Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade72
Mobilspel
Pågående19 524

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dalapower2011-12-11 11:22
Antal inlägg: 419

Jag gillar inte invandrare som gör brott och lever på samhället= rasistiskt?
Gillar inte Svenskar som gör brott och lever på samhället heller= Vad är jag då?

En liten bakisfundering

azen - Ej medlem längre2011-12-11 11:32
Antal inlägg: 293

@Mitch Ryder:
Det gör man inte alls, ifall så skulle vara fallet så skulle vi inte kunna diskutera invandringspolitik över huvud taget utan att bli kallade rasister.

Mitch Ryder - Ej medlem längre2011-12-11 11:39
Antal inlägg: 631

dalapower. Du blir bara en laglydig människa i bägge fallen.

nulltj - Ej medlem längre2011-12-11 11:45
Antal inlägg: 14052

Rasism är att göra skillnad på människors värde baserat på (den omtvistade) uppfattningen att vi tillhör olika raser. Det är INTE det den här tråden handlar om. Genom att antyda att man är rasist för att man vill föra en diskussion om hur invandringspolitiken kan fungera bättre, så befäster man just att det inte går att diskutera utan att det blir inflammerat.

Mouche - Administratör2011-12-11 11:51
Antal inlägg: 24193

Jag har raderat tre inlägg.

I Sverige är det fullt tillåtet att ha personliga åsikter om bl.a invandringspolitiken.
Oavsett om man anser politiken vara bra eller dålig så har man ändå rätt att framföra de åsikter man har i frågan.

Att däremot vända på en diskussion om just politiken till en orsak att kalla de som inte anser detsamma som vederbörande för "rasíst" är helt fel och det är också något som inte får förekomma här i forumet.

Man behöver inte vara rasist för att man har åsikter om hur _politikerna_ sköter det de är satta till att sköta, eller hur?

Mouche

dannyboyFFS2011-12-11 11:52
Antal inlägg: 394

Procentuellt sett tar vi in mer rasister än vad vi har här i Sverige. Fullt förståeligt med tanke på var de kommer ifrån. Att tycka att Sverige tar in för mycket invandring är tabu att säga. Sverige har inte gjort ett bra jobb med invandringen.

Sen en fråga till de som tycker att alla som har nåt emot för mycket invandring är rasister. Finns det en gräns på för mycket invandring?
Om det finns så tänk på att den gränsen har för många redan vart och alla dessa människor är absolut inte rasister.

stol2011-12-11 12:03
Antal inlägg: 1015

Det är många eller de flesta upplever det jag som tycker att inlägg som rör invandringen inte ska förekomma.
Min åsikt är att ni alla blundar för sanningen hur illa ställt det är i Sverige i denna fråga, politikerna har tappat kontrollen de blundar eller vägrar se konsekvenserna.
Tyvärr blir man kallad för rasist bara man yppar ett uns av negativitet i invandringsfrågan, ett inlägg slutar tyvärr alltid med att man blir kallad för rasist.

Gautama2011-12-11 12:19
Antal inlägg: 6854

Tänker inte lägga mig i själva ursprungsfrågan men vill ändå lägga ett inlägg vad det gäller socialbidrag.
Socialen har vissa normer att följa som ser ganska så lika ut över hela Sverige. Men de kan också gå utanför den mallen och tillåta bistånd till lite olika andra saker. Och för att få det godkänt så ska man nog ha ett bra munläder och en bra kontakt med biståndshandläggaren.

Har en kompis som på 90-talet jobbade på soc. Hon berättade om bidrag som både invandrare och svenskar blev tilldelade som man häpnade över. Tänker inte gå i i detalj på vad. Men väldigt konstiga saker var det.

Så att soc skulle följa en mall slaviskt är fel.
Men att det enbart skulle vara invandrare som lyckas prata till sig högre bistånd är bluff.

Bitte - Administratör2011-12-11 12:28
Antal inlägg: 24200

En flykting har då inte många kronor att röra sig med

www.immi.se/asyl/asy...ls ve.htm#5

Bitte

le-lou2011-12-11 12:28
Antal inlägg: 17500

Gautama, vill tilägga en sak även om jag tror att vi pratar om samma...så ja, det finns regler för vad en socialbidragstagare kan ansöka om och få beviljat till. Däremot är det inte alls säkert att man får det, och mycket handlar tyvärr om vilken handläggare man får och som du säger, hur duktig man är att prata för sig.
Så jo, man kan säga att det finns mallar, defintivt finns praxis / riktlinjer som handläggarna ska följa. Men det görs självklart tolkningar som alltid när det handlar om mänskliga bedömningar.
Precis som på försäkringskassan. Vissa handläggare bedömer åt ena hållet, andra åt andra. Det gäller att ha tur i livet tydligen :(

Minta2011-12-11 12:37
Antal inlägg: 20042

Är det inte så att en socialbidragstagare kan få extra bidrag om de levt länge på socialbidrag. Om man lever på existensminimum och inte kan köpa någonting annat än det nödvändigaste måste det ju uppstå behov som inte kan täckas av socialbidraget. I synnerhet om man har barn.

azen - Ej medlem längre2011-12-11 12:51
Antal inlägg: 293

@Bitte:
"En flykting har då inte många kronor att röra sig med"

Men snälla någon, litar du allvarligt talat på en ~7 år gammal källa?

Gautama2011-12-11 12:54
Antal inlägg: 6854

Det är väl ingen stötte skillnad idag som för sju år sen azen. Tror du att man är rik som flykting? Det är minimala pengar de har att röra sig med.

Minta2011-12-11 13:18
Antal inlägg: 20042

Jag tar upp Ingsons frågeställning i den andra invandringstråden:

Konstigt att ingen debattör tagit upp frågan om tidsbegränsat uppehållstidstånd, längre tid till medborgarskap, karens eller mindre tillgång till sociala förmåner för nyanlända.Sådant diskuteras i andra länder.

Bitte - Administratör2011-12-11 13:26

Summan är den samma som den var på mitten av 90 talet då jag jobbade med flyktingar

Bitte

Bitte - Administratör2011-12-11 13:28

www.migrationsinfo.s...ly ktingar/

Se här från migrationsverket 2011

Bitte

ttiittii - Ej medlem längre2011-12-11 13:47
Antal inlägg: 37631

när mäniskor går till indiv(soc)så ser dom till individen,inte var denna person kommer ifrån eller vad den har för hudfärg,alla som ligger under den sociala normen och söker arbete på heltid eller går på sfi(svenska för invandrare)kan ansöka om understöd,om du inte söker så många jobb i månaden som du är tvungen till för att få bidrag så blir det inget understöd.om soc säger nu ska du ut på praktik i 3 månader och städa gator och sopa och kratta löv skotta snö,så kan du vägra men då uteblir understödet,och det är lika för alla.behöver du en vinterjacka så får du ansöka om en vinterjacka,du kan få en rekvisition till en seconhand butik och hämta en begagnad jacka där.sedan 1990 så har socialtjänstlagen raseras rejält,och sämre kommer det bli.varje månad så måste månadens hyresavi lämnas in samt ett kontoutdrag från banken,det räcker inte längre med lapp från bankomaten,varje år om du får tillbaka på skatten så dras det av från understödet,har du fått in 200 på ditt konto från vad som hälst så dras det av från understödet.det går inte att luras eller undan hålla någonting,har du fått någonting från försäkringskassan så dras det av från bidraget.och så här ser det ut för alla invandrare och svenskar som lever på soc,det handlar om Individen och ingenting annat.

Bob1002011-12-11 13:55
Antal inlägg: 854

Carl Martin. Tro inte att alla är med på något du inte förstår. De flesta skulle ställa sig frågan du ställer. Jag tror dock att de flesta (oftast) känner någon form av tillit till systemet. Det jobbas i utskott och frivilligorganisationer. Människor engagerar sig. Vissa fårr en massa lön medan andra drivs av inre motivation. Hur j-a svårt det än är att göra något från där man är lovar jag dig att du har min sympati. Politik är en långsam process med sina fel och brister. Tycker att invandringsfrågan reglerats bra sista tio åren. Mer kan göras, både inom och utom våra gränser. Gå på ett SD-möte, t ex, för att ta reda på mer. Hur många med mer eller mindre testade åsikter det än är där måste deras ledare stöta sina ideer och åsikter mot proffs.

Min egen käpphäst är det ångestskapande i att (de flesta inklusive mig ska) behöva jobba åtta timmar om dagen fem dagar i veckan. Politikerna gör inget åt detta samhällsproblem. Och skulle jag föra upp frågan skulle jag stöta på motstånd. Fan vet om jag inte skulle ut och demonstrera. Eller åtminstone skriva nåt i en sån här tråd. Va, låta min treåring vara tio timmar på dagis...fy fan!

Sedan är man ju aldrig nöjd. Det finns nog ytterligare områden jag skulle vilja vara med och påverka. T ex demonstrera utanför där han bor, den där typen som snott skolpengarna. Gå stadsmarsch i Landskrona på nätterna för att vissa att människor finns. Maxlön 50.000:- i stat och kommun och låta chefsbefattningar bli hedersuppdrag.

Ta mina förslag och gångra med 9.000.000 så blir det en j-a massa ideer och förslag som måste sorteras, prioriteras och lyftas fram. Inte lätt att vara politiker...det finns ett system...som kan bli bättre...

__Nanna___ - Ej medlem längre2011-12-11 14:09
Antal inlägg: 844

"Totalt fick 8 727 asylsökande permanent uppehållstillstånd 2010"
(*Bittes källa)

Jag säger då det.

8727 av alla världens miljoner nödställda fick asyl i Sverige år 2010.

Det är det där folk (vissa) tjafsar om.
Det är så löjligt och stolligt så klockorna borde ha stannat för längesen!

Bob1002011-12-11 14:24
Antal inlägg: 854

Amen, Nårrje då, å Finnland. De får fan inte ens ihop till en avbytarbänk!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?