL innan kongressvalet. Men jaa, du kan väl sitta och mäta Usamas näsa (?) allt du vill, det är väl lika lönsamt som att leta efter fläckar på månlandningsfotografier eller försöka påvisa samarbete mellan CIA och svenska feminister. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-04 06:09 | |
![]() | Loffe Ladin | |
| ANDERStG | 2011-05-04 07:19 | |
![]() | "testosteronstinna elitsoldater i hans hus som alla drömt våta drömma om att få spruta sitt bly i Usama" Hur gick det med "don't ask, don't tell"-policyn? När jag såg på videoklippet föregicks det av IKEAs sängreklam. | |
| lewarcher | 2011-05-04 07:21 | |
![]() | Money talks | |
| ANDERStG | 2011-05-04 07:29 | |
![]() | crooked: På sidospåret så har jag också svårt att ta till mig naiviteten hos de två kvinnorna. Någon spelare har haft en agenda och spelat den. Däremot är säkert Assange ganska vrickad på det privata planet, läs bara vad han gjorde med Herr Schmidt. | |
| jaapconrad_ - Ej medlem längre | 2011-05-04 07:32 | |
![]() | Jag förstår fortfarande inte vad det är för principiell skillnad på de två hypotetiska besluten a) Ge order om att ta Bin Laden levande fast med vetskap om att det han det finns en överhängande risk (säg 80 procent) att han gör motstånd och kommer att bli ''killed in action'' b) Höja den 80 procentiga risken till kanske 90 procent genom att ge en direkt order om att han ska dödas. Såvitt jag förstår har USA varit helt öppna med att de funderade på att helt enkelt bomba stället, men valde till slut bort det för att det skulle vara bättre rent operativt att ha honom levande och förhöra honom. Detta är i mitt tycke en helt trovärdig hållning. Bottom line är att de i princip bara hänvisat till pragmatiska skäl till varför de inte sprängde bort hela huset från stenöknen, inte moraliska. Jag förstår helt enkelt inte den moralfilosofiska innebörden i dessa anklagelser om att USA på något sätt ''valde'' att döda honom. Så klart de gjorde. | |
| ektis - Ej medlem längre | 2011-05-04 07:48 | |
![]() | jag tycker det är rätt groteskt att 'fira' någons död. vem det än är. även om han gjort hemska saker. det blir liksom som ett jippo, konstigt. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-05-04 07:56 | |
![]() | What jaap said. Visst kan jag förstå att man tycker att alla förtjänar en rättegång, men samtidigt går det inte att förneka att USA tog det absolut mest effektiva och pragmatiska beslut de kunnat. Han vägrade låta sig gripas, de sköt honom. Punkt. Som en talesperson för Vita Huset säger: "We were prepared to capture him if that was possible," White House spokesman Jay Carney said. But even though bin Laden was not carrying a weapon, Carney said he had "resisted" and several people in the compound were armed and firing at the American special operators. "Resistance does not require a firearm," Carney said. abcnews.go.com/Blott...d= 13520152 | |
| meniskled - Ej medlem längre | 2011-05-04 09:06 | |
![]() | Det här är ju en seriös diskussion så ni kan egentligen strunta i mina två länkar. Men kan inte låta bli. Den första är tänkvärd www.folkbladet.nu/25...-n ytt-vald Och den här...skrämmande tragikomiskt när känd ung bloggerska ger sin åsikt i detta. www.kissies.se/usama...di n-ar-dod 170 000 läsare per dag och en stor inkomst tack vare bloggen. Studielånen lär vara låga. | |
| ummu - Ej medlem längre | 2011-05-04 09:11 | |
![]() | Att döda dödaren (eller överhuvudtaget döda någon, vara för dödsstraff, mm) främjar vare sig världsfreden eller hjälper mänskligheten att utvecklas åt rätt håll. Inte heller kommer man till rätta med dom egentliga problemen genom amerikanernas metoder. De håller på med "symptombehandling", inget annat. | |
| Minta | 2011-05-04 09:16 | |
![]() | Jag tycker inte heller att det är konstigt att de dödade honom direkt. Jag har inga invändningar mot det. Han (al qaida) har ju förklarat krig mot USA och har gjort många fler attentat än 9/11. Anledningen till att de inte bombade stället är vad jag förstår att de kanske inte skulle kunna se om det var bin laden de tagit om de bombade sönder huset. | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-05-04 10:07 | |
![]() | "Bin Laden är nu död men hans bröder Marme Laden, ngt mörkare Choko Laden och vegetarianen Sal Laden är fortf på fri fot. Förutom dessa eftersöks även hans kusin Pinaco Laden och hans senila farbror Varfanvadejag Laden" | |
| lewarcher | 2011-05-04 10:27 | |
![]() | www.betapet.se/forum...ad id=27308 | |
| koksiken | 2011-05-04 23:20 | |
![]() | svt.se/2.22584/1.241...po s=rubrik Det är väl klart som f_n att det är ett brott mot folkrätten att beordra mord på någon som man har utnämnt till en folkledare? Obama borde åtminstone åka dit för anstiftan till mord om han nu _har_ utdelat ordern. svt.se/2.22584/1.241...po s=rubrik Angående att vi "vet" att han dödades direkt: Ja, vi vet ingenting om vad som är sant... men det här KAN lika gärna vara sant som allt annat som finns att läsa om detta. Bara de som var med har sanningen. | |
| Minta | 2011-05-06 15:52 | |
![]() | Inte om man ser Usama bin ladin som en befälhavare i krig mot USA som han själv såg sig. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-05-06 19:30 | |
![]() | Fast så kan man väl inte resonera Minta, då skulle man kunna rättfärdiga i princip alla politiska mord. | |
| Minta | 2011-05-06 19:51 | |
![]() | Det är klart att det bästa vore att ta honom levande och åtala honom. Men hade det varit mer ofarligt för USA och hade han själv velat det? Jag tror faktiskt att han föredrog döden då. | |
| Minta | 2011-05-06 19:52 | |
![]() | När är det krig och när är det politiska mord? | |
| Cuisse - Ej medlem längre | 2011-05-06 19:55 | |
![]() | "Jag tror faktiskt att han föredrog döden då." - Någon som på allvar tror att han skulle låtit sig tas levande?? | |