Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 52 |
Mobilspel
| Pågående | 19 393 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| spider_f | 2011-08-28 13:40 | |
![]() | "inte innebär någon objektiv värdering." Du går alltså helt på känsla och struntar i ditt förnuft när du gör valet människan vs älg här? Det kanske inte var så lyckat? Om du då istället gör en objektiv värdering, då skulle du alltså inte ha en aning om vem du skulle välja att hjälpa först? | |
| taxam - Ej medlem längre | 2011-08-28 13:42 | |
![]() | Överordnad men uppenbarligen utan ödmjukhet inför det faktum! | |
| Minta | 2011-08-28 13:43 | |
![]() | Om jag gör en objektiv värdering i den situationen vet jag inte om det beror på inlärd omtanke om människor i första hand eller om jag verkligen bryr mig mera om människan. Jag kanske råkar veta att den skadade människan är en avskyvärd person och det skadade djuret ett bedårande rådjurskid. Det är möjligt att jag kan fatta ett objektivt beslut i det läget, men jag är inte säker. | |
| öhmöh - Ej medlem längre | 2011-08-28 13:46 | |
![]() | 2011-08-28 13:23 OK. Jag kan inte heller (åtminstone inte så här på rak arm) komma på någon situation där jag skulle rädda djuret före mänskan. - Och det hur mycket jag än tycker om djur. Eller...jo, om jag ställdes inför en situation (fast eftersom det är en så otroligt fiktiv hypotes, som aldrig kommer att inträffa, så är det egentligen ganska meningslöst att ens nämna) där jag var tvungen att välja mellan att rädda en person som exempelvis Hitler, eller min käraste hund, så skulle jag troligtvis rädda hunden... | |
| Minta | 2011-08-28 13:49 | |
![]() | spider, du har ingen aning om mina grunder för mitt påstående. Är det du som tycker att det är gulligt? Säg då det i så fall, projicera det inte på mig. | |
| spider_f | 2011-08-28 14:08 | |
![]() | Så om du såg att föraren av bilen var, låt oss säga din granne som du egentligen hatar för att han är en allmänt otrevlig person så hade du valt att ge första hjälpen till älgen? Okej. | |
| spider_f | 2011-08-28 14:13 | |
![]() | Det här vittnar om en människosyn som egentligen är ganska rutten men tyvärr rätt typisk i såna här debatter. Jag förstod att det skulle komma upp massa åsikter av den här typen när jag läste trådrubriken första gången. Det som känns skönt är att jag egentligen inte tror att Minta tycker så här. Man märker det när man börjar gräva lite. | |
| Minta | 2011-08-28 14:17 | |
![]() | Den är rutten därför att människan står sig själv närmast. | |
| taxam - Ej medlem längre | 2011-08-28 14:18 | |
![]() | Hur ,många räddar en spindel i nöd? | |
| Minta | 2011-08-28 14:20 | |
![]() | Jag skulle inte veta hur jag skulle ge första hjlälpen till älgen. Men om det finns ett gevär i närheten, väljer jag nog att skjuta älgen innan jag hjälper grannen. I andra hand att ringa efter jägare eller veterinär för att göra pinan kort. Därefter skulle jag hjälpa grannen om han eller hon inte var i ännu akutare nöd. | |
| Minta | 2011-08-28 14:23 | |
![]() | Jag vänder på skalbaggar som hamnat på rygg, bär ut flygmyror istället för att trampa ihjäl dem. Häromdagen räddade jag en ekorre som stoppat in huvudet i ett tomt gravljus på en kyrkogård. Den var inte tillräckligt intelligent för att befria sig från det och jag gjorde en insats. Det kändes mycket bra. Men jag har slagit ihjäl myggor och spindlar. | |
| Minta | 2011-08-28 14:23 | |
![]() | Jag räddar getingar, fåglar och humlor som inte kommer ut när de förirrat sig in i huset. | |
| Minta | 2011-08-28 14:24 | |
![]() | Jag är god. | |
| öhmöh - Ej medlem längre | 2011-08-28 14:25 | |
![]() | spider_f Vem skulle du då rädda? Hitler eller ditt käraste husdjur? (alltså om vi omvandlar den olyckan du beskriver, till att gälla mellan Hitler och ditt eget husdjur) | |
| spider_f | 2011-08-28 14:28 | |
![]() | har skalbaggen ett medvetande? Jag har ju hela tiden sagt att bilföraren är i akut nöd!!! Varför gör du om exemplet? Jo för att det ska bli lite lättare för dig att svara ;) | |
| spider_f | 2011-08-28 14:30 | |
![]() | Öhmöh, ett hypotetiskt exempel. Hitler är redan död och jag utnyttjar inget husdjur att ha för mina egna behov. | |
| spider_f | 2011-08-28 14:33 | |
![]() | I vissa fall kanske man måste döda en människa för att rädda livet på många andra människor. (Det hade kanske varit bra om polisen kunnat skjuta Anders Brevik.. (vad heter han) innan han hann skjuta ihjäl alla ungdomarna på Utöya) | |
| Minta | 2011-08-28 14:34 | |
![]() | Ok, jag hjälper den som är i mest akut nöd såklart. Det har jag redan skrivit. | |
| Minta | 2011-08-28 14:36 | |
![]() | Jag vänder inte på skalbaggen för att den har ett medvetande. Jag gör det för att det känns bra och för att det känns dåligt att låta bli. | |
| Minta | 2011-08-28 14:40 | |
![]() | Jag vet inte hur intressanta sådana här hypotetiska frågor är och om de verkligen avslöjar människans "värde" i förhållande till djuren. Vissa djur står oss närmare än somliga människor. Det är tabu att säga att vi skulle välja att rädda djuret före människan. Vissa människro står oss närmare än andra och vi kan gladeligen låta andra dö utan att göra någonting. | |