Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 66 |
Mobilspel
| Pågående | 19 613 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-12-09 23:27 | |
![]() | 2011-12-09 23:26 Hahhaha :D | |
| tipitina | 2011-12-09 23:29 | |
![]() | blankomblank- Fan vad bra! | |
| Minta | 2011-12-09 23:32 | |
![]() | Ja, ibland är det de vuxna som behöver uppfostras. Jag har också hört den historien. | |
| micro113 | 2011-12-10 00:05 | |
![]() | Minta Jag väntar fortfarande på ett konkret svar på min fråga gällande Tommys inlägg. Är ett ja eller ett nej för svårt för dig? | |
| micro113 | 2011-12-10 00:07 | |
![]() | __Nanna___ Jag vill nog påstå att det är ni andra som försöker förvränga det jag säger till något annat Hårda tag Utskällning Läxa upp Skämmas offentligt osv osv.. | |
| micro113 | 2011-12-10 00:09 | |
![]() | Minta Ja, ofta är det vuxna som behöver läxas upp - de som inte lärt sig skilja på rätt och fel redan som barn. Jag har mött otaliga i mitt yrke. | |
| Minta | 2011-12-10 00:19 | |
![]() | En gång till, vad är du vill ha ett ja eller nej till? Jag hoppas att det går att svara så enkelt, det enda du vill ha. | |
| Minta | 2011-12-10 00:20 | |
![]() | Återigen, Tommys inlägg har med antagandet att man tycker det var rätt att kassörskan lämnade tillbaka asken. Det är det ingen som tycker vad jag kan förstå. | |
| micro113 | 2011-12-10 00:24 | |
![]() | Minta -- vi tar reprisen IGEN. Inlägget avsluts med en fråga ställd från mig till dig. Klarar du att svar på den? Minta - då upprepar jag min fråga till dig - den som du inte har besvarat Minta Varför är fostran och lära sig skilja på rätt och fel nödvändigtvis samma sak som "hårda tag". Exemplet Tommy 1979 2011-12-09 16:19 Men herregud, hur långt får det egentligen gå med daltandet med ungar nuförtiden? Naturligtvis skulle ungen INTE ha fått behålla tablettasken, och INTE fått höra att det inte gjorde någonting. 4-åringen borde i stället ha bemötts med att "Det var fel av dig att snatta, så får man inte göra, men det var bra gjort att komma tillbaka och erkänna" eller liknande. Att säga att det inte gör något och till på köpet låta barnet behålla stöldgodset ger helt fel signaler. Gav - är det "hårda tag" Minta? Är det den "hårda vägen"? | |
| micro113 | 2011-12-10 00:27 | |
![]() | Minta Nu är man dessutom konkret på en tolvårings nivå - du borde kunna svara på frågan - och fundera över hur abstrakt du anser att fyraåringar skall kunna tänka och dra slutsatser. | |
| Minta | 2011-12-10 00:33 | |
![]() | Jag gillar inte din tykna ton, men jag ska svara igen, trots att du om du kan bemöda dig om att läsa det jag skriver redan finner svaret. Att barnet lär sig vad som är rätt och fel är inte hårda tag, hur kan du vantolka så grovt? För att du vill? Exemplet: jag har svarat på detta ett otal gånger, 5 ggr. tror jag. Det är en artighetsfras, även om barnet inte just då kan förstå det, men det är så man lär sig språks betydelse, genom att höra det i olika sammanhang. Du tycker inte att det att vara annat än konkret med barn, det får du tycka, jag delar inte den uppfattningen. Det var inte rätt att lämna tillbaka tablettasken. Läs det igen nu så att det fastnar, detta var nog sjunde gången. Jag har inte en så rudimentär världsbild som du, jag har ett barn, nu vuxet, men har haft många barn omkring mig (syskonbarn bl.a.). Denna situation med att barnet ska tvingas be offentligt om ursäkt samt ta med personalen i det hela har aldrig inträffat. Det har blivit mycket bra människor av dem utan några "hårda tag" eller auktoritära fasoner. De som hamnar i fångvården har nog helt andra problem än att de inte tvingats be om ursäkt offentligt. Försök ur texten läsa ut var jag står utan att jag ska tvingas förenkla för att det ska vara så lätt att förstå att sanningen försvinner. | |
| Minta | 2011-12-10 00:36 | |
![]() | Det är väldigt konstigt, jag och mina syskon har lyckats förmedla rätt och fel till våra barn utan hårda tag eller bokstavligt, konkret tal, visst är det underligt om man ska tro din världsbild. | |
| Minta | 2011-12-10 00:38 | |
![]() | Jag tycker att du ska resa dig från din 12-årings nivå. De kan bättre än så. | |
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-12-10 00:40 | |
![]() | 2011-12-10 00:07 Jo micro, det är precis vad det handlar om. Quick-fix-metoder som bekväma (eller oförstående) föräldrar tar till. Och visst, jag säger inte att det inte kan vara effektivt. Man kan visst det få barnet att i ren förskräckelse ändra beteende på det viset också (men det finns andra, vettigare sätt - så som jag ser det). Visst kan man uppfostra barn genom chockmetoder och förnedring, men vinsterna blir oftast relativt kortvariga. Nackdelarna av sådana uppfostringsmetoder poppar garanterat upp förr eller senare, och på många olika sätt. | |
| Hillegnu | 2011-12-10 00:53 | |
![]() | Blankomblank, historien är en sk klintbergare. en skröna Finns i Bengt af Klinbergs " Råttan i pizzan" första gången utgiven 1990. men den är bra | |
| Minta | 2011-12-10 01:03 | |
![]() | Ja, det tänkte jag eftersom jag hört den som en historia. | |
| micro113 | 2011-12-10 01:36 | |
![]() | Minta Återigen Är det Tommy beskriver "hårda metoder"? Ja eller nej? | |
| micro113 | 2011-12-10 01:38 | |
![]() | __Nanna___ Quick-fix-metod är för mig när man tänker på vad som fungerar i stunden och struntar i framtiden... ... ärligt talat, jag tycker du förespråkar den metoden snarare än jag. | |
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-12-10 02:13 | |
![]() | micro113 Aha? Hur så? Vad är det jag förespråkar enligt dig? | |