Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 431

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Resurrection - Ej medlem längre2011-09-05 21:17
Antal inlägg: 11463

klart att schäfrar är framavlade för att bita människor
precis som poliser är framavlade för att skjuta skurkar

Uisge - Ej medlem längre2011-09-05 21:20
Antal inlägg: 572

Ha ha!

y not2011-09-05 21:22
Antal inlägg: 9014

ser att det var du YRRA som hade tre Schäfrar och att det är slånbär som påstår sig veta allt om dem. Ursäkta sammanblandningen.

Null man använder schäfern i mycket ringa omfattning so vallhund just för att den inte är någon vidare vallare och aldrig har varit. Schäfern bildades som ras 1899 och den inavlades fram utifrån ett par vallhundsraser. Så visst dess ursprung var vallhund, men aldrig själv.

Rasen har betydelse, sen kan man få fram egenskaper hos olika hundar visst. Men försök valla med en blandras? Just vallhunden ställer stora krav på den egenskapen, och det är dessutom inte alla i rasen som klarar det. Samma gäller jakthundar, där brukar man också vilja ha rasrenhet för att lita till att man får de egenskaper man vill ha. Och fundera ytterligare vilka egenskaper det är man ville ha hos schäfern när man avlade fram den, inte var vallningsegenskapen något primärt intresse. Alla nui schäferägare här. hur många av er har försökt er på att valla?

slånbär2011-09-05 21:23
Antal inlägg: 5539

res-så underbart med någon som verkligen vet vad han pratar om ;-D

y not2011-09-05 21:23

Yrra. Schäfern klassas som brukshund,

slånbär2011-09-05 21:33

Y not -återigen så har du inte läst vad jag har skrivit. Inte någonstans påstår jag mig veta allt om rasen-långt ifrån. Däremot anser jag att jag har mer erfarenhet än någon som sitter och googlar och saxar från SKK.
Tror heller inte det är någon som i första hand skaffar en schäfer för att ha som vallhund men det är heller inte många som har den för att den i första hand ska hugga folk. Det är helt enkelt inte det som fokus läggs på oavsett vad man tänker ha sin hund till. Fortfarande så är det hundens förmåga att lyda kommando som är det primära och dess mod och motor om man talar om tjänstehundar. En hund som bara biter är ju helt värdelös i alla sammanhang och ingenting som någon seriös uppfödare skulle avla på.

nulltj - Ej medlem längre2011-09-05 21:35
Antal inlägg: 14052

y not>> Schäfern klassas som vall-, boskaps- & herdehund; grupp 1 enligt SKK (som enligt dig må veta nada, men dom sköter klassningen i Sverige, inte du). Det står att läsa på SKK's hemsida:

'Vall-, boskaps- och herdehundar

I grupp 1 hittar du hundraser som ursprungligen använts för att valla eller vakta får och nötboskap. Flera av raserna används i dag som brukshundar inom polis och militär och är populära sällskapshundar medan andra fortfarande används för sina ursprungliga uppgifter.'

nulltj - Ej medlem längre2011-09-05 21:36
Antal inlägg: 14052

Jag saxar iofs också från SKK.

Och för övrigt tycker jag att Res hade bästa inlägget i den här något haltande diskussionen.

YRRA - Ej medlem längre2011-09-05 21:51
Antal inlägg: 101

Kan inte annat än att hålla med dig Nulltj :)

bujum2011-09-05 23:02
Antal inlägg: 1750

Den ursprungliga frågan:
Jag anser att man har för dålig pli på sin hund om man inte kan kontrollera den ens i koppel.
Tycker dock att ägaren till den lösa hunden också har ett eget ansvar.
Tur jag inte har de problemen eftersom jag inte har grannar och bor mitt i bushen.
Men i älgjakten kommer löshundar in på våran gård på egen risk när vi har älgslaktavfall liggandes och våra hundar försvarar sitt revir.

slånbär2011-09-06 12:38

Bujum-om en sådan hund då blir skadad av dina hundar så är du fortfarande som ägare ansvarig för den hundens ev. skador. oavsett om den kom in lös på er tomt eller utanför. En jag känner som tränar Schäfrar hade en natt inbrott och vaknade av att någon skrek. Hon upp och fick se en kille som försökte sticka med hennes hund hängande i baken. Han hade tagit ett bra grepp i killens byxor så han inte kom nånstans. Hon blev senare skyldig till skadestånd för förstörda kläder och sveda o värk till inbrottstjuven som iof också han blev dömd för inbrottet. Hon säger att det var värt varenda krona.

Alicia_brg - Ej medlem längre2011-09-06 13:06
Antal inlägg: 110

Ush va hemskt :(

slånbär2011-09-06 13:56

Alicia-vad är hemskt?

y not2011-09-06 18:42

Att hunden gör vad den är avlad för förstår du väl ;)

Minta2011-09-06 18:48
Antal inlägg: 20042

Jag läste en engelsk artikel om dagens stackars hundar. Från början använde vi hunden till olika sysslor t.ex. valla, men dagens hundarfår inte ge utlopp för dessa egenskaper och beteenden, de ska vara "more well behaved than the average kid". Om den gör det den är framtagen för, katastrof.

y not2011-09-06 18:54

"Bordercollien är en utpräglad vallhund som är framavlad under flera hundra år på de brittiska öarna. Den används nu för tiden över hela världen för att hämta, samla och förflytta får, nötkreatur och andra djur. Den passar inte som ren sällskapshund utan bör får arbeta med det den är avlad för. Man köper ju inte heller en jakthund om man inte ska jaga. " www.svak.se/

y not2011-09-06 18:56

En annan död hund
allehanda.se/blaljus...-m itt-liv-

Minta2011-09-06 18:58
Antal inlägg: 20042

Det är många stadsmänniskor med bordercolliehundar. Jag själv har en samojed som jag inte använder som draghund, men mycket i skog och mark. Jag undrar om det inte är lite vall i henne, när hon var yngre ville hon gärna jaga joggare, skateboardåkare, cyklister mm. Katastrof. Det har gått över som tur är.

slånbär2011-09-06 19:00

Y not-det är liksom ingen ide att du tuggar vidare på ditt konstiga resonemang. Dom flesta brukshundsraser är en gång för alla inte avlade för att bita dom är avlade på alla de egenskaper som gör dom till just bra brukshundar där att bita på kommando bara är en liten del av helheten. Det absolut primära är att hunden kan släppa på kommando annars skulle en uppfödare aldrig avla på den hunden. Så fortfarande så är det alltså inte att hugga på kommando utan att släppa på kommando som är det viktiga. Det är ingen uppfödare som sysslar med att bara avla på hundar för deras bitegenskaper, ingen som jag har hört talas om i alla fall men vad vet jag-du har kanske kontakt med såna underliga uppfödare. jag menar eftersom du tycks veta precis hur dom gör och tänker när dom avlar.

y not2011-09-06 19:27

slånbär, det är liksom ingen idé att du tuggar på med ditt vonûbertugg som att det är du som sätter agendan och det är du som sätter upp din sańning. Din argumentation imponerar inte och din förmåga till att förstå har jag börjat tvivla på. Om du inte är intresserad av vad jag skriver så låt bli att svara.

Jag har aldrig hävdat att bita är det primära eller det enda men jag har spetsat till det. Schäfern används bla mot människor. Det är en viktig del i syftet. Och hur ska en hund kunna släppa sitt bett på kommando ifall den först inte bitit?

Men det är som det är fult att titta på vad den används till. hur den har kommit till? Konstigt att ingen gick till försvars mot de bägge andra raserna jag nämnde avlats fram i syfte att använda mot människor.

Sen har jag väldigt svårt att förstå hur det kan vara så viktigt att hävda att schäfern är en vallhund, när ingen använder den som det? Bordern och kelpien är helt dominerande i hela världen. Hur många av alla er schäferägare har vallat med era hundar? Vet ni öht vad det innebär att valla med en hund?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?