Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 881

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2011-05-20 01:46
Antal inlägg: 17500

som en kommentar under artikeln: kloka ord.

Dumblondin - Ej medlem längre2011-05-20 08:15
Antal inlägg: 236

Sitter och läser in mig på tråden lite här på morgonen och svarar Labyrint:

Ja, nu var det inte någon tenta personen misslyckades med. Det var ett språk- och stavningstest av typen "Aftonbladet quiz". Kunde jag ju varit tydligare med.

Labyrint2011-05-20 12:00
Antal inlägg: 513

Du menar alltså att personen glider igenom svenskan på universitetet (på just lärarprogrammet, som väl iofs ofta läser tillsammans med andra också) men misslyckas med lite enkel stavning och liknande? Förstår exemplet i så fall. Svenska har jag inte läst och kan inte uttala mig helt. Men det är otroligt svårt att "kasta ut" någon olämplig från programmet, det är inte säkert att någon som misslyckas inte fortsätter harva vidare ganska länge.

Minta2011-05-20 12:13
Antal inlägg: 20042

Kan en person som är dyslektisk inte bli lärare i något ämne?

Labyrint2011-05-20 12:29

Minta, jag har haft en gravt dyslektisk svensklärarvikarie, och ärligt talat var det rätt jobbigt. Andra ämnen än språk ser jag däremot inget hinder för.

Resurrection - Ej medlem längre2011-05-20 12:33
Antal inlägg: 11463

jag ser problem för dyslektiska lärare i de flesta ämnena ... det är svårt att inge förtroende, både hos barn och föräldrar

Resurrection - Ej medlem längre2011-05-20 12:34

men att utifrån ett misslyckat Aftonbladet-test försöka extrapolera sanningar om lärarutbildningar m.m. blir minst sagt löjligt

magnusito2011-05-20 13:01
Antal inlägg: 4985

labyrint
du lärde dig i alla fall att det heter svensklärare. Det är inte många som skriver så.

jaapconrad_ - Ej medlem längre2011-05-20 13:38
Antal inlägg: 670

''jaapconrad_, vad som är en "befängd syn på läxläsning" kan diskuteras.''

Ja. Låt oss göra det.

''Huruvida det är vidare vuxet att insinuera att en meningsmotståndare är påtänd är också en öppen fråga.''

Insinuera? Jag skrev det ju explicit. Lär man sig ingenting i skolan nuförtiden?

''Jag kan tycka att du har en befängd syn på hur en vettig debatt ska genomföras, fast det var kanske inte ditt syfte?''

Hur tycker du själv att en vettig debatt skall genomföras?

Min poäng var att lärares generella kompetens och attityd till uppfostran skall inkluderas i diskussionen om deras löner. Jag är nämligen av uppfattningen att behöriga lärares löner på ett korrekt sätt återspeglar deras kompetens. En vanlig riktlinje för vad som är en ''skälig'' lön är att fundera på om det finns andra, lika produktiva individer som skulle kunna utföra samma jobb utan utbildning. Mycket talar för att så är fallet:

a) Antagningspoängen till lärarutbildningarna är skrattretande låga
b) Examensrätten på flera av lärarutbildnignarna har dragits in
c) Studier har visat att behöriga lärare inte är speciellt mycket bättre på att lära ut än obehöriga lärare ( www.ifau.se/upload/p...p0 7-06.pdf ) -- de verkar till och med vara sämre än obehöriga lärare.

Allt detta tyder på att att högskoleutbildade lärare är ungefär lika dugliga på att undervisa som en genomsnittlig person med enbart gymnasieexamen. Det skulle vara oekonomiskt och djupt orättvist att belöna sådan inkompetens med högre löner. Oekonomiskt för att det inte skulle lösa någonting givet att fackförbunden hindrar skolorna från att sparka lärarna med högst senioritet, orättvist och oestetiskt för att dessa klåpare snarare borde löpa gatlopp för att de förstört en generation svenskar.

Min andra poäng var att pms inlägg inte ger mig någon anledning att revidera den slutsatsen.

öhmöh - Ej medlem längre2011-05-20 14:47
Antal inlägg: 675

2011-05-20 13:38

Tack. :)
Det var underhållande svammel.

ANDERStG2011-05-20 15:45
Antal inlägg: 7560

Magnusito: Nä, inte ens SAOL är övertygade om att det är den enda stavningen.

Helt apropå: "The worst-performing European state was Azerbaijan, coming second-last to Kyrgyzstan, while Russia lay in 43rd place, two places behind Turkey but ahead of Serbia."

Resurrection - Ej medlem längre2011-05-20 16:36

"Lär man sig ingenting i skolan nuförtiden?"

Ja, inte har du lärt dig betydelsen av ordet "explicit" ...

promenad - Ej medlem längre2011-05-20 16:38
Antal inlägg: 3995

Nej, men det har väl du?

ANDERStG2011-05-20 17:02
Antal inlägg: 7560

Resurrection: Utan att välja sida (jag vet inte vems som är störst), vad anser du att "explicit" betyder?

Labyrint2011-05-20 17:07

Vad spelar antagningspoäng för roll egentligen? Skitsamma om det är lätt att komma in på en utbildning. Det man får hoppas på är ju att inte vem som helst tar sig igenom den. Det är möjligt att vissa lärarutbildningar ställer för låga krav, det kan vi diskutera. Inte antagningspoängen, det finns exempelvis ett stort antal ingenjörsutbildningar där alla behöriga sökande kommer in, och inte tror vi väl att alla ingenjörer är inkompetenta för det?

Resurrection - Ej medlem längre2011-05-20 17:11

ANDERStG, om man skriver "Har man befängd syn på läxläsning och grava problem att uttrycka sig i skrift så får man nog finna sig i att ha en låg lön, tyvärr." så har man inte explicit pekat ut vem man menar. De flesta - inklusive meningsmotståndaren - fattar väl det, men man har en bekväm bakdörr att ta till: "Vad då, har jag sagt att du har en befängd syn på läxläsning?" så fort någon tar åt sig.

Resurrection - Ej medlem längre2011-05-20 17:14

Labyrint har en poäng här: högskolor och universitet skulle behöva fler examinatorer som står på sig och likt Sven Dufva inte släpper en jävel över bron (som inte har förtjänat det).

Resurrection - Ej medlem längre2011-05-20 17:19

Förlåt, nu blandade jag ihop påhoppen. "Antingen är pms påtänd eller så kan hon inte uttrycka sig som en vuxen människa." Här påstår jaapconrad att pms är antingen det ena eller det andra. Således står det inte explicit att pms är påtänd.

le-lou2011-05-20 17:32
Antal inlägg: 17500

Labyrint, har du läst Dumblondins länk? Det är inte skitsamma om det är lätt eller inte att komma in - antagningspoängen sätter ribban för hur tuff en utbildning är. Var tredje person hoppar av lärarutbildningen och motiveringen är ofta att utbildningen inte håller måttet. Här är en:
www.unt.se/uppsala/f...89 085.aspx

Det är faktiskt inga nyheter att lärarprogrammet suger.

Labyrint2011-05-20 17:33

Iofs vore det kanske ännu bättre att alla somgick en utbildning lärde sig jobbet de utbildar sig till, istället för att drömma om att det vore lättare att kicka ut folk. Men man får ju vara lite realistisk också...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?