Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 54 |
Mobilspel
| Pågående | 19 337 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-22 00:10 | |
![]() | Det jag fick ut av det såhär i nattmössan var att man på 70-talet hade anledning att vara feminist och driva de frågorna, men nu är det bara gnäll gnäll gnäll och skylla på någon annan som gäller för asså-jag-feminister. Någon lösning fick jag inte fram. Skulle nästan kunna tolkas som gnäll om man tycker att det är det om det inte påföljer ett utlägg om åtgärder. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-22 00:33 | |
![]() | "Det viktiga är att ''resa frågan'', som det brukar heta." Jag tycker faktiskt det. Uppmärksammar man folk på något kommer de att reagera på ett eller annat sätt. Om jag tex ifrågasätter att flickors kläder är ungefär en storlek mindre än pojkars kläder för samma åldersgrupp och uttrycker att det är dåligt för att det tex gör att flickorna inte kan röra sig lika fritt (i tajta kläder jämfört med lösare kläder) så kanske fler håller med mig och slutar köpa tajta flickjeans. Om medhållet är tillräckligt stort förstår du vad som händer. Det blir en politisk åtgärd om man så vill. | |
| jpcnrd - Ej medlem längre | 2011-08-22 01:04 | |
![]() | Delicious, En politisk åtgärd med oförutsebara effekter. En risk med att ge sig in i en fråga med enda syfte att inspirera, snarare än lagstifta, är ju att man uppnår motsatt effekt om man framstår som ogenomtänkt. I en annan tråd (Breivik-tråden) efterlyste du mer aktivitet från Fredrik Reinfeldt. Men när du av mig och andra fick frågan vad egentligen det var tänkt att han skulle göra förblev du tyst. Den mynnade ut i att han skulle sitta i en tv4-soffa eller något. Dessutom påpekade någon (måns) att vår statsminister redan haft ett antal presskonferenser som media inte rapporterat om. Så från att ha gått från att vara relativt likgiltig inför Reinfeldts agerande fick dina inlägg mig att bli mest irriterad på vänsterungdomar, och hur ogenomtänkta inlägg ni gör. Dessutom blev jag nöjd med att vi hade en ganska sansad statsminister som INTE satt i någon tv-soffa och grät. Ett banalt exempel, men ändock ett exempel. Vad gäller mitt eget engagemang i jämställdhetsfrågor så begränsas det naturligtvis av att jag är konservativ-liberal och följaktligen inte tycker att det är ett speciellt stort problem att tjejer har rosa (eller för små) kläder. Jag köper att kläderna är ett uttryck för den så kallade könsmaktsordningen men jag köper inte att vi löser någonting genom att motarbeta dessa uttryck (snarare än roten till uttrycken). Vad gäller kvinnors förvärvsarbete, låga löner samt mäns våld mot kvinnor -- som jag tycker är viktiga frågor -- så tror jag på marknadslösningar av hushållsnära tjänster, progressivare beskattning vid låga inkomster men mindre transfereringar riktade till kvinnor (t.ex. barnbidrag), högre skatt på alkohol och tobak, mer stöd till kommunalt organiserade kvinnojourer samt en begränsning av NGO's partsinflytande (dvs. ROKS), samt ökad kunskap och resurser till polisen när det gäller brott inom familjen. Men jag ser alltså kvinnornas ekonomiska ställning som central. Och då duger inga retorikkurser på folkhögskolan. Vad gäller det här femonenet med kränkta bloggerskor tycker jag ingenting ska göras -- jag ser som sagt inte problemet och jag värderar fri kommunikation väldigt högt. Här ligger bollen hos dig och dina likasinnade. Ni som säger att detta är en viktig fråga och också kan tänka er att stödja politiska krafter som delar denna attityd, trots att ni till synes inte ens vet vad det är i praktiken som skall göras, mer än att ''inspirera''. Jag upplever att du även i den här tråden lyckats med konststycket att få andra användare att bli negativt inställda till de berörda bloggarna, istället för att väcka sympati för deras situation. Som sagt, inspiration är som politiskt verktyg ett tveeggad svärd. | |
| jpcnrd - Ej medlem längre | 2011-08-22 01:05 | |
![]() | Angående längden på inläggen: herregud, det rör sig om fem, sex stycken. En sida i en Stieg Larsson-deckare. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-22 01:15 | |
![]() | Två fråga innan jag svarar på något. "...fick dina inlägg mig att bli mest irriterad på vänsterungdomar, och hur ogenomtänkta inlägg ni gör." Du vet alltså vad jag har för partitillhörighet? "...Men jag ser alltså kvinnornas ekonomiska ställning som central. Och då duger inga retorikkurser på folkhögskolan." Och påstår (?) att jag gått någon retorikkurs på folkhögskolan? Varför? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-22 01:15 | |
![]() | frågor | |
| jpcnrd - Ej medlem längre | 2011-08-22 01:30 | |
![]() | Klockan är sent, men nu generar du faktiskt dig själv med dessa små försök att problematisera mina inlägg. För att spara tid kan vi väl säga ''nej'' på båda. Påverkar dessa svar verkligen hur du bedömer mitt senaste inlägg? | |
| jpcnrd - Ej medlem längre | 2011-08-22 01:30 | |
![]() | Apbur, ''Jaap, vad tror du den här förändringen feminismen och dess anhängare genomgått beror på? Har den spelat ut sin roll här i Sverige eller har en helt ny generation feminister helt missförstått ideologin som sådan? Skapat nya förgreningar som är mer anpassat för gnällspikar som behöver styrkekramar? Om nu feminismen mer används i terapeutiska ändamål så kan den väl egentligen få lov att göra det? Vad är det stör så mycket? Att dess anhängare är oeniga och att de flesta inte själva förstår av vilket skäl de kallar sig feminister? Att de kräver publik för sina terapisessioner? Eller nåt annat?'' Paradoxalt nog kan förklaringen ligga i feminismens framgång. Oavsett om man får sina historielektioner från Mad Men eller Yvonne Hirdman är det helt uppenbart att attityden mot kvinnorna förbättras betänkligt. I mångt och mycket är diskussionen därför nästan semantisk. De flesta män är ''feminister'' idag enligt sextiotalets definition och de enkla principer som läggs fram av FN-organ och liknande. Att ordet kapats av kvinnor som vill saluföra sina indignation förtar dock möjligheten till en mer konstruktiv diskussion. Den offentliga terapin stör för att de obstruerar diskussionen. Det finns trots allt en del kvar att göra på jämställdhetsområdet och om vi ska diskutera dagispyamaser, dekonstruera någons äktenskap och fundera över vem som är kränktas i Sverige så uppnår vi politisk mättnad tidigare än vad som är nödvändigt. På ett personligt plan tycker jag vidare att det är estetiskt fult med gnäll och ''terapi inför publik''. Jag vet att det finns en tv-serie med exakt det innehållet (med Gabriel Bryne), så uppenbarligen finns det en efterfrågan på sånt här. Men jag är genuint äcklad på ett personligt plan och vill därför även motarbeta det av egoistiska skäl. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-22 01:45 | |
![]() | Dock har jag inget att svara eftersom jag tycker det är lönlöst att diskutera vidare när jag sett dina ståndpunkter. Agree to disagree känner jag. Ang. Reinfeldt dock; Jag kanske uttryckte mig klumpigt i att jag faktiskt ville se honom i någon morgonsoffa, så var inte fallet. Jag tyckte mest det var intressant att följa hans och andra politikers ageranden efter det som hänt, som faktiskt handlade om politik. Sitta och grina? Mjae. Mer prata om politik faktiskt. Fast jag är inte speciellt imponerad av politikernas (flertalet) sätt att hantera tankegångar som rörde sig i Breiviks hjärna men som finns i samma rum som de själva rör sig i nu för tiden. Det var nog därför jag var sugen på att höra något. Är rätt nyfiken på hur de, speciellt Reinfeldt eftersom han är statsminister atm, tänker kring de där frågorna. Han och de som följer i ledet kanske borde gå en kurs i att öppna käften när det kniper också. :) Det är inte särskilt svårt att förstå varför fler Svenssons tycker att den där Jimmie Åkesson har något att säga. För oavsett vad han säger så öppnar han käften och säger vad han och hans parti tycker. Det sätter jag högre pris på än någon vars åsikt jag håller med om men som håller käften. Lite det handlar den här tråden om, men det blev just det spåret eftersom jag råkade höra talas om Cissi Wallins krönika och läste den. Men jag har inte sagt att det är så utan jag har frågat och sagt att jag nog kan känna igen mig i det när man sticker ut hakan lite mer än vad någon gillar. Det betyder inte att det är så för alla kvinnor eller män. Vilket har märkts i tråden och jag har inte motsatt mig de som inte känner igen sig. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-22 01:46 | |
![]() | Nej, jag undrade mest varför du kände dig nödgad att påstå att jag var vänster och hade gått retorikkurs på folkhögskola. Hade inte med saken att göra utan din personliga uppfattning om mig efter vad jag skrivit på det här forumet. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-22 01:49 | |
![]() | Dock hade krönikan mest med bloggare att göra. Jag lyssnade efter krönikan på radioprogrammet som skulle handla om samma ämne. Men då var bloggarna mer ur fokus. | |
| bahrt - Ej medlem längre | 2011-08-22 01:54 | |
![]() | vilken härlig tvåmannaduell det blev..... Jpcnrd leder på poäng efter 6 ronder... | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-22 01:56 | |
![]() | Intressant. | |
| Mindymoo | 2011-08-22 03:48 | |
![]() | jpc leder i antal ord - som så många män förtjust i sina formuleringar antar jag - men inte i lixhänseende. Jag har frågat folk utanför betavärlden men ingen fattar detdär med halmgubbarna. Annat jag hakat upp mig på är den bristande logiken i: "jag värderar fri kommunikation väldigt högt. Här ligger bollen hos dig och dina likasinnade." Antyder du att andra inte värderar fri kommunikation? Varför annars påpeka? PS varför ska man tycka synd om bloggerskorna? | |
| apbur | 2011-08-22 08:38 | |
![]() | Det är väl bara att googla "halmgubbe" och läsa på om du och kompisarna har svårt att förstå. På vilket sätt är det inte logiskt att värdera fri kommunikation högt och anse att bollen ligger hos någon annan i en specifik fråga? Om du inte förstår varför jaap påpekar att han värderar fri kommunikation högt tycker jag du ska läsa hela stycket igen, det du valt att klippa sönder och inte förstå. | |
| clinton | 2011-08-22 11:31 | |
![]() | Delicious: "Jag anser att du bidrar till bilden av den "bittra kvinnan" och därmed gör feminismen en björntjänst istället. Kom med lite konstruktiva förslag på problemlösning istället för att gnälla om hur saker och ting är/har varit." Berätta mer om den "bilden av den bittra kvinnan". Och det här är inte riktigt så enkelt som att man säger här är ett problem - såhär löser vi det. Jag är en människa som pratar med andra om den här saken. Måste man komma fram till något för att man luftar sina tankar med andra? Jag kanske vill veta mer om vad andra tycker innan jag knåpar ihop ett brev till riksdagen liksom. Om du tycker det är gnäll får du väl titta bort, eller bidra med egna tankar och förslag om saken. Du är förmodligen mer engagerad i sakfrågan än vad jag är så då tycker jag att det ligger på ditt ansvar och i ditt intresse, mer än i mitt, att hitta problemlösningar. Jag är hursomhelst intresserad av att debattera det hela, och jag kan givetvis vara ute och cykla här, men det FRAMSTÅR som att du är mer intresserad av att hitta saker att gnälla på än att debattera. | |
| clinton | 2011-08-22 11:38 | |
![]() | Delicious: Vad det gäller min föregånde kommentar om din bitterhet kan jag försäkra dig om att den hade ingenting med könsroller att göra. Den handlade enbart om ditt sätt att argumentera. Jag kan gå ed på att jag har fällt kommentarer om bitterhet mm (som du anser vara könsbetingade) till män lika ofta som till kvinnor. Det är du som gör det till en könsfråga. | |
| Mindymoo | 2011-08-22 12:03 | |
![]() | apbur, jag försökte bara få fason på ordrikedomen. Jag använder i alla fall inte strawmen som debatteknik. Vad gäller att "värdera fri kommunikation" så undrar jag bara - vem gör det inte? Och om man nu värderar fri kommunikation så måste man inse att det förutsätter flerriktad sådan, att man inte tolkar motståndaren maliciöst. och att man inte lägger ord i andras munnar. Jag skulle också kunna sno poäng genom välformulerade monologer, men har vuxit ifrån sånt för länge sen. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-08-22 12:11 | |
![]() | är "lixhänseende" ett bra ord ur lixhänseende? | |
| llloyden | 2011-08-22 12:37 | |
![]() | Upplever att många är konflikträdda dvs. inte vill gå in i diskussioner där man har olika åsikter, t.ex. politik, fotboll etc. Vad är man rädd för - blodvite?? Förlora sina vänner? Gäller både kvinnor och män, men tyvärr mest kvinnor, som ska hyssja och medla och gud vet vad när det hettar till! Kvinnor vågar mestadels bara ge sig på andra kvinnor - de förtryckta förtrycker varandra och så kan männen leva lyckliga i alla sina dagar. Varför tror ni det finns så få kvinnliga chefer! | |