Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade29
Mobilspel
Pågående19 024

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2012-01-19 21:00
Antal inlägg: 20042

Men det kvinnor båda två säger du då. Män har också nedärvda egenskaper att ta hand om, skydda och älska sina barn. Det praktiska pysslandet ligger kanske mer för kvinnan, men det är inte det vitkigaste.

apbur2012-01-19 21:03
Antal inlägg: 9699

Vare sig hormoner och biologi är det dominanta eller ej är det ju fullkomligt obegripligt hur man kan förneka kvinnans biologiska förberedelse att vara en mor, något som naturligtvis ger effekt när det gäller omhändertagandet.

slånbär2012-01-19 21:07
Antal inlägg: 5539

Apbur-ja du har säkert jättesvårt att begripa det men det finns en hel drös av män som faktiskt är precis lika bra eller dåliga på att ta hand om sina barn som barnens mammor är, biologiska eller inte. Två män som adopterar ett spädbarn måste ju enligt ditt resonemang vara rena minfältet då?

apbur2012-01-19 21:11

Gnill, det är tydligt att du har väldigt svårt för att svara på ja/nej-frågor.

Minta2012-01-19 21:11

Hormoner och biologi ser till att vi skaffar barn och behåller det (efter den hemska förlossningen). Men jag är övertygad om att män har lika starka känslor (eller svaga) som kvinnan har i normalfallet. Det är instinkter som säger att det lilla barnet ska skyddas, älskas och tas om hand.

slånbär2012-01-19 21:12
Antal inlägg: 5539

Apbur-du verkar ha väldigt svårt att tolka andras svar.

Minta2012-01-19 21:12

Instinkterna har både kvinnor och män.

gnill2012-01-19 21:12
Antal inlägg: 1942

Apbur, det beror på att att mycket här i livet är för komplext för att besvaras med ja eller nej, det är därför man istället kan föra resonemang.

shulten2012-01-19 21:14
Antal inlägg: 1424

apbur: Varför är det så viktigt att Gnill svarar på dina Ja/Nej frågor?

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-01-19 21:19
Antal inlägg: 31064

Därför att det är provocerande med hyckleri.

apbur2012-01-19 21:22

Men snälla gnill! Du rör ihop allting. Frågan om du förnekar något eller inte är inte alls komplex. Du har fört ett resonemang kring vilka faktorer som kan påverka vår förmåga att ta hand om barn men du har envist vägrat svara på den fråga jag ställde.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

gnill2012-01-19 21:23
Antal inlägg: 1942

vad är hyckleri, om du nu syftar på mig, SP? Om man tillskriver andra sånt som prestige, hyckleri etc så tycker jag att man måste precisera vad man menar (fast helst tycker jag att man ska låta bli att vara otrevlig mot meningsmotståndaren i debatter förstås).

le-lou2012-01-19 21:23
Antal inlägg: 17500

apbur - du har helt rätt i din argumentation. Det går alldeles utmärkt att svara på den frågan, den är varken svår eller särskilt komplicerad. Tror man däremot på att gud skapade jorden så kan det förstås vara svårt att svara på detta med, för vem vet liksom... humf.

Som ett ex, så har forskare lurkat fram att män och kvinnor reagerar väldigt olika på stress i kroppen. Stress omfattar 3 olika hormoner : kortisol, adrenalin och oxytocin- det sistnämnda är det som motverkar de två första. Kvinnor producerar bra mycket mer av oxytocin vilket innebär att vi hanterar stressen annorlunda - rent biologiskt. Man kan säga att kvinnor "klarar" stress bättre. Forskarna tror att skillnaden beror på att ur ett rent evolutionärt perspektiv så har kvinnors uppgift varit att ta hand om avkomman, och gärna tytt till sig varandra för att klara det - medan männens tagit antingen till flykt el till kamp.

Man har sett på tester med råttor att honorna gör exakt likadant i stressade situationer - tyr sig till varandra medan hanarna drar i väg eller börjar slåss.
Vad innebär detta? Kan sånt här ge en fingervisning på att kvinnor rent biologiskt är bättre rustade för stressade situationer, tålamod med barnskrik i evigheter tex? Eller det är något man lär sig som en del här i tråden vill förspråka?

le-lou2012-01-19 21:24
Antal inlägg: 17500

här, glömde länken om nån vill läsa scholar.harvard.edu/...fr iend.pdf

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-01-19 21:26

Gnill: Jag har inte sagt att du hycklar - det kan jag bedöma först när du svarat på frågan. Jag menar att apbur framhärdar i sin fråga för att kunna bedöma om du verkligen håller dig till din tes eller om du faktiskt räknar med biologiska skillnader. Återstår isåfall att du vägrar svara av prestigeskäl, just som apbur menar.

Dyslekso2012-01-19 21:29
Antal inlägg: 8945

Det faktum att det nästan uteslutande är kvinnor som intresserar sig för att debattera (mycket) kring uppfostran och barn, är det enbart beroende på miljöfaktorer? :) (svar behövs inte)

nulltj - Ej medlem längre2012-01-19 21:29
Antal inlägg: 14052

Jag förstår inte (och nu syftar jag inte på någon särskild) varför det är så farligt och tabu att erkänna att det finns biologiska skillnader mellan kvinnor och män. Det gör det. Att däremot utifrån det dra en massa slutsatser om dessas betydelse för det ena eller det andra, det är något som gärna blir fel om man inte har väldigt omfattande kunskaper inom alla dessa områden och en slipad analysförmåga. Att koppla värderingar till våra olika biologiska förutsättningar blir ännu mer vanskligt, och ofta fel.

Men att det finns biologiska skillnader, det är eg odiskutabelt.

SylviaPlath - Ej medlem längre2012-01-19 21:36

Word.

Tornvy2012-01-19 21:36
Antal inlägg: 67

Jag har ju inte läst hela tråden, knappt ens 15 %... Då kan jag ju inte ha en legetim uppfattning.. Eller så är det så att oavsett hur du forskar så kommer du ändå att nå ett mål som stödjer din ursprungstanke på något sätt.

Jag har på nära håll sett detta flera gånger... Män och kvinnor är lika nödvändiga för barnen men på olika sätt.

Män hindrar kvinnor från att bli alldeles för överbeskyddande, kvinnor hindrar männen från att bli för äventyrliga.

Om vi då struntar i att känna oss kränkta från vår "rättighet att vara bäst för barnet"... Så väljer ju barnet den förälder som är tillgänglig och mest lämplig för den situation som barnet känner för.

Barnet behöver vuxna ur olika genus och perspektiv att luta sig mot i olika situationer. Ibland är det en kärnfamillj, iblan en soptipp i Buenos Aires.. Barnen förstår och anammar det bästa av det dom får. Det handla om att vara tillgänglig bara. Man som kvinna som fosterförälder som morfar eller farmor...

Jag har "manliga" och "kvinnliga" egenskaper....Tror att barn har det med.

mishizaki2012-01-19 21:36
Antal inlägg: 2533

Och han vände tillbaka till räven.
-Adjö, sade han.
-Adjö, sade räven. Nu skall du få höra min hemlighet. Den är mycket enkel: det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen.
-Det viktigaste är osynligt för ögonen, upprepade Lille prinsen för att inpränta det.
-Det är därför att du skött om rosen så länge som den har så stort värde för dig.
-Det är därför att jag skött om rosen så länge...... sade Lille prinsen.
(ur Lille prinsen av Saint-Exupery)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?