Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 431 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| RåzaMåln | 2011-08-26 12:06 | |
![]() | Förstår inte riktigt varför du ska anmäla? Bara för att killen är fem år äldre måste det inte handla om tvång eller våld. Sker det på lika villkor förstår jag helt enkelt inte problemet. Att man tycker att det är äckligt med en så pass mycket äldre kille för en trettonåring, är inte skäl nog att anmäla. Risken är att du förstör både killens och tjejens liv- killen som fälls för sexuellt utnyttjande av underårig och möter det hat som många våldtäktsmän står ut med, och tjejen som inte får vara med killen hon är kär i. | |
| y not | 2011-08-26 12:16 | |
![]() | RåzaMåln, tycker du att det är okey att en vuxen man ligger med en underårig flicka? Skulle du vilja att åldersgränserna togs bort eller att de sänktes (alternativt höjdes så att 18-åringen fortfarande är barn och utan ansvar)? | |
| ektis - Ej medlem längre | 2011-08-26 12:22 | |
![]() | en vuxen man.. det låter som det är en sextioåring eller något. det skiljer fem år på just de två som TS nämnde. det kanske är hennes livs kärlek, ska hon då bry sig om att han är fem år äldre. ojoj. | |
| RåzaMåln | 2011-08-26 12:24 | |
![]() | y not: Jag tycker att det är bra att det finns åldersgränser som riktlinjer och sätt att skydda i de fall där någon uppenbart far illa, men det ska inte utnyttjas och i detta fall är det inte uppenbart att dottern far illa. Vad har ts att gå på egentligen? Tjejen är tillsammans med en cirka fem år äldre kille som hon hållit hand med och hon har s.k. horiga kläder. Det är knappast skäl nog att misstänka att hon far illa. Tycker ditt resonemang tyder på en förlegad syn gällande kvinnors klädsel och sexualitet i allmänhet. Huruvida jag tycker det är okej/moraliskt fel eller rätt att en vuxen man har sex med en trettonårig flicka är tyvärr inte relevant för trådens ämne. Ska man anmäla allt man tycker är moraliskt fel blir det jävligt mycket man får anmäla. Lagar ska i den utsträclningen inte grundas och upprätthållas på vad människor anser är äckligt, sjukt, konstigt eller fel utan på vad som faktiskt skadar människor och nej, en flicka behöver inte ta skada av att ha sex eller klä sig 'utmanande'. | |
| RåzaMåln | 2011-08-26 12:26 | |
![]() | "Det som är väsentligt är att det inte är du som ska utreda, spionera, fråga ut. Om du får kännedom att att barn far illa bör du anmäla detta till soc" Problemet är att man inte kan dra slutsatsen att någon far illa bara för att personen är lättklädd och tillsammans med en fem år äldre kille. Som någon ovan skriver- det kanske är hennes livs kärlek. Och även om det inte är hennes livs kärlek (ganska ovanligt att man hittar den vid den åldern), utesluter inte det att förhållandet är ömsesidigt. | |
| ektis - Ej medlem längre | 2011-08-26 12:27 | |
![]() | nej. det förstår jag också, råzamåln. tänkte mer på om hon förtillfället är förälskad i honom. | |
| AnSoJo | 2011-08-26 12:34 | |
![]() | Tösen är förmodligen kär i killen och inga lagar i världen rår på kärleken. Hon kommer bli fly förbannad om någon lägger sig i hennes kärleksliv. Speciellt om det är utomstående typ socialen eller polisen. Blir pojkvännen anmäld för brott finns inte en chans på jorden att hon ger något som helst vittnesmål eller utlåtande. Hon kommer inte fatta att det är för hennes egen skull utan bara se det som en bunt människor som försöker hålla henne och pojkvännen isär. | |
| y not | 2011-08-26 12:35 | |
![]() | i sakfrågan vet jag inte. Som du skriver så är TS antaganden för vaga. Men ålderskillnaden fem år är jag lite mer tveksm till. Om hon är 18 och han är 23 så är det inget att tala om. Bägge är vuxna. Nu är det en trettonårig tjej vi diskuterar, och här menar jag generellt. en trettonåring är inte färdigutvecklad pubbertalt. Hon är definitivt inte känslomässigt och intelektuellt utvecklad. En trettonåring går i sjunde klass. Jag anser att det är en liten flicka (även om det visst finns brådmogna). Det är statisktiskt inte vanligt att trettonåringar har samlag, och i de flesta fall är det med jämnåriga. En artonåring är inte jämnårig med en trettonåring. Jag anser barn ska kunna förvänta sig samhällets skydd. En artonåring å sin sida är myndig och fullt ansvarig för sina känslor och handlingar på ett sätt som inte förväntas av ett bar. Ja han är fortfarande ung. kanske är artonårsåldern för låg för att räknas som vuxen att ta eget ansvar. Men likväl har han det ansvaret. Att kalla en vuxen för vuxen och ett barn för ett barn kan väl aldrig vara fel i en sån här principiell diskussion? Istället för fem år kan man ju även säga 38,5 % älder | |
| y not | 2011-08-26 12:39 | |
![]() | Vad som också är intressant är att TS inte vet tillräckligt (vilket jag kan hålla med om) men ändå vet utifrån TS uppgifter hur kär flickan är i mannen, hur de fungerar, vad de har för livsplaner, hur schyst mannen är, vilka kloka och förståndiga föräldrar hon har, vad som kommer att hända om soc läfgger sig i etc. Det kallar jag analysförmåga på rätt avancerad nivå | |
| magnusito | 2011-08-26 12:45 | |
![]() | "Tösen är kär..." Vilken aningslös kommentar. trivialiserande. | |
| ektis - Ej medlem längre | 2011-08-26 12:49 | |
![]() | isåfall lika trivialiserande som att hon skulle bli utnyttjad eller illa behandlad. | |
| SethGecko | 2011-08-26 12:55 | |
![]() | om det hade handlat om en sextonårig och en fjortonåring hade det inte funnits något att diskuterat, men en trettonåring och en artonåring? Det säger sig själv att det inte är hälsosamt. och trettonåringen kanske är jättekär, men en artonåring som är kär i trettonåring? då är det definitivt något som inte står rätt till och killen behöver någon form av hjälp. | |
| magnusito | 2011-08-26 12:56 | |
![]() | Är man vuxen först vid 60 enl dig Ektis? | |
| ektis - Ej medlem längre | 2011-08-26 12:58 | |
![]() | nej. såklart inte. men tycker det verkar vara en lite väl dömmande attityd här. hej. | |
| Prärieklocka | 2011-08-26 13:01 | |
![]() | Frågan är om TS skulle ha blivit lika uppörd om det var tjejen som var 18 och killen som var 13? Nu vore detta scenario föga troligt, men ändå... | |
| kaffeflicka - Ej medlem längre | 2011-08-26 13:06 | |
![]() | Nu fick jag en obehaglig association om barnvakter som leker olämpliga lekar. | |
| y not | 2011-08-26 13:09 | |
![]() | Prärieklocka, Varför tror du att det scenariet inte är lika troligt? Titta på statistiken över unga prostituerade och fundera? | |
| Prärieklocka | 2011-08-26 13:16 | |
![]() | Varför utgå från att killen i så fall måste vara prostituerad? | |
| RåzaMåln | 2011-08-26 13:17 | |
![]() | Självklart kan ingen veta om hon är kär och om allt sker på lika villkor, men ingen kan heller veta om det förhåller sig på motsatt sätt. Min poäng är helt enkelt att det är dumt att anta saker och att man inte kan basera och upprätthålla lagar på vad man själv tycker är fel/konstigt/äckligt. | |
| Prärieklocka | 2011-08-26 13:17 | |
![]() | Eller menar du att tjejen skulle vara det? | |